Igen du dra alla över en kam. Jag litar på mina och sammet lite på sina men vi använder redskapen för att hjälpa hästen att förstår oss lättare och fortare utan tvång. Du själv använt 2 redskap i videon, fast det var inte en grimma eller en rep, och jag tror du inte ens du tänkt själv på det.
Det är där tyvärr några som inte gör, det är därför de använder tvång.
Och vissa har rätt att inte lita på hästen. Du har tur att din häst verka sams med dig, trevlig, pålitlig och lugn.
Han har den personlighet. Men jag tror om du fick en annan häst med ett annat sorts personlighet så skulle du inte säger samma sak. Inte alla har tur som du. De har fått andras misstag eller även skapat det själv utan medveten och vissa med medveten. Och det är de som är problemet. De skita i förhållande och vill har ekonomiskt vinst, quick fixes eller helt enkelt bry sig inte. Sen finns det folk som är så själviskt och har en rädsla att de kanske kunna har haft fel, att det finns andra sätt att göra saker och heller håller till de gör istället att erkänna det eller gå utan sin egen komfort zone. Men folk som verkligen försöker utbilda sig, ta tid att lära, har viljan att lära, och vill ställa förhållandet med hästen först ska inte dömas för de har just börjat lära sig eller vad någon såg en annan gör bla bla bla. Eller att de använder redskap som en repgrimma...Tillbaka till det.
Jag tror du fortfarande vet inte hur de används eller hur lätt de är eller hur icke vass de är som du tror. Själv klart är de vassare än en vanlig bred grimma men långt ifrån ett bett i munnen.
Det är ju tvång att använda utrustning så du kan hålla fast hästen mot dennes vilja.
Så du aldrig sätta på en vanlig grimma, träns, sadel, täcke mm eller binda upp den NÅN GÅNG? Om du var tvungen att gå på vägen med din häst och bildar kommer och går hela tiden och den blev rädd för en bit plast som blåst förbi, vad gör du? A)Släp hästen så den är fri, utan tvång. B) försöker slå hästen till den är lydig. C) försöker du hålla kvar hästen och lugna ner den, få kontakt med den igen och visa den att den kan lita på dig.
Eller går du ner för denna vägen utan nåt på? Vad gör du när veterinären Kommer?
Det är absolut är inte att, som Axel sa, Förminska eller kränka ner dig på sätt. Det är när folk ställa till med en sån deklaration som ovan så är det naturligtvis hur vi alla vill har det men det är inte verkligheten för alla. Vad händer när du vill böjar ställa krav på din häst och den säger, "neeeej, vill inte" som en 4 åring barn? Eller om den börjar buffla över dig? Vad gör man då?