Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Hoppas plåtarna såg bra ut i dag :) Glöm inte att uppdatera oss ;)

Tack! :)
Det gick bra idag. :) Fick först gå med honom brevid, sen löslongera vi honom i rundcorallen och sen longerade vi med lina på en hårdare yta och han visade ingen hälta alls. :) Hon klämde genom benet och sen tog vi 4 plåtar från olika vinklar. Inget syntes på plåtarna så nu får vi äntligen börja igångsättning med honom. :)
Först skrittpromenader på 45 minuter varje dag i 3 veckor. Sen börja med trav i lugnt tempo i 3 veckor och då får jag longera honom också. Ser allt bra ut efter dessa 6 veckor så får jag longera honom i galopp och sen sitta upp med stödbandage på benet.
Ska bli så skönt att komma av gården med honom. Tror han kommer uppskatta att se något annat än gården med. Får se hur mycket studsboll jag får hantera nu bara.. ;) Tror han får gå i hagen nån timme innan jag tar promenad med honom så han är lite lugnare.
Tack för ert stöd och alla snälla svar från er! :)

vad kul att höra tycker jag!! :-D hoppas verkligen att allt kommer se bra ut efter dessa veckor :-D

ja då kanman nog inte rida på ett tag nu då:S allt som smält som fryser blir isgata som inte går att gå på.. å jag som vill komma igång nu när de är så fint väder.. men får väl vänta tills de smält bort ännu mer:(

Ja lite tråkigt med isen nu :( Hoppas det blir varmt så den försvinner från vägarna snart.

ja de är inte så skoj.. hade inte ridit ordentligt ens om jag hade haft brodd.. litar inte fullt på brodd heller,,, skulle aldrig våga ha nån direkt fart även om jag hade haft de..

Vad jobbigt :(

Här har det smält bort helt från vägarna och är runt +5 så det går att rida utmärkt på! Inte spec hårt heller.

På ridbanan, i skogen och på fälten är det fortfarande snö så där får man rida också :)

Tog första promenaden med killen igår. Jag var nervös innan men försökte att inte visa det för honom. Han var lite spänd också efter all tid i box och sjukhage. Sen hann vi ju aldrig röra oss så mycket i området innan skadan hände så han känner ju inte igen sig överallt heller. Delar av skogen har vi ridit i tidigare och när vi kom till dom märkte man att han kände igen sig.
Han tittade ganska mycket och stannade och nosade på allt och lite till men märkte på öronen att han hade koll på allt runt om oss. Var lite motvillig att gå ifrån gården liksom och ville inte riktigt följa med mig och försökte vända några gånger. När vi vände så blev det tvärtom-då låg han på så jag fick kramp i armen tillslut. När jag försökte stanna för att få bättre kontroll av honom så började han konstra lite.
Han har en dålig ovana som blev extra tydlig igår och det är att nafsa på armen jag håller grimskaftet i. Jag korrigerar med rösten och han får en näve tillbaka men det hjälper inte. Vet inte om han fortfarande testar mig eller om detta är något han alltid hållit på med även hos förra ägaren men måste få bort detta dumma beteende på nått vis.
Idag tar jag nog på tränset innan vi går ut så jag har lite bättre kontroll på honom. Är ju så halt ute att jag vill inte att något händer.

Kanske är mycket överskottsenergi som bubbla inom honom också som han inte vet vad han ska göra av.
Förhoppnigsvis blir han kanske bättre när han rört på sej lite mer :)

Hoppas igångsättningen går bra :) Ta det lugnt i halkan :)

Kanske är mycket överskottsenergi som bubbla inom honom också som han inte vet vad han ska göra av.
Förhoppnigsvis blir han kanske bättre när han rört på sej lite mer :)

Hoppas igångsättningen går bra :) Ta det lugnt i halkan :)

Tack! :)
Det gick bättre med tränset på idag. Han hade lite att pyssla med när bettet var i munnen. ;) Men han är spänd och ligger på hela tiden. Ögonen visar tydligt att han är en tidinställd bomb. Frustar och skakar på huvudet precis som han gör när han brallar i hagen så jag fick hålla handen tyglarna korta hela tiden. Böjer på nacken som han aldrig gör när man rider. ;) Var tydlig (tycker jag då) med att berömma honom när han slappnade av i nacken och sänkte huvudet istället.
Han nafsade inte som igår så det blir nog träns på tills lite av överskottsenergin lagt sig. Känns nästan som jag borde ha hjälm, skor med stålhätta och säkerhetsväst på tills han lugnat ner sig....är inte den modigaste typen så jag är lite rädd när vi är ute och går måste jag erkänna. :crazy:
Köpte en skogsmulle som var trygg och lugn och nu är han långt ifrån det....Men får jobba med mig själv och tänka på att han blir lugnare bara han fått springa av sig.

Hoppas han lugnar ner sej när han fått sej några dagars promenader.

Du kan inte ha nån som kan följa med dej på promenaderna om du känner dej lite osäker? Eller finns det nån väg ni kan gå som du känner sej säkrare på?
Antar att din osäkerhet spelar av sej på honom lite grann också ;)

Hoppas han lugnar ner sej när han fått sej några dagars promenader.

Du kan inte ha nån som kan följa med dej på promenaderna om du känner dej lite osäker? Eller finns det nån väg ni kan gå som du känner sej säkrare på?
Antar att din osäkerhet spelar av sej på honom lite grann också ;)

Jag funderade på det idag men har ingen som kan följa på vardagarna tyvärr. De andra som står på samma gård jobbar och på kvällen är det för mörkt fortfarande för att gå ut i skogen. Ingen av mina vänner har häst nu och de jobbar också dessutom. Så jag får kämpa på själv. Törs nästan inte erkänna för någon att jag är rädd för då får jag bara höra "varför köpte du häst för då" eller liknande..

Vägarna är okej förutom att de är hala bitvis så man måste hålla koll. Han är en säker häst annars som aldrig är rädd för något överhuvudtaget så när vi rider är jag aldrig rädd faktiskt. Jag förstår att han känner av min osäkerhet och därför blir jag så arg på mig själv för jag gör ju saken bara värre själv.

Hoppas som du skriver att han lugnar sig när vi gått några dagar och han börjar känna igen omgivningarna och sånt. :)

Tycker du är duktiga ja som iaf försöker gå ut och gå med honom fast du känner dej osäker.
Nästan alla som har privat hästar nere på ridskolan här i byn rider inte ut på sina hästar. Dom blir så tokig när dom kommer ut säger dom. Så det är nog ganska många som är rädd för sina hästar.
I början när jag hade min var jag rädd för honom också men vi har jobbat i hop oss lite bättre nu så jag vågar mer.

Tycker du är duktiga ja som iaf försöker gå ut och gå med honom fast du känner dej osäker.
Nästan alla som har privat hästar nere på ridskolan här i byn rider inte ut på sina hästar. Dom blir så tokig när dom kommer ut säger dom. Så det är nog ganska många som är rädd för sina hästar.
I början när jag hade min var jag rädd för honom också men vi har jobbat i hop oss lite bättre nu så jag vågar mer.

Tack för ditt stöd! :)
Rider dom bara i ridhus menar du? Men hur roligt är det då för både hästar och ryttare? Jag vet att jag var rädd när jag red på ridskolehästar och man skulle ut i skogen. Men det var ju för att de så sällan fick komma ut i skogen och därför blev rädda för allt och inget-sånt en häst som alltid är i skogen inte tänker på. Vi red dessutom i en ganska stor grupp så blev en rädd så följde ju de andra efter..

Det är den stora fördelen med min häst och en av anledningarna till att jag köpte honom. Att han är så säker när man rider. Vi har stött på skotrar, motorcrossar, traktorer, olika djur och mycket annat och han reagerar knappt. Kanske lyfter lite på huvudet eller så men annars inget. En gång mötte vi en skoter i ganska bra fart samtidigt som ett träd rasade i skogen brevid oss..hans enda reaktion var på sällskapet vi hade med oss som blev rädd och därför skrämde honom. En annan gång mötte vi en tjej som red en häst och hade en annan som handhäst-återigen så reagerade vårt sällskap med att stegra sig och försöka sticka och dra med oss i farten. Men hade vi mött dom själv hade han bara tittat och sen inget mer. Rider därför honom helst själv faktiskt-han är tryggast då konstigt nog. :)

Va bra att ni hittat varann-det är ju så att det tar ett tag att hitta varann och få förtroende. Jag har ju bara ägt min häst i några månader och mitt i detta flyttade vi och så hände skadan så jag får väl hoppas att det blir bättre när allt är normalt igen. :)

Ja nästan alla privatisar rider bara i ridhuset eller på ute banan. Har en kompis som står där med sin foderhäst och hon är den enda som rider ut. Dom andra verkar vara rädd för sina hästar när dom rider ut för dom blir så tokig och tittig.

Är han så där lugn som du beskriver honom annars så tror jag att när han nu får röra på sej så kommer han bli lugnare sen :)

Ja nästan alla privatisar rider bara i ridhuset eller på ute banan. Har en kompis som står där med sin foderhäst och hon är den enda som rider ut. Dom andra verkar vara rädd för sina hästar när dom rider ut för dom blir så tokig och tittig.

Är han så där lugn som du beskriver honom annars så tror jag att när han nu får röra på sej så kommer han bli lugnare sen :)

Inte konstigt om de blir tittiga när de aldrig får tränas i andra miljöer än i ridhus/ridbana är min åsikt. ;)

Jo jag tror nog han blir sitt normala jag bara han kommer ner i varv och han får rusa av sig lite mer. Min snälla brorsdotter har lovat att följa med mig ut på några promenader när hon kan. :) Hon har ridit min häst förut många gånger när han stod hos förra ägaren så det känns bra att ha med henne som han känner igen också. Fega faster... ;)

Några nya bilder på pållen. ;) Köpte ny kamera häromdan och har testat den lite senaste dagarna.

858500_10151326559563616_383951713_o.jpg

885533_10151323131738616_1757524135_o.jpg

860782_10151326559988616_1296375937_o.jpg

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 776
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar