Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Fast den var ju inte "naturlig", hon fick operera sig för att filmmogulerna bestämde det.
Exakt det fanns/finns inget naturligt med Marilyn Monroe, möjligtvis som Norma Jean Baker- men då var hon , som alla andra på något sätt-söt- inget extra som stack ut.

KLKollade: Marilyn va 165 cm och vägde ca 54 kg , det kallar jag smal. Många ser faktiskt kurviga ut när de opererar brösten större även om de är trådsmala. ( vilket jag inte menar Marilyn va)
 
Har för mig att jag hört någonstans att hon också gjort ett pannlyft och ögonlocksplastik
Nej, det tror jag inte stämmer. Hon var bara 36 år när hon dog och varken hårfäste eller ögonform förändrades.
Exakt det fanns/finns inget naturligt med Marilyn Monroe, möjligtvis som Norma Jean Baker- men då var hon , som alla andra på något sätt-söt- inget extra som stack ut.

KLKollade: Marilyn va 165 cm och vägde ca 54 kg , det kallar jag smal. Många ser faktiskt kurviga ut när de opererar brösten större även om de är trådsmala. ( vilket jag inte menar Marilyn va)
Idealet var inte trådsmalt på den tiden och inte heller vältränat, röntgenbilderna visar inga större bröstimplantat så det var nog mycket naturligt hull. Som kuriosa så var provdockorna mycket smalare om midjan innan 80-talet när fler började träna. Generellt så har den moderna kvinnan en bredare midja nu än för 50 år sedan.

1721056304427.png


Jag var som mest vältränad 56 kg till 167 cm och mitt midjemått var smalare än omkretsen på mitt huvud. Storlek 36 var för vid i midjan och stl 34 lite för snäv över rumpan men perfekt i midjan.
 
Vet du inte DET?
Nej faktiskt inte.
Jag har inte intresserat mig för det.
Jag lyssnade på opera och läste Émile Zola.
När jag var busig så läste jag Maria Lang och Stieg Trenter.
Hollywood-film ingick inte i den kulturella dieten.

Min vilda mamma och hennes syskon lät mig dock lyssna på Beatles i smyg och en morbror gav mig en LP till allas fasa.
 
Jag var som mest vältränad 56 kg till 167 cm och mitt midjemått var smalare än omkretsen på mitt huvud. St
Jag hade size zero fram till att jag som 40 åring blev gravid med tredje barnet.
167 cm och 53 kg.
Jag åt jämt allt som jag kunde få i mig.

Nu så väger jag 20 kg mer och det är nog bra tror jag.
 
Det är faktiskt det som jag inte kan.
Däremot så påstås det att samhället är så individualistisk i dag.
Något som jag inte riktigt lyckats att hitta.
Och som har del i att jag skapade den här tråden.

Jag hittade nämligen bara likriktning när jag letade efter individualismen.
Det tråden handlar om ser jag definitivt som ett utslag av invidualism. Till skillnad från säg 70-talet då kollektivism var idealet så kan du idag bli allt du vill, det finns inga strukturer, allt är beroende på att du är din egen lyckas smed, det viktiga är inte hur du har det utan hur du tar det. (Alltså jag tycker inte så, det är ett sätt att beskriva den individualistiska tidsandan).

Och då kan du också göra precis vad du vill med ditt utseende. Vill du ha andra bröst, annan näsa, andra läppar, det är bara att fixa. Du är din egen herre.
 
Och kan du också göra precis vad du vill med ditt utseende. Vill du ha andra bröst, annan näsa, andra läppar, det är bara att fixa. Du är din egen herre.
Visserligen så skulle just jag har råd.
Men jag är för egen del inte intresserad.
Det verkar göra ont och ge konvalescens så det känns inte värt det för något som jag inte förstår mig på.
Jag köpte en solcellsanläggning i stället.
(Elprisstödet räckte bara till en bråkdel.)
Den gav visserligen huvudvärk men det är en annan historia.
 
Jag hade size zero fram till att jag som 40 åring blev gravid med tredje barnet.
167 cm och 53 kg.
Jag åt jämt allt som jag kunde få i mig.

Nu så väger jag 20 kg mer och det är nog bra tror jag.
Jag har ingen aning vad jag hade vägt eller haft för mått om jag inte tränade som en galning då för att inte bli tokig + att jag jobbade på bygge så ute och gick hela dagarna. Min poäng var att Marilyn var kurvig till sina 165 cm med den vikten. Muskler väger mer men tar mindre plats. Size zero säger mig ingenting.

Anita Ekberg vara 171 cm och vägde 68 kg när hon blev fröken Sverige 1951. Hon var inte heller trådsmal och definitivt väldigt kurvig. Bara 10 år senare svängde pendeln och Twiggy blev ett ideal för väldigt många. Jag har inte hittat några uppgifter om längd eller mått, men pendeln svänger fram och tillbaka hela tiden. Ena gången ska man se ut som Kardashian med brazilian buttlift, en annan gång är det heroin chick och modeller som dör av undernäring på cat walken.

Nu är det filter så man känner inte igen människan IRL eller tvärt om, och idealet är AI.
 
Visserligen så skulle just jag har råd.
Men jag är för egen del inte intresserad.
Det verkar göra ont och ge konvalescens så det känns inte värt det för något som jag inte förstår mig på.
Jag köpte en solcellsanläggning i stället.
(Elprisstödet räckte bara till en bråkdel.)
Den gav visserligen huvudvärk men det är en annan historia.
Fast jag menade inte just dig, det var bara ett sätt att skriva, du kan ersätta du med man eller vi eller vad som :D
 
Det är storleken som modehuset syr (sydde) upp sin provkollektion i.
Och som modellerna därför var tvugna att passa i.
Ja, fast det säger mig ingenting alls iaf, annat än jag vet att size zero har varierat i storlek beroende på vad som var idealt. Jag vet även att många kändiskvinnor som svalt sig för att passa i size zero utvecklade kroppsbehåring och blev ludna. Något som tydligen är typiskt vid svält.
 
Förutom de enstaka fall av nekros som har noterats och man riskerar synen. Inga vanliga komplikationer men de har noterats.

https://www.laserklinikcenter-st.se/fillers-komplikationer/
Ja men det är något som händer när man gör filler. Inte när man tar bort dom. Det är fortfarande lättare och billigare att ta bort fillers än att bleka bort mörk hårfärg hos frisör. Medlet man använder för att ta bort fillers är det man använder för att hjälpa vid nekros och om man fått in fillers i blodet.

Jag har gjort båda sakerna själv. Fillers så fick jag en spruta för 2000kr och så försvann all filler på några timmar. Ingen frisör har lyckats få mitt mörkbruna hår ljust igen utan att ha bränt sönder det så att jag tappat allt hår från käkbenet ner (hade rumplångt hår) eller att det kostar 10k+ att göra över ett halvår eller mer.
 
Senast ändrad:
Det är din värdering, inte min.
Vissa gör kosmetiskt kirurgi för att se ut som Barbiedockor.
Frågan var på riktigt varför man vill se ut som likadana dockor av plast.
Du lägger in egna tolkningar.

Tja, det är fler än jag som reagerat på ovanstående och tycker det är nedsättande. Dvs du kanske bör fundera på hur du formulerar dig om du inte vill uppfattas som nervärderande. Flera av dina inlägg kan uppfattas som nervärderande (av fler än mig) som du kanske märkt.

Ord och hur en formulerar sig är viktigt. Än mer så i en tråd med ett sådant här ämne.
 
Men det går ju inte att bli exakt likadan som någon annan.

Jag förstår inte varför någon anser sig ha rätten att häva ur sig något nedsättande om någon annans utseende (oavsett hur personen ser ut).

Jag inte hävt ur mig något nedsättande om någon individs utseende. Jag pekar på ett, som jag uppfattar det, stort samhällsproblem. Att det är så normaliserat med skönhetsingrepp. Att så många inte är nöjda med sina egna fullt normala och fina utseenden. Att så många är så missnöjda med hur de ser ut att de lägger ner en massa pengar på det och riskerar sin hälsa för att ändra på vad som från början ser fullt normalt ut!

Jag tycker att det är väldigt problematiskt att det är så normaliserat med skönhetsingrepp! Jag önskar att fler hade jobbat med sitt inre istället och lärt sig acceptera att alla ser olika ut. Istället för att bidra till en allt mer ökande hysteri och minskande norm för vad som är "normalt".

Jag tycker att det är tragiskt att så många (främst unga) inte kan acceptera sig själva och tror att ett annat utseende är nyckeln till att lösa problemet. Att det är en så otroligt snäv skönhetsnorm.
 
Jag inte hävt ur mig något nedsättande om någon individs utseende. Jag pekar på ett, som jag uppfattar det, stort samhällsproblem. Att det är så normaliserat med skönhetsingrepp. Att så många inte är nöjda med sina egna fullt normala och fina utseenden. Att så många är så missnöjda med hur de ser ut att de lägger ner en massa pengar på det och riskerar sin hälsa för att ändra på vad som från början ser fullt normalt ut!

Jag tycker att det är väldigt problematiskt att det är så normaliserat med skönhetsingrepp! Jag önskar att fler hade jobbat med sitt inre istället och lärt sig acceptera att alla ser olika ut. Istället för att bidra till en allt mer ökande hysteri och minskande norm för vad som är "normalt".

Jag tycker att det är tragiskt att så många (främst unga) inte kan acceptera sig själva och tror att ett annat utseende är nyckeln till att lösa problemet. Att det är en så otroligt snäv skönhetsnorm.
Då hoppas jag att du inte färgar håret och sminkar dig med! Även om det är mindre invasivt så är det fortfarande bidragande till hysterin du beskriver.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 978
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp