Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Knapplån

Va många det är som går på kurser nu! Jag blir inte farligt avundsjuk!

Själv så har jag nästan bara pysslat i stallet. Målade en griffeltavla, laserat fönster och snickrat på boxarna!
wpid-dsc_0420.jpg

Här från insidan. Tyvärr blir ramen på insidan, det gillar jag inte alls och har protesterat från första början. Blev nerröstad dock, det är tydligen snyggare att ha slät utsidan, än vad det är hästsäkert med slät insida.

wpid-dsc_0417.jpg

Utifrån...

Vad tycker ni, skall det bara oljas eller skall jag lasera lite mörkare? (jag gillar mörka träslag).

Jag skall försöka få laddat upp filmen på kveikja på Youtube idag så får ni se en liten köttbulle tölta...

Fint det blir men vet du vad, ni ska nog sätta plank på insidan med för det där håller kanske inte för en spark:crazy: ni sätter likadant på insidan sedan en "planka" kan inte fackspråket haha, överst så att inget smuts kommer ner, men då blir det sparksäkert och snyggt + ja säker för hästarna för de lär ju stå och gnaga om inte annat på de bjälkarna på insidan.

har ni inackorderade med?
hade ni 5-6hektar mark eller hur stort var ert fina ställe, trivs ni bra?
har din sambo samma intresse eller något annat med?

Måste fråga med vad det var du jobbade med, hade för mig du jobbade natt och intensivt en period sen ledigt mkt eller hur var det?

Ja, vi snackade faktiskt om att klä insidan dörrarna med en typ plyfaskiva. Jag är ju toffeln i familjen så jag får typ alltid ge mig. Både snickaren, sambon.och min inackordering ville ha slät utsida. Själv gillar jag krysstagen, speciellt om man laserar i olika nyans. :love: Men en skiva för är ingen dum idé, det klarar jag t.o.m.. Själv att sätta dit.

På väggarna blir det inga krysstag som tur e. Det är väl bara stolparna som kommer klängas lite på. Men jag tror jag skall skruva upp en borste eller klimatta i varje box så kanske de väljer det istället.

Har ni nånsin sett en sån där ko-kliar-ställning till häst? Undrar om de hade fattat att använda en sådan :D hade vart fräckt o ha i lösdriften.

Då hade jag gjort slät plank yta på insidan och plyfa på utsidan för sparkar de i det så kan de fastna och skada sig rejält och risken att de sparkar utifrån är ju inte lika stor.

läs på lite på jordbruksverket osv om säkerhet osv kan vara bra att veta:)

Lasera det mörkare :d Det är ju så snyggt med mörkt trä på boxar :love:

*kl*
En annan får bort gipset om en vecka, tjohej! Har inte vågat rida med gips, däremot fick jag testa på att köra häst igår! Första gången för mig, men jag ångrar att jag inte gjort det tidigare för fasen vad kul det var! :banana: Skulle vara kul att köra in någon av mina, är det någon här inne som har en körbar islandshäst?

20285594.jpg

Japp:love:(har tyvärr inte mycket bilder i rörelse och detta är från en långtur därav filtar osv)

Jag körde in Thengill själv med 3 medhjälpare(mamma, pappa, sambo) när han var 5år gammal.
Men jag rekomenderar att man kör en del innan man ger sig på att köra in en häst och tar hjälp av någon kunnig.
Jag har gått utbildning.
För körning är egentligen farligare än ridning då man spänner fast en vagn på hästen och skulle den skena in i skogen så blir det inte så bra:crazy:.

Det är ju inte bara att spänna för utan som med inridningen krävs det förberedelser och invänjning osv.

Men det ÄR skitkul så jag rekomenderar verkligen att köra med sin Islandshäst, Thengill töltar framför vagnen och han får mkt fina rygg och rumpmuskler:love:

Jag funderar på om jag ev ska köra in Glampi med, men man behöver vara 4personer i vissa skeden av inkörningen och jag tror inte jag kan ha den möjligheten just nu som det ser ut när jag har ett litet barn långt till föräldrarna osv.

Kan ju skriva lite om utrustning, jag har en loksele till Thengill för den kan han dra bäst och mest i så två personer kan åka i vagnen.
Däckeln är rejäl med mankfrihet och järn i som är stabilt.
dubbla gjordar, högt skakelfäste, draglinor, baksele osv, körträns med pannband och käkrem för säkerheten.
tömmar såklart;).

Vagnen är en specialtillverkad variant just till Thengills mkh för att den skall vara rätt avvägd och det skall vara runt 2kgs tryck i däckeln.
Och med lagom långa skaklar så att han kan svänga runt lätt.
Det är bakselefästen, svängel, stötdämpning och högt säte osv.

selen är en gammal finsele(kyrksele) från flera 100år tillbaka.Utrustningen passar jättebra så jag är så nöjd.

Senast ändrad:

Knapp

På lördag är det ridhustävling för mig och "mina tjejer", det är premiärtävling för dem :D Så söta!
En ska få tävla Skuggi och den andra ska rida sin häst, sen rider jag också på bästa Skuggi.

Åh det ska bli så roligt :love:

Vad mysigt det ser ut :) Ja, alltså jag skulle inte köra in själv utan ta hjälp av någon kunnig. Jag känner inte att jag är tillräckligt kunnig på den fronten. Använder du ett vanligt bett när du kör förresten?

Fint det blir men vet du vad, ni ska nog sätta plank på insidan med för det där håller kanske inte för en spark:crazy: ni sätter likadant på insidan sedan en "planka" kan inte fackspråket haha, överst så att inget smuts kommer ner, men då blir det sparksäkert och snyggt + ja säker för hästarna för de lär ju stå och gnaga om inte annat på de bjälkarna på insidan.

Det är 4,5cm reglar vi gör väggarna av, de lär bli svåra att sparka ur, varje bräda är skruvad med 4 10cm skruv. Tror det skall hålla. Men är det nån som känner till sparkskador från väggsparkar så är det jag, Andi fastnade ju i vår gamla ligghall. Han sparkade ut hoven o satt fast mellan samtidigt som lockbrädan smitte åt. Han kunde inte dra tillbaka, o när Mathias hittade honom hade han grävt ner frambenen en halvmeter i gruset, så mkt hade han kämpat. Hoven gick tillslut att få loss med kofot och mkt styrka. Andi själv var helt slut. Jag lämnade hästarna vid 13.30 Mathias hittade honom vid 17. Men jag är glad att det var Andi, de andra hade fått panik o säkert brutit av benet. Vi klarade oss med två rejäla skrapsår på kronranden och en svullnad som höll i ett par veckor. Inga brutna ben eller senskador, tackar gudarna för det!
sjukhage_62414528.jpg

( här ser man vad dåligt det var på vår gamla gård, trädgårdslandet blev sjukhage, dock till Andis stora glädje då där var mkt gräs! Nu är det dock mer ordning på faciliteterna!

har ni inackorderade med?
hade ni 5-6hektar mark eller hur stort var ert fina ställe, trivs ni bra?
har din sambo samma intresse eller något annat med?
Vi har en inackordering, mina gamla medryttare(mor o dotter) som köpte egen häst. Vi har 8,5hk kvar, vi sålde typ 17hk skog till grannen. Min sambo jagar och håller på med hästarna/gården.

Måste fråga med vad det var du jobbade med, hade för mig du jobbade natt och intensivt en period sen ledigt mkt eller hur var det?
Jag jobbar som drifttekniker på ett värmeverk. Rullande treskift med som du säger, långa perioder av ledighet och intensiva perioder med "äta,jobba,sova" typ. Funkar kanon, det är skönt att kunna vara i stallet på dagarna när det är ljust. O så är det sjukt bra pengar ;)

Nej vad kul! Då får du allt ta och filma tycker jag :)

Kan ta någon bild för det där med film är jag dålig på :o :p

Har en dålig bild i mobilen som jag skulle kunna visa, när min sambo kör honom för första gången :) Roligt att kunna variera träningen lite och det kan vara bra sen när jag blir för tjock och inte vågar/borde rida längre, då kan jag köra istället :) Min tanke är att köra in unghästen nån gång också.

Jag använder det vanliga raka tränsbettet när jag kör iallafall :)

Ja skiftarbete är riktigt bra betalt.. jobbar själv 2 skoft och de ger några tusen mer i månaden=)
2 skift ger ju ännu mer så jag kan tänka mig=)

Ja skiftarbete är riktigt bra betalt.. jobbar själv 2 skoft och de ger några tusen mer i månaden=)
2 skift ger ju ännu mer så jag kan tänka mig=)

Det brukar bli ungefär 1,26ggr grundlönen och det samma på semesterersättningen för min del. Jag har dessutom beredskap var 12v som inbringar 4t utan ev. Övertid. Jag är riktigt nöjd med mitt jobb faktiskt. Jag hade beredskap förra veckan o blev inringd 4,5h en natt, det gav mig nästan 1800 spänn :d Det är sura timmar men oh så Goa pengar! Utan det hade jag inte haft råd med gård och 5hästar....

Sen att vi skiftarbetare har större risk att köra ihjäl oss, att få hjärt o kärlsjukdomar, att få cancer och större sannolikhet att dö i förtid -det sopar jag under mattan... Hehe

Kl.
Om 2 tim får ni hålla tummarna då är det dags r veterinärbesiktning....

KL

Har en fråga angående ridbyxor, tänkte att är det någonstans man kan få svar angående det så är det väl här. Så, är det någon som har koll på hur sonnen reiters ridbyxor är i storlekarna? Tänkte beställa antingen ett par dakota eller ett par cotton rider och vet inte vilken storlek jag ska välja.

På tal om bra arbetstider, jag blev så himla glad idag när vår föreläsning blev inställd. Skulle egentligen suttit i skolan hela dagen för att sen åka dirket till jobbet. Nu fick jag plötsligt hela förmiddagen ledig och hann med en ridtur i det underbara vädret.

Sol har verkligen kommit på det här med galopp, nu är den nästan alltid ren och hon vill bara galoppera och galoppera. Hon har dessutom fått riktigt bra koll på övergångarna och fattningarna och avbråtten går som rinnande vatten. Speciellt tölt-galopp har hon hittat, riktigt kul att kunna leka med övergångar!

På torsdag ska jag ge mig på att testa longering. Ska bli kul!

KL.
Min prins fick äntligen komma ut och gå ordentligt idag, tog en tur i bara grimma och grimskaft och njöt av det underbara vädret.
Dock betedde sig min lurviga, vallackmoped som en hyperaktiv unghingst som inte visste åt vilket håll han skulle hoppa till näst när han inte kunde hålla sig i skinnet. :D Resulterade i bl.a ett skutt rakt ut på fältet och en väldigt förvånad matte i andra ändan grimskaftet.

391728_2638749896429_1485960875_2975399_774879383_n.jpg

386951_2638750416442_1485960875_2975400_1486399520_n.jpg

304024_2638750936455_1485960875_2975401_1498060535_n.jpg

Svårt att tro att det är November när man kolla på denna bild tycker jag. :grin:

304024_2638750936455_1485960875_2975401_1498060535_n.jpg

Svårt att tro att det är November när man kolla på denna bild tycker jag. :grin:

Jätteskönt ju :love: Med tanke på vargavintrarna som varit innan så är det här helt fantastiskt!
Jag var också ute en sväng idag i det fina vädret. Vi red ner till havet!

374154_10150361487705588_588725587_8564672_2119442056_n.jpg

Och påvägen hem såg vi den här som någon snäll människa lämnat om man skulle bli nödig på rdituren!
302392_10150361467325588_588725587_8564623_847053554_n.jpg

*KL*

Sedan Vilja åkte har jag tyckt att det var så skönt att vara utan häst tills min 19 åriga kusin somnade in i lördags, detta var vårat tredje dödsfall i familjen på 4 månader ... ohh vad jag saknar att få borra in näsan i hennes pannlugg och bara få prata med henne..... så pass mycket att jag till och med satt och tittade på hästannonser igår.

Varför är hästarna så bra att prata med när man mår dåligt och hjärtat värker?

Men jag har banne mig inte råd att köpa en till vilket är tur för annars hade det nog stått en häst till i stallet snart.

Men det är ju "bara" typ 6 månader kvar tills hon kommer hem så jag står nog ut ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka