Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Vilken söting.

Jag var och red isis i torsdags. Fick rida gamlingen i gänget. 22 år och alldeles lagom pigg och inte nåt seg. Väldigt skön tölt så länge man höll lugn takt. Tyvärr var Greven med och han är en riktigt speedare så tempot blev lite väl högt ibland. Jag vill ju tölta när jag rider isis och inte hålla på och galoppera hela tiden. Suckade till dottern "nu galopperar dom igen!". Har man blivit gammal eller? ;)

Förstår din osäkerhet när du är ute och hästen känner säkert av det. Kommer att bli mycket bättre när han får röra på sig lite mer och isen försvinner. Man blir fruktansvärt instabil när man ska försöka hålla balansen på isgata och samtidigt är man livrädd att hästen ska halka omkull också. Då är man inte speciellt kaxig.

Lurvar kan vara lite spänd ibland när man promenerar men oftast är han otroligt lätt att leda runt i skogen men ser han något så händer saker fort och han struntar totalt i mig.

Han har troligen läst aftonbladets artiklar om slukhål....... Tvärstannade 2 ggr i galoppen för små mörka granar mitt i vägen och skuttade åt sidan på åkern där rådjuren hade sparkat upp gräsfläckar i snön......

Jösses, vilken fjant han är. Kompisen som var med på Jolly höll på att skratta ihjäl sig åt min stolle. Måste se roligt ut när han tvärstannar i galoppen, sänker sig, breddar frambenen och gungar fram och tillbaka åt sidorna för att han inte vet på vilken sida han ska ta sig förbi det "stooooora farliga håååålet".

Tur att hans matte är härdad :)

Så fin :) Roligt med lite sällskap i bland :)

Tack! :) Jag gillar lite kraftigare hästar och skulle aldrig köpa ett halvblod. ;) Fjording skulle jag absolut kunna tänka mig. Red en sån när jag var yngre som var hur trevlig som helst men urstark. ;)
Tinker/irish cob har jag blivit förtjust i för gammeltanten som jag berättat om är en sån och hon är så lugn och mysig och har så kloka ögon. Fick rida henne förra helgen och det kändes inte så läskigt trots att hon är lite högre än min häst. Om jag köper en annan häst i framtiden så blir det nog en sådan. ;)

Vilken söting.

Jag var och red isis i torsdags. Fick rida gamlingen i gänget. 22 år och alldeles lagom pigg och inte nåt seg. Väldigt skön tölt så länge man höll lugn takt. Tyvärr var Greven med och han är en riktigt speedare så tempot blev lite väl högt ibland. Jag vill ju tölta när jag rider isis och inte hålla på och galoppera hela tiden. Suckade till dottern "nu galopperar dom igen!". Har man blivit gammal eller? ;)

Förstår din osäkerhet när du är ute och hästen känner säkert av det. Kommer att bli mycket bättre när han får röra på sig lite mer och isen försvinner. Man blir fruktansvärt instabil när man ska försöka hålla balansen på isgata och samtidigt är man livrädd att hästen ska halka omkull också. Då är man inte speciellt kaxig.

Lurvar kan vara lite spänd ibland när man promenerar men oftast är han otroligt lätt att leda runt i skogen men ser han något så händer saker fort och han struntar totalt i mig.

Han har troligen läst aftonbladets artiklar om slukhål....... Tvärstannade 2 ggr i galoppen för små mörka granar mitt i vägen och skuttade åt sidan på åkern där rådjuren hade sparkat upp gräsfläckar i snön......

Jösses, vilken fjant han är. Kompisen som var med på Jolly höll på att skratta ihjäl sig åt min stolle. Måste se roligt ut när han tvärstannar i galoppen, sänker sig, breddar frambenen och gungar fram och tillbaka åt sidorna för att han inte vet på vilken sida han ska ta sig förbi det "stooooora farliga håååålet".

Tur att hans matte är härdad :)

Tack! :)
Ja det där med tölten är inte klockrent hos alla. ;) Rider jag med någon annan så går det inte att tölta för han ska alltid ligga först då och helst 20 meter framför dessutom så det blir någon slags tölt/pass/galopp då..he he he..
Skönt att det finns personer som förstår min osäkerhet! Tacksam för ert stöd här! :) Jo isgata är det allt här...inte helt lätt att hålla balansen när han ligger på, akta sig för hans hovar, hålla in honom och kolla efter isen samtidigt... Hoppas det töar på snabbt nu så isen försvinner!
Tur att du är härdad som du skriver..låter lite läskigt det där... ;)

Senast ändrad:

Ja gillar också kraftigare hästar :)

Red islänning på ridskola förut och dom är härliga men det känns som jag är lite för tung för dom.
Tinker hade Pojkens förra ägare och jag red honom nån gång också men oj den hästen hade nerverna på utsidan. Kan bero på ägaren eftersom Pojken också var lika när jag köpte honom.
Fjording skulle jag egentligen inte alls jag för -89 när jag nyss börjat på ridskola så red vi voltige på en fjording. Vi skulle sitta två och jag längst bak. Skulle sätta mej tillrätta och tog väl lite spjärn med benen i virveln. Hästen flyger i luften och jag åker av. Bamse som pållen hette fortsätter sparka och ha sej i lyckas träffa mej på axel och rakt på hjälmen så den trycks ner i i ansikte och ger mej blåtira. Så så hade jag bestämt att jag aldrig mer skulle rida fjording....men många år senare så hittade jag en underbar fjording som jag blev medryttare på och senare köpte ;) Och nu är jag ganska kär i fjordingar så vette sjutton om jag vill ha nån annan ras :p

20130304_145416_zps95d51d81.jpg

Underbar! :love:

Jag ramlade på min islänning av en slump bara och var inte specifikt ute efter en sådan utan bara en viktbärande, trygg och bra häst att rida lite på då och då liksom. ;) Jag är ingen lättviktare så alla tunnare raser föll ju bort direkt-även om jag varit smalare så hade jag inte valt en sån ändå för jag har så dåliga erfarenheter av flera jag testat när jag var yngre och smalare. (OBS! Det är bara min personliga åsikt så ingen tar illa upp här)

Jag blev erbjuden att testa min häst och vara medryttare på honom i somras då han mest bara stod i hagen och gjorde inget annat. Sen blev jag erbjuden att köpa honom för ägaren insåg väl tillslut att det går inte att byta medryttare hela tiden i flera år bara för att behålla hästen som man själv inte har tid att klappa ens nästan. Det var väl inte det optimala sättet att köpa häst på av flera orsaker men man lär sig av sina misstag....och då menar jag inte att hästen i sig är ett misstag utan alla omständigheter som dykt upp sen jag skrev på kontraktet.

Jag förstår inte riktigt vitsen och det roliga i att traggla varje dag i ridhuset eller på ridbanan... :S ?? Tråkigt. En gång i veckan max (okej tränar man inför en tävling förstår jag att man rider lite oftare just den perioden i ridhuset men annars kan man träna ute också - iaf. dressyr).
Jag rider dock aldrig på banan, vi har en vid stallet (inte så bra på vintern, det är is) men iaf. jag har ridit där 30 min en gång det här året haha! kanske blir mer i sommar för att hoppa eller träna över enstaka bommar kortare stunder men varken jag eller hästen är så mkt för det. Vi trivs båda bäst ute i skogen och på vägarna. Att liksom "ha en väg med ett mål", elle prrova nya vägar. Mkt roligare att rida i olika terräng :)
Vet folk som aldrig rider ut p.g.a. rädsla. Konstigt när hästen aldrig blir van och tränas i olika miljöer? Alltid inhängnad eller inom 4 väggar. Tråkigt och enformigt för hästen, och samma underlag hela tiden. Vet en häst som sällan kommer ut, blir jämt halt kortare perioder för "ingenting". Kan bero på underlag?? Eller att den rids oregelbundet p.g.a. rädsla. De tävlar inte ens, så det måste vara grymt tråkigt och jobbigt att sin rädsla hindrar en.

Därför var det viktigt för mig att hitta en bra TRYGG lugn skogsmulle häst! :D Och det gjorde jag (även om han blir rädd för ex. lastbilar, släpvagnar och ibland någon skällande hund eller skidåkare haha, men det får man ju räkna med och det är förståeligt) man han är inte överpigg och är mycket justerbar och går i det tempo jag vill. Det var prio för mig, för jag vill kunna rida ut utan att behöva vara nervös.

Det är synd om hästar som jämt ska ridas på ett fyrkantigt spår.

jag håller faktiskt med dig.. jag har bärjat rida för instruktör ibland när jag har råd å de är för att sen kunna träna samma saker i skogen för att han ska hålla.. å då blir de att jag rider i paddocken när hon är här.. kanske nån gång efter.. annars är de bara näe jag släpper honom lös så han får springa.. eller för lite tömlongering.. å de blir inte många gånger i månaden... nä skogen är bäst:P

idag har jag å min pojk varit ute å tömkört lite på vägen.. de gick väl sådär till en början då han tyckte att e var tömlongering som gällde å han började gå runt mig på en volt:P stackarn.. men sen när han insåg att vi skulle gå rakt fram på vägen så var han jätte duktig.. var nästan så att jag fick ner honom lite på tygel där åxå.. framsteg:P sen hur rätt de var de vet jag inte men han lyssnade på bettet iaf:P å de är framsteg för oss:p

NightRain Alltid roligt med framsteg :) fick du nån ordning på kimelwicket??

LindaKL Hur går det med i gångsättningen??

Senast ändrad:

Nä har inte bestämt mig än Hehe. De första är ju inte för litet men testade ett i en storlek större å han funkade lika bra på båda men de med en storlek större blev för stort iof ingen fara då de är rakt men känns onödigt men ska testa dom båda igen innan så får jag se:-P

LindaKL Hur går det med i gångsättningen??

Det går bra. Han är så pigg så. ;) Använder träns nu när jag går med honom för att ha lite bättre kontroll på honom. Idag var han relativt lugn men håller på med nafsandet fortfarande. Vet inte om han är sur eller varför han gör så här. Säger "nej" bestämt varje gång men det verkar inte hjälpa. En equiaterapeut(stavning?) kommer på tisdag och känner genom kroppen och ger honom lite behandling och hon kanske märker om det är någon spänning eller dylikt som gör att han försöker nafsa mig hela tiden när vi går. Hon är väldigt duktig och har träffat min häst flera gånger förut.
Jag hade med mig min brorsdotter en dag och då var han lite lugnare-kanske för att han kände igen henne från förut eller för att han märkte att jag inte var lika spänd då.
Tack för att du frågar! :)

KL

Kan meddela att jag kände att det gick bättre avseende mitt självförtroende och ridningen i förra veckan, hoppas att det kommer att fortsätta åt det hållet :bump:

Bjuder på en bild där damerna leker, de jagar/springer med varandra emellanåt :)

482884_10151544689924434_194144_n.jpg

Mini-Me Vilka underbara bilder! Så roligt dom ser ut att ha det! :laugh: Och vad skönt att självförtroendet känns bättre. :) Hoppas mitt blir det snart oxå. ;)

Busiga bilder :)

Här är det stenhårt, isgata eller megahård skare. Skippade ridning pga det och tog en promenad med hundar och kamera istället.

DSC_0378.jpg

Vilka godingar va? ;)

DSC_03792.jpg

Jättefina bilder. :) Speciellt den sista var rolig när båda har tungan ute. ;)

Det är lika underlag här..isgata och stenhård skare så jag törs inte promenera med min kille när han är så pigg och man måste hålla koll på var man sätter foten samtidigt. Bäddat för att man halkar omkull-vilket jag redan gjort när den första snön kom i november och då sträckte jag ledbandet i ena knät så jag är mer försiktig nu. ;)

Härligt med solen som visat sig nu i flera dagar i alla fall! :)

Senast ändrad:

Här är det stenhårt, isgata eller megahård skare.

Visst är det tråkigt :( Likadant här...skoterspåren höll inte att gå i och isgata på alla småvägar här när jag tänkte ta en promenad med Pojken i dag :(
Nu får det bli lite varmare så det töar lite mer iaf på vägarna....

Mysiga bilder :)

fina bilder.. håller med om att den sista är ju helt underbar:P

ja här går de att rida å gå på asfalten.. så man får nöja sig med de.. kan ju vara bra de med å stärka hovar å annat.. hoppas på att bara kunna sko fram nu nästa gång i april.. skodde förra året med bara fram men i slutet så kändes de som att han blev lite öm bak.. men ska testa igen å se.. annars är de bara att slänga på skor bak åxå..

men är de nån annan där ute som får en hel häst på golvet när rykten är klar? jag har nästan två hästar på golvet:P å håren är typ 5cm långa åxå:P

men är de nån annan där ute som får en hel häst på golvet när rykten är klar? jag har nästan två hästar på golvet:P å håren är typ 5cm långa åxå:P

Japp Pojken tappar utav bara den nu. Gul matta runt honom när man borstar ;)
Ska bli så skönt att få bort den låna tjocka pälsen på honom nu.

Här är asfalten bar :) och utöver det finns det mindre vägar och stigar med hårdbackad snö och isfläckar, går utmärkt att trava och galoppera på vissa sträckor :)

Jag har också så vid ryktning ;) fäller hur mkt som helst och långa strån. Får en halv häst på golvet varje dag haha.

Min ponny har aldrig gått barfota vad jag vet. Tror ni jag kan prova ha han barfota i sommar? Ev bara sko framtill. Jag rider ju bara ut i olika underlag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 100
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 776
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30