Sv: Skogsmulle-tråden 3!!
KL
Jag har inte skrivit på jättelänge, förlåt!
har haft mycket att tänka på, som inträdesförhör osv..
Mina hästar går på bete nu dygnet runt, härligt! Fast ska nu till midsommarn ta in dem över ett par nätter, man vet aldrig vad det går för fyllegäng förbi hagarna när det festas som mest...
Har ridit lite mer dressyr med Q för att försöka bygga upp lite muskler, både i skogen och på en åker som vi får rida på (ridplanen som är tillgänglig här i närheten undviker jag till varje pris, den dammar, är stum och grymt mjuk - hästarna bara plöjer genom sanden!) och oj vad underbar hon har varit att rida! Q är en så ljuvlig häst då hon blir själv så ivrig och börjar bjuda på allt vad hon kan, både galoppiruetter efter galoppsträckan i skogen och passage längs med vägarna
jag har börjat koncentrera mig på att förbättra min sits och fattar och lär mig mer och mer för varje dag jag rider - vilket jag tycker är ridningens tjusning, man är aldrig fullärd! Jag har trott att jag förstått det där med eftergift och att ha hästen i form, men icke. Jag har liksom missuppfatta det där med "skänkeln runt" och bara typ skänklat vanligt med hälarna när jag velat ha mera bakbensaktivitet. Inte så konstigt att det inte fungerat!
nu har jag iaf börjat lära mig den detaljen, och vilken härlig känsla det är när ett av mina mål äntligen är uppnått - att rida hästen i ärlig och korrekt arbetande form!
Ett litet dilemma har vi just nu, och det är att vi kommer att byta hovslagare, eftersom vi inte var helt nöjda med hur den förra skodde. Problemet är att den förra hovslagaren är vår bekant och vän samt fd granne, ännu svårare blev det dessutom när hon helt oväntat dök upp och gav mig en studentgåva när jag blev student...hovslagaren vi har nu skor tydligt bättre, och det är förstås hästarnas bästa som kommer i första hand. Men hur säger man åt vår förra hovis att vi har bytt hovslagare? Tips anyone?
(Obs, det är inte pga att Q började blöda vid verkning för ett par månader sedan som vi byter hovis, sådant händer, men denna hovis resultat överlag har vi inte varit så nöjda med..)
Slutligen en uppdatering från idag: var och rida med mamma igen i terräng, har på telefonen en app som mäter hastighet, sträcka och har gps under ridturen, och som är rolig att följa med
vi travar omkring 12-13 km/h, inte dåligt
tränade dressyr igen med tanten, och hon var underbar, igen!
Både hon och F hade blivit bitna av något kräk idag och hade varsitt öga svullet, men det var ingen fara. Med kortisonsalva gick svullnaden ner på ett par timmar.
Nu ska jag gå och kolla att hästarna har det bra och att hagen är hel för natten. Glad midsommar på er allihopa!