Sådana här debatter kring är komplexa, och svåra att navigera.
Men min åsikt är att det är synd att (främst) kvinnor behöver göra förändringar av sitt utseende för att accepteras av samhället.
Det är beklämmande att det i vissa fall krävs livsfarliga ingrepp för att uppnå önskat(?) utseende.
Man kan ju även undra vem/vad det är som sätter idealen?
Egentligen är det väl någon variant av att försöka hitta en partner, en gör någon förändring, och lyckas hitta någon, och andra som inte hittat någon kopierar i hopp om att det ska fungera för dem. Oavsett om det var förändringen som gav önskat resultat eller inte. Och det gäller ju absolut oavsett vilket kön man är. Funderar på om trenderna i vissa fall kanske inte är så mycket kring vad som är snyggt, utan vad som sticker ut. Jag menar, vem tyckte egentligen att färgkombinationen brunt/beige/orange var snygg?
Sedan är det ju att trender inte i grunden verkar vara anpassningsbara. Mitt ex skulle skaffa nya glasögon, och ett par hon testat var av pilottyp. När hon berättade det, var jag direkt skeptisk till det, dvs innan jag fått se hur de såg ut på henne, på grund av att jag hade sett så många som inte passade i den typen av bågar, men som ändå hade sådana. Dock, när jag fick se henne i dem, kom jag fram till att hon faktiskt passade i dem (hon sa att hon själv hade känt sig skeptisk på förhand). Vad vill jag ha sagt? Osäker, men mest att vi människor är flockdjur, och att vi i vissa fall verkar följa trender för att både sticka ut, samtidigt som vi inte vill sticka ut.