Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Jag vet inte om de bara är det, det finns såklart många anledningar till att plastikoperera , är ju inte ovanligt att , främst kvinnor, opererar sig för att tjäna pengar,eller få uppmärksamhet/likes, om de vill tjäna pengar till nya operationer antar jag att det inte är ovanligt, och då är det väl som regel genom foto/sexbilder av allt fast large- jätteläppar, bröst, rumpa, och jag antar det är attraktivt för en viss grupp av män ( som regel) som betalar för att se.

Kan ju ta Paow som exempel,omfattande superopererad, betalat detta med blogg/influencerinlägg som sedan gick över till bilder och numer porr i varierande variationer på Onlyfans. (tjänar tror jag ca 600 000 kr /mån). Många tittar, de betalar. Det hade aldrig hänt om hon inte porrat till sitt utseende.
Å andra sidan har vi Linda Skugge som försörjer sig på Onlyfans utan att vara opererad?
 
Eller: Det hade aldrig hänt om de som tittar accepterat hennes tidigare utseende.

Sant men hur troligt är det? om man generaliserar mäns önskningar vad gäller porr? Få, nära ingen köper material av någon som inte sticker ut , och för att sticka ut idag krävs, som regel, en hel del operationer. Samt agerande utöver det vanliga. Det är bara att kolla på vilka som tjänar pengar.
 
Å andra sidan har vi Linda Skugge som försörjer sig på Onlyfans utan att vara opererad?
Hon har ju hittat sin nisch och det finns nog inte plats för hur många som helst, som hon säger hon gör det hon gör annars till vardags, bara att det läggs ut och hon får betalt. Typ gömma trosor på stan och slicka på saker som varit i rumpan. Men som jag valt att skriva- generallisering. Finns säkert en uppsjö av annat också som inte opereras, flickor som gör sig till väldigt unga för att likna barn osv.
 
Sant men hur troligt är det? om man generaliserar mäns önskningar vad gäller porr? Få, nära ingen köper material av någon som inte sticker ut , och för att sticka ut idag krävs, som regel, en hel del operationer. Samt agerande utöver det vanliga. Det är bara att kolla på vilka som tjänar pengar.
Min poäng är att problemet inte är kvinnorna som opererar sig, utan de som driver orsaken bakom.
 
Ja alltså, det där att kvinnor inte får åldras är ett stort problem som såklart göder många ingrepp och ohälsosamma ideal.

Som 50+ kan jag säga att jag är jäkligt tacksam för att jag har bra gener... det är inte många som tror att jag är 50. Givetvis gör mitt tonade hår sitt till, de "grå stråna" är inte så få numera.

Det är gräsligt ytligt och jag är inte glad för att jag är så påverkad som jag är av "ungdomsidealet" men ja, jag är fåfängt tacksam. Hade jag råd att åtgärda vissa områden hade jag gjort det, något jag inte ens funderat på att göra för sådär en 5-10 år sedan. Nu är det visserligen en akademisk fråga i mitt fall, det finns inte en suck att jag har råd.
 
Jag tänker att det är just att valet av vad som är åtråvärt varierar så mycket.
I min ungdom så ville de trendiga ha smala och fina läppar.
Och vissa opererade det.
Hur kan det svänga så mycket fram och tillbaka?

Det är inte ett dugg konstigt, trender har alltid skiftat. Möjligtvis att skiftena sker snabbare numera pga att kommunikationsmöjligheterna är mer tillgängliga för gemene man samt att kommunikationen i sig är snabbare.

Och varför vill alla se likadana ut?
Som dockor av plast svåra att se skillnad på.
Och det oavsett vilket ideal man vill uppnå för stunden.

Och här dömer du igen de som du anser gör "fel" och ser "fel" ut pga att de valt att operera sig, precis som i trådstarten. I min värld är det inte ok att sprida nedsättande kommentarer om någons utseende på det här sättet.

Diskutera mekanismerna bakom utseendeidealen? Ja.
Komma med nedsättande omdömen om hur en del väljer att se ut? Nej.
 
Som 50+ kan jag säga att jag är jäkligt tacksam för att jag har bra gener... det är inte många som tror att jag är 50. Givetvis gör mitt tonade hår sitt till, de "grå stråna" är inte så få numera.

Det är gräsligt ytligt och jag är inte glad för att jag är så påverkad som jag är av "ungdomsidealet" men ja, jag är fåfängt tacksam. Hade jag råd att åtgärda vissa områden hade jag gjort det, något jag inte ens funderat på att göra för sådär en 5-10 år sedan. Nu är det visserligen en akademisk fråga i mitt fall, det finns inte en suck att jag har råd.
Jamen exakt, vi blir ju själva glada över att se unga ut när vi åldras och kan må dåligt/vara missnöjda med kroppsliga förändringar som sker med åldrandet och det är ju inte någonstans vårt eget fel för att vi ”bara borde vara nöjda”, utan vi har ju fått lära oss i massor av år att de skavanker som uppkommer senare i livet inte är vackra, då är det inte så enkelt att bara ändra den uppfattningen.

Jag har också stora genetiska fördelar - men jag har fött barn vilket påverkat vissa delar av kroppen. Vid en diskussion kring det (specifikt gällande brösten då) fick jag höra ”med det är ju bara att operera”. Konstigt att folk då tar till såna metoder, om det är vad som ses som en enkel och självklar åtgärd till en förändrad kvinnokropp. 🙃
 
Det värsta tycker jag nästan är alla appar som finns idag som kan redigera ett utseende så att man inte alls ser ut som man gör i verkligheten. Utseendefixering och trender har alltid funnits men nu kan ”vem som helst” göra sig snyggare genom några knapptryck på telefonen. Det skadar så klart inte personen själv rent fysiskt som ett misslyckat skönhetsingrepp, men skadan det gör psykiskt på framför allt väldigt unga personer….

En del unga människor kan inte ens ta en bild utan att använda Snapchat eftersom de då inte får så fin hy som filtret ger. Jag som var tonåring på 00-talet behövde åtminstone ”bara” matas med att modeller och folk på tv var snygga, nu kan vem som helst ha persikohy fast personen precis som alla andra har finnar och dylikt i verkligheten.
 
Skönhetsideal har alltid ändrats. Från Reubens frodiga kvinnor till korsetter med getingmidja (som även officerare bar), till 20-talets flapper utan bröst och rumpa. 50-talets kurvor (se Marilyn Munro). Skillnaden är att idag kan man. skönhetsoperera sig och att det blivit mer accepterat.

Sedan får man inte glömma att det skönhetsideal vi pratar om är begränsat till en liten del av världen - väst. I många andra länder och kontinenter finns det en helt annan åsikt om skönhet. Även om, mtp på vår globala värld så får västerländskt med vitt utseende alltmer genomslagskraft. Blek hy, små näsor, stora ögon, höga kindben, tjocka läppar (just) nu, osv.

Att ha blek hud i tex Japan är ju ett ideal som fanns långt innan landet öppnades för väst.
 
Den här tråden skaver verkligen. Jag har naturligtvis mina preferenser gällande vad jag tycker är vackert men det är just det, MINA preferenser.

Jag tänker INTE sitta och förfäras över hur andra väljer att se ut. Sedan vet vi att det här med ett "naturligt" utseende är en konstruktion. Människan har genom tiderna modifierat och smyckat sin kropp på olika sätt efter vad som just då ansetts vackert och eftersträvansvärt (inkl variationer mellan olika kulturer/länder).

Att klanka ner på just kvinnors utseende känns väldigt unket i dagens värld. Jag stöttar hellre mina systrar oavsett hur de väljer att se ut.

Jag håller med dig i princip men jag tycker att t ex influensers som faktiskt i många fall har en otrolig makt och påverkan på ungas ideal har ett stort ansvar. Bara för att det råkar handla om utseende så anser jag inte att det inte ska gå att kritisera.
 
Du visade två bilder på kvinnor som hyllades som ideal av trendsättare/trendföljare för 20 år sedan. Smala läppar minirumpa.

Nuförtiden ser idealet/trenden annorlunda ut. Stora läppar stor rumpa.

Det finns också en trend om ett liksom "artificiellt" utseende. För övrigt, rota rätt på nya bilder av Aniston och gänget. Läskigast är nog Nicole Kidman, opererad bortom igenkänning.
Stora läppar, halvöppen mun och stor putande rumpa är ju ett väldigt sexualiserat utseende. Mycket idag handlar om just det. Sexuellt tillgänglig och funktionell. Den halvöppna munnen och det lite förvånade ansiktsuttrycket signalerar försvarslöshet och underlägsenhet. Medan männen är sammanbitna och beslutsamma på sina modebilder.
 
Jag vet inte om de bara är det, det finns såklart många anledningar till att plastikoperera , är ju inte ovanligt att , främst kvinnor, opererar sig för att tjäna pengar,eller få uppmärksamhet/likes, om de vill tjäna pengar till nya operationer antar jag att det inte är ovanligt, och då är det väl som regel genom foto/sexbilder av allt fast large- jätteläppar, bröst, rumpa, och jag antar det är attraktivt för en viss grupp av män ( som regel) som betalar för att se.

Kan ju ta Paow som exempel,omfattande superopererad, betalat detta med blogg/influencerinlägg som sedan gick över till bilder och numer porr i varierande variationer på Onlyfans. (tjänar tror jag ca 600 000 kr /mån). Många tittar, de betalar. Det hade aldrig hänt om hon inte porrat till sitt utseende.
Det kan ju vara en förklaring.
Att mer ofta anses bättre.
Större saker, oavsett vad, är ju ofta vad man vill ha.
Man vill helt enkelt ha mera av allt som går att få mera utav.
Du kan definitivt vara något på spåret här.
 
Sant men hur troligt är det? om man generaliserar mäns önskningar vad gäller porr? Få, nära ingen köper material av någon som inte sticker ut , och för att sticka ut idag krävs, som regel, en hel del operationer. Samt agerande utöver det vanliga. Det är bara att kolla på vilka som tjänar pengar.
Hur vet man vilka som tjänar pengar på onlyfans?
 
Och här dömer du igen de som du anser gör "fel" och ser "fel" ut pga att de valt att operera sig, precis som i trådstarten. I min värld är det inte ok att sprida nedsättande kommentarer om någons utseende på det här sättet.
Det är du som tolkar en fråga som dömande.
Jag har märkt att många gör just så. Även min sambo.
Men det är faktiskt en ärlig fråga som jag söker ett svar på på riktigt.
 
Det är du som tolkar en fråga som dömande.
Jag har märkt att många gör just så. Även min sambo.
Men det är faktiskt en ärlig fråga som jag söker ett svar på på riktigt.

Jag har svårt att se: "Som dockor av plast svåra att se skillnad på" som något annat än nedsättande.

Sedan pratar du väldigt mycket om "vacker" men det är också väldigt subjektivt (även om det givetvis finns en konsensus kring vissa attribut som anses som vackra) och då blir det ju DIN definition av vacker. Inte objektivt vacker (något jag inte tror det går att komma till faktiskt).
 
Det är du som tolkar en fråga som dömande.
Jag har märkt att många gör just så. Även min sambo.
Men det är faktiskt en ärlig fråga som jag söker ett svar på på riktigt.
Men du är många gånger lite dömande faktiskt upplever jag
Jag tror inte du menar det men rak och ärlig är inte alltid bästa approachen för att få svar på riktigt
Och tänk en gång till ibland
 
Jag har svårt att se: "Som dockor av plast svåra att se skillnad på" som något annat än nedsättande.

Sedan pratar du väldigt mycket om "vacker" men det är också väldigt subjektivt (även om det givetvis finns en konsensus kring vissa attribut som anses som vackra) och då blir det ju DIN definition av vacker. Inte objektivt vacker (något jag inte tror det går att komma till faktiskt).
För att inte tala om formuleringen att "personen var vacker innan ingrepp/förändringar", vilket ju i praktiken innebär att det inte är okej att ändra på ett vackert utseende, men mer okej att ändra på ett inte lika vackert utseende, och därmed är vi tillbaka vid att det inte är okej att inte vara vacker...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 977
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp