Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

min fick gå ut för första gången igår..=) så nu ska dom stå inne om nätterna till helgen sen hoppas jag att vi kan släppa dom för natten... blev sent i år=( men då kanske vi har gräset lite längre än annars..

kl
annars så har jag ntligen hittat en medryttare.. en helt underbar människa:D hon har egna hästar men jobbar i min stad i veckorna å sitter då ensam om kvällarna så hon ska hjälpa mig=) så hoppa att de kommer fungera.. kanske en framtida vän?=)

Min ska inte gå på bete i år pga att hon blir alldeles för fet. Går fn i gräshage några timmar varje dag och resterande tid i vinterhagen med hösilage.

Dock gå hon på lösdrift året runt så är ändå ute lixom, men utan gräset. Passar perfekt!

Nä min får inge mycket gräs heller....eller gräs får han men inte så kraftigt :) Vågar inte släppa honom på mycket nu när man äntligen fått honom i någorlunda form och när han haft fång :)

KL

Jag har inte skrivit på jättelänge, förlåt! :o har haft mycket att tänka på, som inträdesförhör osv..

Mina hästar går på bete nu dygnet runt, härligt! Fast ska nu till midsommarn ta in dem över ett par nätter, man vet aldrig vad det går för fyllegäng förbi hagarna när det festas som mest...:crazy:
Har ridit lite mer dressyr med Q för att försöka bygga upp lite muskler, både i skogen och på en åker som vi får rida på (ridplanen som är tillgänglig här i närheten undviker jag till varje pris, den dammar, är stum och grymt mjuk - hästarna bara plöjer genom sanden!) och oj vad underbar hon har varit att rida! Q är en så ljuvlig häst då hon blir själv så ivrig och börjar bjuda på allt vad hon kan, både galoppiruetter efter galoppsträckan i skogen och passage längs med vägarna :D jag har börjat koncentrera mig på att förbättra min sits och fattar och lär mig mer och mer för varje dag jag rider - vilket jag tycker är ridningens tjusning, man är aldrig fullärd! Jag har trott att jag förstått det där med eftergift och att ha hästen i form, men icke. Jag har liksom missuppfatta det där med "skänkeln runt" och bara typ skänklat vanligt med hälarna när jag velat ha mera bakbensaktivitet. Inte så konstigt att det inte fungerat! :p nu har jag iaf börjat lära mig den detaljen, och vilken härlig känsla det är när ett av mina mål äntligen är uppnått - att rida hästen i ärlig och korrekt arbetande form!

Ett litet dilemma har vi just nu, och det är att vi kommer att byta hovslagare, eftersom vi inte var helt nöjda med hur den förra skodde. Problemet är att den förra hovslagaren är vår bekant och vän samt fd granne, ännu svårare blev det dessutom när hon helt oväntat dök upp och gav mig en studentgåva när jag blev student...hovslagaren vi har nu skor tydligt bättre, och det är förstås hästarnas bästa som kommer i första hand. Men hur säger man åt vår förra hovis att vi har bytt hovslagare? Tips anyone? :crazy: (Obs, det är inte pga att Q började blöda vid verkning för ett par månader sedan som vi byter hovis, sådant händer, men denna hovis resultat överlag har vi inte varit så nöjda med..)

Slutligen en uppdatering från idag: var och rida med mamma igen i terräng, har på telefonen en app som mäter hastighet, sträcka och har gps under ridturen, och som är rolig att följa med :) vi travar omkring 12-13 km/h, inte dåligt ;) tränade dressyr igen med tanten, och hon var underbar, igen! :love:
Både hon och F hade blivit bitna av något kräk idag och hade varsitt öga svullet, men det var ingen fara. Med kortisonsalva gick svullnaden ner på ett par timmar. :)
Nu ska jag gå och kolla att hästarna har det bra och att hagen är hel för natten. Glad midsommar på er allihopa! :)

Vad roligt att du har uppnått ett mål! Känner verkligen igen känslan när man tillslut inser vad riktig korrekt form verkligen är! DEN känslan. :)

Min går också såhär riktigt jäkla bra just nu! Håller tummarna att både din o min ridlycka håller i sig!

Glad midsommar på dig med! Nu ska jag ut en tur i skogen innan firandet drar igång vid lunch! Hejs!

*kl*

I måndags flyttade pållarna upp till fäboden :)
De små åkte transport upp men Pojken vägrade göra det så han fick bra rockarden upp.

I går var medryttaren med upp och red så jag får visa henne lite bra vägar här uppe :)
Pojken var så pigg och glad men lite stel efter måndagens tur på 1 mil ungefär.

Han är ju så snygg min Pojke ;)

Buga kan han också ;)

Snabb hälsning från Häxan och mig. Häxan är på bete här i närheten med två kompisar, och jag sommarjobbar som en tok.
Igår fick vi sadeln kollad av två blivande sadelprovare, den fick två tummar upp.
Snart är det lite semester och då ska jag skritta barbacka i skogen och det ska bli trevligt.

kl

nu har de då hänt igen.. jag har flugit av min häst rätt ner i midjehög brännässelmatta.. han blev rädd för en gren som låg på marken. inte skönt alls.. vet inte vad jag ska ta mig till.. ridningen är inte så skoj längre.. vågar knappt göra nåt.. är rädd att han ska hoppa åt sidan å jag ska flyga av.. så funderar på om jag ska behålla honom eller inte.. sen är de väl inte så lätt heller att hitta en viktbärande häst.. så jag vet inte hur jag ska göra:( blir så ledsen..

Inte roligt att åka av :(

Testa att jobba honom från marken ute ett tag då? Tömköra och promenera...du kanske får tillbaka förtroendet för honom.

Kanske kan hitta nån orädd medryttare som vill hjälpa dej lite?

Här har det varit fullt upp.. eller ja, det är fortfarande fullt upp.. Damen har fått fång.. tack och lov upptäcktes detta tidigt så ingen sänkning eller rotation i hovbenet har hunnit ske så hon har haft boxvila och får släppas ut i en liten sjukhage ca 1 timme per dag.. Har haft ute veterinär igen och hon sa att det såg bra ut så det går framåt :)

Dock har jag ju båda hästarna inne så att dom är lugna av varandras sällskap (givetvis promeneras och rids Vigge under tiden) men nu när han stått inne så fick han kolik på midsommar.. O_o tack och lov upptäcktes även detta tidigt och det gick över under kvällen.. Är det inte den ene så är det den andre..

Så håll gärna en tumme eller två för oss..

*kl*

Hos oss är allt bra :)

I går kom Lotta en gammal Nordis dam och ska bo hos oss i sommar och äta lite gräs :) Så nu har man ridsällskap :D
Plus att Pojkens fd ägare har tagit upp sina två pållar och lånar en hage av oss så henne och hennes travare Chippen red Pojken och jag med i dag :) Men dom stannar bara till nästa vecka Lotta stannar förhoppningsvis hela sommaren :)
Detta kan nog bli en rolig sommar med många roliga och kanske långa uteritter :banana:

Här kommer en bild på gänget :)

nu är de dags att vi kommer igångi denna tråden igen hörrni:D

kan tala om att jag är såååå stolt över min pojk.. i går så tänkre vi att vi skulle lastträna å sen åka iväg å rida i annan paddock..han är ju tittig soms agt så hade inte räknat med att rida så mycket i den nya ifall han var för nervös... å han är svårlastad.. vägrar gå på.. tragglade i 20 minuter så går han på :D toppen bra. vi åker till paddocken å jag sitter upp å börjar rida å sen jobba h onom.. han sköter sig såååååå bra.. trots massa skrot runt hela paddocken.. han svängde in mot mitten 2 gånger bara.. å fbrydde sig inte om verken traktorer eller grus som skvätter(gruset brukar han reagera hårt på).. ett toppen pass helt enkelt.. sen när jag sadlat av å ska lasta på..tar honom i tyglarna å leder på.. å han går rätt på!! :-O jag blev så chockad.. även om han varit trött innan så har han itne gått på.. så jag är en stolt matte just nu.. sen kan jaginte räkna med att de går så bra nä'sta gång men ändå:P

Ja tycker jag också :)

Va roligt att det går bra för er nu :)

Här njuter vi av sommarbete och dess mysiga ridvägar och min sista vecka på semestern :)
Men börjar längta hem lite och komma i gång lite med träning både ridning och lastning. I går när jag red Pojken var han såå fin :D Hoppas han kan vara lika på ridbanan sen också :)

låter härligt att ha semester.. de har verken jag eller hästen haft i sommar:P men bete får han gå på iaf å en liten mage börjar trots allt synas...

fick även en förfrågan av en av stalltjejerna som hjälper mig lite å så om hon får tävla min häst i dressyr i höst:D ska bli kul:D

Lite mage får synas när det är sommar ;) Pojken har också gått upp lite med det ska vi förhoppningsvis träna bort sen när han går på lite mindre gräs hemma :)

Va roligt att dom vill tävla din pålle :) Min ska nog ut på hoppbanorna han bara han vill åka den där jäkla transporten om min medryttare och en kompis får bestämma :D

ja heller lite mage en för magre trots bete så=)

okej vad kul.. hoppas att han går på=)
ska bli kul att se min häst tävla.. för han är ritkigt fin.. men vi gör de mest för att han ska få träna på miljöombyte då han är så harig å rädd.. så tror ju inte han få rnån direkt placering:P men ska ändå bli skoj=)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix