Skönhetsideal verkliga eller inbillade?

Även om ett ord ändrar värde betyder inte det att olika former av etiketter går från laddad innebörd till helt oladdad i alla sammanhang...

Vet man med sig att man tycker det kan vara svårt att läsa av den här typen av laddningar och sammanhang är det nog bäst att låta bli att använda ord som plastig och nörd när man pratar om andra människor. Att plast används frikostigt i modeindustrin gör faktiskt inte att man kan dra slutsatsen att människor tycker det är okej att bli kallad plastiga.

Om Bianca säger att hon gärna ser animerad ut är det just det hon menar, att du själv tycker animerat ser plastigt ut betyder inte att Bianca hade gillat att bli kallad plastig. Förstår du hur jag menar?
Jag har blivit kallad nörd.
Både som nedsättande tidigare och som komplimang i nutid.
Ord ändrar värde.
 
Jag tror problemet är att andra lägger värdering i uttryck som för dig bara är information, utan värdering?
Ja, dels det men också andra referenser från en annan plats i tid och rum.

Senast som jag hörde "Söt som en docka".
Där det hade ett oerhört positivt värde var 2013.
Det är inte direkt stenåldern.

(F.ö. så var från en användare här på Bukefalos, men irl, som definierade sitt eget utseende som ung.)
 
Även om ett ord ändrar värde betyder inte det att olika former av etiketter går från laddad innebörd till helt oladdad i alla sammanhang...

Vet man med sig att man tycker det kan vara svårt att läsa av den här typen av laddningar och sammanhang är det nog bäst att låta bli att använda ord som plastig och nörd när man pratar om andra människor. Att plast används frikostigt i modeindustrin gör faktiskt inte att man kan dra slutsatsen att människor tycker det är okej att bli kallad plastiga.

Om Bianca säger att hon gärna ser animerad ut är det just det hon menar, att du själv tycker animerat ser plastigt ut betyder inte att Bianca hade gillat att bli kallad plastig. Förstår du hur jag menar?
Ja nörd är fortfarande förknippat med något negativt för gaaanska många människor och hade verkligen INTE mottagits som en komplimang eller det minsta positivt av dessa
 
Ja nörd är fortfarande förknippat med något negativt för gaaanska många människor och hade verkligen INTE mottagits som en komplimang eller det minsta positivt av dessa

Samtidigt finns det väldigt många som själva identifierar sig som nördar. Som dessutom är stolta över att vara just nördar. Så frågan är i vilken grupp det anses vara negativt egentligen...
 
Om Bianca säger att hon gärna ser animerad ut är det just det hon menar, att du själv tycker animerat ser plastigt ut betyder inte att Bianca hade gillat att bli kallad plastig. Förstår du hur jag menar?
Jo, jag ser nu skillnaden.
Det är liksom inte samma sak med allt bara för att det hamnar tillsammans under rubriken "konstgjort".
Typ allt konstgjort är inte lika önskvärt.

Vart skall jag skicka polletten som trillar ner?
 
Jag har blivit kallad för nörd, det är ett modernt substantiv så varför skulle jag ha problem med det?
Min poäng är bara att det är ett onödigt minfält att ge sig ut på om man (TS själv beskriver) råkar trampa i klaveret ibland och själv säger sig behöva få hjälp att först varför människor i omgivningen tar illa upp när man diskuterar.

Det finns säkerligen många som stolt kallar sig både plastig och nörd. Men jag skulle inte slänga mig med de uttrycken och syfta på människor i min omgivning baserat på ex ”Hen gillar smink och att modifiera sitt utseende = Vill benämnas som plastig” Eller ”Hen spelar ofta dator=Vill benämnas som datanörden” Där riskerar det att bli onödigt fel tänker jag…
 
Jag har blivit kallad för nörd, det är ett modernt substantiv så varför skulle jag ha problem med det?
Jag har haft problem med det så det visar att vi har olika referenser när det handlar om de etiketter som vi sätter på andra människor.
Du hade antagligen kunnat råka kalla mig nörd under en tid när det verkligen skavde.
Det sattes ihop med "plugghäst" vilket också användes som tillmäle.

Men det innebär inte att jag i dag går igång på det och tror att människor vill såra mig eller andra när de använder benämningen.
 
Jag tror det är alla sakerna. Jag kan bli sugen på lite fillers ibland eller hissa upp brösten, men jag kan inte med att göra det och samtidigt predika ”du duger/är vacker som du är” för min tonåring. Det skulle vara att svika mina egna värderingar.
Men det är inte fel heller att göra om man bara förbättrar ens naturliga drag utan att ändra på någonting. Alla åldras inte på ett sätt dom mår bra av att göra och då är det inte fel att göra något åt. Det är skillnad dock på om man ändrar om sitt utseende som förstora läppar osv.
 
Om du ville ge en person en komplimang, skulle du då säga Åh vad fin och plastig du ser ut?
Haha, påminner mig om när jag hade en praktik i ett stall och jag stod och sopade stallgången för att jag inte hade nåt annat att göra och hon som hade stallet gick förbi mig och sa glatt "du är en riktig sopa du" 🙃. Fattade ju att det var ju inte i nedsättande syfte men det lät lite lite galet.
 
Fast jag tycker nog det är skillnad på nördig och plastig (även om man inte bör kalla någon för någonting som kan anses nedsättande oavsett). Jag blev kallad hästnörd som barn och tonåring i nedsättande mening av killar och de tuffa tjejerna på skolan som ville verka häftiga själva. Det var absolut sant och ordet har ju ändrat betydelse sen dess så nu skulle någon kunna kalla mig samma sak utan att mena illa. Men då var det ju synonymt med den där töntiga tjejen som bara håller på med hästar. Men även om jag blev kallad nörd var jag ju fortfarande en person? Förvisso en då töntig person men ändå en person. Plastig tycker jag är så nedsättande att personen inte ens längre är en person utan bara just plastig.
 
Jag spann vidare på diskussionen, det kanske jag hade kunnat förtydliga bättre. Men sen skrev @gammalek att hon inte kommenterar varken andras eller sitt eget utseende, och det var där jag började fundera högt. Jag pratar i princip aldrig om varken andras eller mitt egna utseende heller, av samma skäl som du. Jag vill inte att det ska vara någonting som det pratas om eller värderas. Jag har dessutom barn som lyssnar. Men såhär när åren går så har jag också börjat reflektera över det jag skrev. Jag har exempelvis en mamma som aldrig, aldrig har pratat om utseende eller vikt hemma. Hon har aldrig kommenterat varken andra eller sig själv, och har det kommit på tal så har hon bara sagt att det är sådant man inte ska bry sig om. Jag ska nog vara tacksam för det för tycket har varit tillräckligt stort utifrån. Men det har också gjort att jag har haft svårt att förhålla mig till det. För pressen i samhället är stor men den viftas bort. Jag har nog inte känt att jag kunnat prata med henne om det riktigt, och det var nog ensamt när jag var tonåring. Jag kände mig mig lite skamsen som inte var så stark att jag bara kunde vifta bort det som hon.. menade att man skulle men som jag förstår nu som vuxen att hon inte heller gjort. Men det var locket på, och hon gjorde det för min skull men det betydde ju inte att det inte fanns där ändå. Så nu när jag själv har en dotter så tänker jag på det. Hur kan man bekräfta utan att befästa? Ja, som sagt, inte ett direkt svar till er utan mer som en start på fria tankar kring det.
För mig låter det som två olika saker. Att din mamma inte kommenterade utseende tycker jag är rätt, men det borde inte utesluta att man pratar om pressande ideal med ett växande barn.
 
Men vi har ju flera sådana ord i språket så det är ju inget ovanligt? Första gången du hörde ordet muskelbil, antog du då att bilen bestod av muskelfibrer utan att kolla upp t.ex?
Nej jag behövde aldrig kolla upp det.
Definitionen kom av sig själv.

Men där är skillnaden att bilar är ett av mina intressen nedan utseende inte är det.
Det blir olika med ett område som man kan väl och ett som man inte behärskar.

Jag borde ha varit mer noggrann här eftersom att jag är utanför min vanliga miljö vad gäller ämne.
Tyvärr så blev det slentrianmässigt så att jag trodde att jag hade koll på vokabulären.
Det händer inte så ofta att jag hamnar helt utanför mina egna referensramar på det sättet.
Men det skall vara nyttigt att gå utanför sin egen box har jag hört.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag tittade på den gamla klassikern "Firman" igår och hur Tom Cruise, trots att han verkar upp över öronen förälskad i sin fru och inte...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
16 084
Senast: Kerry
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
21 977
Senast: 95johsv
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 790
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp