Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

De flesta hänger med och det är inte så nyligen. Säkert 20-30 år sedan. Och ordet nörd är väl importerat och kom väl i allmänt bruk med amerikanska TV serier som en period hae den obligatoriska rollen nörd. Det var något längre sedan ksnske sen 60/70-talet. Redan då var nördarna de cola antihjältarna.
Nja håller inte med.
 
De flesta hänger med och det är inte så nyligen. Säkert 20-30 år sedan. Och ordet nörd är väl importerat och kom väl i allmänt bruk med amerikanska TV serier som en period hae den obligatoriska rollen nörd. Det var något längre sedan ksnske sen 60/70-talet. Redan då var nördarna de cola antihjältarna.
Nördighet blev coolt när verkligheten sprang i kapp de ”coola” skolkande och rökande ungarna.
Oklart vilket av citaten som faktiskt är rätt, det verkar finnas en mängd varianter, men i samband med utvecklingen av tech så stämmer det rätt bra

IMG_5364.jpeg
 
Jag vet att nörd har ansetts fult när jag växte upp under en period, jag förstod dock inte det. För mig var det en person som brydde sig om tex sina studier osv eller hade något intresse och var kunnig inom det. Inget töntigt för mig alls något av det. Sedan blev det mer positivt att vara nörd och jag är en av dem som använder nörd med positiv ton- det är inget dåligt att vara det. Jag har svårt för att se att det skulle vara negativt att vara smart, kunnig och intresserad av saker. Så för mig är det positivt att det nu är positivt att vara nörd-det är det enda rätta.
 
Att nörd skulle vara något coolt.
Många tycker det och är stolt över att vara nörd och det är deras sätt att vara coola i sin grupp. Det var inte riktigt det jag avsåg utan syftade på diverse nördar i amerikanska serier på kanske 60-90 talen (osäker på årtalen) som ofta var lite av antihjältar. Om du tror på att de existerade eller inte är mig likgiltigt.
 
Många tycker det och är stolt över att vara nörd och det är deras sätt att vara coola i sin grupp. Det var inte riktigt det jag avsåg utan syftade på diverse nördar i amerikanska serier på kanske 60-90 talen (osäker på årtalen) som ofta var lite av antihjältar. Om du tror på att de existerade eller inte är mig likgiltigt.
Jag vet precis vad du menar men i allmänt tal har inte nördar varit något coolt.
 
Jo, lever du kvar i 90-talet??
Fast näe, jag vet inte en enda gång i något sammanhang som nörd inte har blivit förknippat med töntigt, i varenda serie, varenda film även dom senare så är det så.

Kan någon visa någonstans där ordet nörd inte kommer med en underton av töntiga eller liknande så är jag beredd att ändra mig dock, men jag har faktiskt aldrig sett det.

Att kalla sej själv för nörd är dock en helt annan sak och det kan man kalla sig själv med stolthet men inte andra.
 
Fast näe, jag vet inte en enda gång i något sammanhang som nörd inte har blivit förknippat med töntigt, i varenda serie, varenda film även dom senare så är det så.

Kan någon visa någonstans där ordet nörd inte kommer med en underton av töntiga eller liknande så är jag beredd att ändra mig dock, men jag har faktiskt aldrig sett det.

Att kalla sej själv för nörd är dock en helt annan sak och det kan man kalla sig själv med stolthet men inte andra.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1710509

https://www.mabra.com/psykologi/nu-ar-det-trendigt-att-vara-nord/6649991

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/Xw9Lwo/nu-ar-norden-cool-och-tjej
 
Som sagt, att kalla sig själv nörd är helt okej och inget konstigt med det.

Men det är det här med att kalla andra för det som fortfarande aldrig är menat att någon är åt det coola hållet. Det är fortfarande även i dom länkarna menat som något konstigt, något udda.

Om man tex inte är en "tuff nörd", är det fortfarande menat som positivt då?
 
Senast ändrad:
Som sagt, att kalla sig själv nörd är helt okej och inget konstigt med det.

Men det är det här med att kalla andra för det som fortfarande aldrig är menat att någon är åt det coola hållet. Det är fortfarande även i dom länkarna menat som något konstigt, något udda.

Om man tex inte är en "tuff nörd", är det fortfarande menat som positivt då?

Nörd i bemärkelsen ”cool person med nörd-stil” är inne enligt tonåringen. Att vara en ocool nörd är att vara en tönt. Det är inte samma sak.
 
Nörd i bemärkelsen ”cool person med nörd-stil” är inne enligt tonåringen. Att vara en ocool nörd är att vara en tönt. Det är inte samma sak.
Med andra ord så är nörd fortfarande ett ord som inte har någon särskilt positiv klang. Ingenting har förändrats.
 
Nörd i bemärkelsen ”cool person med nörd-stil” är inne enligt tonåringen. Att vara en ocool nörd är att vara en tönt. Det är inte samma sak.

Tonåringen säger att ”pojktanter är coola”, det är hens sätt att beskriva den där coola nörden som kanske inte var cool när jag var ung men nu har ett uppsving. Det positiva är att det finns fler grupper och trender samtidigt. När jag var ung var det sportkillarna som var coola, nu finns fler uttryck. Men en grupp är fortfarande aldrig cool.
 
Med andra ord så är nörd fortfarande ett ord som inte har någon särskilt positiv klang. Ingenting har förändrats.

Jag tolkar det som att det är det visst. Men det handlar om kontext och vem man pratar om. Självvald Nörd är coolt, tönt inte. Men de kan se likadana ut för mig som medelålders, tonåringen har andra markörer än jag hen går på.
 
Jag tolkar det som att det är det visst. Men det handlar om kontext och vem man pratar om. Självvald Nörd är coolt, tönt inte. Men de kan se likadana ut för mig som medelålders, tonåringen har andra markörer än jag hen går på.
"Nördar" med rätt utseende blev respekterade när jag gick i skolan också. Sålänge man har rätt utseende så kan man klara sig undan med det mesta. Ska en nörd bli klassad som cool behöver utseendet va därefter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 977
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp