Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Kort sagt så är trender och skönhet olika saker och dom dyker upp i olika sammanhang. Det som anses vara "korrekt" på ett ställe är inte det som funkar på ett annat.
Det verkar ju fullt möjligt att vara framgångsrik som vacker utan att vara trendig.
Kan man inte nöja sig med vacker?
Vad mer uppnår man genom att vara trendigt på "rätt sätt"?
 
Det verkar ju fullt möjligt att vara framgångsrik som vacker utan att vara trendig.
Kan man inte nöja sig med vacker?
Vad mer uppnår man genom att vara trendigt på "rätt sätt"?
För att man kanske inte är nöjd med att vara framgångsrik för att man är vacker? Man kanske vill vara trendig?

Dessutom är många av dessa "vackra" kvinnor inte ett dugg naturliga även om folk tror det. Typ alla kändisar gör ingrepp, men mycket sällan extrema saker som syns.
 
Man ska komma ihåg att det finns en stor smink och skönhetsbransch också som tjänar pengar på att människor är missnöjda med sina utseenden.

Jag är född på 70-talet och på vissa sätt var det lika illa då. Idealet var väldigt smalt, betydligt smalare än idag. När jag ser på bilder på mig och mina vänner från den tiden blir jag shockad över hur smala alla var. Även de som ansågs tjocka var ju smala... Helt sjukt.
 
Detta har jag märkt också. Jag har ju själv gjort massor av ingrepp och är väldigt aktiv inom "den världen". Det är tyvärr sällan man ser en diskussion där liknande kommentarer inte förekommer och det är väldigt trist.
Ja, och det gäller ju rent krasst inte bara ingrepp heller. Det finns folk som ser ut på liknande sätt utan ingrepp och kritiserar man vissa utseenden kritiserar man ju även dem, dvs det är helt plötsligt inte alls okej att se naturlig ut utan man ska se ut på "rätt sätt", naturligt...
 
För att man kanske inte är nöjd med att vara framgångsrik för att man är vacker? Man kanske vill vara trendig?

Dessutom är många av dessa "vackra" kvinnor inte ett dugg naturliga även om folk tror det. Typ alla kändisar gör ingrepp, men mycket sällan extrema saker som syns.
Många verkar ha en ganska bestämd bild av hur någon som gjort ingrepp ser ut. Det tycker jag är lite kul :D Många ingrepp ser ju just så naturliga ut att man aldrig hade kunnat gissa att människan gjort något om man inte känt personen sen innan.
 
Men min åsikt är att det är synd att (främst) kvinnor behöver göra förändringar av sitt utseende för att accepteras av samhället.
Men behövs det verkligen?
Eller är det ett inbillat behov.
Om man tittar på vad som anses vara vackert så finns det egentligen plats för många variationer.
Variationer som ändå åtgärdas för att det inte är trendigt nog.
Det är vackra människor som ändrar på sig för att bli vackra "på rätt sätt".
Samhället ser dem redan som vackra.
 
Man ska komma ihåg att det finns en stor smink och skönhetsbransch också som tjänar pengar på att människor är missnöjda med sina utseenden.

Jag är född på 70-talet och på vissa sätt var det lika illa då. Idealet var väldigt smalt, betydligt smalare än idag. När jag ser på bilder på mig och mina vänner från den tiden blir jag shockad över hur smala alla var. Även de som ansågs tjocka var ju smala... Helt sjukt.
Där tycker jag det är mycket viktigt att prata om. Finns ju barn idag som är under 10 år och använder antirynkprodukter som kan skada barnen.
 
Men behövs det verkligen?
Eller är det ett inbillat behov.
Om man tittar på vad som anses vara vackert så finns det egentligen plats för många variationer.
Variationer som ändå åtgärdas för att det inte är trendigt nog.
Det är vackra människor som ändrar på sig för att bli vackra "på rätt sätt".
Samhället ser dem redan som vackra.
Det är absolut inte ett inbillat behov. Kvinnor får inte se gamla ut, de är vackra när de ser ut att vara yngre än de är och det är också då de ansetts ha åldrats "fint".
Går att se väldigt enkelt på sociala medier, t.ex, där det läggs ut "då och nu"-bilder på kändisar så är kommentarerna fulla av hur hemskt majoriteten av kvinnorna har åldrats eller hur de förstört sina ansikten, medan männen i mycket större utsträckning får kommentarer om hur de inte ser ut att ha åldrats alls eller är mycket snyggare som äldre.
Kvinnor blir gamla medan män mognar...
Så nej, samhället ser dem inte som vackra om de inte ser vackra ut "på rätt sätt". Och majoriteten ser inte ut så när de åldras.
 
Men det ideal du beskriver är inte det enda som finns; tvärtom har det i tråden redan tagits upp andra. Ett exempel är det "naturliga", som kan kräva lika mycket operationer.

Så det handlar inte om att alla vill se likadana ut. Det finns flera ideal, men alla är svåra och kräver ofta absurda uppoffringar att uppnå.
Att vilja vara så vacker som möjligt är betydligt enklare för mig att förstå än att vilja se ut som någon annan.
 
Det där är så sorgligt. Jag är ju för att vi ska ha bra vård i landet utan större kostnader. Sen är det så otroligt tragiskt att svenska vården ska behöva stå för att "rätta till" sådana ingrepp någon annan part verkligen klantat till. Just den diskussionen kan man naturligtvis dra hur långt som helst med att vården ska stå för att folk utövar farliga sporter/aktiviteter, röker osv. Min poäng är väl mer att de kliniker som gör bort sig sådär borde kunna krävas på ekonomisk ersättning för att rätta till, samtidigt som jag ser problematiken i det.

Tragiskt att patienten dog av ett, sett ur ett (fysiskt) hälsoperspektiv, helt onödigt ingrepp. Sen har jag ju förstått att vissa känner ett behov av att se ut på ett visst sätt, annars hade ju inte möjligheten funnits.
Jag håller med. Det är ju diskussioner i vården också om att patienter som åkt utomlands för skönhetsingrepp får åka akut för komplikationer i svensk vård och att det både är kostsamt och betungande för vården då det tar plats ur köerna så att säga. Det är förstås, vilket även sjukvården framhåller i diskussionerna, oerhört tragiskt att patienterna först åker utomlands och sedan drabbas av komplikationer och givetvis ska de få hjälp förstås, men det finns ju trots allt en annan sida av saken också- kostnaden och att det tar resurser som vi har ont om redan. det är lite det man försöker få en diskussion om hur man ska kunna lösa, inte att neka vård. En viktig diskussion- att Sverige kräver utförarlandet på pengar hade kanske fått större krav på klinikerna i andra länder?
 
För att man kanske inte är nöjd med att vara framgångsrik för att man är vacker? Man kanske vill vara trendig?

Dessutom är många av dessa "vackra" kvinnor inte ett dugg naturliga även om folk tror det. Typ alla kändisar gör ingrepp, men mycket sällan extrema saker som syns.
Jag har inte dragit några sådana slutsatser alls.
Utan försöker förstå varför alla vill se likadana ut.
Och varför det "likadana" ändrar sig så mycket.
Samt varför "vacker" inte är nog
Att vacker är en önskvärd och populär egenskap tror jag nog att alla förstår.
 
Varför tror du att följa trender handlar om att vara framgångsrik?
Jag tror att följa trender handlar om att vilja vara framgångsrik.
Och då menar jag framgångsrik i ett vidare perspektiv.
Ha många vänner, vara lycklig och så även att vara rik.
Det är ju vanligt att människor vill bli populära och söker olika vägar för det.

Vad tror du att det är?
 
Jag tror att följa trender handlar om att vilja vara framgångsrik.
Och då menar jag framgångsrik i ett vidare perspektiv.
Ha många vänner, vara lycklig och så även att vara rik.
Det är ju vanligt att människor vill bli populära och söker olika vägar för det.

Vad tror du att det är?
Jag tror det är en rädsla att skilja sig från andra, framför allt unga personer, tonåringar tex, som börjar med trender och "ser ut som alla andra". För att inte skilja sig från alla andra och få dumma kommentarer.
 
Många verkar ha en ganska bestämd bild av hur någon som gjort ingrepp ser ut. Det tycker jag är lite kul :D Många ingrepp ser ju just så naturliga ut att man aldrig hade kunnat gissa att människan gjort något om man inte känt personen sen innan.
Jo men då handlar det ju inte om trender inom utseende utan om att vilja uppnå skönhet.
Och oftast på sitt eget sätt utan att förlora identiteten i utseendet.
Och det är egentligen inte vad den här tråden handlar om.
Min undran handlar om varifrån önskan om att se likadana ut kommer?
 
Det är absolut inte ett inbillat behov. Kvinnor får inte se gamla ut, de är vackra när de ser ut att vara yngre än de är och det är också då de ansetts ha åldrats "fint".
Ja fast det är ju också lätt att förstå.
Ungdom och evigt liv har alltid varit eftertraktat.
De som jag mest tänker på är redan unga och vackra.
Typ Bianca Ingrosso och familjen Kardashian.
De blir visserligen annorlunda men jag kan i alla fall inte se att det skulle vara vackrare än förut.
De var ju redan oerhört vackra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 977
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp