Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Idag red vi för första gången med sällskap igen. Gissa om killen var taggad.... :D Det har varit svårt att rida överhuvudtaget sista tiden för alla lera och snöslask på skogsvägarna så hans överskottsenergi har inte försvunnit ännu. Han blir alltid lite extra taggad med sällskap och ska då ligga först och det går inte att ta det lugnt liksom. Det är jag van vid nu men när underlaget är som det är och det var första gången med sällskap efter skadan så var jag lite spänd. Mycket riktigt så låg han på mest hela tiden och lyssnade inte mycket på vad jag ville... Gillar verkligen inte när jag får tampas såhär med honom men kan samtidigt inte låta honom rusa på som en tok heller. Han måste lära sig att lyssna mer på mina förhållningar framöver. Han lugnade sig någorlunda tillslut för antagligen tog väl orken slut...
Efteråt blev det rullning i hagen som vanligt och stora bocksprång. Två gånger dessutom...i lerig hage och duggregn... se så fin han var när jag kom på kvällen för att ta in honom....:p

522146_10151400828153616_1255655883_n.jpg

På måndag kommer hovis och tar alla tre isisarna här på gården. Då åker äntligen broddarna av!! :):) Sen blir det ihopsläpp... Fick veta idag att min kille antagligen gått i samma hage som "surtanten" faktiskt för flera år sedan när hans förra ägare hade honom stallad på en islandsgård här i trakten. Konstigt att de inte känner igen varann...hästar ska ju ha så bra minne heter det....

Här är han med de andra isisarna på gården. "Surtanten" är hon snett bakom till höger i bild. Jag är på väg till "våran" hage och de är väldigt nyfikna varje gång. ;)
166732_10151364972363616_1673510268_n.jpg

Det var det som var lite konstigt, att hovslagaren hade knappt verkat mycket förrän det började blöda...det tokiga var att hon hade redan tagit bort från ena sidan av sulan, och var tvungen att trots det blödde på andra sidan fortsätta verka den så hoven inte skulle bli ojämn...Q har väldigt tunna sulor, och hovis trodde att blödningen berodde på detta...det blödde ganska mycket, och blev liksom en glipa nära hovväggen.
Hovslagaren skodde henne ändå och då kom ju skon ovanpå ''såret'', så jag kan inte direkt putsa det heller...men kanske skon skyddar det?

Hon stod igår kväll och lyfte på benet/stampade och vilade det, gav värkmedicin, då blev det bättre. Hon får vara ledig idag och vila, har stått och vilat benet hela dagen igen. :( Dock ingen värme eller puls eller liknande, ej heller halt i skritt. Får följa med.

jag har de åxå so lite mål en vågar inte riktigt på min.. vågar knappt galoppera på min:-/ då han är som han är å kastar sig åt sidan för småsaker:S

*kl*

I går kom en tjej ut och hjälpte mej lastträna Pojken. Hon är utbildad i lastträning av Ponnyakuten Tobbe.
Men hon tror inte heller att det hänger på själv lastningen utan ledarskapet så vi får fortsätta träna på det. Sen ska hon komma ut och hjälpa med med både lastning och ridning när jag hör av mej :) Ska bli roligt att komma i gång att utvecklas tillsammans :)

Oj vad häftigt att du rider utan huvudlag! :) det är också mitt mål, men tror jag får söva ner damen först, har den här vintern varit tvungen att byta till starkare bett för att kunna hålla henne i galoppen i skogen...:p
Hur har du gjort för att komma dit ni är nu? Hur började du? :)
Jag började förra hösten (innan tanten blev het och vild :D) rida med bettlöst som första steg, dock slutade hon lyssna på det så jag var tvungen att rida med bett igen...

KL
Q var bättre i benet igår, vilade mindre på det och verkade mindre sjuk. Såg bra ut så vi gick och rida med hästarna idag en sväng. Hon var dock inte helt ren i traven, och backar var jobbiga. Hon ville även gå på mjukt. På rakt gick hon ok. Hon tog inte lika långt steg med sjuka bakbenet som med friska, och var långsammare än vanligt. På kvällen var hon sämre då vi tog in dem, lite ojämn i bak. När jag senare ikväll tog ut henne på gången haltade hon. Spolade och tvättade hoven men såg inget märkvärdigt. Hon gick sen bättre då hon gick tillbaka in i boxen, men vilade hela kvällen på det.
Ringde hovslagaren, så här kan det ju inte fortsätta. Hon sa att hon nog trodde att det skulle gå om. Annars kommer hon ut nästa vecka.
Vi märkte även att Q:s hovar var tagna lite för korta, vilket säkert också orsakar ömhet då hon är ganska känslig.
Hon fick värkmedicin till natten och är ändå pigg och glad för övrigt. Förhoppningsvis är hon bättre imorgon!!

Underbara bilder :love:

Var även trevligt att öppna tråden och se fina bilder på Kickis pojken, bilder från Nightrain och Linda KL :)

Hos oss går det lite trögt, tack och lov har jag ju medryttaren. Dessvärre har inte hon haft så mycket tid nu heller, men jag har verkligen fullt upp på jobbet nu en period vilket innebär att jag är helt slut när jag kommer hem och har inte ridit på ett bra tag nu..

Men hästarna går ju i stora hagar och de springer/leker av sig emellanåt, men visst gnager samvetet just nu...

Kicki Vad bra att ni får hjälp med lastningen, att hon dessutom är tränad av Tobbe kan ju knappast vara någon nackdel. hoppas att ni kan komma iväg snart :)

ja det är verkligen härligt! :)

Har ju som sagt ridit en del med bosal samt även grimma. Och det har funkat bra. Hon är pigg och emellanåt rätt stark (typiskt kallblod..:p) men jag testade bara att ta av tränset en gång när jag red på banan. Har ridit endel western med henne så hon är lätt att svänga för vikt och tryck, så det var inte så svårt faktiskt! :)

Okej, häftigt! :) kanske jag också skulle pröva någon gång i sommar när fröken lugnar ner sig då det blir varmare...:)

I söndags åkte broddarna av på våra pållar och vi släppte ihop dom igen...... Först verkade de inte fatta vad som hänt men sen började min och ledarvalackens hälsningsrutiner igen. Inte lika häftigt som första gången de släpptes ihop för nästan 4 månader sen men lite pip och nafs blev det allt. Det konstiga var att "surtanten" höll sig på sidan om och visade ingen tendens att vilja bråka med min kille. Vi höll oss i hagen i kanske en timme innan de andra ägarna ansåg att det var så lugnt att de åkte hem. Jag stannade kvar nån timme till för att känna att det verkligen såg ut att funka.

Jag har varit dit 2 gånger om dan sen dess och stannat ett tag för att observera hur de är mot varann i olika situationer. För att lugna mina nerver och mitt kontrollbehov. Vill inte ha en ny skada på min och samtidigt inte att han skadar någon av de andra. Det ser lugnt ut faktiskt. Visst blir det lite smågnabb mellan våra valacker men senast idag såg att min kille gick iväg när den andra blev för påstridig så det verkar som han böjt sig och flocken behåller samma ledare. Det är inte aggressivt heller tycker jag utan mer att ledaren vill markera för min kille vem som bestämmer. De kan nästa sekund stå brevid varann och beta så någon större fara för bråk borde det inte bli. Min kille verkar vara nästa i rangordningen för han lyckas flytta på de båda stona när han vill det. Tycker inte om att han är så sur mot dom och ibland slänger med huvudet mot deras håll men jag hoppas att det är i en övergångsfas som detta händer. Det har inte varit nått bråk dom emellan utan han vill tala om vem som bestämmer liksom verkar det som.

Såhär kan det se ut nu. Det är min kille som ligger ner i bakgrunden.
931164_10151406136808616_1185753895_n_zps9c8e5381.jpg

Här är han mitt i lunchmaten. ;-)
15032_10151406118473616_822555380_n_zps223a2911.jpg

De får hö på marken nu tills det torkat runt platsen där de får hö via slow-feedingnät. Passar bra nu tycker jag för då slipper man gruff runt ringen som skyddar höet där.

Va roligt att höra att dom fungerar bra i hop nu då :) Hoppas det fortsätter då :)

Mysiga bilder :)

*kl*

I går gjorde Pojken hopp premiär med medryttaren :) Det var lite segt i början men när han fattad att han skulle få hoppa då satte han fart :) Hoppade två hinder runt 50-60cm och lite studs. Får se om dom kommer lite högre sen när dom fått träna i hop sej lite...så kan jag små fjutta på 50cm sen när jag rider så får medryttaren ta det lite högre höjderna :D

Sen har vi hittat ridsällskap också för en gångs skull :) Vi ska rida en travare som står i stallet vid ridbanan. Se om vi hinner med i travar takten :p

Senast ändrad:

Vad roligt med nytt ridsällskap! :) är det en fjording (din bild) som du har? :)
Längtar efter att vår plan ska bli ridbar, skulle gärna vilja börja hoppa lite smått med F igen efter vintern :)

KL
Q är lite bättre i benet nu, var och rida henne igår i alla gångarter i skogen, det gick bra! :) hon var ren i alla gångarter, det enda som tydde på att hoven ännu var lite sjuk var att branta uppförsbackar var jobbiga i trav, i skritt gick det bra, och hon galopperade med en kortare och stötigare galopp än vanligt, vilket tydde på att hon inte satt det "sjuka" bakbenet under sig lika mycket som vanligt. Dock ville hon nog ändå börja bocka efter ledigheten och var smått på G..:grin: :D
På vägen hem blev hon sämre dock, vi travade och hon haltade till, sedan var hon inte ok i traven så vi skrittade resten av vägen hem. Då det kom så plötsligt och hon var ok före det tror jag att hon trampade på en sten vilket gjorde henne öm, då hovbottnen är så tunna. Får hoppas hon är bättre idag igen! :)
F är på bantningskur inför sommaren, men vi får honom inte att gå ner i vikt trots alla åtgärder vi tar! Han äter 6 kg i slow feeding, mindre än så kan han inte få. Han får inget kraftfoder och motioneras regelbundet. Ändå dallrar fläsket. :confused: har ni några tips? Halm vet jag att man kan ge, problemet är bara att det har varit så dålig halmskörd, det finns ingenstans att få här. Jag funderar på motionen, kanske han ändå inte motioneras tillräckligt hårt? Han går bara i terräng, vi brukar rida tre dagar, en dag ledig, rida tre dagar osv. och minst en timme är vi ute per gång. Skritt, trav, tölt och galopp, dock utan större krav (ingen dressyr eller något). Vad tror ni? :)

Vad roligt med nytt ridsällskap! :) är det en fjording (din bild) som du har? :)

Japp har en fjording ja :) Finns en hel del bilder på honom om du tittar bakåt i tråden ;)

Det är svårt det där med att banta häst...trust me I know. Min har gått ner 100kg nu han på 3-4 år.
Fortsätt kämpa så tror jag att den kommer gå ner i vikt innan sommaren. Öka på motionen lite kanske då om ni inte kan göra mer med maten. Så får den röra på sej lite mer. Kanske inte tidsmässigt men att ni rider lite hårdare dom dagar den rids.

*kl*

I går gjorde Pojken hopp premiär med medryttaren :) Det var lite segt i början men när han fattad att han skulle få hoppa då satte han fart :) Hoppade två hinder runt 50-60cm och lite studs. Får se om dom kommer lite högre sen när dom fått träna i hop sej lite...så kan jag små fjutta på 50cm sen när jag rider så får medryttaren ta det lite högre höjderna :D

Sen har vi hittat ridsällskap också för en gångs skull :)

Saknar att jag inte har en paddock alldeles i närheten. Funderar dock på att kolla efter något lämpligt ställe i skogen att sätta upp några hinder. :)

Kul med ridsällskap! :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 094
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 752
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar