Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

har ni skogsmullar här på buke några tips på hur jag kan göra med min pojk för att han inte ska bli så rädd när vi rider ute i skogen`? han blir så rädd så att han hoppar så kraftigt åt sidan så att jag flyger av.. iaf i trav å galopp så flyger jag ju av då de blir sån kraft åt sidan så har jag inte en chans.. å jobba honom i form osv i dessa gångarter går tyvärr inte i nuläget.. då han inte är musklad osv för de första å för att han är tungriden osv å att jag inte kommit så långt så att jag kan få honom dit ens i skritt..

nån av er kanske har lite samma problem? hur har ni då gjort..är nämligen trött på att flyga av å slå mig.. å de har lett till att jag blivit lite reserverad i ridningen å hellre skrittar än travar å allra mins galopperar.. å han kan ju inte bara gå i skritt i framtiden:S så vet inte riktigt vad jag ska göra..

Min Pojk har varit nästan precis lika dan.
Kastade och slängde sej för minsta lilla och man hänge inte med ett dugg och i vissa fall flög man av :(
Det hela slutade med att jag inte red ut på ett bra tag...men jag gick ut och gick med honom mycket och tömkörde honom också en del ute efter vägarna.
Och vet inte om det hjälpte men nu är han inte alls lika rädd. Om det hade med våra promenader att göra eller vad det är vet jag inte. Så jag kanske inte är till så stor hjälp ;)
Men jag kom på mej själv att spänna mej också när vi red och då är det ju lättare att flyga av än om man slappnar av och försöker följa med.

Haha vet inte om du blev nå klokare men jag försökte iaf ;)

Förresten kan du köra honom nå?

Tack:-) grejen är att han är sån i paddocken åxå. Men har börjat med lite fegsnören som handtag i sadeln å halsring så att jag skakänna mig säkrare.
Tömköra honom går ibland lite sådär. Men han är inte inkörd han är jätte bakrädd:-\ men jag själv är inte så duktig på att Tömköra heller kan bara gå bakom typ.

Vad blir han rädd för nå speciella saker? Eller allt och ingenting?

Han borde ju vara osäker på något sätt eftersom han blir rädd.

Efter han blivit rädd kommer han ner på jorden snabbt igen eller trippar han på tårna ett tag efter?

allt å ingenting..10 gånger kan vi gå förbi den där stenen utan att de händer nåt alls men den 11e så flyger han i luften..
ja de borde hanvara frågan är hur jag ska göra.. eftersom jag flugit av så många gpnger pga att han gör så så har jag blivit osäker.. i början så visste jag ju inte att han gjorde så så då var de ju lugnt tills han hade gjort så ett 10 tal gånger å man slår sig:S å även med andra görhan så.. med erfarnare ryttare än mig..

nä han blir ko lugn... han hoppar åt sidan så de skriker om de.. sitter jag kvar så är allt lugnt.. trillar jag av så hoppar han till igen när jag dunsar i backen sen stirrar han bara på mig som om jag vore dum som låg där nere å sen kan han gå iväg några meter å börja beta.. så han blir ju aldrig rädd på de sättet å sticker ju inte..

hmm...spänner du dej när du rider eller slappnar du av? :p

Bara åker du häst eller hur sjutton man ska säga eller försöker du jobba honom när ni är ute i skogen? Böja lite,flytta lite och sådär...tänkte om han är fokuserad på dej eller att bli rädd för något efter vägen...

Hihi mycket frågor nu ;)

ingen som helst aning.. jag tycker att jag slappnar av så.. men jag spänner mig säkert ibland åxå iaf i trav å galopp..
som de är nu så jobbas han inget då han i stort sett varit still hela vintern.. men jag slö åker ju inte heller.. försöker ju ändå rama in honom eller hur man nu ska säga..å flyttar osv gör jag åxå..

men som i somras så hoppade han inte alls lika mycket men då gick han ju i stort sett varje dag åxå så är ju säkert i huvet som sagt.. å jobba honom i form osv är skitsvårt.. de krävs så mycket till de å jag har inte kommit riktigt dit än med honom:S

Är detta något som du har märkt av på senare tid? Tänker framförallt på att det är kallare och att han ej har varit igång på ett tag? Han kanske är understimulerad i och med att han ej går lika ofta

Min dam kan se spöken överallt om hon ej motionerats på några dagar och nu när det är lite kyligt så kan de ju vara lite mer framåt.

Som Kicki skriver så kan det ju vara bra att arbeta med saker även i skritt så att han inte tänker på att se spöken så att säga.

Om han är rädd/osäker att ridas ut så kan ju promenader vara bra, gå en särskild sträcka, eventuellt tömkör och när du känner att ni är bekväma med den så testa att rida den, och om han ej ser spöken osv så kan du ju testa att trava/galoppera. Förhoppningsvis får ni båda upp lite självförtroende :)

Om du känner att han har överskottsenergi kanske du ska longera/tömköra honom innan så att han får ut energi som du kanske känner att du inte vågar nu när du rider honom?

nä de har varit så sen jag skaffade honom.. han hoppade iväg en gång när jag provred åxå en då reflekterade man ju inte över de för alla kan ju göra så ibland.

de är nästan så att han är mindre tittig nu när de är snö på allt:P

som jag skrev tidigare så kan samma sträcka gå bra hur många gånger som helst utan att han tittar på nåt alls å så när man minst anar de så smäller de iaf:S de är de jag inte förstår riktigt..

han har ingen överskottsenergi i den bemärkelsen att han vill springa å trippa osv utan han går på i sitt lugna tempo hur mycket eller hur lite han än står still..hade han haft överskotts energi som märkts på de sätt att han vill springa så hade de vart lättare att förstå men ja de är ju inte så nu.. men jag har nog kommit på att han måste göra saker så ofta som möjligt vare sig de är ridning eller promenad.. men de ä rjust grejen att han är så oförutsägbar som är så obehagligt tycker jag.. men nu på senaste så har han börjat hoppa framåt med istället för åt sidan å då är de iaf lättare att sitta kvar:P hoppas han fortsätter med de så vore de bättre:P

Ja det kanske är lite överskottsenergi...har ni mycket snö? I så fall kanske du kan ut och pulsa med honom så han får göra av med lite energi ;)

Annars hade Mini-me lite bra tips också tycker jag :)

Du har inte möjlighet att ha nå ridsällskap i bland?? Tänkte om han är lika med sällskap som när ni är ensam :)

ja vi har mycket snö.. men som sagt kan överskottsenergin te sig på olika sätt? med tanke på att han inte vill springa osv..

nä har ingen att rida med.. är ytterst sällan.. å de gör ju åxå att man tappar motivation osv till att rida när man i stort sett alltid måste göra de ensam:S menhan är helt klart bättre när han är ute med nån... men just eftersom att de blir att jag oftast rider ensam så måste han ju kunan gå i alal gångarter ensam med:s

Ja det kan det nog tror jag...kan nog bli både busig het och het het.

Kanske får aktivera hjärnan på honom mer på något sätt...så han får bli trött i hjärnan också inte bara benen ;)

Brukar du göra ledarskapsövningar ibland?

okej för jag vet inte alls:P

jo jag började med förra våren att försöka med ltie NH de sju lekarna å de gick rätt så bra faktiskt.. å så bollar har vi lekt med å sånt bryr han sig inte om.. men sånt som finns naturligt i naturen är farligt.. speciellt små fåglar å torkade buskar å grenar.. men får väl leka med grener med honom:P han är ju livrädd för bommar osv på marken åxå flög av som fasen å slog mig när vi skulle trava över bommar vilket gick bra.. sen efter 5 minuter så var dom farliga å han hoppar rätt upp i luften å snett i luften liksom så jag slog mig illa.. så de är åxå jobbigt:S försöker hitta nån som kan hjälpa mig att aktivera honom men verkar svårt att hitta nån som vill hålla på med hästar gratis:S

å han lyssnar på mig när vi är på marken å jg kan backa honom utan att peta på honom å sånna saker å han följer mig osv.. vet inte vad du menar med ledarskapsövingar men ha i sånt så är han bra

Överskottsenergi kan te sig på olika vis, en del vill kanske "rusa" medan andra väljer att se "spöken", därav att jag gissade på överskottsenergi samt att du skrev att det var bättre förr när han var ute oftare :)

Okej, missade den delen att han kan göra det på samma sträcka, men då är det nog en bra idé att göra som Kicki skrev, försök med lite aktivering för hjärnan :)

Ja men lite det där att du ska kunna flytta framdelen och bakdelen. Han ska stanna när du stannar och gå när du går...då borde ju huvudet få arbeta lite.

Om du har någonstans att stänga in dej kanske ni skulle kunna testa lite löslongering...löshoppning...då får han ju göra av med lite energi och kanske lära sej att inte vara så rädd för bommar...

Kanske trick träna lite lära honom buga...tacka...och så då får han ju använda huvudet lite.

Min pålle är likadan. Han skapar spöken i hjärnan hela tiden. Lugn med bilar, lastbilar och traktorer men sorkhögar, stubbar, stenar, grenar, granar.....you name it! får honom att balla ur totalt ibland.

Även på ridbanan hittar han spöken. Kan vara en hästskit, någon som pissat, solstråle som glimtar in genom väggen, vålnader i vissa hörnen....

Har trott att det skulle bli bättre med åren men efter snart 6 år så är det väl bara att inse att det är sån han är. Undviker varken trav eller galopp men rider dom i samlade tempon och öser inte på för jösses vilka stopp eller kast det kan bli då.

Försöker aktivera honom för att det ska minska men jag tror att den rackarn är smart ;). Det är ju jobbigt att aktiveras och med lite skrämselhicka så kommer man ifrån jobbet en stund.

Har inga tips att ge dig utan jag har bara härdat ut. Lurvasen blir tittigare när han inte gått på ett tag så lite energinyck kan det nog också vara. ET:n sa att hästar som har ont ofta är mycket mer flyktbegärliga och reagerar mer på saker och ting som en försvarsmekanism. I så fall har min pålle haft ont hela livet och det kan jag inte tro.

Själv är jag däckad i hosta, snörvel och feber sen i lördags. Hej lilla influensa! :mad:. Bara att fixa stallet morgon, middag och kväll känns som ett maratonlopp. Lever på ibumentin, hostmedicin och nyponsoppa.

jadu kicki jag brukar släppa honom i paddocken men råkar de ligga bommar osv där så flyger han i luften varje gång han råkar springa förbi:P å löshoppning går inte:S han tvärstannar å tvärvvänder å rusar därifrån.. går liksom inte att "locka" in honom till hindrerna för då riskerar man att bli översprungen:S sen är de svårt när man är ensam å inte har nån som kan hjälpa till åxå..:S

ja vissa hästar är väl helt enkelt sådana.. grejen är att om jag ska håll apå att flyga av hela tiden så vill jag liksom inte hålla på med hästar mer. för jag slår mig så illa att jag inte kan rida på flera veckor å då är ju allt man tränat osv helt i onödan:S så vill antingen kunna lära mig att sitta kvar.. hade han varnat innan så hade de varit lugnt men de gör han ju inte..vem vet de kanske är raserna i honom som inte passar så bra ihop..

jag kollade honom hos en kirporaktor om han hade ont nånstans osv.. för trodde att de kanske var därför som han gjorde som han gjorde men han ömmade ingenstans..

Andorra: Krya på dig!

NightRain: Hehe släpp han på banan med bommar ofta då busar han ju av sej samtidigt och blir kanske van med bommar på köpet ;)

Du får träna på dina knäslutsreflexer ;).

Jag skröt om dom för några år sedan inför en granne som undrade om jag inte brukade åka av när Lurvas gjorde sina stopp och tvärkast. Nope, har så himla bra reflexer i knäslutet svarade jag.......

.....hmmmm

10 minuter senare så låg jag på backen när Lurvas gjorde en 180 graders vändning.......

ska aldrig skryta om dom igen :p

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 781
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar