Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Tack ska ni ha! :)

Jag själv är 18 år gammal och har ridit sedan jag var fem. Rider mycket dressyr, men mest i terräng, tycker att hästen är så mycket mera med då. :) vi har två hästar i ett litet stall på egen gård, den ena är vår egen, en islandshäst, Fagri, 12 år, som hatar att vara på banan och rids därför nästan enbart i terräng, förutom någon enstaka gång då vi hoppar, vilket han gillar bättre. Han är i princip min mammas häst, men jag rider honom också ganska ofta. Med mamma är han snäll, med mig hittar han alltid på nya bus (värsta hittills är att han lade sig ner med mig på ryggen, snön såg ju så skön ut! :grin:) Han är fyragångare, leverfärgad, valack. Den andra hästen, Quincy, är min foderhäst, ett gammalt 22-årigt avelssto, brun, har världens längsta öron och värsta svankryggen (har fått nio föl). Hon är högt skolad i dressyr, upp till intermediare, och kan svåra rörelser som passage, piaff och galoppiruetter. En riktig läromästare med andra ord. :) hon älskar att jobba, men njuter väldigt mycket av att gå i terräng då hon inte så mycket har gått i skogen tidigare i sitt liv. Därför är hon väldigt klumpig, men vi jobbar på det :) hon är enormt snäll och menar bara gott, men kan dra till med enorma rodeosprång ibland om hon är på det humöret :grin:
Så det är vi, en liten presentation skulle det ju bli, blev ju en roman istället...:angel: kommer tyvärr inte att lägga in så mycket bilder då foderhästen inte är min, hoppas det är ok!

Här snöar det...eller regnar....eller något klabbigt är det som trillar ner.

Blir ingen ridning i dag utan jag tar en dag inom husets fyra väggar. Kanske ska ta tag i bokföringen som legat i dvala sen i januari :crazy:

Var med mamma och rida hästarna idag i terräng. Nu börjar det äntligen kännas som vår när allting sakta men säkert smälter bort! :D men typiskt nog var vår galoppsträcka ännu slaskig, så det blev ingen galopp idag :/ kanske bra det, Q var liite på g...:) har börjat rida mer dressyr i terräng nu då underlaget inte är så halt längre och för att få henne att lyssna bättre även där (på banan är hon superlydig, i terrängen går det undan! :grin: ), det går bättre och bättre. :) tidigare räckte det med att jag kortade tyglarna så betydde det trav eller galopp för henne, och försökte jag lägga skänkeln till tog hon det enbart som framåtdrivande. Dessutom har hon haft ett starkt behov av att vara fastklistrad i F:s bak så man bara inte lämnas bakom...hon är ganska stark och hetsar lätt upp sig i terräng, så det är lite svårt ibland att bli hörd...men som sagt går det framåt, hon klarar nu av att helt avslappnat skritta flera hästlängder bakom F utan att få panik, och idag lyckades jag även få henne att förstå att hon överlever även i traven trots att F är sisådär en hästlängd ifrån :grin: nu blir hon inte heller het och upphetsad längre när jag kortar tyglarna och lägger till skänkeln, blev positivt överraskad när responsen när jag lade skänklarna nära i traven var att hon kom mer under med bakbenen istället gör att gasa iväg :D duktig tant! F var också duktig!
Tvättade Q:s svans igår, gissa om hon inte lade sig i en våt sandhög i hagen idag (hon brukar nästan aldrig annars rulla sig!!) och den rena, glansiga svansen var ett minne blott...suck.

Välkommen! Visst är det skönt att kunna komma igång ordentligt med ridningen nu igen (vi som inte har ridhus;))

Har hunnit med flera längre uteritter denna vecka, från 1,5 till 2,5 timmar. Mycket härligt!

Lite bilder från veckan.

dsc_0776_51669e10e087c36c645f4c00.jpg

pic_516464cbe087c31311f43d34.jpg

Tack! Jo det är helt härligt, hästen är också ivrig att få börja jobba igen! :)

Oj vad du rider långt/länge, härligt! :)

*kl*

Kommer ni i håg att jag skev tidigare i veckan att jag haft hjälp i stallet och inte visste av vem??

Blev lite fundersam i dag med. Kom till stallet vid 13 och skulle lunch fodra och kommer in i stallet och ska hämta höpåsen. Och då gnäggar nån i stallet. Öppnar boxdörren och så står Pipra där inne. Funderar lite på hur hon har kunnat hamna där men slänger in lite hö åt henne och låter henne stå kvar inne. Har regnat/snöat här hela dagen så tänkte att hon kanske rymt och nån släppt in henne.
Men kunde inte riktigt släppa vem som varit i stallet utan att ge sej till känna.

Men sen när jag åkte dit och skulle släppa in hästarna så kommer Gunnar han som har nordisen Viking som jag red lite förut och berättar att det är han och hans pojk som varit där och sett Pipra på rymmen så i måndags släppte dom ut henne i hagen igen och i dag släppte dom in henne.
Det var skönt att veta vem det var nu iaf :)

Just ja glömde en sak :)

Hur mycket snö har ni kvar hos er??

Här är vägarna fria men ganska mycket snö kvar på åkrar och i skogen :) Det går att åka släde här ett litet tag till. Men skulle bli 8-9 grader varmt i veckan så då kanske snön försvinner fort...skönt om det kunde bli vår på riktigt nu och torka lite...börjar bli lervälling på sina ställen i hagen :crazy:

*kl*

Kommer ni i håg att jag skev tidigare i veckan att jag haft hjälp i stallet och inte visste av vem??

Blev lite fundersam i dag med. Kom till stallet vid 13 och skulle lunch fodra och kommer in i stallet och ska hämta höpåsen. Och då gnäggar nån i stallet. Öppnar boxdörren och så står Pipra där inne. Funderar lite på hur hon har kunnat hamna där men slänger in lite hö åt henne och låter henne stå kvar inne. Har regnat/snöat här hela dagen så tänkte att hon kanske rymt och nån släppt in henne.
Men kunde inte riktigt släppa vem som varit i stallet utan att ge sej till känna.

Men sen när jag åkte dit och skulle släppa in hästarna så kommer Gunnar han som har nordisen Viking som jag red lite förut och berättar att det är han och hans pojk som varit där och sett Pipra på rymmen så i måndags släppte dom ut henne i hagen igen och i dag släppte dom in henne.
Det var skönt att veta vem det var nu iaf :)

Alltid bra med folk som är uppmärksamma och sådär hjälpsamma. :) Vi har en granngubbe som håller lite koll på våra pållar när ingen är där för stunden. Fyller på vatten i thermobaren och ger lite knäckebröd ibland och småpysslar. Han har varit väldigt engagerad i min häst efter sprickan och frågar alltid hur det går och hur han mår. Han har väven hjälpt till när hästarna rymt förut.

Just ja glömde en sak :)

Hur mycket snö har ni kvar hos er??

Här är vägarna fria men ganska mycket snö kvar på åkrar och i skogen :) Det går att åka släde här ett litet tag till. Men skulle bli 8-9 grader varmt i veckan så då kanske snön försvinner fort...skönt om det kunde bli vår på riktigt nu och torka lite...börjar bli lervälling på sina ställen i hagen :crazy:

Här har det regnat natten till idag och lite under dagen med. Snön har smält undan rätt så bra och vi har haft 2 nätter i rad med plusgrader nu. :up: Men hagen och skogen är hemskt lerig, slaskig och på sina håll isig fortfarande. På med gummistövlarna innan man går ut i hagen helt klart. Mycket snö ligger kvar på åkrarna runt om här men vägarna är torra sedan länge i alla fall.

Kul att fler hittar hit till denna tråd. :)

Försöker få någon slags regelbundenhet i igångsättningen av killen. Gör framsteg i longeringen och han verkar fatta vad jag vill när vi är i rundcorallen. Där kan han röra av sig lite spring i benen utan ryttare på ryggen så jag brukar ta en promenad med honom först i området och sen löslongerar jag honom en stund. Ett bra sätt att se hur han rör sig med. Stelheten syns i bakbenen pga av spatten men fram rör han sig som han ska. Behöver "rollover-skor" egentligen fram men det får vänta till vi kan sko utan broddhål tyvärr. Det viktiga just nu är att han inte visar tecken på ömhet i det skadade benet.

När jag ridit senaste gångerna har det varit en match mellan oss(har en tråd i annat forum om det) men idag gick det bättre. Vet att man inte ska använda hjälptyglar men i detta läge har det hjälpt mig att sätta på honom en halsförlängare så han inte springer med huvudet rakt upp i vädret och är stenhård i munnen samtidigt. Det är en tillfällig lösning för att han inte ska sticka med mig i skogen nu när underlaget är så dåligt och ridbanan inte är ridbar ännu. Den sitter ganska löst men idag märkte jag ändå att han jobbade mycket bättre och sänkte huvudet lite så baken arbetade mer som den ska och han lyssnade mycket bättre på mina förhållningar när han försökte sticka och lugnade sig lite faktiskt.
Travar korta sträckor där underlaget tillåter det och han bara ökar och ökar och går över i tölt ibland så nog är han överladdad fortfarande men han ska ändå kunna lyssna på mig när jag vill ha stopp eller att han ska sakta ner. Hoppas ridbanan går att rida på snart för där är man innanför stängsel så han kan springa mer fritt men samtidigt inte kan sticka med mig.

Det är ganska snöfritt. Rider mest på grus/sandvägar och där är det helt smält. Kan dock tänka mig att det finns endel snö kvar i djupa skogarna där solen inte kommer åt.
Fälten är halvt smälta. :)

Vad skönt att få reda på vem det var! :)

Vi har ung. så som LindaKL beskriver snöläget, åkrarna snöiga, hagarna leriga, skogarna slaskiga/bara/isiga.

Övrigt KL

Vi har helt underbart väder här idag, vaarmt och fullt solsken! :love: ska fara ikväll och rida, hoppas vägarna skulle vara bara för en gångs skull efter gårdagens regn!
Kan tillägga att Q har blivit mormor åt sin dotters stoföl idag! :love: :D

Skriver ännu en uppdatering, det gick så bra idag! :D red dressyr igen med Q i skogen, och lyckades äntligen rida ett par fina slutor (hon kan det, men jag håller på att lära mig)!! :D :D gjorde också en riktigt snygg bakdelsvändning då vi vände hemåt :) jätteduktig tant!
Vi kunde även galoppera en liten bit där det var bart, härligt! Fast kunde inte rida hela rundan till slut, det var så översvämmat...skönt att det smälter iaf! :)

*kl*

I dag har jag och Pojken haft säsongsavslutning på slädåkandet. Nu är det så plaskig snö så det är inte roligt att åka. Plus att fortsätter det vara 8-9 grader varmt så försvinner nog snön ganska snabbt.
Nu får vi plocka fram rockarden istället :)

I morgon kommer K och L hem efter dom varit borta i två veckor. Ska bli skönt att dom kommer hem så vi blir två om stallet igen som det brukar vara :)

Magsjuka i helgen. Very nice....not!!!
Först nu i kväll känns det som att man är på banan igen.

Hästfysioterapeften var här och behandlade Lurvas igen. Sprang med honom och longerade lite försikt på halkigt underlag. Rakt fram märks intenting och vad hon kunde se idag såg han även bättre ut på volt men underlaget var ju inte det allra bästa precis.

Börjar bli dyrt det här men men....om han blir bättre så får det väl kosta lite. Lite stel i bogen på vänster sida som jag ska massera med värmande linement innan ridturen och sen är det fortfarande gymnastik som gäller i skritt. Dööööötråkigt tycker Lurvas som inte förstår varför.

Nu känns det som våren kommit hit iaf. Riktigt ljummet ute och vana trogen så drog jag på mig underställ och termobrallor när jag skulle ut idag. Det var liiiiiite varmt vill jag lova :)

Tack.

Roar mig att leka med min nya Fån :). Dottern har lämnat över sin gamla Iphone till mig för enligt henne så kan man "inte vara utan en Fån" :p.

Bra sysselsättning när jag var sjuk och inte kunde göra så mycket annat.

Fixade stallet och sånt själv ändå och det är tur att man har en gödselstad som man kan gå ut och hulka i när toaletten är för långt borta :D.

Är vi hästägare ena envisa stollar eller? Som inte kan lämna över jobbet till någon annan utan biter ihop oavsett värk, feber eller magsjuka? Dottern erbjöd sig men eftersom hon inte brukar göra det så kändes det mer jobbigt att förklara allt än att gå ut och göra det själv. Lite frisk luft har ingen mått sämre av :)

Är ni andra lika envisa eller hur gör ni när ni blir sjuka (särskilt ni som har stall själva)?

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 098
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 759
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar