Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Men du måste ju skilja på dina egna preferenser och idealet enligt normen. Annars blir det ju en väldigt märklig diskussion.

Fördelen en "vinner" är att en närmar sig idealet vilket anses eftersträvansvärt. Sista gången jag fick visa leg på Systembolaget var jag 48 år och ja, det var en egoboost.
Det måste ju upplevas eftersträvansvärt också, inte bara anses vara det. Vad är fördelen med att någon gissar att du är halva din ålder? Knappt vuxen, när du var gott och väl medelålders? Snudd på en person som behöver förmaningar innan hon ger sig av hemifrån.

Fast det som intresserar mig var det där man säger eller visar när man retuscherar respektive inte retuscherar bilder på sig själv. För mig känns det oerhört sårbart och utlämnande att retuschera (och för all del även att sminka över rynkor).
 
Det måste ju upplevas eftersträvansvärt också, inte bara anses vara det. Vad är fördelen med att någon gissar att du är halva din ålder? Knappt vuxen, när du var gott och väl medelålders? Snudd på en person som behöver förmaningar innan hon ger sig av hemifrån.

Fast det som intresserar mig var det där man säger eller visar när man retuscherar respektive inte retuscherar bilder på sig själv. För mig känns det oerhört sårbart och utlämnande att retuschera (och för all del även att sminka över rynkor).

Ok, inte så subtil pik där. Sådant kan du gärna hoppa över, tack. Och vem f-n förmanar en myndig person innan hen lämnar hemmet?! Mina föräldrar gjorde nog aldrig det och definitivt inte efter att jag blivit myndig.

Jag föreslår att du läser på lite om hur normer fungerar för du verkar inte förstå innebörden av dem.
 
Ok, inte så subtil pik där. Sådant kan du gärna hoppa över, tack. Och vem f-n förmanar en myndig person innan hen lämnar hemmet?! Mina föräldrar gjorde nog aldrig det och definitivt inte efter att jag blivit myndig.

Jag föreslår att du läser på lite om hur normer fungerar för du verkar inte förstå innebörden av dem.
Pik? Jag har inte avsett att pika. Varför skulle jag göra det?

Nä, så klart inte. Det där med förmaningarna var mest ett försök att illustrera den totala bristen på fördel med att bli tagen för halva sin ålder.

Jo. Jag har koll på det där med normer. Men sådan teoribildning svarar ju inte på hur en person känner. Tex hur en person känner att det är bra att bli tagen för halva sin ålder. Eller hur det känns att vilja retuschera rynkor. Normer gäller ju gruppnivån. Jag är totalt frågande på individnivån här. (Jag blev enbart störd de gånger jag fick visa leg när jag faktiskt var på tok för gammal för det. Gissar någon två decennier fel, är jag ju inte alls sedd. Vill inte heller tolkas som jämngammal med mina barn.)
 
Ok, inte så subtil pik där. Sådant kan du gärna hoppa över, tack. Och vem f-n förmanar en myndig person innan hen lämnar hemmet?! Mina föräldrar gjorde nog aldrig det och definitivt inte efter att jag blivit myndig.

Jag föreslår att du läser på lite om hur normer fungerar för du verkar inte förstå innebörden av dem.
Jag tror jag missar vad du reagerar så starkt på? Vad var piken?

Jag funderar också då och då varför folk tycker att det är positivt att någon annan gissar lägre ålder än den man är, för mig är den åldern redan gjord så att säga.
 
Pik? Jag har inte avsett att pika. Varför skulle jag göra det?

Nä, så klart inte. Det där med förmaningarna var mest ett försök att illustrera den totala bristen på fördel med att bli tagen för halva sin ålder.

Jo. Jag har koll på det där med normer. Men sådan teoribildning svarar ju inte på hur en person känner. Tex hur en person känner att det är bra att bli tagen för halva sin ålder. Eller hur det känns att vilja retuschera rynkor. Normer gäller ju gruppnivån. Jag är totalt frågande på individnivån här. (Jag blev enbart störd de gånger jag fick visa leg när jag faktiskt var på tok för gammal för det. Gissar någon två decennier fel, är jag ju inte alls sedd. Vill inte heller tolkas som jämngammal med mina barn.)

Och jag är inte intresserad av att diskutera det här på individnivå med dig (för det är inte intressant). Jag tog upp mig själv som exempel på hur normerna påverkar oss (vilket flera andra också gjort men du har inte pikat eller ifrågasatt dem). Med ditt inlägg ovan fortsätter du ifrågasätta mig och hur jag känner (och ja, jag är medveten om varför jag känner som jag gör och hymlar inte med att jag är fåfäng) vilket är enormt ofräscht.

Bevisligen förstår du inte normer eftersom du inte begriper hur de påverkar på individnivå.
 
Jag tror jag missar vad du reagerar så starkt på? Vad var piken?

Jag funderar också då och då varför folk tycker att det är positivt att någon annan gissar lägre ålder än den man är, för mig är den åldern redan gjord så att säga.

Hela den första paragrafen.

Du kan alltså inte förstå hur ungdomsnormen (ung = vacker, iaf när det gäller kvinnor) kan påverka? Och nu pratar jag på gruppnivå.

Att du personligen inte förstår något betyder inte att sagda norm inte finns.
 
Jag funderar också då och då varför folk tycker att det är positivt att någon annan gissar lägre ålder än den man är, för mig är den åldern redan gjord så att säga.

Men alltså, vi har en mångmiljardindustri som med stor framgång säljer produkter med löften att göra att kvinnor ser yngre ut - så att många tycker att det är något värt att satsa massor med pengar på för att uppnå - och därmed uppskattar när deras investeringar faller väl ut (eller när man har nåt gratis med generna) - är väl inte svårt att se? Det är en extremt stark norm som är närvarande i det samhälle jag lever i.
 
Hela den första paragrafen.

Du kan alltså inte förstå hur ungdomsnormen (ung = vacker, iaf när det gäller kvinnor) kan påverka? Och nu pratar jag på gruppnivå.

Att du personligen inte förstår något betyder inte att sagda norm inte finns.
Förlåt, det var bara jag som inte automatiskt kopplade ihop ung med vacker. Jag tänkte inte hela vägen fram.

Jag kan förstå att den påverkar i så fall, speciellt om man är "noga" med sitt yttre eller hur jag ska yttra mig utan att någon ska känna sig trampad på tårna. Personligen så finns det ingen räddning, oavsett vad jag skulle göra så skulle det vara som att sminka en gris eller vad man brukar säga, det finns absolut inget vackert över mitt utseende. Kanske gör det också att jag inte ser det som någon egoboost att behöva visa leg på systemet tex, jag var inte vacker som ung heller, utan bara just ung, och dummare. Nu är jag bara äldre och dummare ;)
 
Förlåt, det var bara jag som inte automatiskt kopplade ihop ung med vacker. Jag tänkte inte hela vägen fram.

Jag kan förstå att den påverkar i så fall, speciellt om man är "noga" med sitt yttre eller hur jag ska yttra mig utan att någon ska känna sig trampad på tårna. Personligen så finns det ingen räddning, oavsett vad jag skulle göra så skulle det vara som att sminka en gris eller vad man brukar säga, det finns absolut inget vackert över mitt utseende. Kanske gör det också att jag inte ser det som någon egoboost att behöva visa leg på systemet tex, jag var inte vacker som ung heller, utan bara just ung, och dummare. Nu är jag bara äldre och dummare ;)

Jag är och har inte varit vacker... men jag har som sagt vissa attribut som anses önskvärda (hy, hår och ungdomligt utseende) och då är det inte kul när åldern naggar på de attributen.

Jag har inga problem med att det är gräsligt ytligt och fåfängt samt att det är för j-ligt att normerna lyckas påverka så starkt. Sedan tänker jag inte ändra mig, jag väljer mina fighter och just den här tänker jag inte ta.
 
Tänker att man får skilja på vad som anses eftersträvansvärt rent utseendemässigt, och vad som är bra och värdefullt mer generellt. Söker jag t.ex. någon som har förmågan att se vacker ut i ett konstnärligt foto kan det vara en fördel om personen uppfattas som 25. I livet generellt däremot är det ju knappast en fördel att vara ung och oerfaren - om jag tolkar en läkare eller jurist som 25 innebär ju det att personen inte är särskilt rutinerad.

Hela konceptet med att en kvinna är som bäst när hon är ung bygger väl på föreställningen att hennes främsta värde ligger i att vara vacker och föda barn, och att inget hon kan göra när hon är för gammal för det är något att vara särskilt stolt över. Dvs vi behöver bli mycket bättre på att hylla och lyfta fram andra förmågor än just förmågan att se ut som 25.
 
För mig är det inte svårare att förstå hur jag påverkas av ungdomsnormen än att fråga mig själv hur jag helst skulle vilja se ut - som 30-35 eller som 55-60 år.

Jag är ingen skönhetsdrottning men ibland vill jag göra det mesta av mitt utseende, såpass fåfäng är jag. Då ser jag hellre yngre ut än min ålder än äldre - för det är så utseendenormen ser ut.
 
Jag är och har inte varit vacker... men jag har som sagt vissa attribut som anses önskvärda (hy, hår och ungdomligt utseende) och då är det inte kul när åldern naggar på de attributen.

Jag har inga problem med att det är gräsligt ytligt och fåfängt samt att det är för j-ligt att normerna lyckas påverka så starkt. Sedan tänker jag inte ändra mig, jag väljer mina fighter och just den här tänker jag inte ta.
Jag har inte på något sett kritiserat dig.
 
För mig är det inte svårare att förstå hur jag påverkas av ungdomsnormen än att fråga mig själv hur jag helst skulle vilja se ut - som 30-35 eller som 55-60 år.

Jag är ingen skönhetsdrottning men ibland vill jag göra det mesta av mitt utseende, såpass fåfäng är jag. Då ser jag hellre yngre ut än min ålder än äldre - för det är så utseendenormen ser ut.
Jag ser hellre ut så gammal som jag är eftersom det ser ut som att jag har levt så länge som jag levt. Med åren kommer livserfarenhet, som för min del är mer viktigt än att se ung ut. Att se ung ut betyder ju då att man ser ut som att man inte har så mycket livserfarenhet.

Jag förstår att man kopplar samman ung och snygg, men det gör inte jag själv automatiskt utan för mig är det mer livserfarenhet, kunskap osv.
 
För mig är det inte svårare att förstå hur jag påverkas av ungdomsnormen än att fråga mig själv hur jag helst skulle vilja se ut - som 30-35 eller som 55-60 år.

Jag är ingen skönhetsdrottning men ibland vill jag göra det mesta av mitt utseende, såpass fåfäng är jag. Då ser jag hellre yngre ut än min ålder än äldre - för det är så utseendenormen ser ut.
Jag snyggar så klart också upp mig ibland, men jag har inte tänkt på om jag då ser yngre ut.
 
Fast det där genetiska i vårt utseende, dvs om det anses mer eller mindre snyggt, påverkas, tror jag, mer av idealen vid den aktuella tiden och platsen. Det är ingen naturlag som säger vem/vad som är mer eller mindre snyggt.

Och en del av de där idealen ser ju också olika ut i olika, ska vi säga, samhällsgrupper samtidigt. Och på samma plats samtidigt.

För mig är det så främmande att "vanliga människor" skulle retuschera bort sin rynkor att jag behöver läsa vad du skriver en extra gång för att ens förstå det. Jag kommer att tänka på en instagramperson jag följer, som säkert retuscherar sina foton, och som nyligen gjorde ett halslyft (tror jag att det kallades) för att se ut som "en yngre upplaga av sig själv". Jag tycker att det verkar enbart opraktiskt att framstå som yngre än man är. Ålder, eller generationstillhörighet, formar en så mycket att det blir helkonstigt med stor avvikelse mellan ålder och utseende, tänker jag. Både i verkligheten och på bild.

Summasummarum: jag ser inte det där du/man kan säga, eller visa, genom att inte retuschera rynkor. Däremot säger du/man, tycker jag, JÄTTEMYCKET när du/man retuscherar på det viset. Att avslöja så mycket om sig själv som sådana bilder gör! Det svindlar för mig.

Jag har inte sagt att det inte är styrt av idealen på plats och tid. Det genetiska är ju i relation till det. Sen påverkar ju också miljön man är i, både hur idealet ser ut och hur prioriterat det är.
 
Jag ser hellre ut så gammal som jag är eftersom det ser ut som att jag har levt så länge som jag levt. Med åren kommer livserfarenhet, som för min del är mer viktigt än att se ung ut. Att se ung ut betyder ju då att man ser ut som att man inte har så mycket livserfarenhet.

Jag förstår att man kopplar samman ung och snygg, men det gör inte jag själv automatiskt utan för mig är det mer livserfarenhet, kunskap osv.

Jo, men nu stod valen mellan yngre och äldre. Eller menar du att du lika gärna skulle se 15 år äldre ut än din verkliga ålder eftersom det skulle ge intryck av att du har ännu mer livserfarenhet?
 
Men alltså, vi har en mångmiljardindustri som med stor framgång säljer produkter med löften att göra att kvinnor ser yngre ut - så att många tycker att det är något värt att satsa massor med pengar på för att uppnå - och därmed uppskattar när deras investeringar faller väl ut (eller när man har nåt gratis med generna) - är väl inte svårt att se? Det är en extremt stark norm som är närvarande i det samhälle jag lever i.
Det är jag såklart informerad om. Det som jag uppenbarligen är mindre informerad om är den typ av följsamhet som en del inlägg verkar beskriva. Alltså hur den typ känns eller nåt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 978
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp