Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Vilket härligt väder det varit sista veckan! :) Strålande solsken varje dag och man ser att snön smälter bort litegrann varje dag. Nu har vi ju mängder här där jag bor(Dalarna)så det lär dröja innan all snö är borta men man börjar ana att våren är på väg. :)

Detta töande på dagen och sen -10 på natten gör att underlaget inte är toppen direkt för en häst som stått skadad. Jag har skrittat ut på honom några gånger nu men sista gången var det jobbigt för honom- mjukt och jobbigt på vissa ställen och glashalt på andra. Vi snubblade till 2 gånger och efter det upplever jag att han inte går rent på höger framben. Har klämt genom hela benet och kollat under hoven men hittar inget som han reagerar på så jag misstänker att han sträckt benet lite när vi snubblade till. Han springer som vanligt i hagen så jag tror inte det är någon fara utan jag stretchar honom ordentligt och håller koll.

Sitter fortfarande och grubblar på vad jag ska göra av honom framöver. Han står själv i hagen nu och jag ser att han tycker det är tråkigt. När vi passerar ligghallen på morgnarna så drar han in där och vill inte nå gärna följa med mig bort till den andra hagen. Den andra valacken följer med oss till grinden och sen står de där och nosar på varandra och gäspar ihop. Båda vill leka är jag säker på. "Surtanten" är okej vissa gånger och häromdagen så nosade de på varandra utan sura miner när de stod still vid ligghallen. Men så fort någon av dom rör på sig så åker öronen bakåt och det slängs med huvudet. Jag grubblar på hur det ska gå när vi ska försöka släppa ihop dom igen. Och hur lång tid det kan dröja innan vi kan göra det... Varken jag eller killen mår bra av att han står där själv i hagen. Jag blir nästan tårögd när jag ser honom stå där och titta på de andra när de äter hö tillsammans eller är i ligghallen.. :(

Är rädd att han och stoet ska skada varann på riktigt när de släpps ihop igen. Hennes ägare säger att de behöver göra upp rangordningen en gång för alla. Men varför har de inte vant sig vid varann efter 3 månader brevid varann? Och varför såg allt superbra ut första veckan för att sen bli såhär?

Jag letar andra platser för honom med lösdrift och helst bara valacker men det är svårt på en liten ort och jag har inte körkort heller så jag behöver ha cykelavstånd åtminstone. Jag trivs så himla bra på det här stället. Allt är välordnat och allt jag söker hos en stallplats finns där. Vore så typiskt om det inte funkar så vi måste flytta igen. Visst kan jag ha honom kvar men då skulle han få gå själv i hagen och det vill jag inte. Det mår han inte bra av.
Jag har en nödlösning men den är inte superbra för vi skulle få lov att flytta till en mindre hage som ligger nära trafikerad väg och granne med förra ägaren(som är en psykopat)så jag skulle få rida förbi dom varje gång jag ska rida. Enda fördelen med den platsen är de två hästarna som står där som han är kompis med sen förut.

Suck...och folk i min närhet säger bara "du skulle aldrig ha köpt honom".."vad var det jag sa" och liknande....inte så värst hjälpsamt....

Hoppas benet blir bättre snart o du nu inte känner efter lite för mycket ;)

Hoppas stallplatsen löser sej...har tyvärr ingen bra tips att ge dej just nu :(

Folket i din närhet tycker jag du ska försöka ignorera om dom säger sådär. Vill du ha hästen kvar så har du det :)

Senast ändrad:

Red ut 1.5 timme idag med två stallkompisar. Blev mer galopp än vanligt tack vare underlaget. Så underbart! Vi red på en mjuk grusväg. Han gick urfint i slutet, sökte sig nedåt och framåt och kom verkligen i rätt form i galoppen (fantastiskt känsla tycker jag...) och när han väl "kommit dit" kan jag rida med slappa tyglar i ett bra tempo utan att han "faller ur". Vill få liknande känsla i traven, så jag jobbar på det och försöker lära känna honom lite. Mkt sits och en mjuk hand behövs iaf :) har bara haft han knappt tre månader så jag lär mig fortfarande tillsammans med han. Men han är inte så engagerad i traven -.-
Han blev lite sprallig och glad när vi galopperade uppför en backe så han brallade iväg lite haha, det tyckte han var kul :) (så länge det är kontrollerat och inga bockserier, är jag nöjd ;) hehe)

*kl*

I dag tog jag och Pojken en mysig slädtur i solskenet :)

L har åkt till Mexico nu och blir borta två veckor så nu blir det åka till stallet 3 gånger om dagen minst...utsläpp...luncha och insläpp...sen ska vovven tas om hand. Katter och kanin ska ses till och får mat :)
Hoppas Juanita kommer i väg som hon ska i morgon iaf så inte hon ska komma hem igen så jag lär krångla med det också.

20130401_151756_zps0bb2c8f2.jpg

I dag har jag också åkt släde. Inte dåligt att kunna åka släde i södra Sverige i april.
En rejäl tur med stopp för korvgrillning och kaffedrickande på en sjö. Häääärligt värre!!!

Ja vilka härliga bilder du lagt upp på facebook :)

Det där saknar jag lite att inte kunna åka i skogen...men våra vägar är snöfria så vi får hålla oss på snöiga åkrarna bara :)

Hoppas benet blir bättre snart o du nu inte känner efter lite för mycket ;)

Hoppas stallplatsen löser sej...har tyvärr ingen bra tips att ge dej just nu :(

Folket i din närhet tycker jag du ska försöka ignorera om dom säger sådär. Vill du ha hästen kvar så har du det :)

Tack tack! :) Han vilade igår och vi tog en promenad idag så det är ingen större fara med honom anser jag.

Jag svarar folket omkring mig att jag faktiskt inte köpte en häst för att han skulle få diagnosen spatt och sen få en spricka i benet-det är inget jag kunde förutse eller veta innan liksom. Och visst blev jag varnad att köpa av hans förra ägare men jag ser det som att jag räddade honom från henne och deras avsaknad av skötsel av honom. Hon borde ha sålt honom för flera år sedan för jag vet att åtminstone 5 andra personer ridit/varit medryttare på honom under de 6 år som de ägde honom och att han annars mest stått i hagen utan skötsel.
Jag kan inte ens sälja honom även om jag skulle vilja(vilket jag INTE vill) för värdet på honom har sjunkit enormt sen vi hittade spatten så jag skulle nog inte få många kronor för honom nu.

Vilken mysig bild på eran slädtur! :) Jag åkte släde för första gången nyligen. Verkligen mysigt och önskar min kille var inkörd.

Åh slädåkning :) vet inte ens om min häst är inkörd men troligen inte... Men mötte på häst och kusk idag, han blev inte rädd för sulkyn, min förra häst var bakskygg gällande vagnar. ;P

Idag var det första gången min lilla pålle försökte kasta av mig haha. Han har aldrig försökt förr och jag har alltid tänkt att han är så snäll på det viset ;) men idag bocka han i galoppen, var bara att dra upp huvudet och skänkla så sluta han direkt så jag höll mig kvar haha. Resten av ridturen skötte han sig.

*kl*

I går vid 22 tiden fick jag sms att Juanita var lastad på lastbilen och på väg neråt landet. Dom skulle ta sovpaus i Stockholm sen fortsätta neråt Ven i dag. Hon hade gått på lastbilen på direkten ingen tveksamheter alls :) Hoppas hon får det bra nu gumman men kommer sakna henne en hel del :cry:

Senast ändrad:

Hon får det förhoppningsvis jättebra :bump: Men kan tänka mig att det samtidigt känns att hon flyttar...

LindaKL: Hoppas att du hittar en vettig stallplats snart. Dock trist med folk som säger onödiga kommentarer, förstår att det är lättare sagt än gjort, men försök följa Kickis råd om att ignorera dom.

*kl*

I går vid 22 tiden fick jag sms att Juanita var lastad på lastbilen och på väg neråt landet. Dom skulle ta sovpaus i Stockholm sen fortsätta neråt Ven i dag. Hon hade gått på lastbilen på direkten ingen tveksamheter alls :) Hoppas hon får det bra nu gumman men kommer sakna henne en hel del :cry:

Hoppas också att hon får det bra där hon hamnar! :)

Hon får det förhoppningsvis jättebra :bump: Men kan tänka mig att det samtidigt känns att hon flyttar...

LindaKL: Hoppas att du hittar en vettig stallplats snart. Dock trist med folk som säger onödiga kommentarer, förstår att det är lättare sagt än gjort, men försök följa Kickis råd om att ignorera dom.

Tack! :)

Vi tog de första travstegen idag. Han är supertaggad och ligger på så fort jag kortar tyglarna men jag har försökt hålla honom i skritt ändå hittills. Underlaget är inte toppen nu med slask, lera och is om vartannat men jag hittade en vägstump idag som inte ledde mot hem heller och lät honom trava lite. Han ville mer men jag vill inte riskera något.
Nu vill jag att snön smälter snabbt!

Oh, här verkar vara en tråd för mig! :)

Har varit medlem på Buke i 9 år och var ganska aktivt skrivande ett tag men har haft uppehåll ett bra tag tills nu.

Jag har en Kallblodstravare som fyller 19 år nu i Maj och vi köpte honom för snart 10 år sedan (sept) och då hade han gått på travet och kammade väl inte in de där stora slantarna så han såldes som ridhäst.

Jag har själv ridit mycket i min ungdom (är nu 52) men vi köpte honom till vår då 14 åriga dotter som ridit nästan innan hon kunde gå. Själv red jag inte eftersom jag tyvärr lagt på mig en hel del kilon ooch när det var som värst vägde jag mellan 106-108 kilo :cry:

Nåväl, nu har jag hand om hästen mestadels själv eftersom dottern bor i en annan stad och bara kommer hem ibland men jag bestämde att jag inte ville sälja pållen utan skulle ta tag i min vikt och starta upp min ridning igen.

Detta har dock tagit lite tid så hästen har gått och "skrotat" i sina stora hagar tillsammans med sin hästkompis förrutom att han ibland har skrittats ut i skogen av dottern.

Men nu ska det bli ändring - på fredag (i morgon) kommer dottern hem och jag ska kravla mig upp i sadeln! :eek: :)

Jag har gått ner 43 kilo i vikt och väger nu 63 kilo, endast 1 kg från vad jag vägde för ca 24 år sedan när jag började lägga på mig. Så nu kan jag inte skylla på vikten längre och jag ser verkligen fram emot morgondagen :)

Denna tråd passar mig ypperligen för jag kommer endast att utföra "skogsmulleridning" även om jag givetvis för mig själv kommer att damma av mina slumrande dressyrkunskaper.

Till en början håller jag mig nog i hagen för både balans och mod på att ge sig ut på äventyr i skogen saknas och gör att jag tar det lite lugnt.

Hej hopp i galopp får också vänta ett tag tror jag - vi är ju verkligen inte igång varken pållen eller jag :D

En liten bild på underverket - dock är detta en sommarbild, just nu är han tjockpälsad och mycket mörkare :p

litefrminskadDito1.jpg

Senast ändrad:

välkommen=) vad kul att du ska ta upp ridningen igen=).. de finns ju inget underbarare än en ridtur i skogen.. å bra jobbat med vikten..=) kör hårt.. hehe

Välkommen :) Fin pålle :)

Hur har du betett sej för att gå ner i vikt???
Försöker jag med men det går lite segt ;)

Jag äter lchf sedan ett bra tag tillbaka. :)

Hade varit i mål för länge sedan om jag hade hållt mig på banan men tyvärr är jag en tröstätare med sockermonstret i hälarna och har gjort en del avsteg och för varje urspårning är det ju tyvärr som att trycka på "pausknappen" i viktnedgången....men nu är jag tillbaka i mitt forna jag! (Förutom åldern då ha ha :p)

Okej :) Hoppas ridningen går bra :) Rider ändå jag fast jag är "fet" men hästen verkar inte må dåligt av det och inte jag heller så jag hoppas att det hjälper mej i viktnedgången istället som motion :)

Tack för det och jag tror nog det ska gå bra :)

Jag gjorde faktiskt ett försök för ca 25 kilo sedan men kände mig inte riktigt bekväm - kände mig klumpig och nervös. Gjorde ju inte saken bättre att hästen lät typ "Oooouuuhhh!"när jag satte mig :o

Tror egentligen inte det var så farligt för honom - han är robust men i alla fall :p

Haha vilken snäll häst :D Stånkar och stönar sådär ;)

Hade jag märkt på min att han tyckte det varit jobbigt med mej hade jag ju självklar inte ridit men han verkar inte bry sej så jag fortsätter.

Men det lite pinsamma är att hästen har gått ner ca 100kg på några år men matte har så dålig självdisciplin så går inte ner i vikt....har jag lyckats få ner hästen så ska jag väl lyckas med mej själv så småningom också :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 774
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar