Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Och påvägen hem såg vi den här som någon snäll människa lämnat om man skulle bli nödig på rdituren!
302392_10150361467325588_588725587_8564623_847053554_n.jpg

Så omtänksamt och med ett träd till hands att binda hästen i.

Nämen, omtänksamt värre och en mulltoa dessutom! Sicken tur ;)

*kl*

Idag har Eyja haft ryttare på ryggen igen (dock inte mig) och det gick fantastiskt bra, hon är verkligen lugn som en filbunke. Jag ledde henne medan vi gick en runda på grusvägen. Så småningom blir det nog ridhäst av det lilla trollet med :)

KL

Nu står två små resenärer och tuggar hö i stallet. De såg fina ut när de kom för ca en halvtimme sen. Freyr har jättegullig lockig buslugg och Eldey får ljus man och svans som några av sina syskon. Bilder kanske kommer så småningom om det blir hyfsat väder.

KL*

Red barbacka utan träns, vilken häst jag har! Blev nästan lite tårögd när jag tänkte på hur han var, och att jag nu satt utan utrustning och kunde samspela med minsta tanke. Bästhäst!

Lite foton från idag
378038_10150365306951814_541216813_8964009_322304758_n.jpg

375954_10150365307256814_541216813_8964010_1796680587_n.jpg

391647_10150365307916814_541216813_8964014_2116261561_n.jpg

312803_10150365328146814_541216813_8964035_407494448_n.jpg

Vad mysigt det ser ut :) Ja, alltså jag skulle inte köra in själv utan ta hjälp av någon kunnig. Jag känner inte att jag är tillräckligt kunnig på den fronten. Använder du ett vanligt bett när du kör förresten?

Har du någon du känner som har en inkörd häst så passa på att köra en del innan ni kör in dina hästar så hinner du bli van.
Det är ju lite som att tömmköra men det handlar mycket om säkerheten och lydiga hästar som står stilla vid förspänning/påstigning i vagn osv.
De bör kunna röstkommando bra med, sånt kan du ju träna själv när du tömmkör dem inför inkörningen:)
Antingen om man säger, skritta, traaaavaa, gaaalopp(med olika tonfall) eller om man kör olika smackningar.
Bra om man tränar i tömmkörningen innan att lång/körpisken är en förlängd skänkel där du kan flytta hästen med pisken så du kan göra öppna, sluta, skänkelvikning osv även med vagn:)

Det är jättekul att köra och så himla bra variation i träningen och man kan ta med vem man vill i vagnen även folk som inte kan rida tex mamma pappa osv;)

Fy vad hemskt, beklagar verkligen.

Djur är helt otroliga på att trösta. Vad är hon iväg på? Hur kommer det sig att hon ska vara borta så länge?

Det är 4,5cm reglar vi gör väggarna av, de lär bli svåra att sparka ur, varje bräda är skruvad med 4 10cm skruv. Tror det skall hålla. Men är det nån som känner till sparkskador från väggsparkar så är det jag, Andi fastnade ju i vår gamla ligghall. Han sparkade ut hoven o satt fast mellan samtidigt som lockbrädan smitte åt. Han kunde inte dra tillbaka, o när Mathias hittade honom hade han grävt ner frambenen en halvmeter i gruset, så mkt hade han kämpat. Hoven gick tillslut att få loss med kofot och mkt styrka. Andi själv var helt slut. Jag lämnade hästarna vid 13.30 Mathias hittade honom vid 17. Men jag är glad att det var Andi, de andra hade fått panik o säkert brutit av benet. Vi klarade oss med två rejäla skrapsår på kronranden och en svullnad som höll i ett par veckor. Inga brutna ben eller senskador, tackar gudarna för det!
sjukhage_62414528.jpg

( här ser man vad dåligt det var på vår gamla gård, trädgårdslandet blev sjukhage, dock till Andis stora glädje då där var mkt gräs! Nu är det dock mer ordning på faciliteterna!

ja usch det är sånt man är så rädd för att det inte ska gå så bra som för er:( tänker mkt på de där hästarna(fast det var ju täckeshängare) som fastnade med hovarna och dog när de var någon idiot som släppte ut hästar på natten eller hur det var, i ett känt stort stall med islandshästar, någon som minns? var ju zafir från Lönneberga hette han inte så, som strök med där:(

Hur såg er gamla lösdrift ut?
Men ni gör ju som ni vill men jag hade nog satt dit en extra "innervägg" då får ju både du och sambon som ni vill:)

Vi har en inackordering, mina gamla medryttare(mor o dotter) som köpte egen häst. Vi har 8,5hk kvar, vi sålde typ 17hk skog till grannen. Min sambo jagar och håller på med hästarna/gården.

Jaså blev det någon skog kvar då jag tänkte bara eftersom han jagar så är det väl kul med egen jakträtt.

Jag jobbar som drifttekniker på ett värmeverk. Rullande treskift med som du säger, långa perioder av ledighet och intensiva perioder med "äta,jobba,sova" typ. Funkar kanon, det är skönt att kunna vara i stallet på dagarna när det är ljust. O så är det sjukt bra pengar ;)

Jaså 3 skift då är det inte bara natt eller hur funkar det? har du alltid så du är ledig på dagarna när det är ljust? eller får hästarna lite vilor när det är som intensivast.
Vad gör man som drifttekniker? har du lång utbildning för det med då säkert?
Intressant vad folk jobbar med hihi vet ju fortfarande inte vad jag vill bli "när jag blir stor".
Var det något som du valde medvetet eller kom in på av en slump?

Glömde skriva att jag kör med rakt bett med fasta ringar, eftersom "handen" blir skarpare när man kör då tömmarna gå igenom 2 olika ringar innan de leder fram till bettet så behöver man vara väldigt fin i handen om man ska ha riktigt skarpa körbett det behövs inte om man har en bra häst.

påtal om häst så finns det hästar som inte går att köra in, bakskygga/väldigt pigga osv och med rätt tränining kan de med bli inkörda men man kan ju börja med den snällaste man har, mjukstarta lite;).

Kanske kan svara ;) Hon är väl iväg på träning inför visning om jag inte minns fel.
Långt neråt :)

Ja skiftarbete är riktigt bra betalt.. jobbar själv 2 skoft och de ger några tusen mer i månaden=)
2 skift ger ju ännu mer så jag kan tänka mig=)

Är skift bättre betalt än nattjobb egentligen?
För det är väl Ob tilläggen som gör det eller?

Är han helklippt nu din unghäst?

Någon här som helklippt sin häst på lösdrift i år?
Jag funderar på att helklippa Thengill (igen) har haft han helklippt på lösdrift innan men det är rätt mkt jobb med täckesbyten osv.
Och enda anledningen till att jag funderar på det är att han har fått regnskållor på länden:( och verkar irriterad även under sadeln, suck.
Han verkar så dämpad och mkt mkt öm när man pillar på de där jäkla tovorna...

vad göra?

Hur såg er gamla lösdrift ut?
Men ni gör ju som ni vill men jag hade nog satt dit en extra "innervägg" då får ju både du och sambon som ni vill:)

Jaså blev det någon skog kvar då jag tänkte bara eftersom han jagar så är det väl kul med egen jakträtt.

Jaså 3 skift då är det inte bara natt eller hur funkar det? har du alltid så du är ledig på dagarna när det är ljust? eller får hästarna lite vilor när det är som intensivast.
Vad gör man som drifttekniker? har du lång utbildning för det med då säkert?
Intressant vad folk jobbar med hihi vet ju fortfarande inte vad jag vill bli "när jag blir stor".
Var det något som du valde medvetet eller kom in på av en slump?

Gamla lösdriften hade bara panelbrädor, typ 2cm tjocka.

Jakt fungerar inte riktigt så. Varje mark ingår i en jaktvårdskrets, sen har man jaktlag som arrenderar marker. Våran mark som är kvar är utarrenderad till ett lokalt jaktlag, dock med förbehåll att de inte får skjuta på vår mark(det har med älgtilldelning att göra) vi kan ju inte ha en jägare skjuta över hagarna :s. Iaf, den skog vi sålde gick till vår granne, det var en deal vi gjorde innan köpet för den skogen ligger runt hans boningshus. Den ingår nu i hans jaktmark. Men eftersom vi har en nöjd o glad granne så får Mathias va med o jaga där när han vill. M har ett eget jaktlag där vi bodde förut där han jagar.

När jag jobbar dom mest rider jag oftast inte, det rör sig om en helg och en vecka på 6v som det är riktigt jobbigt. Men jag har ju två medryttare som hjälper till. Som drifttekniker så kör man en anläggning, i mitt fall ett värmeverk. Mesta tiden går åt att övervaka och att köra via dator. Vi måste oxå laga saker som går sönder och se till att lösa alla problem som uppstår. När allt går bra så är jag professionell tv-tittare. När det går dåligt är det riktigt stressigt och jobbigt. Enda nackdelen, som jag tror många skulle ha svårt för är den passiva stressen "tänk om nåt händer" man måste alltid vara beredd lixom. Måste kunna lösa de problem man plötsligt kan kastas in för. Men jag gillar det! Lär mig nåt nytt varje dag. Jag har en treårig högskoleingenjör bakom mig, men jag halkade in på driftteknik på ett bananskal när jag sommarjobbade. Jag har alltså inte pluggat driftteknik utan det har jag lärt mig själv av mina arbetskamrater och genom att läsa/uppleva på jobbet.

Är han helklippt nu din unghäst?

Någon här som helklippt sin häst på lösdrift i år?
Jag funderar på att helklippa Thengill (igen) har haft han helklippt på lösdrift innan men det är rätt mkt jobb med täckesbyten osv.
Och enda anledningen till att jag funderar på det är att han har fått regnskållor på länden:( och verkar irriterad även under sadeln, suck.
Han verkar så dämpad och mkt mkt öm när man pillar på de där jäkla tovorna...

vad göra?

Nu går inte Jorunn längre på lösdrit men när hon gjorde de så helrakade jag henne varje år, Det gick super förutom att man måste ha täcke så har man hästar som biter på ens häst så blir det dyrt enda nackdelen med rakningen.
ckesbyten behövs inte om de går på lösdrift de kna ha samma dygnet runt .

Det blir lätt en massa skit under en tjock päls helt klart och när man sedan rider så blir de svettiga och det blir till slut månaders av intorkad svett längst in mot huden och de klart att till slut börjar dett aklia och orsaka olika problem som typ regnskållor, svampinfektioner, pälsätare iocg har man otur löss.

Så rider man en häst med mkt päls helt klart ska man raka dom iallafsall på halsen tycker jag!

Sen vissa häsatr svettas mer ändra mindre, vi har en häst i stallet som typ aldirg svettas fasten hon rids hårt. Och så har vi Jorunn som svettas floder bara efter 5 minuters ridning =)

Tack! Ja de är så fina alla våra gubbar! Och det är helt fantastiskt vacker väder här nu också, nån minusgrad och vit frost överallt:love:

Fy vad hemskt, beklagar verkligen.

Djur är helt otroliga på att trösta. Vad är hon iväg på? Hur kommer det sig att hon ska vara borta så länge?

Precis som tessinino svarat är hon på träning inför visning. Långt ner i landet, i Hässlöholm. Tränarna våra köpte en gård där nere och då fick hon också följa med dom dit.

Knapplån!

Har börjat med att rida lite 8:or för att träna dels galoppfattnngar och träna påatt från galopp komma ner direkt i trav utan några töltsteg.

Riktigt klurigt och man får hålla tungan rätt i munnen men ibland får vi till de ritkigt bra.

Övningen ser följande ut!

man rider i galopp i en 8:a och i mitten saktar man av till trav och travar några steg ställer omoch fattar ny galopp och galopperar ett halvt varv kommer ner i trav och ställer om och fattar ny galopp osv.

Jobbar på att få in känslan när mankan fatta en galopp och inte , det gäller ju att hästens innerframben är i rätt position för att en galopp skall kunna bli så där perfekt.

Sedan jobbade vi på våra kära skänkelvikningar och vilken skillnad satt och tänkte på de i Juni när jag började rida lektioner så kunde jag inte ställa än mindre lägga till skänkeln innan Jorunn for upp med huvudet och slog över i tölt.

Idag går det att flytta henne åt vänster visst hon flyttar inte sig 100% bra men vi går åt sidan ett steg i taget och hon bibehåller bra ryggarbete och bra form.
Kör hon upp huvudet och tappar ryggen idag är det mer jag som tappar hennes ytter.
Men helt klart börjar hennes högerbog bli bättre och bättre

Sedan skrittade jag ut runt åkern men vände för de var för blött får vänta tills de fryser på där, tänk när snön kommer WOW vilken galopprunda vi får då=)=)

Då skall de jobbas upp lite kondis=)

Hässleholm?
Är det DK? :) Roligt isåfall! Och vad spännande att hon är borta så länge, det är ju lång tid det kan hända grejer på.

Jag funderar lite på att lämna iväg Snorri några veckor i sommar, och isåfall kombinera detta med att åka utomlands med mannen. Två flugor i en smäll! Jag har inga speciella problem med honom, men jag tror det kan vara nyttigt för alla ekipage att sära på sig och få lite inputs av någon duktig ryttare!

KL

Här kommer bilder på mina små troll som anlände från Island igår kväll!
016-1.jpg
[/IMG]
014-1.jpg
[/IMG]
Eldey
011-1.jpg
[/IMG]
002-1.jpg
[/IMG]
Freyr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka