Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

jag har ridit några gånger för instruktör.. å kommer göra de i framtiden med de få gånger jag kommer ha råd då jag är arbetslös.. men hon sa att jag har "problem" med att omsluta hästen med underskänkeln(?) att jag måste slappna av i lår å omsluta hästen med vaderna.. så de övar jag på hela tiden:P så de kanske hjälper i framtiden:P

Ligger sadeln bra på pållen?

Sadeln Pojken hade innan jag tog ut en utprovare passade egentligen inte men det visste inte jag då.
Jag kunde inte hålla om riktigt med underskänkeln antar jag och det kändes som jag satt verkligt lös när han gjorde bus...
Men nu när vi har sadel som verkligen passar så kan jag hålla om bättre och känner mej lite säkrare i sadeln.
Vet egentligen inte om det är sadelns förtjänst eller om jag ändrat min ridning men det kändes som sadelns förtjänst...

jag har ridit några gånger för instruktör.. å kommer göra de i framtiden med de få gånger jag kommer ha råd då jag är arbetslös.. men hon sa att jag har "problem" med att omsluta hästen med underskänkeln(?) att jag måste slappna av i lår å omsluta hästen med vaderna.. så de övar jag på hela tiden:P så de kanske hjälper i framtiden:P

Det kan absolut hjälpa, alltid bra att veta vad man behöver öva på och försöka tänka och jobba på det. Känn efter om du märker någon förändring när du känner att du omsluter benen rätt, som med allt annat så är det öva, öva, öva som gäller för att det ska sätta sig. Därefter så kommer man på att det är något annat man behöver justera :p;)

Ett klassiskt tips som jag läste igen för någon dag sen bara är "tänk att du har en svans som du har dragit fram mellan benen och dra i den" så att sitsen hamnar rätt

ja sadeln kollades samtidigt som ryggen kollades så den är inte problemet heller.. å han ömmade som sagt inte i ruggen eller nånting..

Börjar se ljuset igen när det gäller min kille. Man märker knappt någon hälta längre och markerar inte när jag känner genom benet. Har fått lyfta och kratsa hoven på det friska benet så han har lagt tyngd på det skadade benet i nästan 2 veckor nu. :)
Idag kunde hovslagaren komma och fixa nya skor dessutom och han protesterade inte alls. Hovslagaren jobbade i korta stunder med frambenen så han fick vila benen lite mellan varje moment.
Nästa vecka ska jag ringa och boka återbesök med veterinären och då ska vi ta någon plåt för att se att allt ser bra ut. Hoppas vi får klartecken att börja återföra honom med de andra i flocken då. Kommer vara nervöst att släppa ihop dom igen för jag är livrädd att han ska få en till spark av "surtanten"(den vi är ganska säker på gav honom en kick). Jag och ägarna till de andra hästarna har diskuterat hur vi ska göra detta på bästa sätt. Han har stått ute i sjukhagen varje dag senaste veckorna och den ligger så han alltid ser och kan ha närkontakt med de andra hästarna med bara ett stängsel emellan. Hoppas "surtanten" genom detta är snällare när han kommer ut igen.

Kan meddela att han är full av överskottsenergi vid det här laget också...;) Försökte ta en kort promenad i lördags så han skulle få se något annat än gården men det var som ha en studsboll i grimskaftet och aldrig har han böjt på nacken så fint som då..så jag vågade inte fortsätta av rädsla för att han skulle göra något dumt och benet skulle ta skada igen. Ut i hagen blev det istället för busen. Får se vad han hittar på när vi får börja röra oss på riktigt igen.. ;)

Hoppas det går bra hos veterinären sen nu då :) Så härligt att läsa att han piggar på sej :)

nu vill jag bli frisk!!! vill ju sätta igång å rida på allvar nu.. å så har jag rett ut mitt sadelproblem så vill verkligen komma igång nu ju..

Skönt med utredda sadelproblem :)

För egen del så har jag haft extremt mycket att göra på jobbet så jag har inte kunnat rida sedan förra veckan och min medryttare har varit sjuk så det blir med spänning som jag hoppar upp i morgon :P Funderar till och med på om jag skulle tömköra i stället.

ja sånt är alltid spännande:P har du en sån häst som måste hållas igång för att vara lugn?=)

Damen kan bli lite laddad om hon får stå ett litet tag, hon är inte extrem så egentligen har jag inget att "oroa" mig för :)

Det ska jag göra, jag har nog blivit ännu försiktigare efter olyckan, omedvetet.

Exempelvis så kände jag mig lite löjlig i förra veckan då jag tvekade när jag skulle fatta galopp. I huvudet så var jag framåt och tänkte inte ens på att jag skulle vara "rädd" men av någon anledning så kände jag hur hela kroppen "tvekade" på något vis, då det blev och kändes riktigt konstigt. Men det kanske är kroppens sätt att reagera? Eller så är/har jag blivit omedvetet rädd?

ja jag känner igen de där faktiskt jag är likadan i nuläget faktiskt:S de är jobbigt är de.. hoppas bara du kommer ur de fär de är inte kul att ha de så alls

Jag får hoppas på det också, ska se om det lossnar så småningom. Dock så kände jag inte så i början när jag började rida igen utan detta har kommit först senare..?

Hur är det för din del? Beror det på något som skett eller kändes det bara så en dag så att säga?

hoppas iaf att de släpper..

de började ju när hästen kastade sig åt sidan å blev rädd. å jag flög av varje ridtur.. sista gången var nog värst när han hoppade åt sidan i galoppen å jag flög av å slog mig som bara den i revbenen. de hände i höstas å har fortfarande ont i revbenen.. så de har gjort att jag blivit mer reserverad i ridningen.. så man vågar liksom inte släppa på de för man sitter ju å tänker hela tiden att han kan ju faktiskt bli rädd å hoppa åt sidan osv.. å jag vill itne tänka så för de gör ju bara saken värre.. å ska jag påbörja en trav i skogen så sitter jag å tänker "där framme ska jag trava" sen när jag kommer dit så tvekar jag.. manar på men saktar av för att sen mana på till trav å då är jag spänd hela tiden han travar:S så ja..jbbigt å tråkigt som bara den:S

vad var de som hände med dig/er? jag har inte läst å följt alla trådar.

Ah då förstår jag, hoppas att det släpper för er också. Vi får peppa varandra :)

I slutet av förra året så red jag och en tjej ut, minns inte exakt vad som hände men vet att vi galopperade och att något då hände, vet ej exakt men jag ramlade i alla fall av och fick då hjärnskakning. Så jag låg tydligen där på backen och reagerade inte, tjejen gick fram och skrek mitt namn innan jag öppnade ögonen. Jag var tydligen "borta" i en timme och jag minns att jag var på akuten och förstod inte riktig vad som hade hänt, om jag ens hade ridit och visste inte riktigt vad jag gjorde där.

Har återhämtat mig sedan dess, dock har jag känt av mindre minnesluckor och korttidsminnet har varit lite underligt ibland, dock betydligt bättre än vad det var i nov-dec :p Tror dessvärre att tjejen som var med upplevde det "värre" då hon var medveten och såg det så att säga. Hon har ej ridit sedan dess..

ja vi får göra de.. å dela erfarenheter=) de kan göra mycket=)

oj de lät väldigt otäckt.. usch.
oj tråkigt att de tog henne så illa..
skönt att de inte blev allvarligare iaf.. de här med hästar kan vara rätt farligt.. fast de kan iof vilket fritidsintresse som helst.. om man itne samlar frimärken vill säga:P

*kl*

Nu har Pojken fått fossingarna fixade.
Så vi tog en sväng på ridbanan sen.
Men det var sån kramsnö där så Pojken fick styltor och gick bara och spände sej.
Men jag fick känna lite hur han kändes iaf har ju inte ridit sen snön kom ;) och sen i morgon kommer förhoppningsvis våran blivande medryttare och ska provrida lite så jag ville känna lite själv hur han kändes innan jag vågade släppa upp henne på honom :P

Och nu börjar det kännas lite vårlikt här nån plusgrad och takdropp :) Skulle väl bli runt 5-6 plus här nästa vecka :)

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 778
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar