Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

men är de nån annan där ute som får en hel häst på golvet när rykten är klar? jag har nästan två hästar på golvet:P å håren är typ 5cm långa åxå:P

Japp Pojken tappar utav bara den nu. Gul matta runt honom när man borstar ;)
Ska bli så skönt att få bort den låna tjocka pälsen på honom nu.

Jag har också så vid ryktning ;) fäller hur mkt som helst och långa strån. Får en halv häst på golvet varje dag haha.

Min ponny har aldrig gått barfota vad jag vet. Tror ni jag kan prova ha han barfota i sommar? Ev bara sko framtill. Jag rider ju bara ut i olika underlag.

Jag får en halv häst varje gång jag ryktar med. ;) Tar aldrig slut.. Långa strån med varierande färger (han är nästan fux och vit under magen å på insidan av benen). Han verkar tycka det är skönt när jag borstar bort det.

Min häst har gått barfota på alla fyra under vår och sommaren. Han har bra hovar men det är inte rätt underlag att ha honom barfota så jag kommer behålla skorna på nu tror jag. Märkte att han gick bättre när jag valde att sko honom i höstas.

jag testade med min. han var skodd bara fram när jag köpte honom då var de augusti. men sen av gammal vana så slängde jag på bak igen ganska direkt.. tills jag bestämde mig för att testa barfota den vintern.. å de funkade. sen slängde jag på bara fram.. tänkte testa å se hur han reagerade.. + att de är billigare å funkar de med bara fram så varför "slösa" pengar då:P å de funkade ju.. från våren ända fram till i oktober då började han ömma lite på vissa underlag i skogen å på banan gick bra så lät de vara så tills jag slet av dom i december å sen dess har han gått utan å får gå utan till april nu.. då blir de fram igen å se hur han reagerar.. de märker man ju ganska lätt om dom ömmar.. tycker jag iaf å blir han öm så slänger jag på bak då i såfall..

så testa.. tror du märker om h*n brjar ömma..

*kl*

I dag har jag varit och hälsat på tant Juanita som nu varit hos sin fodervärd i 6 månader ungefär.
Vi red en sväng också. Jag fick rida Juanita :)

Sen när jag kom hem till Pojken så lära han nosa på mina vader för där luktade det nog Juanita och Juanita luktade på min jacka för där luktade det nog gamla kompisar :)

Så här ser tanten ut nu...
20130315_131748_zps76d7b75a.jpg

Hovarna är inte så fina men dom jobbar på att få dom bättre....så det tror jag hovslagaren och fodervärden har koll på...

Vilken fin tjej! :)

Hos mig har Fleygur fått komma ut i den stora hagen i 3 dagar nu. Första dagen med gammeltanten, igår själv och idag fick de andra 2 islänningarna ta den hagen och han och gammeltanten delade på den "vanliga" hagen där ligghallen står. Gissa om han brallade och sprang när han fick komma ut första dagen..synd nog hann jag inte med att filma honom men det var en fröjd att se hur glad han blev att få springa på en större yta. :love: Han blev kär i ett träd ganska snabbt och stod där länge och kliade sig över hela kroppen. Stackarn har ju inte haft något i sin sjukhage att klia sig mot så det var välbehövligt säkert nu under pälsfällningen. ;)

Han fick kroppen genomgången i förrgår och det märktes att han avlastat det skadade benet men annars var det ingen fara med honom. Höger bogsida och vänster bak var han stel och fick extra behandling. Det var ju höger framben som sprickan satt så det var ju inte så konstigt att han var stel där. Han fick magnettäcke på, laser på flera ställen, massage, stretchning och akupunktur där det behövdes. Han slappnar av och gäspar stort efter en stunds behandling. :)

Har inte promenerat så mycket pga av underlaget men igår gick vi en kortis och idag en lite längre sträcka. Nafsandet var mycket mindre idag. Jag fortsätter att säga nej snabbt och tydligt när jag ser att han är på gång. Det är oftast om vi stannat till en stund och jag vill att vi går vidare som han sträcker fram huvudet för ett nyp så jag vet när det kommer. Detta hände inte så många gånger idag och när vi kunde gå vidare utan detta beteende fick han beröm istället. Gick med grimma faktiskt idag så jag är glad att han skötte sig så bra denna gång. :)

En bild från dagens promenad. Mobilbild så inte så bra kvalité dock.
578377_10151350637578616_601372741_n.jpg

Va roligt att det går bra för er :)
Längtar efter mjuka isfria vägar nu inte hårda isiga vägar som man har nu :)

jag testade med min. han var skodd bara fram när jag köpte honom då var de augusti. men sen av gammal vana så slängde jag på bak igen ganska direkt.. tills jag bestämde mig för att testa barfota den vintern.. å de funkade. sen slängde jag på bara fram.. tänkte testa å se hur han reagerade.. + att de är billigare å funkar de med bara fram så varför "slösa" pengar då:P å de funkade ju.. från våren ända fram till i oktober då började han ömma lite på vissa underlag i skogen å på banan gick bra så lät de vara så tills jag slet av dom i december å sen dess har han gått utan å får gå utan till april nu.. då blir de fram igen å se hur han reagerar.. de märker man ju ganska lätt om dom ömmar.. tycker jag iaf å blir han öm så slänger jag på bak då i såfall..

så testa.. tror du märker om h*n brjar ömma..

Jag får prata med hovis och prova :) inte hela världen om han börjar ömma och jag får sko för hovis äger stallet/bor på gården och kan nästan när som helst ;) jätte lämpligt när någon häst trampat av sig skon (hände här om dagen) eller fått en lös för då kan han med lite tur komma direkt så kan man få det gjort på ett par minuter och rida ändå som planerat :)

Ja just det ja, Juanita :) Har hon blivit mindre eller blandar jag ihop saker och ting nu?

Nä du blandar nog inte i hop hon har blivit mycket mindre...men nu har tyvärr fodervärden sagt att hon inte vill ha henne längre så nu försöker vi leta ny eller nån som vill köpa henne. Förhoppningsvis har vi hittat några som är intresserade.

Härligt att hon blivit mindre, kom som sagt upp en bild i huvudet av henne av någon anledning och minns då att hon var större. Lustigt att man minns vissa saker, men kommer knappt i håg vad man själv gjorde i går :p Gillar förvisso den typen av häst så kanske är därför..

Får hoppas att ni hittar något hem till henne, vad används hon till? körning, ridning?

Hon både rids och körs men är inte speciellt utbildad inom något av det. Men hoppas nu att vi kan hitta nån som vill ha henne en längre period eller kanske köpa. Hon är ju 10 år så hon är ju inte gammal.
Men en kompis hade en kompis som skulle ta bort sin nuvarande häst och var intresserad av Juanita så hoppas det går vägen så stackars Juanita slipper flytta runt så hemskt mycket.

*kl*

Suck i dag fick vi lite till snö :( det var ju inte efterlängtat....1dm puder snö med blankis ute på vägarna nu ungefär :(

Hoppas våren tänker komma snart nu. Börjar bli less på snö kyla och halka nu.

Medryttaren tar Pojken i morgon så hoppas det är bättre väder på torsdag så det kanske går att motionera pållen då. Eller går gör det nu med men min lust till det är som bortblåst :(

Här har det också börjat snöa.. Snöstorm i 3dagar nu ... SUCK!

Hästen fick iaf ut o lufta sig i söndags, blev mkt uppskattat att få galoppera igen! (Detta innan snön kom..)

Glad häst!

kanarieoarna__felicia_342_5146d32bddf2b33681d5f15d.jpg

å i natt kom de snö till oss.. inte mycket men ändå , man ser iaf inte vart de är is å kan därför inte rida*suck* tycker de ska bli vår. NU!

Här har det varit två soliga nästan vårlika dagar i helgen. :) Idag kunde man höra takdropp och det var slask istället för is på vägarna. Hoppas hoppas detta betyder att vi på väg åt rätt håll nu!

Igår satt jag upp igen för första gången. Vi skrittade ca 20 minuter på en skogsväg som är plogad och med ganska plant underlag. Han verkade glad för han frustade som bara den men gick lugnt förutom på hemvägen då han trippade på lite mer(som han alltid gör då). Idag tog vi en till tur och han visar inga tendenser till att ha ont i benet idag heller. :) Kommer fortsätta ta korta skritturer åtminstone ett par veckor till så han får vänja sig vid tyngd på ryggen igen och jag får testa ordentligt att han inte har ont eller så.
Kommer varva skritturerna med longering så han får springa av sig lite i rundcorallen utan någon på ryggen.

Han fortsätter fälla hår som en tok...jag borstar och borstar och det kommer bara mer och mer... ;) Halva hästen ligger på backen innan jag ger upp för armen krampar.. ;)

Hoppas ni andra haft lika fina dagar i helgen som vi häruppe!

härligt att läsa att du ridit. förstår ut de måste känts bra:-)

här var lördagen underbar så jag tog en tur i vår snöfyllda paddock med skritt å lösgörande å lite trav så han lyfte benen riktigt ordentligt å lyssnade toppen bra. å jag fick omsluta med mina skänklar i traven för att sitta kvar å de är bra för jag behöver träna på de:-P idag har de dock vräkt ner snö så ingen höjdare

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 776
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30