Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Nää åker stigbyglar på så försvinner hela känslan! Det är helt barbacka utan läder som jag verkligen slappnar av och sitter ordentligt med hela kroppen. Men men, jag börjar ju bli van att åka av, så det kanske bara är att köra på :D

Det kan jag verkligen hålla med om. När fötterna får dingla fritt är jag som mest avslappnad i resten av skänklarna.

Jag har lite det problemet när jag rider med sadel också. Om jag sitter bra så blir jag lite slapp i foten och då kan stigbygeln glida lite, jag har fortfarande kontakt med stigbygeln, men inget tryck om ni förstår.
Om jag trampar ner mer i stigbygeln så blir jag stummaren i sitsen och skänklarna.
Jag tragglar som sjutton för att bli mer stabil i foten utan att spänna mig i resten av benet och låsa mig i sitsen. Då "lättar" jag dessutom nästan också. Alltså inte ordagrannt, men jag sitter inte lika djupt och tungt pga att jag spänner skänkeln.

*kl*

I lördags var jag på kurs med min dam, det var riktigt roligt! Vi(jag) fick verkligen jobba på mina brister/svagheter som ryttare och på slutet gav det verkligen resultat och hon töltade på bra! Dessutom var damen väldigt lugn trotts ny plats o.s.v.
Så kanske kanske att vi kan bege oss ut på en T8 till våren om det känns bra:-)
Jag har fortfarande ett leende på läpparna och träningsvärk ;-)

Knapplån

Va många det är som går på kurser nu! Jag blir inte farligt avundsjuk!

Själv så har jag nästan bara pysslat i stallet. Målade en griffeltavla, laserat fönster och snickrat på boxarna!
wpid-dsc_0420.jpg

Här från insidan. Tyvärr blir ramen på insidan, det gillar jag inte alls och har protesterat från första början. Blev nerröstad dock, det är tydligen snyggare att ha slät utsidan, än vad det är hästsäkert med slät insida.

wpid-dsc_0417.jpg

Utifrån...

Vad tycker ni, skall det bara oljas eller skall jag lasera lite mörkare? (jag gillar mörka träslag).

Jag skall försöka få laddat upp filmen på kveikja på Youtube idag så får ni se en liten köttbulle tölta...

Få se om det funkar...

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=MLY_92CXLZ0

Tycker hon är fantastiskt duktig för att inte ha tränat på 1,5år! Hon pinnar på så man undrar hur hon får ihop det med benen! Sadeln ligger oxå som vanligt för långt fram, jag vågar inte lägga bak o dra åt så mkt nu med magen. Men mammagjorden funkar kanon!

Tips mottages gärna men tänk på vilket läge vi är i bara o anpassa ev. kritik. Just nu tränar vi bara i 15-20min o inte speciellt seriöst, vi leker mest för att bara komma igång. Jag vågar inte rida ut utan håller mig i paddocken, då kan Meyja va kvar i hagen utan att få panik. Hon brukar stå på samma plats bredvid paddocken o titta.

Bonusbild på ett gäng tjejer som busar!
wpid-dsc_0406.jpg

Knapplån.. Jag såg nått om stigbyglar och att rida utan.
Jag drar gärna upp benen det är efter storhästridningen då man hade stöd om hälarna och nu har man inte det längre och hälsarna söker efter trygghet och då pker dom gääärna upp!

Jag rider mkt utan stigbyglarna bara för att träna på att slappna av i bäckenbenet och höfterna och då hänger benen bra. Men det gäller att träna på att rida med stigbyglar med eftersom det är ett krav ute p åtävling!

Känner igen det där. Även om jag mest har ridit ponny så var det större ponnys där jag hade underskänkeln intill bålen. Trots att jag ridit i stort sett bara islänningar de senaste åren så sitter det kvar i ryggmärken, så när det blir någon oväntad rörelse som drar igång reflexerna, ja då åker benen upp! Hopplöst. Nu har jag äntligen lyckats hitta stödet utan att dra upp benen i galoppen, men det kräver banne mig fokus. Tänk att det ska vara så svårt att lära om! Så mycket lättare det hade varit om man bara fick lära sig rätt från början. :idea:

Varför inte bygga för på insidan också?
Blir ju både betydligt lättare att göra rent boxarna och säkrare för hästarna.

Enda fördelen med att ha stolparna på insidan är väl att de brukar tycka det är gött att klia rumpan mot dem :p

Ja, vi snackade faktiskt om att klä insidan dörrarna med en typ plyfaskiva. Jag är ju toffeln i familjen så jag får typ alltid ge mig. Både snickaren, sambon.och min inackordering ville ha slät utsida. Själv gillar jag krysstagen, speciellt om man laserar i olika nyans. :love: Men en skiva för är ingen dum idé, det klarar jag t.o.m.. Själv att sätta dit.

På väggarna blir det inga krysstag som tur e. Det är väl bara stolparna som kommer klängas lite på. Men jag tror jag skall skruva upp en borste eller klimatta i varje box så kanske de väljer det istället.

Har ni nånsin sett en sån där ko-kliar-ställning till häst? Undrar om de hade fattat att använda en sådan :D hade vart fräckt o ha i lösdriften.

Ja, se bara till att ta något tillräckligt starkt, tar man en för tunn skiva finns ju risken att de sparkar igenom och skadar sig.
Men tar man en rejäl plyfa, typ som man använder till transporter, så är det ju inget problem. Går ju dessutom att få måttbeställda rutor så de bara är att skruva upp. Lätt som en plätt. :idea:
Och bäst av allt, ruskigt enkelt att hålla rent.

Borde ju finnas sorter som är mer fukttåliga, tänker att det ska stå emot urin och fuktig bädd utan att ruttna ihop direkt.

Lasera det mörkare :d Det är ju så snyggt med mörkt trä på boxar :love:

*kl*
En annan får bort gipset om en vecka, tjohej! Har inte vågat rida med gips, däremot fick jag testa på att köra häst igår! Första gången för mig, men jag ångrar att jag inte gjort det tidigare för fasen vad kul det var! :banana: Skulle vara kul att köra in någon av mina, är det någon här inne som har en körbar islandshäst?

Lasera det mörkare :d Det är ju så snyggt med mörkt trä på boxar :love:

*kl*
En annan får bort gipset om en vecka, tjohej! Har inte vågat rida med gips, däremot fick jag testa på att köra häst igår! Första gången för mig, men jag ångrar att jag inte gjort det tidigare för fasen vad kul det var! :banana: Skulle vara kul att köra in någon av mina, är det någon här inne som har en körbar islandshäst?

Har nyss "kört in" min Fengur :) Tanken är att åka släde efter honom i vinter :D

Sök på Youtube efter kveikja så hittar ni min "kanal", där skall filmen ligga. Länken funkar för mig oxå, både från jobbdatorn o telefonen.

... Undrar om hästarna inte kommer tugga på träbjälkarna (ord??)? Lär ju vara rena rama festen!

Nää åker stigbyglar på så försvinner hela känslan! Det är helt barbacka utan läder som jag verkligen slappnar av och sitter ordentligt med hela kroppen. Men men, jag börjar ju bli van att åka av, så det kanske bara är att köra på :D

och det är ju så underbart att tölta då! :love:

... Undrar om hästarna inte kommer tugga på träbjälkarna (ord??)? Lär ju vara rena rama festen!

Risken finns. Men så tror jag inte de kommer hinna bli tuggsugna för de kommer bara stå inne när de behöver va torra inför massage, vet.besök o sånt. Jag tror inte på boxhållning. O när jag väl stänger in mina i box så öser jag in hö för det "är synd om dom". Men det är väl en vanesak för min del oxå, jag kommer kanske ändra åsikt lite när jag vant mig vid att ha boxar.

Samtidigt vore det lite kul om hästarna tuggar på reglarna och trampar på den nedre regeln, för då får ju jag rätt gentemot min sambo :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka