Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Min poäng är bara att det är ett onödigt minfält att ge sig ut på om man (TS själv beskriver) råkar trampa i klaveret ibland och själv säger sig behöva få hjälp att först varför människor i omgivningen tar illa upp när man diskuterar.

Det finns säkerligen många som stolt kallar sig både plastig och nörd. Men jag skulle inte slänga mig med de uttrycken och syfta på människor i min omgivning baserat på ex ”Hen gillar smink och att modifiera sitt utseende = Vill benämnas som plastig” Eller ”Hen spelar ofta dator=Vill benämnas som datanörden” Där riskerar det att bli onödigt fel tänker jag…
Det svåra här att kunna kritisera en företeelse på grupp- eller samhällsnivå, vilket man måste kunna göra, utan att det för mycket spiller över på enskilda individer. Det finns flera saker jag är starkt mot och tycker är helt förkastliga och destruktiva och att föra fram det utan att riskera att de som berörs personligen tar illa vid sig vilket jag inte alls önskar är inte enkelt.
 
Det var inte riktat till dig. Jag vet inte hur många gånger jag har läst i olika trådar om människor som skriver att de får visa leg på systemet fast att de är mycket äldre.
Det där ämnet är återkommande här, och vinnaren i tävlingen var nog exbukefalisten som påstod att hennes mamma blivit leggad på systemet som 57-åring. 😄

(Eftersom mamman förekom med jämna mellanrum på bukefalistens öppna insta så var det där ett minst sagt vågat påstående 🙄)
 
Samtidigt finns det väldigt många som själva identifierar sig som nördar. Som dessutom är stolta över att vara just nördar. Så frågan är i vilken grupp det anses vara negativt egentligen...
Ja, men jag hade ej vågat mig på att använda nörd om någon i min bransch iaf (dataspel)
Om jag inte kände personen och visste att denna var ok med det :)
Men jag har nog aldrig hört någon kalla sig själv nörd heller, inte som jag lagt på minnet iaf (alltså folk på jobbet eller sådär)
 
Det svåra här att kunna kritisera en företeelse på grupp- eller samhällsnivå, vilket man måste kunna göra, utan att det för mycket spiller över på enskilda individer. Det finns flera saker jag är starkt mot och tycker är helt förkastliga och destruktiva och att föra fram det utan att riskera att de som berörs personligen tar illa vid sig vilket jag inte alls önskar är inte enkelt.
Håller med. De synpunkter jag har håller jag till diskussioner med dem jag har i min nära omgivning, men offentligt eller bland bekanta, aldrig. Där skulle det bara bidra till det där nagelfarandet och normerandet som jag avskyr.
 
Min poäng är bara att det är ett onödigt minfält att ge sig ut på om man (TS själv beskriver) råkar trampa i klaveret ibland och själv säger sig behöva få hjälp att först varför människor i omgivningen tar illa upp när man diskuterar.

Det finns säkerligen många som stolt kallar sig både plastig och nörd. Men jag skulle inte slänga mig med de uttrycken och syfta på människor i min omgivning baserat på ex ”Hen gillar smink och att modifiera sitt utseende = Vill benämnas som plastig” Eller ”Hen spelar ofta dator=Vill benämnas som datanörden” Där riskerar det att bli onödigt fel tänker jag…

Det håller jag med om. Men "nörd" har idag inte alls lika negativ laddning som "plastig" och kan, som sagt, i viss kontext vara positivt.
 
Jag har exempelvis en mamma som aldrig, aldrig har pratat om utseende eller vikt hemma. Hon har aldrig kommenterat varken andra eller sig själv, och har det kommit på tal så har hon bara sagt att det är sådant man inte ska bry sig om.
Brydde hon sig om sitt eget utseende?

Min mamma brydde sig nog alldeles för mycket om sitt utseende.
Men det var skamligt i "Familjen" så mitt utseende skulle ignoreras.
Jag skulle som de andra ägna mig åt studier och hobbies som helst skulle vara av typen sport.
Men modelljärnväg gick också bra.

Det blev nog en redig kollision där för mig så utseende hamnade utanför mina intressen.
Som ung så hade jag ingen aning om hur jag såg ut i andras ögon.
Ingen aning alls faktiskt.
För "Det skulle jag inte bry mig om."
 
Ja, men jag hade ej vågat mig på att använda nörd om någon i min bransch iaf (dataspel)
Om jag inte kände personen och visste att denna var ok med det :)
Men jag har nog aldrig hört någon kalla sig själv nörd heller, inte som jag lagt på minnet iaf

Oj, var har du varit de senaste 15 åren?

2015 ändrade man definitionen av nörd i SAOL från ”enkelspårig och löjeväckande person, tönt” till ”person som har ett stort specialintresse och som därför kan verka något enkelspårig”.

Nörden blev trendig runt IT-boomen och termen nörd är numera att anses som neutral eller positiv till skillnad från hur det var förr då det ansågs vara ett negativt uttryck. Tidigare kan man väl säga att nörd var hyfsat synonymt med tönt men det har definitivt ändrats!

På Wikipedia:
"Begreppet nörd var ursprungligen negativt och användes som förolämpning, ofta synonymt med tönt och dito, men runt 1990-talet började begreppet användas mer självironiskt och har sedan dess utvecklats till ett mer neutralt personbeskrivande begrepp ungefär synonymt med fantast. En extremt fotbollsintresserad person kan till exempel kallas fotbollsnörd etc.
 
Samtidigt finns det väldigt många som själva identifierar sig som nördar. Som dessutom är stolta över att vara just nördar. Så frågan är i vilken grupp det anses vara negativt egentligen...

Det här är ett mycket bra exempel på när ett ord med negativ konnotation tas över av de som blivit kallade det och gör det till sitt eget, dvs ändrar den negativa innebörden (återigen, kanske inte rakt över brädet men det går heller inte att säga att "nörd" enbart är negativt laddat).

Jag definierar mig absolut som nörd inom vissa områden.
 
Oj, var har du varit de senaste 15 åren?

2015 ändrade man definitionen av nörd i SAOL från ”enkelspårig och löjeväckande person, tönt” till ”person som har ett stort specialintresse och som därför kan verka något enkelspårig”.

Nörden blev trendig runt IT-boomen och termen nörd är numera att anses som neutral eller positiv till skillnad från hur det var förr då det ansågs vara ett negativt uttryck. Tidigare kan man väl säga att nörd var hyfsat synonymt med tönt men det har definitivt ändrats!

På Wikipedia:
"Begreppet nörd var ursprungligen negativt och användes som förolämpning, ofta synonymt med tönt och dito, men runt 1990-talet började begreppet användas mer självironiskt och har sedan dess utvecklats till ett mer neutralt personbeskrivande begrepp ungefär synonymt med fantast. En extremt fotbollsintresserad person kan till exempel kallas fotbollsnörd etc.
Har varit i dataspelsbranschen i tja... 15 år exakt faktiskt. Så har varit där.

Alltså jag vet det
Det jag menar är... bara för att SAOL ändrade definitionen betyder ju inte det att "nörd" är ett positivt ord för någon som blivit retad och kallad det halva sin uppväxt. Och det är dom jag syftar på kanske inte uppskattar att bli kallad nörd
 
Har varit i dataspelsbranschen i tja... 15 år exakt faktiskt. Så har varit där.

Alltså jag vet det
Det jag menar är... bara för att SAOL ändrade definitionen betyder ju inte det att "nörd" är ett positivt ord för någon som blivit retad och kallad det halva sin uppväxt. Och det är dom jag syftar på kanske inte uppskattar att bli kallad nörd

Och min upplevelse är att det just är den gruppen (som jag är en del av) som nu tagit ordet nörd till sitt eget och vänt det till nåt neutralt/positiv. Ditt resonemang känns förlegat i min värld.
 
För mig låter det som två olika saker. Att din mamma inte kommenterade utseende tycker jag är rätt, men det borde inte utesluta att man pratar om pressande ideal med ett växande barn.

I det fallet absolut, och som jag skrev tidigare så önskar jag att vi kunde prata om hur vi påverkas av ideal och problematiken kring det snarare än att lägga locket på. Jag försöker bara belysa att det inte är så enkelt som att inte prata om det, och jag kan se vad min mamma hade kunnat göra annorlunda. Jag har fler exempel men tycker att det är svårt att prata om utan att trigga och i en tråd med starka åsikter.
 
Det där ämnet är återkommande här, och vinnaren i tävlingen var nog exbukefalisten som påstod att hennes mamma blivit leggad på systemet som 57-åring. 😄

(Eftersom mamman förekom med jämna mellanrum på bukefalistens öppna insta så var det där ett minst sagt vågat påstående 🙄)
Det där säger nog snarare att det är svårt att avgöra människors ålder. Jag brukar också få visa leg på systemet men inte ser jag ut att vara i tjugoårsåldern direkt längre enligt mig själv, då såg jag mycket yngre ut :grin:
 
Brydde hon sig om sitt eget utseende?

Min mamma brydde sig nog alldeles för mycket om sitt utseende.
Men det var skamligt i "Familjen" så mitt utseende skulle ignoreras.
Jag skulle som de andra ägna mig åt studier och hobbies som helst skulle vara av typen sport.
Men modelljärnväg gick också bra.

Det blev nog en redig kollision där för mig så utseende hamnade utanför mina intressen.
Som ung så hade jag ingen aning om hur jag såg ut i andras ögon.
Ingen aning alls faktiskt.
För "Det skulle jag inte bry mig om."

Ja, hon brydde sig absolut. Jag tror hon var starkt påverkad av idealen under 70-80 talet och att slå ifrån sig dem var nog hennes sätt att hantera det. Jag tror hon pratade lika mycket till sig själv som till mig när hon sa att det inte är någonting man ska bry sig om. Men hon var nog hårt hållen, precis som jag. Idag pratar vi annorlunda om det.
 
Har varit i dataspelsbranschen i tja... 15 år exakt faktiskt. Så har varit där.

Alltså jag vet det
Det jag menar är... bara för att SAOL ändrade definitionen betyder ju inte det att "nörd" är ett positivt ord för någon som blivit retad och kallad det halva sin uppväxt. Och det är dom jag syftar på kanske inte uppskattar att bli kallad nörd
Nörd tycker jag är ett sånt där ord som man kan använda om sig själv i positiv betydelse men man säger det väldigt sällan till någon annan. Jag tror aldrig jag har hört ordet sägas om någon annan menat som något positivt faktiskt.
 
Ja, men jag hade ej vågat mig på att använda nörd om någon i min bransch iaf (dataspel)
Om jag inte kände personen och visste att denna var ok med det :)
Men jag har nog aldrig hört någon kalla sig själv nörd heller, inte som jag lagt på minnet iaf (alltså folk på jobbet eller sådär)
Vad konstigt! Just när det gäller dataspel, rollspel, science fiction och det "paketet" uppfattar jag att folk kallar sig själva nördar i stolt ton. Det verkar vara en viktig del av identiteten.
 
Vad konstigt! Just när det gäller dataspel, rollspel, science fiction och det "paketet" uppfattar jag att folk kallar sig själva nördar i stolt ton. Det verkar vara en viktig del av identiteten.
Jag kom på att vi faktiskt har en kille på jobbet som stolt kallar sig nörd! Men förutom honom är det skralt, som sagt vad jag lagt på minnet iaf! Och inte som att alla kommer upp till mig och bara "jag är nörd!" haha :)

Men kan ju även bero på ålder, de flesta på mitt jobb är runt 35-45, och var tonåringar när nörd absolut var ett negativt ord, iaf på min skola, så det påverkar ju säkert med :)
Kan tänka mig att det är annorlunda bland dom som är yngre, jag inbillar mig att fler iaf... jamen har en mer stolt vibe, dom som pluggar spel eller startar egna spelföretag idag, än när jag började, vilket såklart är jättepositivt och kul!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 977
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp