Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Jag tror att följa trender handlar om att vilja vara framgångsrik.
Och då menar jag framgångsrik i ett vidare perspektiv.
Ha många vänner, vara lycklig och så även att vara rik.
Det är ju vanligt att människor vill bli populära och söker olika vägar för det.

Vad tror du att det är?
Nja, jag tror det handlar om att passa in och vad man blir indoktrinerad i är snyggt. En vilja att passa in har vi ju generellt lite medfött då vi ändå är sociala "flocklevande" varelser. Förr handlade det om överlevnad.
Och, som jag tidigare sagt, att distansiera sig från den äldre generationen. För trender är ju generellt som störst hos ungdomar, och där är för mig "framgångsrik" som generellt ord lite för stort för att användas utan att specificera specifika detaljer.
 
Fast nä, det går trender även i frisyrer och hårfärger. Tror nog snarare att det handlar om att du har svårare att acceptera vissa trender och därför lägger negativa, personliga värderingar i det som gör att du tycker alla ser likadana ut.
Nej det är faktiskt just likriktningen som jag har bryderier om.
80-talets hår var lika obegripligt som dagens fyllda läppar.
Och 80-talets smala läppideal lika obegripligt som det fyllda.
Mikael Jackson tog väl i princip bort halva munnen.
Det var litet svårt att förstå.
 
Fast det funkar ju bara om det inte redan finns någon man anser vara vacker?
Jo precis.
Och där kommer vi närmare frågan.
Varför anser man att just de egenskaperna är vackra just nu när det inte var så i går (typ för 20 år sedan).
Vad får idealen att byta skepnad så mycket?

Ett tidigare exempel är platta bröst på 20-talet och jättekurvig på 50-talet.
Och här pratar vi 1900-tal eftersom att jag är förhistorisk.
 
Ja fast det är ju också lätt att förstå.
Ungdom och evigt liv har alltid varit eftertraktat.
De som jag mest tänker på är redan unga och vackra.
Typ Bianca Ingrosso och familjen Kardashian.
De blir visserligen annorlunda men jag kan i alla fall inte se att det skulle vara vackrare än förut.
De var ju redan oerhört vackra.
Här är ju en del av problemet. "De VAR vackra". Kim Kardashian är väl närmre 45, utan ingrepp skulle hon rimligtvis inte se ut som hon gjorde "förut" när du tyckte hon var vacker. Av samhället är det alltså inte okej för kvinnor att se gamla ut, men de får heller inte göra ingrepp. Dvs de ska naturligt se för evigt ut som 25.

Hade det varit så simpelt som att "ungdom och evigt liv alltid varit eftertraktat" hade det drabbat männen lika hårt. Men det gör det inte. Ser jag runt mig är den generella uppfattningen att medelålders kvinnor tycker män i deras egen ålder är snyggast, unga ser "för unga ut", medan medelålders (och äldre) män behåller ett utseendeideal som matchar en 25-årings. Det tycker jag är i högsta grad problematiskt och att lägga ansvaret på kvinnorna som försöker anpassa sig och "duga" tycker jag är tråkigt när grundproblemet är så mycket större.
 
Men hur många är det som vill se ut som någon annan? Folk strävar efter att uppnå ett ideal. Dessa ideal skiljer sig åt mellan kulturer och över tid.
Jo det är ju det som det hela handlar om.
Varifrån kommer idealet?
Hur händer det och vad är det som händer när en trend blir till?

Den magiska födelsen av en ny trend.
Det har hänt att en film har skapat en ny trend.
Vad mer kan hända?
 
Här är ju en del av problemet. "De VAR vackra". Kim Kardashian är väl närmre 45, utan ingrepp skulle hon rimligtvis inte se ut som hon gjorde "förut" när du tyckte hon var vacker.
Jo men varför återgår hon då inte till sitt tidigare utseende utan hittar på något nytt helt annat?
Hon ser ju inte ut som sitt tidigare, vackra jag utan som någon helt annan.
Visserligen vacker men inte med hennes egen identitet i utseendet.
 
Typ Bianca Ingrosso och familjen Kardashian.
De blir visserligen annorlunda men jag kan i alla fall inte se att det skulle vara vackrare än förut.
De var ju redan oerhört vackra.

En smaksak som sagt men jag tycker Kim har en jäkligt bra plastkirurg.;) Kylie också.

Det drar väl följare och genererar intäkter, titta bara på den schweiziska fotbollspelaren Alisha Lehman som får (tänkte skriva 1 miljon per instainlägg, men googlade som tur va innan, man vill ju inte anses oseriös och någon som hittar på) 3,4 miljoner per instagraminlägg, det hade hon aldrig fått om hon inte satsat så mkt på sitt utseende, delvis beroende på att hon innan, som yngre, inte såg så snäll ut.
 
Jo men varför återgår hon då inte till sitt tidigare utseende utan hittar på något nytt helt annat?
Hon ser ju inte ut som sitt tidigare, vackra jag utan som någon helt annan.
Visserligen vacker men inte med hennes egen identitet i utseendet.
Hon ville väl inte ha en näsa som va lite klumpig.
 
Nej det är faktiskt just likriktningen som jag har bryderier om.
Men många gånger framförallt som ung tror jag vill man se ut som gruppen man vill tillhöra och/eller sin idol
Där blir det ju likriktning
Jo det är ju det som det hela handlar om.
Varifrån kommer idealet?
Hur händer det och vad är det som händer när en trend blir till?

Den magiska födelsen av en ny trend.
Det har hänt att en film har skapat en ny trend.
Vad mer kan hända?
idealet kommer väl ofta från en artist idol eller influencer
När Ronaldo skyfflade undan coca cola flaskan störtdök aktien
Coca cola var inte glada
Handlar i och för sig inte om utseende men kommer ni ihåg vilket hallå det var om den där drycken Prime O_o för ganska exakt ett år sedan tror jag
Smart marknadsföring antar jag den var ju inte god
Idag säljs de knappt alls
 
Senast ändrad:
Jo men varför återgår hon då inte till sitt tidigare utseende utan hittar på något nytt helt annat?
Hon ser ju inte ut som sitt tidigare, vackra jag utan som någon helt annan.
Visserligen vacker men inte med hennes egen identitet i utseendet.
Men här gör du ju just det som är hela problemet. Hon ska ”återgå” till det utseendet DU tycker är vackert. Istället för att hon tillåts åldras och förändras och se ut som HON vill.
 
Jo det är ju det som det hela handlar om.
Varifrån kommer idealet?
Hur händer det och vad är det som händer när en trend blir till?

Den magiska födelsen av en ny trend.
Det har hänt att en film har skapat en ny trend.
Vad mer kan hända?
Då förstår jag bättre vad du menar. Det där med hur trender blir till är faktiskt ganska intressant! Särskilt varför en del blir större/långvarigare än andra.
 
Men här gör du ju just det som är hela problemet. Hon ska ”återgå” till det utseendet DU tycker är vackert. Istället för att hon tillåts åldras och förändras och se ut som HON vill.
Nej tillbaka till det utseendet som hon hade förut, om det nu bara var åldrandet som var problemet.
Nu ändrade hon ju på hela sin uppsyn och då måste ju drivkraften vara någon annan än just åldrande.
Och varför vill man ha detta andra utseende?
Från samhällets synvinkel så var hon ju redan tillräckligt vacker så det kan inte vara samhällskrav på det viset.

Varifrån kommer drivkraften till det nya utseendet?
 
Det här håller jag inte med om, jag tycker det går utmärkt att diskutera - under förutsättning att man låter bli att diskutera nivån "x och y är fult, det är mycket snyggare att se ut på ett annat sätt" eller "varför vill någon se ut på det där sättet". I min värld är inte det att problematisera orsakerna till ohälsosamma skönhetstrender utan tvärtom bidra till att vara en del av problemet.
Håller man såna preferenser utanför går det i regel jättebra att problematisera ohälsosamma ideal pga sexism och samhällsnormer etc.
Det är precis sådant som dina exempel som jag syftar på när jag skriver att det ofta "urartar i antingen faktisk eller upplevd personlig kritik mot individer med ingrepp", men om du upplever att detta sällan händer är det ju bara positivt. Jag tycker väl att det sker ganska ofta tyvärr.
 
Senast ändrad:
Nej tillbaka till det utseendet som hon hade förut, om det nu bara var åldrandet som var problemet.
Nu ändrade hon ju på hela sin uppsyn och då måste ju drivkraften vara någon annan än just åldrande.
Och varför vill man ha detta andra utseende?
Från samhällets synvinkel så var hon ju redan tillräckligt vacker så det kan inte vara samhällskrav på det viset.

Varifrån kommer drivkraften till det nya utseendet?
Antagligen känslan av att aldrig duga, oavsett hur man ser ut, som du visar tydligt exempel på här.
 
Det är precis sådant som dina exempel som jag syftar på när jag skriver att det "ofta urartar i faktisk eller upplevd personlig kritik mot individer med ingrepp", men om du upplever att detta sällan händer är det ju bara positivt. Jag tycker väl att det sker ganska ofta tyvärr.
Jag har inte sagt att det inte händer, bara att det går att undvika.
 
Många män och kvinnor jagar ungdom och evigt liv på annat sätt.

Jag vet inte om de bara är det, det finns såklart många anledningar till att plastikoperera , är ju inte ovanligt att , främst kvinnor, opererar sig för att tjäna pengar,eller få uppmärksamhet/likes, om de vill tjäna pengar till nya operationer antar jag att det inte är ovanligt, och då är det väl som regel genom foto/sexbilder av allt fast large- jätteläppar, bröst, rumpa, och jag antar det är attraktivt för en viss grupp av män ( som regel) som betalar för att se.

Kan ju ta Paow som exempel,omfattande superopererad, betalat detta med blogg/influencerinlägg som sedan gick över till bilder och numer porr i varierande variationer på Onlyfans. (tjänar tror jag ca 600 000 kr /mån). Många tittar, de betalar. Det hade aldrig hänt om hon inte porrat till sitt utseende.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 978
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp