Ramona
Trådstartare
Ja, vad säger ni?
http://www.expressen.se/husdjur/1.1135235/hundar-med-oronhangen
http://www.expressen.se/husdjur/1.1135235/hundar-med-oronhangen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det problemet ser jag också. Visst var det lite gulligt med blingbling på den där hunden på bilden, men det är verkligen steget för långt. Dock tycker jag att man går till väldigt stor överdrift om man säger att det är djurplågeri.Det jag reagerar på är att det har gått för långt.
Jag tror att de flesta hundar som har diamantprydda öron inte har sett närheten av en skog, så det tror jag inte är ett problem.Jag funderar också på hur skönt det skulle vara om hunden fastnade när den sprang i skogen och slet av en bit av örat bara för att den hade ett örhänge i det![]()
Jag har sålt en del Jack Russell valpar till USA och där är det helt ok att operera öronen så att de hänger ner. Det är helt accepterat och folk tycker att det är ok att korrigera skönhetsfel. Det är också steget för långt enligt mig.Det nämndes något om ett program för ett tag sen, tänker ni på det när man opererade hundars öron för att de skulle ha stående istället? Exemplet som var med var väl Amstaff om jag inte minns fel? Ingreppet gjordes när valparna var mellan 5-7 månader har jag för mig.
Fast jag som har en chihuahua och träffar mycket andra chihuahua-ägare måste säga att ryktet är mycket värre än hur det verkligen är. Det är mycket få chihuahua-ägare som faktiskt har kläder på hundarna för jämnan eller tar med dem på stan bara för att. De flesta chihuahua-ägare är par mellan 25-35 år utan barn och med god ekonomi. Du har ingen aning om när du ser dem att de ens var hundägare, då de ser ut som vem som helst.Tycker heller inte om småhundar (själv rottisägare) och hur det daltas med dom.
Innan jag svarar vill jag göra klart att jag inte är för piercing av hundars öron, men det är stor skillnad på att skära bort delar på ett djur och en helt annan sak att göra ett hål i hud. Att kupera en svans eller skära bort öron, är ett betydligt större ingrepp än att göra hål i öronen på hunden.Det är i sverige förbjudet att kupera djur, varför i helvete skulle det då vara lagligt att pierca dem?