Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Ja absolut, men tråden handlar inte om att ändra något som man lider av utan om att ändra sig efter en trend. Och då trender som växlar med tiden.

Vilken typ av näsa retas man för? Och vilken typ av näsa opererar sig folk för att få?
Jag tror att ytterst få plastikkirurger haft en kund med önskemålet att få en stor höknäsa, desto fler som vill bli av med en.

Trender har absolut med vilken typ av utseende folk mår dåligt av, eller till och med mobbas för, även om dessa trender i vissa fall är mer långsiktiga.
 
Med tanke på att man (åtminstone kvinnor) blir föremål för hårt kritiskt granskande, och då extra mycket gällande utseende, sekunden man blir känd, så är det inte ett dugg förvånande.
Det är svårt att känna att man duger som kvinna i normala fall, när hela världen har åsikter om en blir det nog ännu svårare.

Precis. Det är dessutom en bransch där ens utseende kan vara det som avgör om man blir superkändis eller glömd. Så nej, det är inte det minsta förvånande att tonåringar som haft en lyckad filmroll går till en plastikkirurg. Bara sorgligt.
 
En klassiker är väl alla skådespelare(läs: nästan bara skådespelerskor) som modifierar sitt utseende på något vis rätt snart efter att de slagit igenom. Sällan på något dramatiskt vis, men de vackra människor vi ser på film och som är utseendeideal för gemene man är ändå tillfixade. Och då var de ändå vackra redan innan, de behövde - och behöver - också uppfylla ett ouppnåeligt ideal.
Något som kanske bidragit till att män ofta inte inser huruvida en kvinna framför dem har modifierat sitt utseende på något vis, vare sig det är ingrepp eller makeup eller något semipermanent, tror jag är just det att man ganska sällan ser "ej fixade" kvinnor på film, i tv serier och så vidare.

Det utseende som har normaliserats för kvinnor och som man exponeras för via olika media är ju ett redan tillfixat utseende, så även när de ska framstå som nyvakna i en film till exempel har de genomgått en process för att se ut som de gör. Männen i filmen också, men i lägre grad. Men till skillnad från kvinnor som hela tiden är medvetna om jobbet som krävs bakom kulisserna för att upprätthålla ett visst utseende, eftersom kvinnor förväntas göra detta, så ser inte männen arbetet bakom utan bara resultatet. Därav den ibland helt förbluffande naiviteten eller okunskapen.
 
Ja precis, min poäng är att hade de du nämner inte varit kända så hade inte de ingreppen räckt till heller, då hade de antagligen behövt göra betydligt mindre tama saker för de pengarna. För gemene man, även om personen gjort ingrepp, räcker det inte alls att posera halvnaken eller naken för att tjäna i närheten av de summorna, utan då tjänar man mer troligt nästintill ingenting.
Egentligen är det svårt att diskutera Onlyfans med kända/okända personer då det är så nytt, Blac Chyna ex med sin miljardindustri på Onlyfans ( och sen är hon i övrigt en multitalang,: tv, duktig rappare, har olika företag mm) va från början helt okänd och banade sin väg till kändisskap via samma väg: som strippa och utvik. Bara ett annat äldre forum.

Vissa har (eller får något) något som drar män även om de är okända , på den tiden ex Pamela Anderson eller ännu längre tillbaka Marilyn Monroe, båda operarade.
 
Ja absolut, men tråden handlar inte om att ändra något som man lider av utan om att ändra sig efter en trend. Och då trender som växlar med tiden.
Är det kvinnor som styr sina egna trender eller är det männen som sätter mkt av det genom sitt sätt att framhäva önskningar i utseende hos andra könet, kanske oftast rent generellt?
 
Jag har sett en dokumentär om plastikkirurgi ganska nyligen där kirurgen berättade att unga tjejer önskar se ut som de gör med så kallade ”snyggfilter” på tex snapchat. Någon annan kanske känner igen och minns vilken dokumentär det var?

Med det sagt tror jag den nya mer avancerade tekniken med filter som är tillgänglig för så många (från väldigt låg ålder) öppnar upp ögonen för hur man skulle kunna se ut i stället. Och framförallt vilken effekt man får på antal likes och kommentarer samt följare när man publicerar modifierade bilder kontra naturliga. De får bekräftat för sig själva att lite annorlunda former och proportioner här och var ger dem en helt annan uppmärksamhet än de får annars. Nästa steg är för vissa att gå till kliniken och be att få se ut som dessa filter ”på riktigt”. :( Sorgligt, men inte alls konstigt tycker jag…
 
Har tänkt på precis det apropå män och ingrepp, för det är enbart män som haft modelljobb som gjort (eller som erkänner att de gjort) ingrepp i min omgivning. Tänker att det ligger något i att de har uppmärksammats för sitt utseende i högre grad än andra män, därför finns skönhetsbranschen också kanske på deras radar på ett helt annat sätt än för den genomsnittlige mannen vars värde aldrig riktigt lagts i hans utseende på det viset. För kvinnor är ju det här en faktor även för de som ser mer "alldagliga" ut jämfört med idealet, eftersom de i högre grad än män bedöms efter sitt utseende alldeles oavsett hur de ser ut, men även där blir det nog lätt förstärkt om man som du säger har byggt en stor del av egenvärdet på att "vara vacker".

Det där med social acceptans för plastikoperationer ökar ju även bland män. Numera är det inte helt ovanligt att även 'vanliga' män opererar sig. Men att det inte pratas så mycket om det. Det är lite roande hur mycket porrbranschen lett vägen framåt i allt från vcr v betamax (betamax är egentligen den bättre teknologin men vcr användes av porrbranschen). Till att män rakade av sig kroppshår. Till idag då när män opererar sig för att likna manliga porrskådisar/modeller som syns i sociala medier.

https://www.huffpost.com/entry/male... most recent data about,men from 1997 to 2018.

https://theweek.com/news/society/961965/the-rise-of-brotox

Även män/pojkar drabbas alltmer av ätstörningar för att uppnå det där skönhetsidealet vi diskuterar här.

https://atstorning.se/om-atstorningar/om-atstorningar/3677-2/

Den verkliga faran idag är inte att kvinnor (och män) försöker uppnå tidens skönhetsideal eftersom det har skett antagligen sedan människans gryning när män föredrog en bastant, stark kvinnokropp som kunde föda barn och arbeta hårt. Till att man idag kan lägga så mycket pengar på att förstöra 'naturligt' utseende i strävan efter det där perfekt vackra, idealet.

Marylin Munroe världens kanske ultimata skönhetsideal var inte heroin chiq eller hade ett överdrivet 'vackert' utseende jämfört av idag. Ändå förstår man, när man ser henne varför hon fortfarande ses som ett ultimat skönhetsideal.

1721045962210.png
 
Vilken typ av näsa retas man för? Och vilken typ av näsa opererar sig folk för att få?
Den näsa som andra retar en för.
Om och det kan också vara en redig uppnäsa av typen "vägguttag".
Min Moster utsattes för det på tidigt 50-tal.
Och då vill man antagligen "normalisera" näsan.
Vad det nu är som anses normalt.
Trender drar det liksom längre där även normalt ändras för att uppnå något annat, mera.

Det är inte en åtgärd av något som givit en problem utan ett sökande till något som skall ge en större lycka.
Inte upp till normalläge utan vidare uppåt till något sorts idealtillstånd.

Jag hoppas att jag gör mig förstådd nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 978
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp