Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Får jag fråga vad din Lurvas har/har haft för problem, bara så jag hänger med lite bättre? :)

Jag känner för övrigt igen den där envisa hästmänniskotypen, har många gånger varit/varit på väg till stallet med 39 graders feber...:p nu då vi har stall hemma är jag oftast och fixar trots feber ändå, tycker också att frisk luft gör gott och att jag ändå vill göra det mesta själv, bara man vilar emellanåt. :) Dock tvingar nog magsjuka mig att stanna i sängen, brukar må så dåligt att jag bor bredvid en hink tills det går över. Som tur har jag sällan magsjuka, *peppar peppar* och min mamma brukar ta hand om stallet och hästarna.
Krya på dig! :)

Senast ändrad:

Tack.

Är vi hästägare ena envisa stollar eller? Som inte kan lämna över jobbet till någon annan utan biter ihop oavsett värk, feber eller magsjuka? Dottern erbjöd sig men eftersom hon inte brukar göra det så kändes det mer jobbigt att förklara allt än att gå ut och göra det själv. Lite frisk luft har ingen mått sämre av :)

Är ni andra lika envisa eller hur gör ni när ni blir sjuka (särskilt ni som har stall själva)?

Efter bilolyckan så tog det mig 2 veckor innan jag tog över fullt i stallet igen, och då gjorde jag som så att jag gick inte in i stallet över huvud taget i början. Då visste jag med mig att jag skulle säkerligen ta tag i en grep och göra något ändå.. Jag ville ju samtidigt inte att svärfar, som hjälpte mig, ska känna att det han inte gör duger då han gjorde ju så gott han kunde antar jag och så då vill jag ju inte vara där och peta i hur han sköter saker och ting. Dock var jag ju och träffade mina hästar i hagen dagligen. :)

Men när jag är hemma och sjuk, med feber, magsjuka, huvudvärk osv så går jag ut och sköter stallet oavsett. Dock kan ju medryttaren ta in hästarna och ge foder om hon är där vid intagning.

Men jag får ju hjälp av mina medryttare, make, föräldrar eller svärfar när jag ska iväg.

Ska åka i väg några dagar nu faktiskt och har då tagit hjälp av min pappa och min ena medryttare. Jag känner ju mig inte osäker på dom, men jag kan tycka att det är svårt att be om hjälp, känner mig hemsk när jag kommer med en lista över allt som ska göras..

Jag känner ju mig inte osäker på dom, men jag kan tycka att det är svårt att be om hjälp, känner mig hemsk när jag kommer med en lista över allt som ska göras..

Känner igen det där, brukade också ha en lista då vi inte hade eget stall...:p en gång var jag sjuk när min häst hade en färsk senskada och stod i boxvila och spolades, lindades osv. Stackars mamma när hon fick min låånga och noggranna lista...

Är ni andra lika envisa eller hur gör ni när ni blir sjuka (särskilt ni som har stall själva)?

Nu har jag ju inte Pojken hemma men är jag förkyld åker jag dit och gör mina sysslor ändå. Men magsjuka nja hade jag haft stallet hemma hade det nog kanske gått men inte nu när jag lär åka bil för att komma till stallet.

idag har jag för första gången nånsin i mitt liv knoppat en man.. men jag är rätt nöjd med resultatet..
de var bara två som lossnade lite efter att hästen rejsat i paddocken.. rätt bra tycker jag:-D

tyckte de blev fint faktiskt=)

Senast ändrad:

*kl*

Har tömkört Pojken på ridbanan i dag. Var två sockerbitar och en bom framme så han fick ta några skutt också.

Sen när vi gick hem så var en av vägarna nästan översvämmade och jag vet att Pojken kan vara lite avvaktande på vatten men nu så plaskade han rakt på :)

tack..=)

fin bild du åxå. jättefin är han=)
ja de var lite lagom med vatten ju hehe:P hur är de med snön annars? ser ut som ni har en del kvar?

Jo då en del snö kvar men det har försvunnit mycket. Åkte släde i måndags men nu finns det inte möjlighet att åka släde nu har vi tagit fram rockarden istället :)

okej skönt att de går åt rätt håll då..även om du inte kan köra släde längre.=) men han körs bara eller rids han åxå?

Nej då vi både kör och rider....är bara det att jag tappat ridlusten nu i vinter så jag har mest kört och tömkört Men nu börjar jag känna för att rida igen så till veckan blir det nog en sväng :)

Får jag fråga vad din Lurvas har/har haft för problem, bara så jag hänger med lite bättre? :)

Ja a, den som visste. Vetrinärerna kliar sig i huvudet.
Han rör sig orytmiskt på böjt spår, syns inget när han går rakt fram men får inte med sig höger bak riktigt när han går på volt.
Behandlad kiropraktiskt i ländryggen, sprutad med kortison i två omgångar i SI-leden och leden framför. Ingen förbättring öht.

Han är ultraljudad hela ryggrad och även SI-lederna rektalt. Röntgat höger has, rygg och kors men de hittar inget speciellt så att de säkert kan säga att "det här är det".

Nu är det en hästfysioterapeft som behandlar honom med massage, lite kiropraktik och med biolight.

Äsch då :( det är jobbigt när man inte vet vad som är felet, om ändå hästar kunde prata och tala om för oss vad problemet är! Hoppas han blir bättre snart iaf!!

n han är inte inkörd för de första :P sen är han så himmlans bakrädd.. hoppar åt sidan för ingenting:S

KL

Hovslagaren var och sko Q idag, det började blöda ordentligt från ena bak när hon verkade den. Hon sa att det inte var någon fara, hon har bara så tunna sulor. Tanten blev nog ändå sjuk i benet efteråt, har stått och vilat det hela kvällen..:( hon går bra i skritten, men ömmar i traven. Avvaktar och ser hur det utvecklas. Får ringa ut hovslagaren igen om det inte verkar bli bättre.
Har ni varit med om att det började blöda ur hoven vid verkning? Förra gången hon skoddes började det också blöda, fast från andra bakhoven, och då blev hon inte alls lika öm som nu, det blödde inte heller lika mycket..finns det någon risk för hovböld då det finns ett "sår" i sulan, trots att det är under skon?
Var ändå och skritta med båda hästarna eftersom F höll på att spricka av energi och Q ändå gick villigt framåt och var pigg och alert. Red med en kompis, hon hade Q, jag red F. Vi red in på en ny väg, jösses vad F blev ivrig, om han skulle ha fått bestämma skulle vi ha kutat hela länken igenom :)
Och här fortsätter det regna, och regna, och regna...

Jaså va tråkigt :( ganska mysigt att köra häst :) Bra konditions träning också tycker jag....kan trava lite längre då än man orkat själv när man sitter på :P

Har inte varit med om att nån börjat blöda vid verkning. Men hoppas hon bli bättre när det fått läka i hop lite.

Har nog hänt en eller max 2 ggr och det blev inget av det. Kan nog ömma om hovis tog lite för mycket av sulan och man får väl vara lite vaksam på hovböld för säkerhets skull.
Däremot har det blött från strålen ett antal gånger. Jolly har väldigt ytliga blodkärl där och hovis får skära mycket försiktigt.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 095
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 755
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar