Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Jag har fått massor med fantastiska svar i den här tråden.
Men har en liten förhoppning om att det skall finnas flera svar att få från dem som ännu inte riktigt verkar ha förstått frågeställningen.

Världen, främst då västerländsk kultur/skönhet handlar inte om individualism. Människan är naturligt ett flockdjur och vi vill flyta in i flocken. I djurvärlden ser vi exempel på att djur med olik färg, tex albinos, fördrivs. Vi kan, och har, ett individualistiskt tänkesätt, cf dikotomin mellan oro över klimatförändringar och privat konsumtion. Att i en viss ålder blir man som kvinna frågad upprepade gånger om man inte drömmer om barn. Vårt samhälle är uppbygt enligt vissa normer, tvåsamhet. Vi är inte så individualistisk som du framställer det.

Kan du ge exempel på svensk/västerländsk individualism?
 
Det där med social acceptans för plastikoperationer ökar ju även bland män. Numera är det inte helt ovanligt att även 'vanliga' män opererar sig. Men att det inte pratas så mycket om det. Det är lite roande hur mycket porrbranschen lett vägen framåt i allt från vcr v betamax (betamax är egentligen den bättre teknologin men vcr användes av porrbranschen). Till att män rakade av sig kroppshår. Till idag då när män opererar sig för att likna manliga porrskådisar/modeller som syns i sociala medier.

https://www.huffpost.com/entry/male-plastic-surgery-cosmetic-procedures_l_65722d47e4b08a047529a803#:~:text=The most recent data about,men from 1997 to 2018.

https://theweek.com/news/society/961965/the-rise-of-brotox

Även män/pojkar drabbas alltmer av ätstörningar för att uppnå det där skönhetsidealet vi diskuterar här.

https://atstorning.se/om-atstorningar/om-atstorningar/3677-2/

Den verkliga faran idag är inte att kvinnor (och män) försöker uppnå tidens skönhetsideal eftersom det har skett antagligen sedan människans gryning när män föredrog en bastant, stark kvinnokropp som kunde föda barn och arbeta hårt. Till att man idag kan lägga så mycket pengar på att förstöra 'naturligt' utseende i strävan efter det där perfekt vackra, idealet.

Marylin Munroe världens kanske ultimata skönhetsideal var inte heroin chiq eller hade ett överdrivet 'vackert' utseende jämfört av idag. Ändå förstår man, när man ser henne varför hon fortfarande ses som ett ultimat skönhetsideal.

Visa bifogad fil 149264
Inte ens Marilyn, eller rättare sagt Norma Jeane, slapp lägga sig under kniven.
 
Den här tråden skaver verkligen. Jag har naturligtvis mina preferenser gällande vad jag tycker är vackert men det är just det, MINA preferenser.

Jag tänker INTE sitta och förfäras över hur andra väljer att se ut. Sedan vet vi att det här med ett "naturligt" utseende är en konstruktion. Människan har genom tiderna modifierat och smyckat sin kropp på olika sätt efter vad som just då ansetts vackert och eftersträvansvärt (inkl variationer mellan olika kulturer/länder).

Att klanka ner på just kvinnors utseende känns väldigt unket i dagens värld. Jag stöttar hellre mina systrar oavsett hur de väljer att se ut.
Hur folk ser ut är deras ensak, men jag får via skattsedeln betala för skönhetsoperationer som gått snett. Givetvis ska de som fått problem få hjälp, men att tjäna pengar på skönhetsoperationer när samhället får plocka upp och bekosta fysisk och psykiska problem är fel, samtidigt som de som orsakat blir rika är smaklöst och något man borde kunna komma åt. Kanske ska skönhetskliniker/researrangörer betala en försäkring, ju fler av deras patienter som bedöms ha vårdskador dess högre premier och de med riktig låg procent bör slippa premier helt. Det skulle premiera seriösa aktörer.
 
Fast det blir man inte. Alla ser inte likadana ut med skönhetsingrepp, det går liksom inte.
Men ofta går målet mot ett specifikt ideal och en operation är svår att göra ogjord på det vis man kan med smink eller hårfärg normalt. Åtminstone är det besvärligare att ångra sig.
 
Den näsa som andra retar en för.
Om och det kan också vara en redig uppnäsa av typen "vägguttag".
Min Moster utsattes för det på tidigt 50-tal.
Och då vill man antagligen "normalisera" näsan.
Vad det nu är som anses normalt.
Trender drar det liksom längre där även normalt ändras för att uppnå något annat, mera.

Det är inte en åtgärd av något som givit en problem utan ett sökande till något som skall ge en större lycka.
Inte upp till normalläge utan vidare uppåt till något sorts idealtillstånd.

Jag hoppas att jag gör mig förstådd nu.
Ja alltså människan har väl alltid strävat efter ett ouppnåeligt idealtillstånd :confused:
Paradiset nirvana Utopia babels torn
Men vi når ju aldrig dit därför försöker vi med en annan trend ett annat ideal en annan väg går det inte på ett vis provar vi ett annat vis
Människan strävar framåt för att människan inte är nöjd människan vill ha mer nu vill människan bo på mars
Människan är vetgirig och söker svar för vår hjärna vindlar mer än alla andras människan har fantasi och kan föreställa sig mer saker än vad som finns och uppfinner därför mer saker än det som redan finns

Om vi hade låtit bli att utveckla den delen av hjärnan som känner avundsjuka hade vi nog mått lite bättre idag kanske
 
Man ska komma ihåg att det finns en stor smink och skönhetsbransch också som tjänar pengar på att människor är missnöjda med sina utseenden.

Jag är född på 70-talet och på vissa sätt var det lika illa då. Idealet var väldigt smalt, betydligt smalare än idag. När jag ser på bilder på mig och mina vänner från den tiden blir jag shockad över hur smala alla var. Även de som ansågs tjocka var ju smala... Helt sjukt.
Och driver på olika ideal. De tjänar inget på folk som skippa sminket.
 
Inte ens Marilyn, eller rättare sagt Norma Jeane, slapp lägga sig under kniven.

Exakt. Hennes skönhetsideal var naturlig, under makeupen. Och hon är fortfarande det ideala skönhetsidealen. Och skönhet. Man kan inte föreställa sig hur någon kan överträffa henne. Plastikoperation eller inte.
 
Kan du ge exempel på svensk/västerländsk individualism?
Det är faktiskt det som jag inte kan.
Däremot så påstås det att samhället är så individualistisk i dag.
Något som jag inte riktigt lyckats att hitta.
Och som har del i att jag skapade den här tråden.

Jag hittade nämligen bara likriktning när jag letade efter individualismen.
 
Det är faktiskt det som jag inte kan.
Däremot så påstås det att samhället är så individualistisk i dag.
Något som jag inte riktigt lyckats att hitta.
Och som har del i att jag skapade den här tråden.

Jag hittade nämligen bara likriktning när jag letade efter individualismen.

Vem påstår det? Om något har världen blivit ännu mer uppdelat i vi och dom och ett grupptänkande där man ofta identifierar sig som grupptillhörigt. Kan du ge exempel av individualism.
 
Jag hoppas att jag gör mig förstådd nu.
Jag tycker mig förstått redan i början av tråden?

Grundfrågan är väl just varför?
Och få av oss kan nog svara på just varför.

Fenomenet sträcker sig tusentals år bakåt i tiden. Även de operativa ingreppen.

Snörda fötter? Kvinnor med halsringar som sträcker och förlänger halsen m.fl.

Frågan varför kan man ställa även vad gäller antiken.
 
Om vi hade låtit bli att utveckla den delen av hjärnan som känner avundsjuka hade vi nog mått lite bättre idag kanske
Jag saknar den biten.
Den kom inte med i tillverkningen av mig.
Det är en av flera orsaker till att jag ibland har svårt att förstå andra människor.
För att "behandla andra som jag själv vill bli behandlad" fungerar inte riktigt för mig.
Jag kan därför ibland uttrycka mig på ett sätt som upprör andra utan att förstå vad som gick fel.
 
Det är faktiskt det som jag inte kan.
Däremot så påstås det att samhället är så individualistisk i dag.
Något som jag inte riktigt lyckats att hitta.
Och som har del i att jag skapade den här tråden.

Jag hittade nämligen bara likriktning när jag letade efter individualismen.
Samhället påstås vara mer individualistiskt men det kanske är så att vi blir lurade?
Samtidigt som jaget framhålls knyts man ändock till en grupp ett lag om det så är arbetslag eller hockeylag
Allt för att vi ska fortsätta driva kapitalismens hjul
 
Vem påstår det? Om något har världen blivit ännu mer uppdelat i vi och dom och ett grupptänkande där man ofta identifierar sig som grupptillhörigt. Kan du ge exempel av individualism.
Menar du där individualismen omtalas och anges som orsak till olika fenomen i samhället?
För det är vad jag har sett.
I övrigt så håller jag med om inlägget.
Jag har inte sett eller hittat denna omnämnda individualism i verkligheten.
Så jag har faktiskt börjat att undra över om den är en tidningsanka.
 
Menar du där individualismen omtalas och anges som orsak till olika fenomen i samhället?
För det är vad jag har sett.
I övrigt så håller jag med om inlägget.
Jag har inte sett eller hittat denna omnämnda individualism i verkligheten.
Så jag har faktiskt börjat att undra över om den är en tidningsanka.

På vilket sätt ser du det? Om något, genom att likställa sitt utseende genom plastikoperationer går vi mot en mer samstämmig ideal av, skönhet och inom andra områden i samhället. Dvs mindre individualism och mer kollektivt tänkande. Samma sak som händer andra områden i samhället, tex konsumtion. Jag förstår inte var du får ifrån att vårt samhälle är byggt på individualism. Tvärtom.
 
Samhället påstås vara mer individualistiskt men det kanske är så att vi blir lurade?
Och @MJLee

Det har skrivits mycket om det.
Kanske är vi på något plan lurade där?
https://timbro.se/smedjan/individualismen-och-dess-utmaningar/
https://www.dagen.se/debatt/2022/07...v-individualism-och-kyla-som-praglar-sverige/
https://www.svt.se/kultur/erik-gandini

Ett litet axplock från olika källor som matar oss med föreställningar om det individualistiska samhället.
 
Jag tycker mig förstått redan i början av tråden?

Grundfrågan är väl just varför?
Och få av oss kan nog svara på just varför.

Fenomenet sträcker sig tusentals år bakåt i tiden. Även de operativa ingreppen.

Snörda fötter? Kvinnor med halsringar som sträcker och förlänger halsen m.fl.

Frågan varför kan man ställa även vad gäller antiken.
Jag tror det i grund och botten handlar om grupptillhörighet. För det var ju inte alla som gjorde samma sak, utan de du nämner fanns ju inom olika kulturer/grupptillhörigheter.

Adeln hade sina ideal för att skilja sig från bönderna, som exempel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 978
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp