Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Men de här kommentarerna ger ju ingen utveckling.
De är inte vare sig informativa eller instruktiva.
Jag försöker ju att få en förklaring på hur de som inte är som jag är i stället.
Hur jag är, det vet jag ju.
Hur andra är, det måste jag ju ta reda på på något sätt.
I den här tråden så frågar jag ju efter just hur andra tänker i en viss fråga.

Har du några tips på det att dela med dig av?
Men har du verkligen ingen som helst insikt i att andra har helt andra livserfarenheter och därigenom tycker att utseendefixering vikt eller andra saker är svåra?
Och framförallt eftersom hela världen mer eller mindre är utseendefixerad så handlar mycket tror jag om självförtroende speciellt eftersom än i dag går snygga tjejer före i kön är det då så lustigt om man vill se ut som dom?
 
:D
Jag tror att det där ÄR ditt budskap.

Som väl flera varit inne på, det har funnits skönhetsideal i alla tider, det gör det nu också. Så det är nog den enkla förklaringen om du tycker att många stylar på samma sätt.
Ja och då söker jag de drivkrafter som gör att människor vill vara likadana och idealets uppkomst.
På något sätt så trodde jag att dagens individualism skulle medföra att man ville se olika ut i stället för lika.
 
Jag har inte dragit några sådana slutsatser alls.
Utan försöker förstå varför alla vill se likadana ut.
Och varför det "likadana" ändrar sig så mycket.
Samt varför "vacker" inte är nog
Att vacker är en önskvärd och populär egenskap tror jag nog att alla förstår.
När jag ser på foton från 40-50 tal så ser kvinnorna rätt likadana ut.
Det är inget nytt fenomen - alls.

Jag förstår inte riktigt ditt diskussionsämne. Jag har levt sen 50-talet och nog såg de flesta likadana ut, Titta bara på gamla skolfoton t.ex. Det går ganska lätt att bestämma från vilket årtionde det är.

Skillnaden idag är att kirurgiska ingrepp är mer tillgängliga och tas fram i sociala media. Jag var med när de första bystförstoringarna kom och förfärades lite. Nu ser jag alla dessa ankläppar och förfasar mig över det. Men det är JAG. Ingen generell åsikt. Antagligen är det åldersrelaterat. "det var bättre förr" Vilket även du TS verkar lida av :D
 
När jag ser på foton från 40-50 tal så ser kvinnorna rätt likadana ut.
Det är inget nytt fenomen - alls.

Jag förstår inte riktigt ditt diskussionsämne. Jag jar levt sen 50-talet och nog såg de flesta likadana ut, Titta bara på gamla skolfoton t.ex. Det går ganska lätt att bestämma från vilket årtionde det är.

Skillnaden idag är att kirurgiska ingrepp är mer tillgängliga och tas fram i sociala media. Jag var med när de första bystförstoringarna kom och förfärades lite. Nu ser jag alla dessa ankläppar och förfasar mig över det. Men det är JAG. Ingen generell åsikt. Antagligen är det åldersrelaterat. "det var bättre förr" Vilket även du TS verkar lida av :D
Nej det handlar inte om att det var bättre förr.
Utan om varför man vill vara likadana och vad som ändrar på de likadana idealen.
Ett exempel då är platta bröst på 20-talet och stora på 50-talet.
Ett exempel nu är läppar.
Under en period så opererade man läppar till att bli smala och en annan period (nu?) till att bli så fylliga som möjligt.
Hur gick det till när det ändrades?
Och kommer de trendiga att ändra sina läppar vart efter att idealet ändrar sig?
Och vart tog individualismen vägen?
 
Ja och då söker jag de drivkrafter som gör att människor vill vara likadana och idealets uppkomst.
På något sätt så trodde jag att dagens individualism skulle medföra att man ville se olika ut i stället för lika.
Man vill fortfarande oftast tillhöra en grupp eller passa in i samhället man lever
Jag har dock helt slutat bry mig om mitt utseende jag har ett jobb tänker inte byta eller försöka klättra i hierakin vill inte ha en sambo nej tack och håller mig helst för mig själv
Men jag hör ju på jobbet ständigt små kommentarer mellan kollegor om kläder och utseende så det finns ju överallt detta att man ska "duga och passa in" tissel tassel om någon kommer in med "fel" byxor "slitna" skor
Herregud vad glad jag är att jag inte är eller har en tonåring idag
 
Du har ju fått massor med svar i den här tråden. Det verkar bara inte vara ”rätt” svar för dig?
Jag har fått massor med fantastiska svar i den här tråden.
Men har en liten förhoppning om att det skall finnas flera svar att få från dem som ännu inte riktigt verkar ha förstått frågeställningen.
 
Nej det handlar inte om att det var bättre förr.
Utan om varför man vill vara likadana och vad som ändrar på de likadana idealen.
Ett exempel då är platta bröst på 20-talet och stora på 50-talet.
Ett exempel nu är läppar.
Under en period så opererade man läppar till att bli smala och en annan period (nu?) till att bli så fylliga som möjligt.
Hur gick det till när det ändrades?
Och kommer de trendiga att ändra sina läppar vart efter att idealet ändrar sig?
Och vart tog individualismen vägen?

Det där är rätt grundläggande inom sociologisk teori - det finns en spänning mellan att vi vill tillhöra men samtidigt vara unika.

Finns nog inget direkt svar på hur det gick till, det är mode och trender.
 
Men har du verkligen ingen som helst insikt i att andra har helt andra livserfarenheter och därigenom tycker att utseendefixering vikt eller andra saker är svåra?
Och framförallt eftersom hela världen mer eller mindre är utseendefixerad så handlar mycket tror jag om självförtroende speciellt eftersom än i dag går snygga tjejer före i kön är det då så lustigt om man vill se ut som dom?
Jo och det är ju därför som jag intresserar mig för hur det har uppkommit.
Jag tolkar ditt svar som att det handlar om att vilja vara populär.

Mitt eget självförtroende bygger på helt andra saker än utseende, så därför har jag inte känt den påverkan som utseendefixeringen har på människor.
Den här tråden startade jag för att försöka förstå hur det kan ha blivit så viktigt att se ut på "rätt sätt" för tiden.
 
Nej det handlar inte om att det var bättre förr.
Utan om varför man vill vara likadana och vad som ändrar på de likadana idealen.
Ett exempel då är platta bröst på 20-talet och stora på 50-talet.
Ett exempel nu är läppar.
Under en period så opererade man läppar till att bli smala och en annan period (nu?) till att bli så fylliga som möjligt.
Hur gick det till när det ändrades?
Och kommer de trendiga att ändra sina läppar vart efter att idealet ändrar sig?
Och vart tog individualismen vägen?
Men?

Så har det ju alltid varit? Kvinnokroppar formades efter ideal. Korsetter, snörliv, styva underkjolar fanns före vår tid. Fast jag minns ju att in mor använde korsett. För det var så man gjorde.

Så ja, folk - läs kvinnor - kommer alltid att ändra sig efter tidens ideal.

(Män idag ska vara biffiga. Gym och diverse pulver hjälper till med det).
 
Det värsta tycker jag nästan är alla appar som finns idag som kan redigera ett utseende så att man inte alls ser ut som man gör i verkligheten. Utseendefixering och trender har alltid funnits men nu kan ”vem som helst” göra sig snyggare genom några knapptryck på telefonen. Det skadar så klart inte personen själv rent fysiskt som ett misslyckat skönhetsingrepp, men skadan det gör psykiskt på framför allt väldigt unga personer….

En del unga människor kan inte ens ta en bild utan att använda Snapchat eftersom de då inte får så fin hy som filtret ger. Jag som var tonåring på 00-talet behövde åtminstone ”bara” matas med att modeller och folk på tv var snygga, nu kan vem som helst ha persikohy fast personen precis som alla andra har finnar och dylikt i verkligheten.
Det plus att om man lägger till dagens AI-modeller på det så kan några av de som unga jämför sig med vara icke-mänskliga, bokstavligen.
 
Men?

Så har det ju alltid varit? Kvinnokroppar formades efter ideal. Korsetter, snörliv, styva underkjolar fanns före vår tid. Fast jag minns ju att in mor använde korsett. För det var så man gjorde.

Så ja, folk - läs kvinnor - kommer alltid att ändra sig efter tidens ideal.

(Män idag ska vara biffiga. Gym och diverse pulver hjälper till med det).
Ja och varför är det så?
Något måste ju driva den önskan om att följa tidens trender.
Och vad får trenderna att ändras?
Vad hände som fick idealet platta bröst att ändras till fylliga bröst på 50-talet?
 
Jo och det är ju därför som jag intresserar mig för hur det har uppkommit.
Jag tolkar ditt svar som att det handlar om att vilja vara populär.

Mitt eget självförtroende bygger på helt andra saker än utseende, så därför har jag inte känt den påverkan som utseendefixeringen har på människor.
Den här tråden startade jag för att försöka förstå hur det kan ha blivit så viktigt att se ut på "rätt sätt" för tiden.
Ja men du borde ju kunna tänka att någon som blivit mobbad för sin stora näsa hela sin uppväxt kanske gör ganska mycket för att ändra på sin näsa
Att alla inte har ett självförtroende som ditt kan väl inte heller vara en överraskning
Ja och varför är det så?
Något måste ju driva den önskan om att följa tidens trender.
Och vad får trenderna att ändras?
Vad hände som fick idealet platta bröst att ändras till fylliga bröst på 50-talet?
Kriget
 
Kanske bäst att inflika det att vanliga okända människor generellt sett inte tjänar så mkt, eller nära inget( men svårt att få info om det ) på Onlyfans, iaf inte föränns de blir kända, du verkar mena kända som infödda och såklart många vill glutta på Charlie sheens dotter, men min mening är att det på sikt inte hjälper, det måste göras åtgärder för att hålla kvar intresse o dit hör tydligen större bröst och visa mer än förut.
Ja precis, min poäng är att hade de du nämner inte varit kända så hade inte de ingreppen räckt till heller, då hade de antagligen behövt göra betydligt mindre tama saker för de pengarna. För gemene man, även om personen gjort ingrepp, räcker det inte alls att posera halvnaken eller naken för att tjäna i närheten av de summorna, utan då tjänar man mer troligt nästintill ingenting.
 
Ja men du borde ju kunna tänka att någon som blivit mobbad för sin stora näsa hela sin uppväxt kanske gör ganska mycket för att ändra på sin näsa
Ja absolut, men tråden handlar inte om att ändra något som man lider av utan om att ändra sig efter en trend. Och då trender som växlar med tiden.
Ja det måste ju ha ändrat på mycket.
Både det första och det andra.
Och vad hände mellan smala läppar och fylliga läppar?
 
Ja absolut, men tråden handlar inte om att ändra något som man lider av utan om att ändra sig efter en trend. Och då trender som växlar med tiden.
Men många med dåligt självförtroende lider förmodligen av att inte vara trendig att inte ha det senaste att känna sig utanför gruppen där de vill tillhöra där alla har gjort det senaste ingreppet köpt det senaste sminket osv
Många faller hårt för grupptryck speciellt nu när allt ska visas upp på sociala medier och allt ska ha likes

Vad gäller fylliga läppar är jag tillräckligt cynisk för att tro någon som tjänar pengar på fillers startade en reklamkampanj av något slag allt kan säljas med mördande reklam
Väldigt mycket trender handlar om att några ska bli rikare det är kapitalet som styr det mesta

Sida vid sida tillsammans hjälps dom
 
Ändå är dom så tråkiga jag har aldrig förstått varför folk följer dom dom bjuder ju absolut inte på något spännande. Har folk så tråkiga liv att det är intressant att se influencers sola och dricka kaffe 😅
Man tittar inte på sådant för att det är spännande, man tittar på folks vloggar och och följer med vad dom gör för att det är tycker jag väldigt avslappnande och lätt att titta på och iallafall jag blir inspirerad då och då att ta mig ut och göra något själv. Det betyder inte att man har ett tråkigt liv för att man tycker om att följa med andras.
 
Fast är man etablerad som "vacker person" och bygger en stor del av sin identitet och sitt egenvärde på att man är just vacker - då är det nog väldigt lätt att känna behov av att bli ännu vackrare. Lite som att den som är erkänt bra på något annat ofta inte nöjer sig där, utan hela tiden strävar efter att bli ännu bättre inom "sitt" område.

En klassiker är väl alla skådespelare(läs: nästan bara skådespelerskor) som modifierar sitt utseende på något vis rätt snart efter att de slagit igenom. Sällan på något dramatiskt vis, men de vackra människor vi ser på film och som är utseendeideal för gemene man är ändå tillfixade. Och då var de ändå vackra redan innan, de behövde - och behöver - också uppfylla ett ouppnåeligt ideal.
 
En klassiker är väl alla skådespelare(läs: nästan bara skådespelerskor) som modifierar sitt utseende på något vis rätt snart efter att de slagit igenom. Sällan på något dramatiskt vis, men de vackra människor vi ser på film och som är utseendeideal för gemene man är ändå tillfixade. Och då var de ändå vackra redan innan, de behövde - och behöver - också uppfylla ett ouppnåeligt ideal.
Med tanke på att man (åtminstone kvinnor) blir föremål för hårt kritiskt granskande, och då extra mycket gällande utseende, sekunden man blir känd, så är det inte ett dugg förvånande.
Det är svårt att känna att man duger som kvinna i normala fall, när hela världen har åsikter om en blir det nog ännu svårare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 978
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp