Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Okej undrar om det är en sån där bomlös som jag har kanske. Då går det väl att byta pommeln tror jag om jag inte är helt ute och cyklar....har för mej att jag läst att nån virat skumgummi eller handduk och bytt ut pommeln med om den varit för smal...

Oj lät inte bra med sånna hagar....hoppas han blir trevligare. Fast han skulle ju ha gjort nå åt hagen ändå innan nån stackare gör illa sej.

Sadeln heter Tree Free och känns hyfsat skön men min gamla pfiff är skönare :). Kan ju använda Pfiffen till Lurvas och så får Jollan ha Tree Free-sadeln så behöver jag inte hålla på att byta gjord och grejer mellan ridturerna.

Huvudsaken är att jag kan rida iaf.

Tog med mig pfiffen när jag skulle rida lektion på ridskolan sist. Tror faktiskt att den pållen uppskattade sadeln för han var klart mer positivt inställd än när jag hade honom en annan gång. Annars var det vårkänslorna som satte fart i honom :laugh:

*kl*

Nu var det urlänge sedan man var lite aktiv här. Hur går det för alla?

Jag själv har börjat bli mer aktiv igen efter vinteruppehåll. Vi har till och med skaffat ett ridhuskort så nu rider jag och en kompis ner och tränar lite mer aktivt på en stor bana som är 24x60. Lillponnyn har för första gången i sitt 12åriga liv varit i ett ridhus och till råga på det så var hon brunstig vilket gjorde att hon fjantade en del.

Vi letar lite halvt efter nya sadlar och har hittat någon innova bomlös.

skönt att vara igång igen=)

kl

idag så testade jag att byta bett på hästen.. igen:P till ett tredelat med rörliga ringar istället för de med fasta som jag har.. detta är de "liggande" mittdel på istället för "stående" å herregud vilken skillnad på häst.. de är ju itne klokt vad så lite gjorde för att han skulle bli lättare att ta i.. så idag var de de bettet å utan nosgrimma å jag kunde lätt få honom ner på tygel i trav som jag haft sånna problem med innan.. kan vara så att han gillade detta bettet mer.. i morgon ska ja testa samma bett igen fast med nosgrimma å se om nosgrimman gjorde nåt åxå.. vet att han går med både utan å med men ska se om de var nån bidragande faktor till att de gick så bra.. spännande:D

Myzan87: Roligt att se dej här igen :)

NightRain: Roligt med bett tester :) Min har börjat bli tung i handen på rakt bett som han gått så bra på innan så nu testar vi tvådelat med kopparrullar och fasta ringar och sen testar vi lite med waterfordbett.

*kl*

I går mailade jag en tjej som jag mailat med innan också om lite tränings hjälp med Pojken. Men eftersom ridbanan aldrig tinar fram så frågade jag om lite lasthjälp istället. Hon säger på hemsidan hennes att hon tar 200kr gången och går han inte att lasta på tredje tillfället får jag pengarna tillbaka. Se om hon svarar och om hon vill hjälpa oss :)

ja jag gillar att testa nya bett.. ju fler man har som han går bra på ju bättre är de enligt mig så man kan byta ibland=)

ni har åxå problem med lasting? de har vi åxå.. så svårt de där tycker jag..

sen nu fick jag samtal av den eventuella medryttaren om att hon inte ville bli medryttare på min häst då hon sökte en häst som kunde hoppa redan nu å de kan inte min:/ tråkigt.. hon verkade så bra å var så trevlig..

Japp Pojken vägrar åka transport....suck...har nog hållit på och lasttränat honom i 5 år snart och då har han gått in 1 gång så vi kunde åka. Han är så envis....inte ett dugg rädd men han bara inte vill åka :mad: tror jag har haft minst 3 personer ut som säger sej kunna lasta hästar men ingen har lyckats. Så nu provar vi en ny tjej se om hon kan.
Vi har ju gjort framsteg för i början gick han bara upp på rampen men inte längre och nu kan ha gå in men helst inte om nån står bakom bredvid rampen för då kan dom ju stänga :crazy:
Men får hoppas vi kommer in så vi kan åka och träna och kanske tävla lite smått nån gång...

Nä va tråkigt med medryttaren :( Hoppas du hittar nån annan!

känner igen de d är med envisheten.. sååååå tråkigt är de att dom ska hålla på så.. men häst står på lämmen å vägrar:P sen kan man hålla på så ett tag tills han bestämmer sig efter 40 min att han ska gå på så då gör han de.. så på honom få rjag med de tar tid:P å han är bara envis.

håller verkligen tummarna för att ni ska få ordning på de å få hjälp..

ja de var synd hon vill eha en häst som redan var inhoppad å de är inte min. tråkigt när de är så bra människor.. har försökt hitta medryttare snart ett år å haft 2 bara som varit å provat..

Ja får hoppas vi kommer in nån gång innan han blir för gammal :p

Brukar du annonser eller hör du dej för hos bekanta med medryttare?

jag har annonserat på massor med ställen.. å även kollar annonser.. har även sagt till dom i stallet att om dom får reda på nån som vill bli medryttare så har jag en häst..

Jaså...verkar inte vara lätt att hitta nån vettig medryttare nu för tiden. Hoppas du får tag på nån snart...dom kanske kommer framkrypande ut sina vinteridén snart och blir ridsugna ;)

nä tycker d eär konstigt bara att de inte hör av sig nån alls liksom:S
precis får se nu till våren.. för när jag börjar jobba snart så kommer jag behöva lite avlastning:P

Tack :) Det känns skönt att vara igång igen.

Det där med lastning är inte enkelt. Ena ponnyn i stallet som kan vara svårlastad kan jag lasta utan problem medan mina egna tar längre tid att få in. Fast det tar kanske inte mer än 10 minuter med lite list. Skillnad egentligen eftersom jag stod 2 dagar en gång för typ 10år sedan och fik lik för baskat inte in ponnyj*veln. Sen har vi inte haft tillgång till transport.

Svårt att hitta bra medryttare idag. Känns inte om att det finns inte riktigt samma gnista som förr.

Man ska passa ihop med ägaren också. Och har man inte samma syn på hästeriet så kan det vara där det skär sig.

Hoppas att det löser sig. Vintern brukar många tycka att det är jobbigt att ha häst. Det är väl som motorcykel, medryttarna tittar fram först nu på vårkanten :D

jo precis så är de.. de de där med vädret känner man ju igen.. på vintern är de inte så kul.. jag själv hatar att rida i kylan.. men vintern som kommer nu ska jag minsann rida.. ska införskaffa termobyxor så då kan jag inte klaga längre:P

Lycka till att hitta en medryttare. Önskar att jag hade en också men mina hästar står inte och laddar energi om jag inte hinner rida och jag rider ändå inte varje dag, varannan kanske.

Var tvungen att rida förbi "bonnens" åker för att spana in de "de hemska jordiga hålen" som vi blev utskällda för i lördags. Ja ja, kan vara heeelt lugn, syntes ingenting förutom lite plattare gräs men spåren efter skogsmaskinen syntes :D.

Funderar lite på hur min hästs spår kan ge jord i skörden? Bonnfan borde utrota varenda sork om han ska undvika det i så fall, för sorkhögar finns det gott om :p.

*kl*

Tror nån hjälpt mej i stallet i dag....

När jag kom dit och skulle luncha och mocka så såg jag färska små häst spår i snön och på vägen. Men alla hästar var inne i hagen. Hittade en trasig tråd så där kanske den lilla smitit ut men lagade den och såg att vid in/utsläpp så satt två trådar i kors. Det gjorde dom inte i morse när jag stängde efter släppt ut dom. Plus att det var nya bilspår på parkeringen vid stallet. Så nån kanske varit snäll och släppt in den lilla pållen. Men vem?

I kväll när jag kom dit igen för att släppa in så var en dörr i stallet stängd som jag vet var öppen när jag var där vid lunch plus att det var ännu nyare bilspår och hästarna hade mer vatten ute än när jag åkte tidigare i dag. Så nån har varit där i eftermiddag/kväll med alltså....men vem?

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 765
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?