Jag håller med vad sthu skrev. Att det är bara en annans "spin" på NH. Men han vill inte kalle det för NH pga alla andra som har haft en dålig uppfattning av det. Så varför inte bara byta namn men gör samma sak! Poff ny produkt!
Påhopp ska det inte vara, men en skulle tror en annan skulle minst har LITE kunskap på nåt innan de kasta ut saker och ting.
Riktig NH är utan tvång med. Med ta det med personen som utöva själva moment istället för ta alla över en kam.
Jag gillar att kommunicera med hästar med kroppsspråk, men tyvärr har jag sett för mycket NH där det kommuniceras genom repgrimmor.
hhhhmmmm. Intresant...Om jag är inte fel, på dressyr och hopp tävlingar så måste man har tränsat hästen innan man får komma ut transporten (om de har inte ändrat det igen
minst i området)
Det är inget jag har sett på de kurser jag har varit på. Inte ens på de tävlingar jag har varit på. Självklart har det varit enstaka personer med konstig hästhantering, men det finns "idioter" överallt.. Förklara hur ett rep grimma är skarpare än en person som försöker hantera sin ovillig häst med ett bett i munnen...Och till och med vi snurra munnen stängt för säkerhet skuld för man skulle inte vilja ser den gapa...men om hästen inte gapa så kan det inte vara obekväm eller även smärtsamt, eller hur?
Ett rep är lika skarpt som ett lika tunt bett, en häst är lika känslig över nosen som i munden. Om en häst trampar på repet till en repgrimma håller den, om det är ett lädertränse går det oftast sönder.
En annans förklaring till redskapen:
En repgrimma är inte starkare än det man har tänkt att använda det för.
Ingen har tänkt sig att hästen ska trampa på repet, som tur är händer det inte heller ofta, men det händer. Om en häst är tung och dra mycket och man har en vanlig bredda läder eller nylon grimma. Så får man dra/rycker/sliter/eller även springa efter hårdare än behövs.
En häst drar om den har lärt sig att dra, det lär den sig om man drar i den. Om du istället lärer hästen att ge efter kan du hantera den i halsrep. Det har inget med hästen storlek att göra. Dessa "vanliga" grimmor är som att sätta en kudde över näsan för många hästar
Det är väl också rimligt att göra med tanke på hur känslig hästen är på nosen.. Mina hästar alla har repgrimmor men de följer så att jag aldrig behöver ta i de, på så sätt spela ingen roll vad jag har på de. Men Om t ex en blev rädd och får panik det är svår att kommunicera med en vanlig grimma OCH om jag hade en vanlig grimskaft så kan det slutar rätt så fort med att jag har tappat en häst och nåt hemskt kunna händer
Om en häst blir räd springer den till sin leder inte ifrån, ledaren är hästens tryghet.. Vanliga grimskaft brukar vara kort och lätt så att ge signaler genom en sånt går inte.
Vanliga grimskaft är för korta. En tyngre grimskaft på andra sidan gå att använda med minimalt rörelse för att hästen kan känna av det. Det också finns olika kvalitet och tyngd mm. båda i grimma och grimmskaft. En bra kvalitets rep behöver inte vara tungt.