Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Jag får väl visa ett livstecken oxå då när ni andra flutit upp till ytan igen. ;);)

Tyvärr har jag inte kommit någon vart med min kille. Han ser okej ut ena dagen och haltar den andra. Oftast går han bra på plant underlag men så fort det lutar lite och då framför allt nedåt så ser jag att han tvekar eller liksom nickar till med frambenet. Har testat att vila honom utan bättre resultat. Han fick kortison och finadyne sist veterinären kom ut i juni. Efter det började vi jogga igång lite men han visar att han inte är okej ganska direkt. Har sen dess gått på Boswellia i flera veckor och nu senast Djävulsklorot. Ser inte 100 ut ändå men bättre då det ju är smärtstillande och antiinflammatoriskt och funkar på samma vis som kortison.

Senaste dagarna har han inte fått något alls för att jag ska kunna bedöma vilken skillnad det blir. Veterinären kommer förhoppningsvis ut denna vecka med och då är det ju bäst om han inte går på smärtstillande heller så hon kan göra rätt bedömning. Det är väl mer eller mindre bestämt nu att han får somna in och vi ska börja processen med försäkringsbolag och sådant. :( Får inte en krona för honom då han hade fel livförsäkring men får ersättning för avlivningen i alla fall..... Ett svårt och jobbigt beslut. Han är så underbar på alla vis. Kommer när man ropar nu. Gosar och vill vara med mig. Trivs bra i flocken. Känns så orättvist. Han är bara 15 år och borde ha 10 år till åtminstone. Jag började rida honom i mitten av augusti förra året och köpte honom i början av oktober. Alldeles för kort tid. Alldeles för många tårar, ångest och massa massa pengar under denna tid. Med inköpspriset så har jag lagt ut närmare 100 000 på honom på mindre än 1 år...och får ändå inte ha honom kvar... surt som bara den.... :(:(

Hoppas ni andra haft/har en bättre sommar än mig i alla fall! :):)

Hoppas mina inlägg framöver blir roligare om jag hittar en frisk häst att börja om med.....

åh så kul! :D både med lastningen o ridningen!!

Hos mig går det likabra som alltid. Hästen är pigg o glad o rätt fin i kroppen! Dock så har hon börjat busa lite med mig. Brukar intervallträna på en sandväg som går bredvid ett stort grönt fält.. :cautious: Så hon har enstaka ggr från full galopp, vridit halsen 90 grader åt höger (fältet) och dragit dit i full kareta.. Tänk er en lite shettis lixom...:banghead:
Men det har varit lätt att lösa iaf, kul att tanten är lite busig iaf!

lider med dig.. vet precis hur de är att ha en halt häst som aldrig blir bra å är halt ena dagen å ohalt nästa.. men efter ett år tog jag åxå beslutet att han skulle få somna in.. så jag lider verkligen med dig. *styrkekramar*

tack ja de känns verkligen bra faktiskt=) hoppas att de fortsätter att gå framåt:P

hihi låter som att hon har kul då iaf:D

Tycker verkligen synd om dig!! :(

lider med dig.. vet precis hur de är att ha en halt häst som aldrig blir bra å är halt ena dagen å ohalt nästa.. men efter ett år tog jag åxå beslutet att han skulle få somna in.. så jag lider verkligen med dig. *styrkekramar*

Tack tack snälla ni!

Kämpar varje dag med gråten när jag ska till pållen. Har fått en tid med veterinären nästa vecka. Hon ska då kolla honom en sista gång och sedan förklara hela processen och sen måste jag bestämma hur han ska få somna in.... :(:(

ja usch..men man får tänka som så att de är för hästens bästa.. har man försökt så länge å de inte bli bättre så.. men de gör de inte mindre jobbigt.. nu är de 2 år sen min togs bort-- å visst får man återfall.. å må¨nga gånger när jag rider den nya så tänker jag ju på hur min andra skulle gjort i dessa situationer osv.. å då kä'nner man gråten i halsen.. men de betyder bara att jag inte glömt bort honom=)

*kl*

Hur går det för alla? Tittar in och läser lite då och då men lite nyfiken hur det går för er eftersom det var ett tag sedan ni skrev här :)

Jag och mina 2 ponnyer har flyttat till ett nytt ställe. Efter 6år så har jag fått lite grann en nytändning med ridningen, återstår dock att se hur länge det varar. Men på gården finns det 21boxar ( :eek: ), ridbana med gummiflis, en slinga runt gården och ett ridhus. För första gången under mitt 12åriga hästägarskap så har jag aldrig haft ett ridhus så nära och utnyttjat det så mycket. Det bästa av allt är att det bara ligger 4minuters cykelväg hemmifrån.

Än så länge trivs vi bra. Har inte hunnit rida så mycket eftersom stugan jag äger ska hyras ut nästa helg och vi håller på att göra den klar för det.

Men hästarna verkar nöjda iaf :)

*kl*

I går gjorde Pojken tävlingsdebut :)

Vi red ner honom till ridskolan för där skulle det vara blåbärshoppning. Med ryttaren hoppade honom jag vågar inte :p Så vi lånade en box så han fick vila lite. Skötte sej lugnt och sansat. Men det blev lite vägringar och en rivning väl inne på hoppbanan men han var duktig ändå...han har inte varit i ridhus på över 10 år säkert och brydde sej inte om publiken, speakern, musiken eller de andra hästarna.
Men hindren ville han protestera emot men allt kan ju inte gå felfritt på första försöket :)

Så den 29 september ska dom ner och träna lite hoppning i gen :)

Ska bara byta golv i transporten så ska det lasttränas igen också....han ska in nu så vi kan åka till ridskolan i vinter :)

vad kul:D de känns bra när de gått bra=)
Har själv varit på första tävlingen med min (inte med mig som ryttare) fast i dressyr..

KL så på lördag är de dags för tävling nummer två.. ska bli spännande.. sen får han uppehåll på tävlande å se vad som händer nästa år..
han skötte sig superbra sist så hoppas på att han gör de på lördag med=)

*kl*

Hur är det med er och vad har ni för er nu i höst?

Jag har precis lämnat in transporten för byte av väggar och golv för dom håller på att ruttna...så sen när det är hel och fin igen ska det lasttränas utav bara den för jag är grymt sugen att spendera mer tid på ridskolan eftersom Pojken också verkade trivas där nere :)

Kul att se ett livstecken här! :) Varit på väg att uppdatera mig ett tag...

Fleygur fick somna in den 21 augusti. Det har varit en jobbig tid efteråt även om beslutet var rätt. :(:( Det som gett mig lite tröst är att han antagligen hade ett oupptäckt hjärtfel enligt han som utförde själva avlivningen. Vet inte om ni är känsliga så jag berättar inte alla detaljer här. Berättar om ni vill annars.

Här är en av de sista bilderna på honom taget ett par dagar innan.

999168_10151594937703616_1286757066_n_zps04bf9593.jpg

Finaste finaste snällaste killen....:love::love::(
IMG_2999_zps9c89b213.jpg

För att inte gå under så har jag letat häst. Och nu har jag hittat en som förhoppningsvis blir min närmaste vän en lång tid framöver. Jag letade inte bara islandshäst men det blev en sådan tillslut ändå. Ett sto dessutom..jag som svurit att aldrig köpa ett sto.. ;) Hon är 11 år och står inte långt från där jag bor så jag har verkligen kunnat provrida henne och lära känna henne innan hon flyttar hem till mig nu på söndag. En lyhörd och snäll "liten" tjej. Hon är på höjden lika stor som Fleygur men har ett mindre huvud, smalare ben och kortare rygg så hon ser mindre ut än vad hon är när man träffar henne. Gått i verksamhet i 2 år men förtjänar en egen människa så därför var hon till salu. Besiktigad U.A!! :)

Här är hon: Katina från Hålåsen

1380101_10151674398243616_46346215_n_zps33f2ca6a.jpg

1157568_10151665416723616_1844658347_n_zps5924f633.jpg

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 739
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar