Fast det där genetiska i vårt utseende, dvs om det anses mer eller mindre snyggt, påverkas, tror jag, mer av idealen vid den aktuella tiden och platsen. Det är ingen naturlag som säger vem/vad som är mer eller mindre snyggt.
Och en del av de där idealen ser ju också olika ut i olika, ska vi säga, samhällsgrupper samtidigt. Och på samma plats samtidigt.
För mig är det så främmande att "vanliga människor" skulle retuschera bort sin rynkor att jag behöver läsa vad du skriver en extra gång för att ens förstå det. Jag kommer att tänka på en instagramperson jag följer, som säkert retuscherar sina foton, och som nyligen gjorde ett halslyft (tror jag att det kallades) för att se ut som "en yngre upplaga av sig själv". Jag tycker att det verkar enbart opraktiskt att framstå som yngre än man är. Ålder, eller generationstillhörighet, formar en så mycket att det blir helkonstigt med stor avvikelse mellan ålder och utseende, tänker jag. Både i verkligheten och på bild.
Summasummarum: jag ser inte det där du/man kan säga, eller visa, genom att inte retuschera rynkor. Däremot säger du/man, tycker jag, JÄTTEMYCKET när du/man retuscherar på det viset. Att avslöja så mycket om sig själv som sådana bilder gör! Det svindlar för mig.