Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Jag kommer med tråkiga nyheter...igen... :( Killen började halta lite förra veckan och i måndags var veterinär ut. Han är öm i hovarna och är svullen i hovleden så han fick kortison och går nu på Finadyne i 6 dagar. Samma ben som spökade i höstas när vi hittade spatten. Hon röntgade honom och hittade 2 små "nabbar" med pålagring och en liten urkalkning på ett ställe. Ungefär som på höger ben som hon upptäckte i vintras när han röntgades för sprickan. Enligt henne ska han inte känna av dessa "nabbar" då de är väldigt små och till vår nivå av ridning så ska det inte påverka honom. Pga av kortisonet så måste han undvika gräs nu, vilket ju är väldigt enkelt nu när betet är i full gång överallt... Han får stå i den hage som har minst gräs och så försöker jag få honom att äta hö istället.

Har spekulerat och sökt på nätet för att hitta olika orsaker till varför han ömmar i hovarna men bli inte klokare ändå. Han har inte hovböld eller strålröta. Inte fång heller för han har inte puls eller är varm i hovarna och inte stel i frambenen heller. Har pratat med min ET ikväll som träffat honom flera gånger och hon säger att jag ska testa sulor precis som veterinären sa och menade att det kan ju faktiskt vara så att han känner av dessa "nabbar" ändå, fast de är så små. Hon har kollat honom nyligen inför sadelutprovningen och det enda hon hittade då var att han var lite spänd i bogarna.

Vi longerade honom både på grusvägen och i rundcorallen där det är sandunderlag och i rundcorallen haltar han inte. I hagen syns inte hältan lika heller men även där är det ju mjukare underlag. Jag bytte sadel för någon vecka sen och då till en som passar honom så jag funderar om det kan spela in i detta scenario. Kanske han aktiverar ben och muskler annorlunda nu mot förut med den illasittande sadeln. Han kan ju helt plötsligt tölta igen, vilket har varit svårt att få fram och sedan behålla förut. Han är alltid väldigt snubblig och vi kan nästan gå omkull ibland för han inte uppmärksammar rötter eller något annat som ligger på vägarna vi rör oss på.

Veterinären säger att blir han inte bättre efter behandling och sulor så måste jag börja fundera på vad jag vill göra med honom med tanke på att han redan har spatt. Känns rent för jävligt att ens tänka tanken på att ta bort honom. Har inte ägt honom 1 år ens och han är en underbar häst på alla sätt och vis - och trots det han fått utstå hos tidigare ägare dessutom. :(:( Satt och grät med honom i hagen i måndags och även hemma här....vänder och vrider på allt....skulle han funka som bara sällskapshäst framöver så har jag inte råd att ha honom kvar om jag vill ha en annan häst som faktiskt går att "använda". Och jag har inte hjärta att ta bort honom enbart för min egen skull heller...samtidigt så vill jag inte sälja honom eller att han ska flytta ännu en gång i sitt liv till någon som kanske skulle vilja ha honom som sällskapshäst....

Suck suck....varför skaffar man djur för??

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5559221

Mindre trevlig nyhet idag. Det här hände hos sonens chef nu i natt och fågelvägen så har vi väl inte med än drygt 1-1,5 mil till dom. Helt sjukt beteende av djuret som angrep fåren. Är det så här vargkramarna vill att vi ska ha det?!

Vill ju kunna ha hästar, får och kor ute på betena utan att de ska bli massakerade av rovdjur som vi en gång utrotat. Funderar på om jag ska hålla hästarna inne på nätterna men......vet inte riktigt hur jag ska göra.

Gårdsägaren höll på att jobba på gårdsplanen fram till kl 23 i går kväll. Hagen ligger bakom ladugården och det är inte skog ända inpå stället utan mer öppen betesmark. Inte någon blyg och försiktig individ precis.

Senast ändrad:

Urch vargar ska hålla sej i skogen inte bland oss människor. En tjej här i byn fick sin lilla hund uppäten av vargen. Den tog den hemma på gården så dom hörde det hjärtskärande skriken från hunden när vargen tog med den in i skogen :cry:

Jag tycker vargar är fina djur som gärna får vara här i skogarna men ska hålla sej borta från bebyggelsen.

Men dom borde väl inte ge sej på dina hästar eller kossor men skulle hålla koll på hundar, katter och får. Förhoppningsvis får ni hjälp av länsstyrelsen med skyddsjakt eller att dom skrämmer bort den därifrån....

*kl*

I onsdags löshoppade vi Pojken och han seglade med lätthet över 115cm som högst :)
Så medryttaren blev sugen att testa hoppa 110cm uppsutten på honom. Jag blev skakis bara av att kolla på honom när han hoppade de högre höjderna ja ;)

Fredag så kom Johanna och tränade oss lite igen och hon tycker att han lägger mer och mer vikt på baken och att hon ser att vi gjort framsteg för varje gång hon kommer....roligt och peppande att höra :)
Sen lastade vi lite men han gillade inte riktigt att hon var där bakom och beredd att stänga så vi fick inte stänga riktigt men får träna och träna. Planen är ju att han ska åka transport till fäboden om nån vecka ;)
Men ska till hööks och köpa en kedja som är plastslang över sej eller hur sjutton man ska säga. För tror det skulle fungera bättre att stänga bakom honom med den än den krångliga bommen som finns nu....

I går var en kompis och jag ner till Strömsholm och kollade på lite ponny hoppning bland annat :) Köpte även ett grönt longerspö åt mej och Pojken ;)

Vad har ni andra för er? :)

Jagar varg :D.
Den var tillbaka på samma gård sent i går kväll igen. Då för den rätt in bland kreaturen men som tur var så blev den uppmärksammad direkt och han lyckades skrämma iväg den. Djuren lyckades dom också få stopp på innan de för igenom stänget.

Verkar inte vara en skygg individ eftersom den uppmärksammats i trädgårdar mitt på dagen bara 20 meter från folk som varit ute. Usch! Vill inte ha den här!!

Ikväll blir det ridtur i skogen i vilket fall :-)

Urch vilken jobbigt varg :( Den lär väl länsstyrelsen fixa skyddsjakt på tycker ja om den håller på sådär.

Vi ligger i hårdträning just nu! Mest rätt hårda skogsturer på minst 1,5 h med mkt galopp och konditionsträning. Varvar med dressyrpass!

Lite bilder tagna för nån vecka sen. :)

felicia_juni_2013_sofia_1002_51aee165ddf2b317468ad1da.jpg

felicia_juni_2013_sofia_088_51aed950e087c31a4ba22858.jpg

felicia_juni_2013_sofia_1318_51aee304e087c31ac5576489.jpg

felicia_juni_2013_sofia_478_51aedcd1ddf2b316a7d405a7.jpg

felicia_juni_2013_sofia_879_51aee0ec9606ee74605023f7.jpg

Veterinären säger att blir han inte bättre efter behandling och sulor så måste jag börja fundera på vad jag vill göra med honom med tanke på att han redan har spatt. Känns rent för jävligt att ens tänka tanken på att ta bort honom. Har inte ägt honom 1 år ens och han är en underbar häst på alla sätt och vis - och trots det han fått utstå hos tidigare ägare dessutom. :(:( Satt och grät med honom i hagen i måndags och även hemma här....vänder och vrider på allt....skulle han funka som bara sällskapshäst framöver så har jag inte råd att ha honom kvar om jag vill ha en annan häst som faktiskt går att "använda". Och jag har inte hjärta att ta bort honom enbart för min egen skull heller...samtidigt så vill jag inte sälja honom eller att han ska flytta ännu en gång i sitt liv till någon som kanske skulle vilja ha honom som sällskapshäst....

Suck suck....varför skaffar man djur för??

Beklagar, verkligen :(

*styrkekramar*

*kl*

I onsdags löshoppade vi Pojken och han seglade med lätthet över 115cm som högst :)
Så medryttaren blev sugen att testa hoppa 110cm uppsutten på honom. Jag blev skakis bara av att kolla på honom när han hoppade de högre höjderna ja ;)

Fredag så kom Johanna och tränade oss lite igen och hon tycker att han lägger mer och mer vikt på baken och att hon ser att vi gjort framsteg för varje gång hon kommer....roligt och peppande att höra :)
Sen lastade vi lite men han gillade inte riktigt att hon var där bakom och beredd att stänga så vi fick inte stänga riktigt men får träna och träna. Planen är ju att han ska åka transport till fäboden om nån vecka ;)
Men ska till hööks och köpa en kedja som är plastslang över sej eller hur sjutton man ska säga. För tror det skulle fungera bättre att stänga bakom honom med den än den krångliga bommen som finns nu....

I går var en kompis och jag ner till Strömsholm och kollade på lite ponny hoppning bland annat :) Köpte även ett grönt longerspö åt mej och Pojken ;)

Vad har ni andra för er? :)

Låter som att ni är i full rullning, hoppas att kedjan fungerar bättre avseende lastningen :)

För oss har det börjat röra på sig, damens sår på ryggen har läkt så att nu kan vi komma igång igen, blir som en igångsättning då vi inte har varit igång riktigt på ett bra tag.. Har förvisso promenerat med henne under tiden

När det gäller gammelman så märker man av att han är i ålder och jag har börjat vara extra uppmärksam på tecken om att det kanske är dags så att säga.. Har även sagt till medryttaren att om hon märker av något så får hon säga till, viktigt att jag inte går och blir hemmablind... :/

+kicki_83, Tack! :) Det är så himla kul att se skillnad. För precis 1 år sen kunde hästen inte gå i form alls, + inte heller galoppera överhuvudtaget på bana..

KL.

Idag är det strålande sol igen efter två dagaars ihållande regn+åska, vilket har jag gjort att vi fått ta det lite lugnare. I förrgår blev det en timmes barbackaritt med klättring (undvika skogen så gott det går när det åskar) och igår lite avsutten frihetsdressyr/trickträning på banan..

Längtar! :)

Hur ska ni spendera helgen ?

Hur ska ni spendera helgen ?

I dag tog jag med Pojken och Ztina(vovve jag är hundvakt åt) och tog en promenad men lite intervallträning...men oj va jobbigt det är att springa :D Men bra träning för både mej och Pojken.
I morgon ska det blir regn men hoppas på att kunna göra nått med pållen mellan skurarna :)

*kl*

I går kom Therese ut och pratade med Pojken igen :)

Kopierar det jag skrev på Dayviews hit så slipper jag skriva det igen :P

Först när jag tog in honom från hagen så stod hon bara och gapade och sa att han blivit så fin. Så roligt att se och höra folks reaktioner så där.

Sen gick vi in och hon och hennes dotter fick prata med Pojken och jag gick ut och fixade transporten.

Pojken är alltid lika trevlig att prata med sa hon för han babblar på så det är svårt att hinna med allt typ :p

Så här sa Pojken:

"Pojken tycker det är mycket förändringar hos matte. Hon är mycket upp och ner i energi. Hon har blivit hårdare mot mej. Jag tycker fortfarande att jag ska bestämma men det är inte lika lätt att ta över nu. Vi har ett bättre samspel.
Jag förstår henne bättre nu.
Kroppen känns lättare men svårt att hitta energi. Tycker fortfarande att jag är störst, bäst och vackrast.
Jag gillar att det händer mer olika saker.
Jag orkar att springa fort men får inte göra det så ofta.
Jag vet vad som krävs av mej för transporten men gör jag det så vinner matte allt.
Musklerna i kroppen är lite korta speciellt i bak. Mer stretching.
Inte ont i ryggen.
Njurarna helt ok.
Matte är gladare men bara vissa dagar. Det ger oss båda energi så vi har kommit varandra närmare.
Jag vill att vi ska leka mera saknar leken i ridningen.

Saknar att få mysa mera och att bara få vara tillsammans. Det har blivit så seriöst så vi har tappat bort myset och leken."

Mattes lilla plutt då tycker vi är för seriösa :( Men vi får goda mer och leka mera då :) Sen saknade han att springa fort och vi får leta på vägar att springa fort på :)

Efter pratet så fick vi visa vad vi lärt oss inom lastningen.

Hon stod bara och gapade där också.
Det syntes så bra att han lyssnade på mej. Så Moa och Therese stod på varsin sida av rampen och så lasttränade vi lite. Och Pojken var lugnare än sist så i morgon ska jag åka till hööks och köpa kedja att ha bakom honom så det blir lättare att stänga.

Men vi fick så mycket beröm för både transport och hur vi utvecklat vårt samspel. Hon tycket jag skulle klappa mej själv på axeln. Men varför ska det vara så svårt att ta åt sej beröm??

Vi tittade även lite på småpållarna sist hon var ut till mej så tyckte hon så synd om dom. Dåligt verkade hovar och feta hästar var det då. I dag sa hon att jag räddat dom nu såg dom riktigt fina ut men hovarna ser ju inte lika bra ut men det kan jag inte göra så mycket åt om jag inte hittar nån som vill verka dom gratis då...men man kan ju hålla öronen öppna om man hör nån som kan verka iaf.

Sa i dag har vi fått så mycket beröm så jag svävar på små moln. Men det är skönt att kunna åka till stallet och bara kunna koppla bort allt krångel hemma. Kanske därför jag orkat engagera mej så mycket.

Vi tittade även lite på småpållarna sist hon var ut till mej så tyckte hon så synd om dom. Dåligt verkade hovar och feta hästar var det då. I dag sa hon att jag räddat dom nu såg dom riktigt fina ut men hovarna ser ju inte lika bra ut men det kan jag inte göra så mycket åt om jag inte hittar nån som vill verka dom gratis då...men man kan ju hålla öronen öppna om man hör nån som kan verka iaf.

??? Om du har hand om hästar måste du nog se till att de får den hovvård de behöver, vare sig de är dina eller inte.

Enda sättet jag tar hand om dom är att jag matar dom, släpper in och ut dom för dom står i samma stall som min häst sen får dom följa med ut på bus eller promenader i bland. Men ägaren har tagit hand om hovarna innan så då får han göra det nu med...

I helgen var vargen i farten igen. Dödade 6 får och skadade 8.

http://svenskjakt.se/start/Nyheter/2013/06/vargen-atervande-till-farhagen-fangades-pa-bild/

Synd att dom inte passade på att skjuta när de ändå hade den i närheten....

Sparkat igång kompisen och hennes häst så i helgen var vi ute 2 ggr. Red isis i torsdags och båda mina pållar i tisdags. I måndags var det en bekant här med sin unghäst. Hon ville ha draghjälp ute i skogen då henne häst vägrar gå iväg från stallet. Bara 3 år och nyss inriden. Skötte sig jättebra när hon fick någon framför sig.

*kl*

Har ni släppt era på bete än??

Våra har gått ute dygnet runt sen 1 maj men flyttar till härliga fäboden nu på måndag :banana::bump:
Längtar efter ridvägarna där uppe...
Och i mitten på Juli kommer nog en gammal nordis dam vid namn Lotta och ska bo med oss ett tag där uppe också...roligt med lite rid sällskap också :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 748
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17