Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

*kl*

I söndags så red medryttaren Pojken och jag tog en promenad med dom små. Lär visa medryttaren lite bra vägar i skogen som hon kan ta sen när hon rider själv :)
Provade rida Pojken med pelham då för när jag red i fredags med det raka bettet så hade vi dragkamp hela tiden. Han var så tung i handen och o samarbetsvillig. Så vi testade pelham och medis tyckte det fungerade perfekt så vi kör väl pelham, kulbett och de tvådelade med kopparrullarna ett tag nu då. Provade att ha Leo som handhäst lite i dag och det fungerade ganska bra för att vara första gången iaf ;)

I måndags tog jag och Pojken en liten promenad och sen last tränade vi lite. I början så ville han inte gå i närheten av transporten. Men jag var envis och tyckte vi skulle dit så tillslut krävde jag för mycket(tycker han) och han reser sej och försöker sticka åt sidan men jag är beredd och håller emot så han kommer ingen vart :D Så efter det följer han med mot transporten och kan med Tobbe metoden få honom både två och tre steg upp på rampen och sen backa ner igen. Kändes som vi tog ett steg framåt då iaf så i dag ska vi prova lite igen :)

I går red medis igen och jag tog en promenad med dom små :) var nog borta i 1,5 timme tror ja. Varmt och skönt var det :) Pojken och medis hade Tove som handhäst ett tag och det fungerade ganska bra. Tove hade lite svårt att veta vart hon skulle gå men det var ju första gången också så :)

Här kommer lite bilder också :)

Bild från söndagen

Bilder från i går

Senast ändrad:

Han är verkligen fin, din pojke :love:

Härligt med framsteg avseende tranpsortträningen, hoppas att ni får löst det :)

Jag och medryttaren ska gå en promenad med båda hästarna i morgon, trevligt med sällskap. Med tanke på damens placering av sår så kommer det troligtvis bli en hel del promenader för min del. Vilket i och för sig kan vara bra, jag behöver verkligen röra på mig och få upp konditionen :o

Ja visst är han :love:

Ja bra det att kunna kombinera att motionera hästen och sej själv samtidigt :)
Joggade lite med dom små i går också lite svårt att få alla att trava samtidigt med det gick. Funderar på att ta med Pojken på lite jogging intervaller nån dag sen också :)

Fina bilder, vad han är fin din gosse! :)
Håller med om att promenader och turer från handen med hästen hjälper ens kondition mycket! :p

KL
Igår var en annan hovslagare och skodde F, hon skulle annars också komma ut till vårt område och det var dags för F att få nya skor så hon kom och fixade honom. Efter att ha sett henne sko igår tror jag att vi kommer att byta hovslagare, inte för att Q började blöda förra gången med andra hovisen, sånt händer, men för att vi har tyckt att hon inte alltid skott helt rakt. Vi frågade den här "nya" hovisen vad hon tyckte om Q:s hovar (Q blev ju just skodd) och hon tyckte inte att det såg rätt ut. :crazy: när vi berättade att Q hade ont i manken sade hon att det bra kan bero på att hon är felskodd. :( den här hovisen är också billigare och verkade ha mera kunskap. Dessutom gick det helt problemfritt att sko F igår (han har varit svårskodd, stått på bakbenen osv), nu stod han och sov medan han skoddes..! Så vi kommer nog att byta till denna hovisen. Den förra hovisen var dock bra på det sättet att hon var lugn och snäll med hästarna, väldigt omtänksam (efter att Q började blöda vid verkningen förra gången ringde hon två gånger under veckan för att höra hur det var med henne) och när hästarna varit sjuka har hon skott i för henne helt oergonomiska ställningar för hästens skull. Dessutom är hon vår bekant sen länge tillbaka. Så det känns lite dåligt mot henne att byta, men man måste ju tänka på hästens bästa...men hur berättar man för henne att man vill byta hovis? Ingen trevlig situation...:(

För övrigt har sommarvärmen äntligen hittat hit! :D här är minst +15 grader och sol just nu, härligt! :love: F får det lite svettigt dock med sin päls som han inte hunnit släppa helt än...
Igår när det också var varmt fick vi ett stort problem; stallet fylldes med myggor! Helt galet mycket! (Detta har vi problem med, om ni har läst min tråd "Hjälp, knott dras till vårt stall, vad göra") När vi gick ut efter skoningen märkte vi att det fanns färre myggor ute än inne...:eek: så ikväll ska pappa fixa upp myggnät på något sätt. :)

Nu ska jag gå och fylla på mer vatten åt Q, såg just att hon lekte med vattensån så allt vatten fälldes ut...:meh:

*kl*

Kommer ni håg Viking som jag tagit hand om lite i bland?

Fick veta i går att han fick somna in i torsdags :cry: Han hade blivit dålig i onsdags och i torsdag var han värre vill knappt resa på sej trots veterinär hjälp så han fick somna in :cry:

Vila i frid fina vännen och tack för de fina ridturerna vi haft och förlåt att jag inte var med mycket på slutet :love:

Beklagar Kicki :(

*styrkekramar*
a042.gif

Beklagar Kicki_83! :(

Inte skrivit på ett litet tag men läser och följer er ändå. ;)

Hos mig går det framåt. Vi tränar inte fullt ut ännu men är på gång åtminstone efter alla dessa månader. Skrittar och travar mest men har börjat tölta lite också senaste dagarna. Han vill galoppera men jag har inte bråttom att låta honom göra det ännu. Han behöver få upp kondisen och bygga på lite mer muskler innan vi tar det steget känner jag. Rider 2-3 ggr/vecka, oftast i skogen, och så blir det promenader vid hand i skritt och löslongering i skritt och trav. Rundcorallen är lite liten för att longera i galopp tyvärr men funderar på att ta ner honom till ridbanan och låta honom galoppera där istället utan ryttare på ryggen. Hans ryggmuskler måste arbetas upp mer så det blir klättring mer och mer framöver nu. På måndag kommer en sadelutprovare som förhoppningsvis har en bättre sittande sadel åt oss. Den han har nu är för liten i bommen upplever jag och ligger liksom "ovanpå" honom som en bräda så man får inte någon kontakt med hans rygg. Sen tror jag att den motverkar och hindrar att ryggmusklerna får jobba riktigt.

Det har gått bra med det senaste tillskottet i hagen. Min kille och det nya stoet är väl inte bästaste vänner direkt men de behöver de inte vara heller så länge de funkar ihop ändå. Nu är det 3 ston och 2 valacker i flocken alltså. Flocken är lugn och jag hoppas det fortsätter vara så. Det nya stoet är bara 4 år och av en helt annat ras än våra pälsbollar så hon är väl lite nervösare av sig men social.

Några nya bilder:
De två valackerna som vänslas lite. ;)

463941_10151426006743616_1533642368_o_zps94cc139d.jpg

Gullehästen :love:
472701_10151426007818616_2131571562_o_zps9e812677.jpg

Hela flocken
923455_10151431022478616_2369441_n_zps5d80af57.jpg

Kul att det går framåt!

Själv har jag inte heller uppdaterat så flitigt, man vill hinna mer så mkt mer är internet i det här fina vädret! :)

Rider 6 ggr i veckan, minst 1 h, oftast 1,5-2 för att hästen verkligen ska få jobba o hålla hullet bra!

Varierar mina härliga uteritter men pass på banan, vilket går mkt bra! Fru häst har äntligen lärt sig byta galopp, framsteg.

Men mest av allt rider vi i halsring/löst och ut, underbart! :love:

Här kommer lite blandade bilder.

hastarnaa_413_5193b433ddf2b3304367aad3.jpg

hastarnaa_517_5193b49b9606ee631c7a8b9a.jpg

hastarnaa_091_51933735e087c313b80cc96f.jpg

hastarnaa_159_519339029606ee5dea1b503b.jpg

felicia_019_5191da9b9606ee5f1e4ec9df.jpg

Fina bilder LindaKL och Elisha :)

*kl*

I går kom Johanna ut och tränade oss lite igen både i ridningen och lastningen :)
Hon tyckte vi gjort framsteg sen sist.
Vi jobbar mycket på att öka minska skritten och traven så han får i gång rumpan. Galopperade ganska mycket i går och hon tyckte han gjorde fina fattningar och kunde gå i fin samlad galopp stund vis ;) Vänster varv är svårare än höger :/ Men men vi får träna vänster mer då...
Sen testade vi lite skänkelvikningar på långsidan i bland gick det och i bland inte :p Och tillslut avslutade vi med lite trav och vi fick till det riktigt bra...han gick riktigt fint sa hon och han var mer mjuk och följsam denna gång mot för förra :D
Sen lasttränade vi lite eller jag fick visa hur långt vi kommit. Och han sätter in båda frambenen på gummi mattan och kan stå kvar tills jag backar ut honom. Mycket stort framsteg sen senast hon såg honom. Så nu ska jag ta bort frambom och mellan väggen så jag själv vägar backa fritt bakåt så vi kommer in sen när jag fått honom att acceptera att stå kvar inne i transporten utan att vilja ha bråttom ut så sätter jag tillbaka grejerna och börjar träna på att stänga bakom honom.

I dag ska Pojken och medryttaren hoppa lite :) mest gymnastikhoppning men kul att variera lite ändå :)

Vad har ni för er i det förhoppningsvis sköna vårvädret skogsmullar?? :)

I dag har jag och medryttaren longerade och löshoppade de små och tagit en körtur med Pojken :)

Här hos mig har jag passat på att tvätta min kille ordentligt vilket var välbehövligt. :p Skulle säkert kunna göra det en gång till innan allt ingrodd smuts är borta. Förra ägaren lär nog inte ha gjort detta på länge och jag har inte gjort det heller sen jag köpte honom i oktober då det ju blev vinter sen. Han gillar inte vattenslangar så jag fick använda hinkar. Ska träna honom med vattenslangar framöver så man enklare kan spola av honom när man vill. Han blev då blank och fin och mannen fluffade upp sig ordentligt. ;)

Dagen efter fick jag låna en pälskam för hundar och gick över hela pållen...snacka om det lossande underhår...ojoj..det var som att börja om från början igen med pälsfällningen...men nu ser man verkligen skillnad äntligen. Pälsen är ljusare och vinterpälsen är så gott som borta efter alla dessa veckor med borstning och kamning...

Igår hade jag en sadelutprovare på besök och vi hittade faktiskt en sadel som både jag och pållen gillade och som passade oss. :):) Äntligen en vettig sadel som inte gör illa honom och där jag får en närmare känsla till hans rörelser. Det blev en begagnad dressyrsadel som är i riktigt bra skick. Jag hatar de vanliga islandssadlarna som är platta i sätet och har stora kåpor. Han satte tölten så enkelt med denna sadel och jag kan känna ryggmusklerna arbeta äntligen. :)Hoppas han kan ha denna ett tag nu fast han ska bygga på sina ryggmuskler.

Inget skönt vårväder här nu för tillfället. Regn, åska, regn och allmänt tråkigt!!!!

Red Lurvas en sväng i går efter åskskurarna och njöt av alla blommande körsbärsträd. Det är så himla vackert ute nu så man vet inte vad man ska ta vägen :).
Har börjat trava Lurvasen iaf och fysioterapeften kommer hit nästa tisdag igen så då får vi se om han är sämre, bättre eller the same shit.......

Vi ser ganska mycket djur när vi är ute och det är synd att man inte kan ha systemkameran med sig. Hade nog kunnat ta fina bilder om bara pållen stått still ;). ;) Rådjur, harar och älgar är nästan dagligt inslag vid varje ridtur just nu.

Skicka hit lite åska är du snäll ;) inte för att jag gillar åska med det är så kvav och jobbig luft ute så det skulle behövas lite åska.

Hoppas lurvas har blivit bättre *håller tummarna*

Vad har ni för er i det förhoppningsvis sköna vårvädret skogsmullar?? :)

Jag har släppt hästarna på bete, tyvärr kan jag inte ha dom ute hela sommaren då vi har extremt mycket knott/mygg här. Men de har inte kommit ännu så jag passar på att ha dom ute :)

Under tiden som de är ute har jag passat på att måla om i stallet, blev klar i går kväll :banana: Ska även måla utsidan på stallet hade jag tänkt, svärfar har bytt några bräder så det ska nog bli bra det också. Blir väldigt mycket målande känner jag, ska även se till att måla huset hade jag tänkt :p

I och med att damen fått sår på ryggen så har jag inte ridit ännu, utan har blivit promenader med hästarna.

*kl*

I dag fyller Pojken 15 år :bump::banana:

Vi körde trippel kalas i hagen i dag ;) Pojken fyllde i dag, Pipra fyller 9 i morgon och Tove blir/blev 6 nån gång nu i slutet av Maj :) så det firade vi med mys, ,morötter och hård bröd :)

Planerna var väl att Pojken skulle få göra något annat roligt i dag med men har legat i feber sen i torsdags så jag har inte orkar gjort nå mera har räckt att åka och mata och kolla till honom nu.

Men medryttaren red i torsdags och hon gjorde dressyr saker med Pojken som jag inte trodde han kunde :p Hon red på ridbanan och tränade på att öka minska gångarterna ,förflyttning med skänken, öppna och slutna på volt i alla gångarter , jobba mkt på form och takter.
Öppna och sluta trodde jag inte han kunde :p Tur att Jenny kan lära honom det då :)

I morgon tar hon Pojken igen så hoppas jag vara på benen på måndag igen och få rida lite också :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 751
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar