Jag spann vidare på diskussionen, det kanske jag hade kunnat förtydliga bättre. Men sen skrev
@gammalek att hon inte kommenterar varken andras eller sitt eget utseende, och det var där jag började fundera högt. Jag pratar i princip aldrig om varken andras eller mitt egna utseende heller, av samma skäl som du. Jag vill inte att det ska vara någonting som det pratas om eller värderas. Jag har dessutom barn som lyssnar. Men såhär när åren går så har jag också börjat reflektera över det jag skrev. Jag har exempelvis en mamma som aldrig,
aldrig har pratat om utseende eller vikt hemma. Hon har aldrig kommenterat varken andra eller sig själv, och har det kommit på tal så har hon bara sagt att det är sådant man inte ska bry sig om. Jag ska nog vara tacksam för det för tycket har varit tillräckligt stort utifrån. Men det har också gjort att jag har haft svårt att förhålla mig till det. För pressen i samhället är stor men den viftas bort. Jag har nog inte känt att jag kunnat prata med henne om det riktigt, och det var nog ensamt när jag var tonåring. Jag kände mig mig lite skamsen som inte var så stark att jag bara kunde vifta bort det som hon.. menade att man skulle men som jag förstår nu som vuxen att hon inte heller gjort. Men det var locket på, och hon gjorde det för min skull men det betydde ju inte att det inte fanns där ändå. Så nu när jag själv har en dotter så tänker jag på det. Hur kan man bekräfta utan att befästa? Ja, som sagt, inte ett direkt svar till er utan mer som en start på fria tankar kring det.