Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Jo, men nu stod valen mellan yngre och äldre. Eller menar du att du lika gärna skulle se 15 år äldre ut än din verkliga ålder eftersom det skulle ge intryck av att du har ännu mer livserfarenhet?
Hellre i så fall det än att se just ung ut, jag är klar med den åldern. Ser många unga på jobbet, har nyvuxna barn och för mig är ett ungt utseende=mindre livserfarenhet, för det har ju unga personer pga deras ålder. Jag är klar med den åldern själv och känner inget behov av att vara där fortfarande.
 
Hellre i så fall det än att se just ung ut, jag är klar med den åldern. Ser många unga på jobbet, har nyvuxna barn och för mig är ett ungt utseende=mindre livserfarenhet, för det har ju unga personer pga deras ålder. Jag är klar med den åldern själv och känner inget behov av att vara där fortfarande.

Nu har ju unga av förklarliga skäl kortare livserfarenhet än någon som är äldre men de kan fortfarande ha mer erfarenhet om vissa saker än en själv. Nu vet jag att det är normalt att dela in folk i fack/kategorier men tycker att det är något en kan sträva efter att inte göra.

En ungdom som backpackat runt i Europa har garanterat mer erfarenhet än mig om många saker än vad jag har, just för att jag aldrig gjort något sådant.
 
Jag kan givetvis inte gå i dina skor och strumpor
Lika lite som du kan gå i mina
Men jag försöker och som sagt jag tror inte du menar illa
Tror du att folk kan ändra på sig?
Ja är helt övertygad om att folk kan ändra på sig.
Och anser det att vara en mycket bra egenskap.
 
Och jag behöver inte alltid förstå för att respektera att någon reagerar annorlunda mot vad jag gör
Jag behöver förstå reaktionen för att kunna undvika att göra samma misstag igen.
Och för att inte tro att jag blir lurad.

Edit.
Jag tror att det beror på att jag har blivit styrd med (delvis spelade) reaktioner hos andra som bara har haft som motiv att få mig att göra saker som andra vill och som inte jag vill.
En ny och ganska så djup insikt.
 
Och jag behöver inte alltid förstå för att respektera att någon reagerar annorlunda mot vad jag gör
Men om man inte får kritik blir det svårt att ändra något också
Och @athena_arabians
Jag tror vid närmare eftertanke att jag kan använda min känsla som jag får när någon kallar mig korkad.
För det är en känsla som jag kan relatera till.
 
Som exempel har mycket smink en funktion som är direkt föryngrande utseendemässigt. Jämnare och slätare hudton, mer färg på kinder och läppar, tjockare ögonfransar...
Mina uppsnyggningar har inte inkluderat smink på decennier.

Jag har nog snarare tänkt att grundligt täckt hud gör åldern mer svårgissad. Det är inte synonymt med att se yngre ut.
 
Nu har ju unga av förklarliga skäl kortare livserfarenhet än någon som är äldre men de kan fortfarande ha mer erfarenhet om vissa saker än en själv. Nu vet jag att det är normalt att dela in folk i fack/kategorier men tycker att det är något en kan sträva efter att inte göra.

En ungdom som backpackat runt i Europa har garanterat mer erfarenhet än mig om många saker än vad jag har, just för att jag aldrig gjort något sådant.
Att man ha olika erfarenheter inom vissa saker är jag fullt medveten om, därför benämnde jag det som livserfarenhet. Det är generellt så att ju äldre man är desto mer erfarenhet av livet och hur det fungerar får man. Det spelar inte mig någon som helt roll vilket fack du anser jag sätter någon in i, jag vill se ut som min ålder därför att jag är min ålder med den livserfarenheten jag fått. Likväl som du inte har något emot att se yngre ut så har jag inget emot att se ut just som den åldern jag är.
 
Men alltså, vi har en mångmiljardindustri som med stor framgång säljer produkter med löften att göra att kvinnor ser yngre ut - så att många tycker att det är något värt att satsa massor med pengar på för att uppnå - och därmed uppskattar när deras investeringar faller väl ut (eller när man har nåt gratis med generna) - är väl inte svårt att se? Det är en extremt stark norm som är närvarande i det samhälle jag lever i.
Men är det ett behov som just den industrin har skapat eller är det ett behov som fanns innan?
Är det en rädsla över att livet passerar och så småningom tar slut?
Eller är det något annat som man vill uppnå?
 
Fast det är ingen plikt för folk att förklara sig för dig så du kan utvecklas. Det är upp till dig att försöka ta till dig de svar du får.
Nej men det är vänligt, snällt och hjälpsamt.
Och om man vill vara snäll mot mig så kan man bjuda mig på det.
För att visa just vänlighet och välvilja.
Men om man inte vill det så är det ju så.
 
Jag har mig veterligt i alla fall inte kallat dig korkad
Jag kallade dig något annat det erkänner jag
Nej nej absolut inte.
Det var bara en insikt som jag fick av ditt inlägg och @athena_arabians inlägg om fåfänga.
Jag är fåfäng gällande min intellektuella kapacitet.
Och kan nog känna på samma sätt om den ifrågasätts som andra gör när det gäller utseende.
Det kan jag använda till att relatera till känslan som jag har råkat ge andra.
Och förhoppningsvis så kan jag undvika att trampa i samma klaver igen.
 
Nej men det är vänligt, snällt och hjälpsamt.
Och om man vill vara snäll mot mig så kan man bjuda mig på det.
För att visa just vänlighet och välvilja.
Men om man inte vill det så är det ju så.
Ja tänk om alla bara visade vänlighet och välvilja istället för dömande och nedvärderande
Och tänk om alla sa ifrån på skarpen när någon blir mobbad för sina öron tex
Det vore jättebra
Men om man gång på gång trampar i klaveret nu har vi liksom vistats här på buke ganska många år både du och jag så kanske tålamodet tryter
Men det kanske också får någon att tänka efter
 
Mina uppsnyggningar har inte inkluderat smink på decennier.

Jag har nog snarare tänkt att grundligt täckt hud gör åldern mer svårgissad. Det är inte synonymt med att se yngre ut.

Man behöver verkligen inte vara grundligt täckt för att få de effekter jag nämner. Tvärtom kan man framstå som mer eller mindre osminkad, om det är intrycket man vill ge.
 
Den här tråden skaver verkligen. Jag har naturligtvis mina preferenser gällande vad jag tycker är vackert men det är just det, MINA preferenser.

Jag tänker INTE sitta och förfäras över hur andra väljer att se ut. Sedan vet vi att det här med ett "naturligt" utseende är en konstruktion. Människan har genom tiderna modifierat och smyckat sin kropp på olika sätt efter vad som just då ansetts vackert och eftersträvansvärt (inkl variationer mellan olika kulturer/länder).

Att klanka ner på just kvinnors utseende känns väldigt unket i dagens värld. Jag stöttar hellre mina systrar oavsett hur de väljer att se ut.
Du har verkligen en poäng, men trender jan ju ändå vara problematiska. Farliga hårtekniker och oenisförlängningar på män t.ex. problemet för mig är inte hur ngn väljer att se ut utan till vilket pris och till viss del varför ( vilken yttre påverkan och marknadskrafterna som finns.

Jag är verkligen emot bröstförstoring, men mest då mot kirurgerna som skär i friska kroppar.
 
Är det en rädsla över att livet passerar och så småningom tar slut?
Detta tänker jag i alla fall är en del i varför många vill se unga ut. Motsatsen är ju att se gammal ut och gammal betyder ju per automatik att livet kommer ta slut. Man hör sällan någon säga ”hon/han ser precis så gammal ut som hon/han är”, utan de som kommenteras är de som antingen ser äldre ut än de är eller de som ser yngre ut. Jag tillhör den senare kategorin, och jag blir hellre tagen för 25 än 45 (vilket är lika mycket diff åt båda håll i mitt fall).

Däremot så är jag inte lika omogen som jag var när jag var 25 och jag attraheras inte av män i samma ålderskategori som jag gjorde när jag var 25 heller. Då var jag mest intresserad av killar i kategorin 30 till 40 och det hade väl varit helt normalt att det var den ålderskategorin jag hade attraherats av fortfarande (det är ju min egen generation så att säga) men det är samma män fortfarande, det är bara det att de också är tio år äldre nu.
 
Detta tänker jag i alla fall är en del i varför många vill se unga ut. Motsatsen är ju att se gammal ut och gammal betyder ju per automatik att livet kommer ta slut. Man hör sällan någon säga ”hon/han ser precis så gammal ut som hon/han är”, utan de som kommenteras är de som antingen ser äldre ut än de är eller de som ser yngre ut. Jag tillhör den senare kategorin, och jag blir hellre tagen för 25 än 45 (vilket är lika mycket diff åt båda håll i mitt fall).

Däremot så är jag inte lika omogen som jag var när jag var 25 och jag attraheras inte av män i samma ålderskategori som jag gjorde när jag var 25 heller. Då var jag mest intresserad av killar i kategorin 30 till 40 och det hade väl varit helt normalt att det var den ålderskategorin jag hade attraherats av fortfarande (det är ju min egen generation så att säga) men det är samma män fortfarande, det är bara det att de också är tio år äldre nu.
Det tror jag också! För mig bidrar det till att jag inte riktigt fattar grejen.

Man blir ju inte yngre av att se yngre ut. Så det känns för mig som att en sådan strävan skulle öka rädslan för döden, snarast. Och det verkar ju inget vidare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 977
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp