Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

ja de lät väldigt lustigt alltså:O men vi har åxå tomtar å spöken i vårat stall så kan ju vara nån av dom i erat åxå:P

Mystiskt, ingen i stallet som sagt något?

Är bara jag där nu. Leif som bor där är i Mexico så jag har hand om djuren nu.

Det kan säkert vara nån som kanske åkte förbi och släppt in hästen men skulle man inte försöka ge sej till känna så. Sen det där med vattnet på kvällen och stängda dörren måste ju varit nån som varit in i stallet iaf.

Vet att Pojkens förra ägare(leifs ex) skulle hämta hö i går men hon borde väl skicka sms och berättat om hon fixat nå.

Får se hur det ser ut i dag när jag kommer dit om det hänt nå mera ;)

ja de lät väldigt lustigt alltså:O men vi har åxå tomtar å spöken i vårat stall så kan ju vara nån av dom i erat åxå:P

Ja skulle inte förvåna mej har spöken med mej överallt tycker jag och tomtarna kryper väl fram från loftet när stallet är tomt ;) Fast jag förstår inte varför spökena eller tomtarna ska åka bil dit :p men dom spåren kanske inte ha nå med de andra grejerna att göra :)

de verkar inte lika misstänkt om de har åkt bil dit förståss:P

KL
idag har jag galopperat för första gången(om man itne räknar ett par steg bara) sen min "olycka" i höstas då jag slog revbenen rejält.. kändes toppen.. tog de på en äng med snö så de inte skulel gå så fort:D men häääääääääärligt var de..

ja de gjorde de faktiskt :D fast jag höll i halsringen samtidigt i fall att.. å så visste jag ju att s kulle jag trilla av så blev de att landa mjukt i snön iaf.. så hoppas att de blir tillfälle igen att galoppera där innan snön försvinner för är den borta får vi inte vara där.. ska bara komma till den delen då jag vågar i skogen på grusväg å i paddocken åxå..

Härligt!!!
Då är du på G nu ju :).

Du får arbeta hästen även i galoppen, försök rida öppna, skänkelvikningar eller ställ huvudet åt ena eller andra hållet. Allt för att få pållen att fokusera på annat än att skygga.

Min Lurv var bara rädd för grenar, stubbar, snö och en fågel i går. Det tar sig :p.
Får bara skritta nu för tillfället (hästfysioterapeftens order) men han ska jobbas i öppna och sluta, allt för att gymnastisera sig. Klampa omkring där det är ojämt eller mycket snö är också bra för att han ska använda bakbenen.
Ev blir det en ridtur framåt kvällen eller i morgon iaf. Det suger i ridtarmen ;)

Klart du kan. Det gäller ju inte perfekta rörelser utan mer att han ska ha annat att tänka på. Vi brukar kalla det ridskoleöppna och ridskolesluta eftersom hästarna inte har samling för att klara en egentlig öppna eller sluta. Min häst kan det inte men vi slingrar oss hit och dit iaf.
Börja i skritt och gör det sen i trav också för jag antar att han inte hittar spöken bara i galoppen? Kanske är han lite mer mentalt trött sen när du ska galoppera? Man kan ju alltid hoppas :p

jo men asså jag KAN inte:P vet itne hur man gör öppna å sluta osv:P han kan men inte jag:P men brukar försöka flytta honom i sidled osv iaf.. å FÖRSÖKA få honom ner på tygel så att han ska jobba med ryggen men de går lite sådär.. gick bra i förrgår men igår å idag gick de inte :( blir så trött å jag har en tendens att bli irriterad å då funkar ju inget alls så vi har lite problem jag å min pojk:P

nä han hittar spöken hela tiden.. men värst är ju galoppen eftersom att de går fortare att hoppa åt sidan å ondare att ramla av:P men märkte häromdagen när jag försökte ha honom rakt å att han inte fick titta på saker.. de är de som r problemet tror jag han är väääääldigt tittig åska titta på allt men då fik han inte de å de gick jätte bra men så fort jag släppte lite på tyglarna så hittade han spöken att hoppa till för:P

hur klarar man sig utan körkort när man håller på med hästar??
har haft några stycken svar på medryttare nu å stallet ligger 1 mil från stan.. inte långt men ändå... å folk har inte körkort.. jag skulle aldrig kalra mig utan körkort när man håller på med hästar. även om jag hade haft hästen i stan..

nån här som har hästar men inget körkort? hur klarar ni er i såfall? hur löser ni allt?

Körkort är en nödvändighet, inte bara för att man har häst. Hur attraktiv är man på arbetsmarknaden utan körkort? Borde begränsa urvalet direkt.

Lite tips hur du gör en öppna eller sluta.

Öppna
Om du rider rakt fram och så börjar du svänga in på en volt (lägger till innerskänkeln och formar hästen runt den) men istället när du gjort det så fortsätter du rakt fram. Hästen ska vara formad runt den inre skänkeln, böjd i kroppen och gå på 3 spår (yttre framben och inre bakben ska gå på samma linje).

Sluta
När du rider på en volt och ska gå ut på spåret igen så bibehåller du voltens böjning men fortsätter rakt fram på spåret. Nu är det bakdelen som ska gå lite innanför spåret men fortfarande på 3 spår, inre framben och yttre bakben ska alltså gå på samma linje.

Hoppas du fattar lite. Hittade en länk men har inte mer än skummat igenom den.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/redaktor/Evaskola7.html

Jag erkänner att jag har bygdens fjantigaste häst. Idag slänger han sig handlöst åt sidan för en snöfläck!!! Han skuttar rakt fram eftersom han blir rädd för ljudet som han skit gör när den dimper ner på gryning snö....... Suckeli suck!

tack.. japp i teorin så fattade jag iaf å fick en bild u hivet hur de såg ut.. frågan är om jag klarar de haha.. att hästen kan vet jag då en tjej i stalet ridit honom några gånger å blev paff av att han gjorde öppna å sluta..

men kan jag göra sånna även när jag rider i skogen eller på en väg? alltså utanför ridbanan?

hahahha känner igen de där.. min häst blev rädd för en snövall idag som vi ridit förbi flera gånger förut åt båda hållen.. visst är hästar härliga djur?:D

Jag gör det på vägarna nu. Eller för det mesta egentligen. Har ju ingen egen ridbana.
Tänk att du rider in på en volt och sen fortsätter du bara rakt fram på vägen. Nu när det börjar bli lite mjukare vägar så kan du se spåren efter dig också. Det viktiga är att inte tvära för mycket utan hellre lite mindre i så fall.

Sluta funkar också väldigt bra på en väg men det är ju svårare att "avsluta" en volt på vägen :p.
Ibland flyttar jag skänkelvikning och innan jag kommer till nästa kant så böjer jag hästen mer för inre skänkel och går över till en sluta.

Bra gymnastik för hästen och riktig hjärngympa för ryttaren :D

KL

Tänkte hoppa med på tråden då även jag är en skogsmulle med mina hästar :) dum fråga, men vad ska man alltså skriva här? Gissar att man ska skriva om sina ridpass i skogen och om sina hästar...eller? :D

v'lkommen=) tror att du får skriva precis vad du tycker å tänker å känner å gärna om dig å din häst.. eller om du har några frågor å sånna saker=)

Man skriver om precis vad man vill men blir det för mycket matlagningssnack så tröttnar jag :p.

Välkommen till tråden. En presentation av dig och dina hästar vore kul.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 098
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
30
· Visningar
2 759
Senast: Lyan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar