Sv: Re: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?
Jo alltså Endospike Har en liten dotter (tror jag)...
Men helt ärligt så tycker jag att det vore bättre att lämna den stackarn ifred och göra TAPen på Endospike istället...
Det är ju inte hans familj som ska lida för att han är ett monster.
Jag tycker det är förjävligt med TAP och ännu hemskare att folk verkligen tycker att det är en bra väg till framgång och lösning på "problem", problem som de till 99% själva är orsaken till! Iallafall såvida de inte köpt hästen för någon dag sedan. Och i Ytterst få fall äkta lynnesfel, som är väldigt sällsynt, mycket sällsyntare än många tror.
Allt ansvar ligger hos människan och det tror jag du håller med mig om.
Hästar kan trotts allt inte skuldläggas.
När det kommer till att hantera föl när de är nyfödda så tror jag att du och andra missförstod mig lite.
Jag syftade alltså på att du inte ska gå emellan sto och föl, allltså hindra stoet från att få vara med sitt föl.
Eller ännu värre ta ifrån det nyfölade fölet från stoet helt.
Jag ser inget fel i att röra vid och lära känna fölet, att umgås men själv tycker jag att det är bättre att vänta med att ta ut fölet från boxen (om stoet fölat inne) och medvetet träna fölet. Såsom ledträning i grimma, att bli fasthållen (inlärd hjälplöshet) osv. Direkt fölet är kommen till världen. ATt det görs efter någon dag helt ok. Inte efter en timma.
Jag motsätter mig alltså inte att röra vid fölet. Skrev som sagt att om du lär känna fölet just efter det kommit till världen får den en trygghet.
Min unghingst var otroligt svag när han föddes.
Vi fick resa honom upp, stödja honom de första minutrarna, nappflaskmata honom (vi väntade men han kunde inte dia) eftersom han försökte dia men efter 5-10 min tappade intresset.
Han är idag, och har alltid varit, mycket social och älskar människor.
Å andra sidan har han inga dåliga erfarenheter från människor, veterinärer undantaget (olyckskorpen som han är) men inte ens dom ogillar han!
Kommer när jag går in i hagen, vill alltid umgås, försökte filma honom för någon vecka sen, Helt omöjligt, han kunde inte hålla sig borta från mig...
Äldre hingsten har haft ett tufft liv, ogillar pisk (blir väldigt spattig av att ens se en).
Har haft en riktigt duktig kille som skulle träna honom vid hand, efter något varv fick jag tillbaka hästen, det var bättre att jag gjorde det och han gav instruktioner. Max stressade för mycket med honom.
Och jo så är det nog, Max stressar väldigt mycket med nya människor.
Det är sådan otrolig skillnad mellan egen-uppfött och inköpt.
Jag tror att stor del av vad jag vann var just att jag gjorde så mkt när unghingsten var liten. Han blev van med en hel del, fick låssas-täcke (handduk) på sig, blev ledd snabbt, ut utomhus relativt tidigt (dock tordes jag inte ta ut honom samma dag han fötts pga att det var kallt, vi bodde då i norrland, och han haft en tuff start).
Vad jag som sagt är emot är dessa som tycker att fölet ska hållas fast (i famnen) tills det ger upp, inlärd hjälplöshet liksom TAP, och att de ska gå emellan föl och sto och bli fölets första kontakt till världen.
Håller helt med dig när det gäller den där idioten endospink! Jag undrar hur han skulle känna om någon använt denna TAP på en av han familj medlemar???
Till ett annat ämne du hade här i tråden:
Har du varit runt Foal Imprinting? Har du läst studerat eller provat det? De som är emot visas att det är folk som själv har inte sett resultat eller vet mycket om det. Jag var lärt (i stenålder känns det
) det samma att stoet och föl måste bonda ensam bla bla bla
Föl och ston "bonda" oavsett du är där eller inte. Jag tycker det är viktig att man är där i de första minuter upp till de första 2 timmar. Fölet "bonda" med dig vid samma tidpunkt som det gör med stoet och ett mer fast och pålitlig förhållande har skapats för fölet mot dig direkt. Man kan blir "nästan" lika viktig som mamma för fölet. Man ska inte putta bort stoet på något sätt men man är med. Har gjort det med de sista föl jag har haft själv och genom utbildningen har det gett ett riktig positivt resultat. Jämfört de som jag har inte gjort det med. Det är väl mycket mer detaljer med du kanske fatta det mening bakom det!
Nåt att undersöker lite mer kanske?