Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Då hoppas jag att du inte färgar håret och sminkar dig med! Även om det är mindre invasivt så är det fortfarande bidragande till hysterin du beskriver.
Lägg av. Att bara räkna reda kronor och ören och belastning för samhället och individen är enorm skillnad.

Kostnaden för individen och samhället är väsentligt mindre för hårfärgning eller enklare smink. Folk lägger in gift i ansiktet, suger fett och allt annat konstigt så att sjukvården blir belastat och folk som har gjort ingrepp faktiskt dör regelbundet.
 
Lägg av. Att bara räkna reda kronor och ören och belastning för samhället och individen är enorm skillnad.

Kostnaden för individen och samhället är väsentligt mindre för hårfärgning eller enklare smink. Folk lägger in gift i ansiktet, suger fett och allt annat konstigt så att sjukvården blir belastat och folk som har gjort ingrepp faktiskt dör regelbundet.
Åter igen. Då hoppas jag att du inte har några hobbies med onödiga risker, tex häst eller kör motorcykel! :)
 
Jag inte hävt ur mig något nedsättande om någon individs utseende. Jag pekar på ett, som jag uppfattar det, stort samhällsproblem. Att det är så normaliserat med skönhetsingrepp. Att så många inte är nöjda med sina egna fullt normala och fina utseenden. Att så många är så missnöjda med hur de ser ut att de lägger ner en massa pengar på det och riskerar sin hälsa för att ändra på vad som från början ser fullt normalt ut!

Jag tycker att det är väldigt problematiskt att det är så normaliserat med skönhetsingrepp! Jag önskar att fler hade jobbat med sitt inre istället och lärt sig acceptera att alla ser olika ut. Istället för att bidra till en allt mer ökande hysteri och minskande norm för vad som är "normalt".

Jag tycker att det är tragiskt att så många (främst unga) inte kan acceptera sig själva och tror att ett annat utseende är nyckeln till att lösa problemet. Att det är en så otroligt snäv skönhetsnorm.

Tja, jag har svårt att tolka "många vill se precis likadana ut. Det ser så personlighetslöst ut" som något annat än nedsättande.

Det är rätt många saker jag inte förstår, ur mitt perspektiv (tex varför fotboll är så viktigt för många) men jag har inga som helst problem att det är något som är viktigt för andra. Då ser jag inte det nödvändiga i att komma med en kommentar som definitivt kan uppfattas som nedsättande, i synnerhet när det gäller någons utseende. Just för att det om något är väldigt känsligt.

Det är ok att kritisera normen. Men när en börjar kritisera de som försöker se ut som normen, på olika sätta som tex ingrepp men även smink etc, då är det inte ok längre i mina ögon.
 
Tja, jag har svårt att tolka "många vill se precis likadana ut. Det ser så personlighetslöst ut" som något annat än nedsättande.

Det är rätt många saker jag inte förstår, ur mitt perspektiv (tex varför fotboll är så viktigt för många) men jag har inga som helst problem att det är något som är viktigt för andra. Då ser jag inte det nödvändiga i att komma med en kommentar som definitivt kan uppfattas som nedsättande, i synnerhet när det gäller någons utseende. Just för att det om något är väldigt känsligt.

Det är ok att kritisera normen. Men när en börjar kritisera de som försöker se ut som normen, på olika sätta som tex ingrepp men även smink etc, då är det inte ok längre i mina ögon.

Det är ok att kritisera en skadlig norm.
 
Då hoppas jag att du inte färgar håret och sminkar dig med! Även om det är mindre invasivt så är det fortfarande bidragande till hysterin du beskriver.

Färga håret har jag slutat med just p.g.a. att jag inte vill vara bidragande till hysterin. Sminka mig kan jag knappt.

Ser jag perfekt ut? Nä, det är just det som är poängen. Perfekt är tråkigt. Det är i imperfektionen som det vackra finns tycker jag.
 
Ja men det är något som händer när man gör filler. Inte när man tar bort dom. Det är fortfarande lättare och billigare att ta bort fillers än att bleka bort mörk hårfärg hos frisör. Medlet man använder för att ta bort fillers är det man använder för att hjälpa vid nekros och om man fått in fillers i blodet.

Jag har gjort båda sakerna själv. Fillers så fick jag en spruta för 2000kr och så försvann all filler på några timmar. Ingen frisör har lyckats få mitt mörkbruna hår ljust igen utan att ha bränt sönder det så att jag tappat allt hår från käkbenet ner (hade rumplångt hår) eller att det kostar 10k+ att göra över ett halvår eller mer.
När jag menar ta bort menar jag ta bort alla spår sv skönhetsingrepp. Det är inte så enkelt att trolla bort eventuella biverkningar och även när det funkat bra är det inte helt lätt att göra operationer ogjorda som går ur på att ta bort vävnader, eller flytta runt dem.

Att vissa ingrepp går att reversera om de lyckats och man blir missnöjd innebär inte att allt lyckas och allt går att göra ogjort.
 
Lägg av. Att bara räkna reda kronor och ören och belastning för samhället och individen är enorm skillnad.

Kostnaden för individen och samhället är väsentligt mindre för hårfärgning eller enklare smink. Folk lägger in gift i ansiktet, suger fett och allt annat konstigt så att sjukvården blir belastat och folk som har gjort ingrepp faktiskt dör regelbundet.
För att inte tala om lidandet om det går snett.
 
Tja, det är fler än jag som reagerat på ovanstående och tycker det är nedsättande. Dvs du kanske bör fundera på hur du formulerar dig om du inte vill uppfattas som nervärderande. Flera av dina inlägg kan uppfattas som nervärderande (av fler än mig) som du kanske märkt.

Ord och hur en formulerar sig är viktigt. Än mer så i en tråd med ett sådant här ämne.
Men kan inte det också bero på förutfattade meningar om skönhetsideal.
På en kollektiv nivå.
Det blir ju då svårt för mig att göra de bedömningarna eftersom att jag inte har samma referenser.
Utan de gemensamma referenser som är de som sätter det känslomässiga värdet på ett påstående så blir det svårt att få till det där rätt.
Det är en av de saker som jag undersöker i den här tråden.

Det hjälper inte att banka på mig om att "göra rätt", när jag faktiskt inte vet vad som är rätt.
Däremot så hjälper det att förklara hur det uppfattas och varför det uppfattas som det gör.

Kan du sätta dig in i den situationen?
 
Men kan inte det också bero på förutfattade meningar om skönhetsideal.
På en kollektiv nivå.
Det blir ju då svårt för mig att göra de bedömningarna eftersom att jag inte har samma referenser.
Utan de gemensamma referenser som är de som sätter det känslomässiga värdet på ett påstående så blir det svårt att få till det där rätt.
Det är en av de saker som jag undersöker i den här tråden.

Det hjälper inte att banka på mig om att "göra rätt", när jag faktiskt inte vet vad som är rätt.
Däremot så hjälper det att förklara hur det uppfattas och varför det uppfattas som det gör.

Kan du sätta dig in i den situationen?

Kan du förstå att både själva frågeställningen som du gjort den och flera av dina formuleringar kan uppfattas som ifrågasättande på individnivå samt är nervärderande?
 
Ja men det är något som händer när man gör filler. Inte när man tar bort dom. Det är fortfarande lättare och billigare att ta bort fillers än att bleka bort mörk hårfärg hos frisör. Medlet man använder för att ta bort fillers är det man använder för att hjälpa vid nekros och om man fått in fillers i blodet.
Det färgade håret växer dock ut så att det går över av sig själv om man väntar.
Hårrötterna har ju inte ändrat sin utsöndring av färg.
Så det är ju bara att vänta på bättre tider i det fallet.
 
Då hoppas jag att du inte färgar håret och sminkar dig med! Även om det är mindre invasivt så är det fortfarande bidragande till hysterin du beskriver.
Jag gör i alla fall inte det.
Utom för att se presentabel ut i speciella sammanhang där det kravet finns.
Som t.ex. när jag skall processa i domstol.
Då är det en fördel för resultatet med vårdat hår, ögonbrynspenna och litet mascara.
Klädkoder begriper jag mig på, det har jag blivit noggrant drillad i.
Utanför klädkoderna är jag däremot helt lost.
Vilket nog syns.
 
Åter igen. Då hoppas jag att du inte har några hobbies med onödiga risker, tex häst eller kör motorcykel! :)
Det har jag däremot.
Och en stor uppsättning med privata försäkringar.

Kanske skulle privata försäkringar även vara en bra lösning för kosmetiska ingrepp?
 
Hårfärg är ju skadligt både cancerogent och allergiframkallande det vet vi
Ändå säljs det i livsmedelsbutiker utan åldersgräns
Ja och det är faktiskt litet problematiskt.
Jag undrar ju vad jag får i mitt enskilda avlopp från den hyresgäst som alltid färgar sitt hår som en del av den personliga veckorutinen.
Dessutom så skapas förväntningar om att alla som har grått hår skall färga det för att se unga ut för evigt.
Jag började bli gråhårig redan som 30-åring, ni kan ju gissa vad jag har fått höra om det genom åren.
Men jag färgade håret under en period i 20-års åldern som en hommage till David Bowie.
Jag skulle på konsert.
 
Ja och det är faktiskt litet problematiskt.
Jag undrar ju vad jag får i mitt enskilda avlopp från den hyresgäst som alltid färgar sitt hår som en del av den personliga veckorutinen.
Dessutom så skapas förväntningar om att alla som har grått hår skall färga det för att se unga ut för evigt.
Jag började bli gråhårig redan som 30-åring, ni kan ju gissa vad jag har fått höra om det genom åren.
Men jag färgade håret under en period i 20-års åldern som en hommage till David Bowie.
Jag skulle på konsert.
Även i hårfärgsprodukter finns allergiframkallande ämnen. Färgämnet Parafenylendiamin (PPD) förbjöds i hårfärger 1943 men blev tillåtet igen 1995 i och med EU-inträdet. PPD fanns i nästan alla hårfärger i Naturskyddsföreningens stickprov. PPD är också mycket giftigt för vattenlevande organismer.
https://www.sverigesnatur.org/arkiv/harvardsprodukter-som-skadar/
 
Jag tycker alltihop är komplext. Men en aspekt som jag gärna bidrar med i diskussionen är att hur vi ser ut och hur vi uppfattas av omvärlden är något vi får med oss av vår genetik, och det är inte alltid helt okomplicerat att hantera. En kär vän till mig är mycket vacker, och var mycket vacker om barn. Olyckligtvis hade han även ett genetiskt arv av psykisk sjukdom, och att många pratade mycket om hans utseende som barn tillsammans med hans känslighet utvecklade sannolikt hans dysmorfofobi under tonåren. Hade han sett annorlunda ut kanske fokus inte hade hamnat på hans utseende, av omgivningen och av honom själv.

Själv har jag alltid varit snygg. Som barn, tonåring och ung vuxen. Det var ett fack som jag fick, och tacksamt tog emot. Det är en maktfaktor, men också en förväntan att leva upp till som jag tycker har varit svår att hantera. Inte minst nu när jag blir äldre, fått barn. Jag vet att jag inte ser ut som jag gjorde. Jag vet att folk ser det. Kanske hade det varit enklare att hantera om jag aldrig varit särskilt vacker, om jag inte på samma sätt förlorat något jag en gång hade. Eller behövde hitta en ny identitet. Vi får leva med det vi får och alla sidor av det.

Med andra ord, det jag försöker säga är att jag har förståelse för pressen som kommer med skönhetsidealet och att folk väljer att göra ingrepp. Det är identitet, förväntan och maktfaktorer som spelar in. Stora klossar i livet. Själv väljer jag en annan väg. Jag vill nåt annat. Jag vill kanske visa något annat också, att man kan välja annorlunda. Jag har slutat retuschera bort rynkor i bilder som jag gjorde under några år. Men det är väl mest mitt eget sätt att göra upp med det här. Jag har full respekt för de som väljer något annat.
 
Senast ändrad:
Men det går ju inte att bli exakt likadan som någon annan.

Jag förstår inte varför någon anser sig ha rätten att häva ur sig något nedsättande om någon annans utseende (oavsett hur personen ser ut).

Det blir verkligen dubbelbestraffning. Du ska se ut på ett visst sätt, men ska födas så för om du vidtar åtgärder för att se ut så är det fel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 978
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp