Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Tack och lov att du inte menade den hästhanteringen som Endospike står för.

Det du tänker på kallas Frihetsdressyr.
Så länge du inte använder godis, använder du godis är det trickträning.

Edited: Hauteecole har en bra filosofi i grunden när det kommer till hästarna, men akta dig för att fastna i deras sektliknande grupp. De som varit elev kan intyga att det är oroväckande likt sekter. Där du blir ytfryst av Alla om du inte tycker rätt, där det finns hot om att bli utkickad om man inte följer vad ledarna tycker osv osv.
Jag har själv varit elev där och tyckte om alla människor, och även bra om vad de stod för hanteringsmässigt, men jag gillade inte sektdelen och har gått ur sen länge tillbaka.
Jag vet han har ett konstigt sätt, det är synd nu han är så bra.
Jag har lagat lite filmar om hur jag gör.
http://karinsbilder.zoomin.se/A110275

Sv: Re: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Ja och nej.
Du börjar med de små signalerna som både är vibbrationer via repet, och signaler med din kropp.
Men vi ska inte tro oss vara hästar, och hästar skall inte bli människor.
(tom Pignon understryker detta starkt).

De signaler du ger genom repet är kroppssignaler också. De kräver rörelser.

Jag tror inte på detta med att krypa ihop till en boll för att hästen ska komma in, det är anfalls position för rovdjur...
Människan har inget hästkroppsspråk, det är bättre att etablera ett naturellt sådant som inte har med rovdjur att göra.

Självklart har människor ett kroppsspråk! Hästarna läser direkt vår attityd, humör och mycket annat, självklart ska man undvika rovdjur-kroppsspråk, men det gör man ju bara om man är medveten om sitt kroppsspråk.
Om man får bättre kontroll på sitt kroppsspråk, litar hästen också mycket bättre på en.

Läs tråden! Speciellt #11
Prov att specificera hur du menar att jag är grym?

Nej det var ju det jag poängterade, du pratar om Hybrid Horsemanship, men jag gissade också att det var inte vad du höll på med.

Vad jag poängterade var att lika lite som du har en grym hästhantering, så är NH grym.

Det du tror är NH är bara en liten del av vad NH egentligen är. NH har otaliga underkategorier, vissa är skarpare än andra och de är egentligen itne heller NH men går under det namnet.

Varpå jag påpekade att det troligast är av okunskap du tror repgrimman är elak.
Liksom jag av okunskap skulle kunna komma till slutsattsen att du håller på med Endospikes Hybrid Horsemanship, vilket du nog inte gör.

Senast ändrad:

Jag vet han har ett konstigt sätt, det är synd nu han är så bra.
Jag har lagat lite filmar om hur jag gör.
http://karinsbilder.zoomin.se/A110275

Alexander har en fantastisk relation med sina hästar.
Men han, eller Lydia för Alexander surfar (internet) inte av vad jag förstått, har en väldigt ensidig syn på andra. "Mitt sätt eller inget sätt och vi kommer hata dig..." sas.
Men det finns definitivt mycket att lära sig av honom. Jag tror dock att vill du lära dig så är Pignon lika bra.
Som med alla stora namn så ska vi alltid vara ifrågasättande, men med ett öppet sinne och en vilja att lära oss och förstå.
Just det saknar jag hos Alexander. Det öppna sinnet, viljan att lära oss och att förstå andras synsätt.

Självklart har människor ett kroppsspråk! Hästarna läser direkt vår attityd, humör och mycket annat, självklart ska man undvika rovdjur-kroppsspråk, men det gör man ju bara om man är medveten om sitt kroppsspråk.
Om man får bättre kontroll på sitt kroppsspråk, litar hästen också mycket bättre på en.

Du missförstår mig. Vi har givetvis ett kroppspråk, som vi medvetet och omedvetet använder.
Vad jag är emot är de som försöker bli häst med sitt kroppspråk, och det jag skrev var att vi inte har ett hästkroppsspråk, dvs vi har inte hästens kroppspråk, vi har människans.

Jag blandar alltid ihop vem det är som anser att du ska kura ihop dig och vända ryggen till hästen för att den ska komma in till dig.
För mig är det rovdjursbeteende. Men visst det funkar, hästar är itne dumma, de lär sig att läsa av människans kroppssignaler och lär sig att förstå vad det betyder.

Dock anser jag att det är farligt, när människan är ihopkurad/böjd är den nära backen med huvudet, och chansen att bli sparkad i huvudet är större än om du är rak i kroppen.
Förövrigt är det en mycket obekväm ställning.
Eftersom hästen lyssnar lika bra på rak kroppshållning, varför inte använda det? Huvudet löper inte så sor risk och ryggen klagar inte.
Visst kan hästar vara supersnälla, men när människan börjar med denna hantering och detta synsätt så finns alltid risker.

Hästarna kryper inte ihop när de vill att någon annan ska komma till dom så jag ser inte heller någon etologisk förklaring till det hela. :)

Senast ändrad:

Jag har inte läst något mer än översta bannern på hemsidan, så jag visste inte att han pysslade med saker som TAP! Slarvigt av mig.

Ah förlåt min hårda ton i sådana fall. Att TAP skulle komma till sverige är verkligen ett skräcksenario för mig.

Varför skulle man vara ihopkurad ?
Vad har det med hästkroppsspråk att göra?
Är det något du har sett på mina filmar?
Förlåt, men jag har ingen aning om vad du pratar om.:confused:

Ang. det här med kroppsspråk. Det är väl någon av alla utövare som har till och med säger att han "tämjer" hästarna med rovdjursspråk. Har ett minne av att jag läst att man skulle driva bort hästen "med fingrarna utspärrade som klor" eller något sådant.
Självklart, du driver ju bort hästen men till vilken nytta?
Hade en föreläsning om denna typ av metoder häromdagen, ingenting som skulle ha någon som helst effekt på andra ställen än just där och då, om ens då.
Det finns en ivrig förespråkare av tidig prägling av fölungar. Som jag förstår det ska man enligt honom gå in till fölet och ta bort fosterhinnor precis när det är nyfött, röra fölet över helt kroppen och pilla på det i största allmänhet (finns säkert någon mall för hur, jag är inte så insatt i den specifika metoden). Man ska dagligen hålla fast fölet i famnen tills det slappnar av.
Problem: Det finns inget som visar att fölet är avslappnat. Däremot finns teorier om att det handlar om inlärd hjälplöshet, hästen lär sig att ge upp när den blir fasthållen.
Knappast någon lämplig metod..
Så vitt jag vet är det som tur väl är inte så många som pysslar inte speciellt många med detta i Sverige, det är väldigt tidskrävande. Men jag tycker det är pinsamt att en s.k hästmänniska ens föreslår det.

Det är Monty Roberts! Jag gillar inte hans metoder och tankesätt.
När fölet är nyfött ska sto och föl självklart ha lugn och ro med varandra.
Då tycker jag inte man ska störa mera än vad man absolut måste, om tillexempel något är fel.
Att kalla rovdjurspråk equus, värkar ju också rätt idiotiskt.
Det är också han som förföljde en vuxen vild lederhingst i flera dagar tills den stod helt uppgivande och gjorde som ett föl med munden, sen red hans assistent den ned genom byn.
Det är det värsta djurplågeri jag någonsin har sett.
Jag fatter inte att han har blivit populär.

Varför skulle man vara ihopkurad ?
Vad har det med hästkroppsspråk att göra?
Är det något du har sett på mina filmar?
Förlåt, men jag har ingen aning om vad du pratar om.:confused:

Nej det var inte om din hästhållning.
Det var om kroppspråk, att det finns de som hävdar att du ska uppföra dig som ett rovdjur. Jag anser att människan inte alls ska vara ett rovdjur utan att dte finns andra kroppspråk att etablera.

Gissar att det är MR efter beskrivningen av det andra.

NH är hantering av hästar i en repgrimma, som är mycket vassare än någon annan "Inriktning" rekommenderar och ett hårdare och tyngre grimskaft än andra rekommenderar
Hybrid horsemanship är kommunikation utan tvång.

// Karin med risk för påhopp.

hybrid horsemanship är en metod som går ut på att tving hästarna med konstant tryck! Alltså en, enligt mig, korkad metod.

om jag inte är helt ute o cyklar..

Jag kan för lite om MR för att säga om allt det han gör är dåligt, det finns säkert det som är bra.

Att röra vid fölet är viktigt, men deffinitivt inte direkt det är urkommet ur stoet. Sto och föl ska få lugn och ro att "bonda".
När stoet är lungt och fölet "landat" kan människan gå in och säga hej. Detta är inte inom 10 min. Det kan ta ett bra tag och är från sto till sto och från föl till föl.
Det är bra att göra det första dagen då det fölet luktar på, och blir berörd av första dagen kommer bli "hemma" och trygghet.
Jag kan mycket väl tänka mig just det du skriver om att fölet ger upp mentalt när den blir fasthållen. Det är just det som sker vid TAP. Och Rollkur/HF.

Fosterhinnan i sig Kan behövas tas bort, men då ska det vara av veterinär skäl (den går inte sönder "själv") och inte för att människan ska bonda. Den första kontakten ska ske med mamman. Människan ska inte bli mamma.

I mina ögon ska vi inte tämja hästen, vi ska utvecklas tillsammans med den och stärka dess självkänsla och tryggheten den känner när den är med oss. Den ska lära oss lika mycket som vi lär den.
Därför ser jag inte meningen med att använda rovdjursspråket.

*trött* Det blev nog lite flummigt nu.

Ang. det här med kroppsspråk. Det är väl någon av alla utövare som har till och med säger att han "tämjer" hästarna med rovdjursspråk. Har ett minne av att jag läst att man skulle driva bort hästen "med fingrarna utspärrade som klor" eller något sådant.
Självklart, du driver ju bort hästen men till vilken nytta?
Hade en föreläsning om denna typ av metoder häromdagen, ingenting som skulle ha någon som helst effekt på andra ställen än just där och då, om ens då.
Det finns en ivrig förespråkare av tidig prägling av fölungar. Som jag förstår det ska man enligt honom gå in till fölet och ta bort fosterhinnor precis när det är nyfött, röra fölet över helt kroppen och pilla på det i största allmänhet (finns säkert någon mall för hur, jag är inte så insatt i den specifika metoden). Man ska dagligen hålla fast fölet i famnen tills det slappnar av.
Problem: Det finns inget som visar att fölet är avslappnat. Däremot finns teorier om att det handlar om inlärd hjälplöshet, hästen lär sig att ge upp när den blir fasthållen.
Knappast någon lämplig metod..
Så vitt jag vet är det som tur väl är inte så många som pysslar inte speciellt många med detta i Sverige, det är väldigt tidskrävande. Men jag tycker det är pinsamt att en s.k hästmänniska ens föreslår det.

Tyvärr tar MR fram rovdjurattityd medvetet, tills hästen går med huvudet helt nere ved jorden och tuggar. Sådant skulle jag aldrig göra, jag tycker det är psykiskt våld.
Som tur är finns det andra sätt att använda sitt kroppsspråk.

Det är också han som förföljde en vuxen vild lederhingst i flera dagar tills den stod helt uppgivande och gjorde som ett föl med munden,

Jag har inte sett denna film. Var det vanligt tugga eller föltugga hästen gjorde?
Dvs tugga med stängd mun eller öppen mun?

Usch, vilka hemska filmer. Ska man verkligen dra hästen i munnen för att få den att lägga sig, och VARFÖR ska den lägga sig? :S:S

Jag har inte sett denna film. Var det vanligt tugga eller föltugga hästen gjorde?
Dvs tugga med stängd mun eller öppen mun?

Den föltuggade med öppen mun, det var fruktansvärt. Hur kan ett människa få sig själv till att göra så?
Och hur får han tillhängare?

Usch, vilka hemska filmer. Ska man verkligen dra hästen i munnen för att få den att lägga sig, och VARFÖR ska den lägga sig? :S:S
Någon tror att man får hög rang av att tvinga fram den ultimativa underkastelse:crazy:
Där måste vara något fel på människor som tänker så!
Kanske är det samma tankesätt som gör att några män misshandlar sin fru.
Kanske inte, de bruker ju inte ha en hemsida om hur de gör.:grin:

Jaa det är ju sjukt! Hur kan folk tro att negativ förstärkning (utan eftergift) kan ha positiv verkan?! När har det NÅGONSIN varit så :crazy:

Stackars djur! :(

Senast ändrad:

Ja du, jag har ärligt inte tagit reda på varför Han gör TAP.
Jag kanske borde göra det, inte för att det gör TAP bättre utan för att kunna svara på just den frågan när någon frågar.

Han är en sjuk, sjuk människa.

Den föltuggade med öppen mun, det var fruktansvärt. Hur kan ett människa få sig själv till att göra så?
Och hur får han tillhängare?

Bra fråga.
Är det han som rider klassisk ridning? Classic riding eller nått sånt?

Väldigt trisst att han inte kan förstå skillnaden mellan tugga och föltugga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 294
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar