Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Det rullar på hos mig. Vad jag kan se så haltar han inte alls längre och han visar ingen ömhet när jag klämmer genom benet. Hoppas få hjälp av någon hästkunnig så jag verkligen kan se hur han rör sig nu. Har pappa som chaufför en av vändorna jag gör dit varje dag men han törs inte leda min kille och kan ju inte heller se med "hästögon" hur han rör sig. De jag delar hage med har jag missat tyvärr senaste gångerna dom varit där.
Veterinären ringde och kollade läget med oss under veckan och hon sa att till nästa helg när det gått 2 månader sen skadan skedde så borde jag kunna släppa honom med de andra. Då har det fått läka ordentligt. Sen kommer hon ut för att ta en plåt för säkerhetsskull och för att ge klartecken på att starta igångsättning....
Igångsättningen kommer bli spännande. Han har nu stått i 2 månader helt utan motion alls mer än det han rör sig i hagen. Innan dess har han vilat ganska mycket också sen början av november pga hältutredningen. Så jag kommer få handskas med en krutburk gissar jag. Han går hjälpligt att leda nu för alla överskottsenergi...
Det jag är mest rädd för nu är att släppa ihop honom med de andra igen. "Surtanten" som gav honom sparken är fortfarande likadan när de närmar sig varann. De har ätit hö med bara elstängsel emellan utan problem men annars så är det öronen bakåt på båda två... :( De andra två hästarna i samma hage är ingen problem alls och han har fått en ny kompis i valacken. När de först släpptes ihop innan skadan så såg det hur lugnt ut som helst när vi alla var där och tittade till dom efter första introduktionen var överstökad. De stod brevid varann och åt hö runt balen och vad jag vet kom de överens inne i ligghallen med. Det hann gå 6 dagar utav lugn och vi slappnade alla av för det såg så lugnt ut i gruppen. Sen hände något som ledde till sprickan i benet...

Har någon tips på hur man bäst släpper ihop dom igen så är jag tacksam! :) Vill att detta ska funka för jag trivs väldigt bra på detta ställe och vill inte flytta på honom igen efter denna jobbiga tid som varit.

Ursäkta att det blev så långt! Hoppas någon orkade läsa allt. ;)

Håller tummarna att din är bättre! :)

KL

Dags för mig och min tant att joina skogsmullarna tror jag!
Tanten ifråga är en okänd import från Norge. 17 år i år.

Nu är vi trötta på vintern o vill ha vår igen!

Lite bilder från vintern som varit.

flis21_512b8d82e087c36efac0b287.jpg

flis13_512b9051e087c36f1a17de16.jpg

dsc_1365_50d9faaa9606ee5a7818fbf0.jpg

dsc_1420_50ba2e71ddf2b33fa30029b2.jpg

dsc_1192_50d01743ddf2b3714d000f73.jpg

Men måste alla hästar gå i samma hage? Jag hade nog inte vågat chansa på att släppa ihop alla och ev. få min häst skadad igen!

Men måste alla hästar gå i samma hage? Jag hade nog inte vågat chansa på att släppa ihop alla och ev. få min häst skadad igen!

Han står på lösdrift och har nu stått själv i en mindre del av den stora hagen. Han vill absolut inte gå själv (börjar visa det tydligt nu att han vill vara med de andra) och har aldrig gjort det förut heller. Det finns inget regelrätt stall på gården utan en stor ligghall och en sjukbox(den han använt nu under skadetiden) så jag vet inte hur vi skulle lösa det om han inte går med de andra. Jag har haft tur i all otur att jag inte jobbat under denna period så jag har kunnat vara dit 2 ggr/dag för ut-och insläpp sen han fick gå ut i hage igen.

Jag vill självklart inte att han blir skadad igen och är medveten om att det inte är det bästa att släppa ihop igen när de fortfarande har broddar men jag vet inte hur vi ska lösa det annars rent praktiskt. Jag pluggar heltid på distans och min ekonomi är körd i botten mer eller mindre efter alla turer med veterinärer och annat så jag måste söka mig ett extrajobb nu. Kommer därför inte kunna åka dit varje dag 2-3 ggr/dag för ut/in-släpp och lunchmatning. Jag har inte råd att betala gårdsägaren extra för att hon ska sköta 1-2 av dessa pass heller.

Väldigt frustrerad som sagt... :( Vi fick flytta till detta ställe lite hastigt och lustigt så jag är glad att vi ens hittade en plats då kring nyår. Vet verkligen inte var jag skulle ta vägen med honom om jag inte kan stå kvar här. Han behöver stå på lösdrift för att hålla igång bakhasorna (spatt) och för att han mår bra av detta även annars och för att det ska funka praktiskt för mig med.

Vet varken ut eller in vad jag ska göra för att lösa detta. Känns lite som pest eller kolera hur jag än gör. :confused: Hade jag råd och han fick sällskap av åtminstone en häst till i sin hage så skulle jag stå ut med 3 vändor om dan till honom till man kan ta bort broddarna. Då kunde han få stå i sjukboxen på nätterna. Det är minst 1 månad till och kanske längre på mina breddgrader innan man kan ta bort dom.

Nu blev det ett långt och deppigt inlägg....sorry.....vet som sagt inte hur jag ska göra med detta.... :confused:

Välkommen och trevliga bilder :)

LindaKL Hur många hästar var det på lösdriften? Det finns ingen möjlighet att dela på hästarna så att de går två och två i stället för alla fyra? (fått för mig att det är fyra hästar, men jag kanske minns fel?)

LindaKL: Jag läste ditt inlägg lite för snabbt, såg nu att det fanns endast en ligghall på gården och då blir det förstår lite tokigt att dela upp dom..

KL

tänkte bara höra med er här inne om de är nån som vet om ett tredelat tränsbett med en platta i mitten istället för en "bulle" är skarpare?

*kl*

I går hade vi lite träningshjälp jag och Pojken. Han var lite spänd och springig i början men det släppte efter ett tag. Så till slut gick det riktigt bra :)
I dag blir det nog en promenad så vi inte stelnar till...i morgon kommer blivande medryttaren och ska testa rida ut på honom :)

IMG_3184_zps725ea85e.jpg

Men fy vilken jobbig situation! Din stackare :(

En av mina hästar har nästan "strukit med" två gånger pga av att han blivit sparkad i hagen. Första gången hade vi försökt introducera honom i en ny liten flock i flera dagar, fanns en surtant som rusade mot honom flera gånger. Varje gång kutade jag in och gick emellan... :crazy: Hon coolade ner sig efter ett tag, tror det var 5-6:e försöket att släppa in min häst, allt såg bra ut men jag stannade ändå i hagen hela dagen och en stor del av natten (sommar), gick hem och sov några timmar för att nästa morgon hitta min häst hängandes i hörnet fullpepprad med hovavtryck. Han hade fått en fet smäll ovanför hasen och kunde inte ställa ner benet ens. Tog flera månader men han blev bra, bytte stall så klart.

Andra gången hade han gått med en annan häst i några månader helt utan problem, jag hade varit mycket mycket försiktig med att släppa ihop dem, de fick närma sig stegvis under några veckor. En vintermorgon när jag släppte ut dem blev den andra hästen lite skrämd, hon hoppade till och råkade nudda min häst, hon var en osäker häst som ville hålla sig nära min för att han var trygg, men hon blev skraj av att de fick närkontakt och kastade direkt upp bakbenen. Resultatet var ett schatterat griffelben som opererades ut direkt, blev flera månaders boxvila.

Båda hästarna som sparkade min var barfota.

I din situation skulle jag aldrig släppa ihop dem igen. Mycket för att jag skulle inte orka med den oro som kommer av att man inte vet vad som möter en när man svänger in till stallet -det är ett helvete :devil:

Om det inte fanns någon annan lösning (vilket det inte verkar göra i ditt fall) så skulle jag kräva att hästarna släpps ihop utan bakskor, när det gått någon vecka kan man ju slå på dem igen om allt ser lugnt ut. Om lösdriften (och hagen) är modell större kan man ju dela av den och hålla din plus en till häst på ena sidan och resten på den andra.

Hoppas verkligen att det löser sig för er! :bump:

//Fjellheim, som numera håller sina egna hästar långt bort från andras hästar :cool: Vilket ju bara är förunnat oss som äger flera, har man en så är man ju utelämnad åt andra så att säga.

Men fy vilken jobbig situation! Din stackare :(

En av mina hästar har nästan "strukit med" två gånger pga av att han blivit sparkad i hagen. Första gången hade vi försökt introducera honom i en ny liten flock i flera dagar, fanns en surtant som rusade mot honom flera gånger. Varje gång kutade jag in och gick emellan... :crazy: Hon coolade ner sig efter ett tag, tror det var 5-6:e försöket att släppa in min häst, allt såg bra ut men jag stannade ändå i hagen hela dagen och en stor del av natten (sommar), gick hem och sov några timmar för att nästa morgon hitta min häst hängandes i hörnet fullpepprad med hovavtryck. Han hade fått en fet smäll ovanför hasen och kunde inte ställa ner benet ens. Tog flera månader men han blev bra, bytte stall så klart.

Andra gången hade han gått med en annan häst i några månader helt utan problem, jag hade varit mycket mycket försiktig med att släppa ihop dem, de fick närma sig stegvis under några veckor. En vintermorgon när jag släppte ut dem blev den andra hästen lite skrämd, hon hoppade till och råkade nudda min häst, hon var en osäker häst som ville hålla sig nära min för att han var trygg, men hon blev skraj av att de fick närkontakt och kastade direkt upp bakbenen. Resultatet var ett schatterat griffelben som opererades ut direkt, blev flera månaders boxvila.

Båda hästarna som sparkade min var barfota.

I din situation skulle jag aldrig släppa ihop dem igen. Mycket för att jag skulle inte orka med den oro som kommer av att man inte vet vad som möter en när man svänger in till stallet -det är ett helvete :devil:

Om det inte fanns någon annan lösning (vilket det inte verkar göra i ditt fall) så skulle jag kräva att hästarna släpps ihop utan bakskor, när det gått någon vecka kan man ju slå på dem igen om allt ser lugnt ut. Om lösdriften (och hagen) är modell större kan man ju dela av den och hålla din plus en till häst på ena sidan och resten på den andra.

Hoppas verkligen att det löser sig för er! :bump:

//Fjellheim, som numera håller sina egna hästar långt bort från andras hästar :cool: Vilket ju bara är förunnat oss som äger flera, har man en så är man ju utelämnad åt andra så att säga.

Jo jag förstår att olyckan kan vara framme även om de är barfota-tyvärr. :(
Det som är så frustrerande är att allt var så lugnt första veckan-de samsades runt höbalen (vi har slow-feednät över hela balen), jag kunde stå med alla tre runt mig och dela ut godis utan tjafs, vad jag vet samsades de i ligghallen med (den är gjord för 6 hästar och har en jättestor öppning) på nätterna och jag var så glad att ha hittat ett så bra ställe. Jag var dit varje dag och kollade till flocken, gårdsägaren kollade också till dom varje dag och vi sa alla att det såg så lugnt ut i flocken....
Han stod i öppningen på ligghallen när jag hittade honom så min misstanke är att något hänt därinne. Jag ser att "surtanten" vallar undan det andra stoet därinne om hon ska fram, likaså runt höbalen så vallar hon bort henne om hon vill ha en plats. Det andra stoet är en gammal dam som hellre går undan än hamnar i bråk.
Valacken och min har blivit kompisar och har inga som helst problem med varann och han är ledaren i flocken och är den som vallar bort "surtanten" när han vill. Min kille har gått med minst ett sto tidigare som jag vet om så han har funkat med ston förut.
Nu tror jag inte att min kille är helt oskyldig och ett helgon såklart.
Usch vilken ångest jag har över detta... :( Försöker tänka ut en lösning och väger alternativen fram och tillbaka. För det är ju som du säger att jag har ingen garanti för att det kommer funka ens längre fram om jag låter honom gå kvar i sjukhagen tills man ta bort broddarna..

Ursäkta att jag skriver av mig här..ni får säga till om jag är för jobbig... ;)

LindaKL: Jag läste ditt inlägg lite för snabbt, såg nu att det fanns endast en ligghall på gården och då blir det förstår lite tokigt att dela upp dom..

Jo det är tyvärr så. Han får säkert gå med gammeltanten eller valacken på dagarna om jag pratar med de andra. Sjukhagen han går i nu är väl inte jättestor men jag ser att andra hästar samsas i lika "små" hagar nu på vintern på andra ställen här. Det som behöver lösas är utsläpp+frukost på morgonen, lunchen och så insläpp+kvällsmat. Nu går han ute ca kl. 10-18 men jag vill öka den tiden nu när benet är läkt och då måste han ju få lunch med.
Känns som jag bara gnäller nu så jag ska sluta skriva. ;)

Inte behöver du sluta skriva heller, jag tror ingen misstycker att man klagar av sig samt bollar lite tankar och idéer här, det är väl lite det som är tanken med tråden? :)

det är bara att gnälla på tycker jag=)

kL
idag var de uuuuunderbart att rida ute i snön när solen sken.. de var tungt för honom att gå i snön då vi har så mycket å de är tungt nu när solen tittar fram i plusgrader.. men jag lyckades ändå att trava några meter utan problem.. har märkt att om jag tar i halsringen så saktar han av.. så ska rida med den så attjag slipper bråka med honom i munnen då han blir stark å bara drar emot om jag tar i honom.. så ska testa=)

Vilken jobbigt situation LindaKL...har tyvärr inga bra tips just nu i alla fall men hoppas verkligen att det löser sej!!

Testa och göra en egen tråd om det här på buke så kanske nån kan ge dej nå bra tips eller knep :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 778
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar