Ja...jag åkte till London med min klass när jag var gymnasielärare. Nu var det här gymnasieelever, men ändå....dom gick runt i hyreshusområden och knackade dörr och frågade om folk hade pantflaskor dom ville bli av med, dom sålde godis, dom bakade egna kakor o sålde på skolan och till släktingar, dom hade loppis, dom stod på julskyltningen o sålde egentillverkade julgodis o pepparkakor o glögg mm. Fick ihop rätt mycket pengar.
O det var helt frivilligt att vara med på dom olika momenten, dom bokförde noga hur mycket pengar som kom in på vilken del, o vilka som hade varit med, och pengarna för just den delen fördelades bland dom som varit med.
Så ofantligt mer bildande och fostrande för ungdomarna att sitta o diskutera fram olika sätt att tjäna pengar och sen behöva anstränga sig lite för att göra det. Och det gjorde otroligt mycket för klassammanhållingen.
Räknades detta som undervisning? Vad hände med eleverna om inte samlade in pengar/hostade upp pengarna som krävdes? Vad gjorde man under resan och vad gjorde eleverna som inte följde med till London?
Jag förstår att det är en kul grej för eleverna, och otroligt nyttigt på både grupp- och individnivå. Jag ser dock ett problem med att detta sällan ifrågasätts. (jag menar inte att hoppa på dig eller din erfarenhet utan använder dit inlägg som ett exempel). Hur går dessa resor ihop med skolans styrdokument och andra bestämmelser kring hur verksamheten ska skötas? Bestämmelser och regler som blir allt mer strikta och läroplaner som fylls till bredden av centralt innehåll och förmågor som eleverna ska lära sig.
Att åka på klassresa kan styrkas av läroplanen, om vissa kriterier följs. Det händer dock typ aldrig. Studiebesök däremot är jag mycket mer öppen för! Schemabrytande aktiviteter FTW!
Men det ska:
1. ha ett uttalat syfte som styrks av läroplanen, dvs, det ska finnas en LPP eller ingå i en existerande LPP (pedagogisk planering).
2. Ska vara ett realistiskt förhållande mellan tid och undervisning - att vara i London i 3 dagar och där beställa mat på engelska samt gå och titta på Trafaglar square och kalla detta för historia, resten är hopp och lek - inte okej.
3. Det FÅR inte kosta individen något! I så fall får man söka pengar från typ Majblommans fond eller liknande, så att alla KAN åka med. Kan inte alla åka med så blir det inget för någon!
Detta är vad vi har att jobba med i skolan, så som jag ser det. Jag ger blanka fan i om alla nior har åkt till Gröna Lund sista veckan innan sommaren varje år, mina elever får inte göra det. Eller jo, om det kan lösa sig så att alla tre kriterier jag skrev ovan bockas av.
Ni får ursäkta min långa utläggning, men i min årskurs slösar vi denna vecka flertalet lektioner på denna jävla majblommeförsäljning, det är gnäll om att vi inte har något påskpyssel och i maj ska vi ha två dagars elevens val. Där vi ska slösa två hela dagar på "roliga aktiviteter"
Jag är en stark motståndare till människor som menar att vi inte ska ha roligt i skolan - klart som fan vi ska ha roligt i skolan, vi ska ha så jävla roligt att vi inte inser att vi lär oss! - MEN SKOLANS VERKSAMHET SKA FÖRANKRAS I LÄROPLANEN!!
Nu tar jag påsklov. *ridå*