Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Bakom handen är också samma olydnad.
När hästen levererar allt kraft den har för dagen och inget går till handen är det ok.
Att rida bara för att det ska se ut är lika förkastligt som den ridningen alla här pratar ner.

Ok.
Då tror jag att jag kan svara Redhorsefarm lite.

I den nästsista bilden går hästen gott framåt. Den bjuder til tygeln, hänger inte på denna, och är helt avspänd. Jag rider Hugo möjligen en aning bakom lodplan i denna instant, tror jag, och det är möjlig man finner en liten knäkk omkringe tredje halskotpelaren, men jag tror den är liten.

Ryttarens fel ligger huvudsakligen i att benen kommer allt för långt framåt. Det kommer av at jag är vig som en bra toll, och har alltför tjocka lår för ridning. Jag jobbar med saken:bump:

Jag kommer också lite långt bakut i sadeln, och ville möjligen få hästens rygg till att sjunka ihop lite mindre om jag flyttade fram meg lite. Alla dessa spänningar kommer när jag låter hästen gå FÖR mycket fram för min förmåga att sitta med i bevegelsen.

Man skall vara uppmerksam på att i den instant bilden är tagen, är hästens rygg omkring sitt lågaste på mitten, så rumpan är nog inte sådär väldigt långt efter...

I sista bilden går hästen faktiskt FÖR mycket fram. Det vil säga, om man som jag önskar att hästen under alla tilfällen skall kunna bära seg själv över en stark rygg, så måste man aldrig låta hästen gå mer fram än den är klar för. Här ligger väl också ett av problemen med just barockridning, nämligen faran för att hästen aldrig utveklar någon schwug eller bäring över ryggen, just för att den inte får gå mer framåt eftersom den bilver starkare. Jag lover dock att denna häst får gå mer fram eftersom den (efter mitt syn) bliver klar for det.

Denna häst kan inte gå mer fram än i nestsista bilden före ryggen faller ihop. Det kommer av flera orsaker;

- Hugo är inte stark nog att bära meg fortare, då jag väger mina modiga 100 kilon.
- Han är inte vig nog i skuldrarna till att hålla högre tempo själv om han skulle ge starkare påskjut. Det ville föra till at han miste takten...
- Han har en tämligen stejl skulder, vilket gör hästen mindre ägnat åt framåtgåande.

Här rids i övrigt inte för att det skall se ut. Som ni ser är tygeln nästan lös i båda bilderna. Inte helt lös, men nära nog. Alltså har jag inte lyft upp huvvet på hästen. Jag rider med pisk och sporrar i denna bild, för att denna häst är jag säkrare på, och kan sitta på utan att hugga sporrarna i honom med mindre jag önskar det. Og det gör jag ju inte.:crazy:

Bilden tagna under en normal ridlektion på egen "ridbana", av frun, som tyckte det såg bra ut i förhållande till min vanliga ridning.

Pelle

Intressant. Hyggligt att du svarade. Kanhända att frågorna är lite på kanten...?

Men är det då vår balans som tar tid för hästen att lära?
För i praxis så är väl hjälperna bara en förlängning ett förtydligande av balansen (om jag har föstått denna diskussionen)?
Och vad är det då vi lär våra hästar om vi saknar balansen? Att kompensera eller vad?

Sedan mina hästar alltså oftast är "begagnade" brukar jag först sidrörelser, innan jag kan träna grunden riktigt... Tror nog inte det är tvång, utan jag försöker hjälpa hästen förstå, ved å presentera en hjälp i gången...

Är det svårare att känna att hästen är otvungen (verklig lösgjord) i sidvärtes övningarna, där hästen själv också ska finna sin egen balans? Hur upplever du det?

Om jag hade varit häst så skulle jag tycka att det skulle vara mycket svårare att förstå det där med ryttarens balans och logiken i det - om nu människan är stel, obalaserad eller stressad, och den dessutom har med sig skador eller krämpor i bagaget.

Om du tittar en gång till på bakdelen.
Benet ska lämna marken när den är i det läget som den är där, skenan ej bakom hästen eller rätt nära. Här ser man det andra benet på väg framåt halvägs i rörelsen. Alltså kommer fortsättningen automatiskt och den har baken i stallet, oavsett hur fort du säger att hästen går.
Vadå vikten? En sketen ponny på 145 cm kan bära 100kg. Plant kors stod det tidigare också. Nästan alla araber har rakare kors och kan bära fint.

Hm.

Tycker jag hört framståande ryttare säga att hästen inte får skjuta mer bakåt än den griper framåt?

Menar du att bakbenet ALLTID skall lämna marken före skenan kommer bakom hästen?

Hur mycket hästen går upp och ner har ingen betydning?

Så långt frågar jag av ovetenhet, mer eller mindra.

Sen kommer några lite annorlunda tankar.

Var vänlig att inte framställa antigen deg eller meg som så tröga i skallen att vi inte förstår att ryttarvikten har betydning. Är det värkligen så att du menar det inte har betydning, tycker jag diskussionen kan avslutas här.

Många isländare bär också tunga ryttare, men hur många bär med musklerna, och hur många bär direkt på skeletet?

Plant kors är hällre ingen fördel f¨r att hästen skall kunda bära. Det är nogså enkel fysik, faktiskt.

Pelle

Hej!

Hyggligt att svara. Gillar möjligheten att presentera mina tankar, antigen du kan svaret eller inte.

Med dom hästar jag rider, som ofta är felridna från tidigare ryttare, är det svåra att få dom att förstå vikthjälperna, ja. Hästarna är ofta vana med att løpa för skänkeln, i stället för att hämta bakbenen inn under tyngdpunkten, dom har lärt att krulla ihop nacken, eller andra saker som gör det svårt för dom att förstå vad man forsöker säga.

Jag vill inte säga att balansen är enda hjälpen. Jag forsöker också hitta nån form för energi i hästen med mina skänklar. Den energin som jag lyckas skapa, om man frågar Redhorsefarm är det väl inte snack om mycket energi, og jag är med om det, men den lilla energin som finns, den kan man med balansen och kreutz dirigera nånstans var man önskar den.

Därför lär hästen inget särskilt om man rider med dålig balans. Tycker jag. Den lär kanske att löpa fort med långa steg, eller att trippa på tårna, eller nåt sådär, men den lär inte att styras av vikten, och man kan inte då bruka hästen till nåt praktiskt. Och då råker man ju ofta ut i det uföret att man inte länger vet varför man gör som man gör, utan pekar på vad "dom flinka" gör.

Jag upplever sidvärtsrörelsarna som ett hjälpmedel för hästen att finna sin balans under ryttaren igen. Flytta bakbenen inn under tyngdpunkten. Sätta sig i alla leder bak för att flytta vikten bakåt.
Böja för inre sittknölen, det åar ju en naturlig reaktion för hästen. Alltså är vi också inne på biomekanik, och där är inte jag den stora hjälten, riktigt...:angel:

Sidvärtsrörelsarna är ofta också¨nya för många sådana hästar, och det hjëlper dom att komma ur mönstret med att löpa undan tyngdpunkten med vidare.

Jag tror inte att en sådan häst har varit riktigt lösgjord på långa tider. Det är ju grunden till at man kan köpa dom billigt... Dom har ofta inte styrkan/smidigheten som skall till för att skapa god balans, och är därför inte lösgjorda. Jobbet består alltså i att forsöka lösGÖRA hästar som är sådär illa behandlade.

Har hästen med seg skador eller krämpor, forsöker man ju träna rundt dessa på nåt sätt. Eller låter hästen gå i hagen tills den är kapabel att tränas, så att såna skador kan undvikas senare.

Jag tror nog inte det med ryttarens balans är svårt att förstå för en unghäst. Det är hästar som redan har haft ryttare som inte varit i balans, som har sådana problem, och dom tränger rätt ofta till sjukgymnastik.

Pelle

jag gillar ditt svar - alltid roligt när folk tänker,:bump:
och eftersom du tryckte på minknapp svarar jag

Rikkan skrev:
Tråden är intressant. Hoppas att mina funderingar inte gör att det spårar ur....

Dessa funderingar dök upp efter att ha läst Susans svar.
Vad anser ni?

Vilka ryttare här kan säga att dom kan kontrollera sin egen tyngpunkt så att hästen kan arbeta avspänt utan iställlt måste kompensera ryttarens bristande balans?

Jag kan rida min nordis losgelssen takten är ren han söker sig framåt nedåt och frustar.
Så på det sättet stör jag hästen sällan, särskilt inte i den formen.

Jag kan inte hundra procent rakrikta hästen i lätt sits eller lättridning då jag lyckades slita av en muskel i ena foten och inte kan använda den korrekt. Hästen spårar men är inte rakriktad...

Min balans i sidled klarar jag av att hantera rakt fram och på stora volter.
Det "kukar ibland till sig rejält" i och ur en del rörelser såsom skänkelvikning och öppna i höger varv på Nordisen också beroende på skada.
Jag börjar lära mig att hantera det, men är inte där ännu...:o

Rikkan skrev:
Hur har ni kommit till dit? Är det enbart genom ridning eller tränar er själva?

Har man hästar med stora rörelser så måste man ju ofrånkomligt träna upp balansen om man inte vill fuska då förstås.
Jag har ganska mycket balans och styrka i min muskelkorsett runt bålen från hovslageriet - det är ju någon som har stått och ryckt och dragit i en hela tiden:D

Men ju mer muskler man har desto mer oliksidig blir man.
Inget levande är rakt, alla har i sin neutralsits ett sittben som är längre fram än det andra, en axel som är längre fram än den andra, och en tendens att tappa sin stabilitet i sidled åt ena eller båda hållen.

Till häst har jag gett mig faen:devil: på att jag skall kunna rida i en stor trav utan att hålla i mig i tygeln eller minska traven, istället skall jag balansera en stor trav i min hållning.
Att börja dra i tygeln på en nordis som galopperar är också dömt att misllyckas så for du drar så släpper den ryggen och blir ett godståg - du måste lösa det på annat sätt.

Jag har varit tvungen att lära mig det mesta om rakriktning = balans i sidled själv. Bortsett då från basicc axlarnas placering och bäckents.
En del har jag fått hjälp med i viss littertur, men mycket har jag fått lösa lista ut själv.

Hur jag rör mig till fots - måste jag av nödtvång tänka på ständigt så jag inte trillar tillbaks och blir ringaren i Notre dam igen....

Rikkan skrev:
Om ryttarens balans är det viktigaste för rakriktningen, varför läggs det då inte större fokus på just den biten?
Är det för tråkigt?
:smirk: I sverige är ridning en hobby, det skall vara roligt...
Om man håller på med dans, eller skridskoåkning då förstår man att man måste öva,öva, öva - tills det sitter
Men ridning är ju ett fritdsintresse - en lek...
och hsäten ä ju en sak som om du bara gör si och så - så funkar det si och så, eller...

Rikkan skrev:
Och hur många som börjar med AR vet skillnad på tvunget och otvunget? :angel:
..........

Rikkan skrev:
Jag menar att om man läser i några av trådarna här så är det väldigt snabba "ryck" för att komma till uppsutten träning av skolorna. Det får mig att tro att grundträningen underprioriteras...
*
:smirk:

Rikkan skrev:
Hur många är det här på forumet som kan göra dessa övningar med sin häst, före ni börjar med skolor? ;)

jag startade ju en tråd om det för ett tag sedan, det slutad väl med att jag var dum och okunnig eller nåt sådant...:D

Gillar möjligheten att presentera mina tankar, antigen du kan svaret eller inte.
Takk, likemåte!;)

Med dom hästar jag rider, som ofta är felridna från tidigare ryttare, är det svåra att få dom att förstå vikthjälperna, ja.
På grund av deras fysiska tillkortakommande?

Men om man skulle börja tänka andning och balans och sedan jobba därifrån, hur skulle det se ut?
Är det möjligt att börja med balans, -tänka balans -harmoni - andning och genomföra omskolning det på det sättet? En "mjukare" form?
Att låta det ta tid, vilket jag förmodar att det gör, -men å andra sidan är väl hästen smart och bjuder till så gott den kan, så det borde kanske inte ta så lång tid ialla fall...? Jag jämför här med Yoga och mina egna erfarenheter på området, både med mig själv och mina hästar.
Hästarna är ofta vana med att løpa för skänkeln, i stället för att hämta bakbenen inn under tyngdpunkten, dom har lärt att krulla ihop nacken, eller andra saker som gör det svårt för dom att förstå vad man forsöker säga.
*hmmm* För att dom flyr? För att dom inte förstår ? eller för att dom fysikst inte kan utföra det man ber om?

Jag vill inte säga att balansen är enda hjälpen.

Vet du vad, att jag skulle vilja vara så fjern att jag säger att den andra hjälpen är gjennom andning (å puste). Balans och andning i samspel skapar energi, Qi eler Ki. Fjernt nok?

Jag forsöker också hitta nån form för energi i hästen med mina skänklar. Den energin som jag lyckas skapa, om man frågar Redhorsefarm är det väl inte snack om mycket energi,

Jag tror inte att en sådan häst har varit riktigt lösgjord på långa tider. Det är ju grunden till at man kan köpa dom billigt...
Vad är då målet för en sliten häst? Dennes hälsan eller fungerande ridbarhet, utåt sett?
Dom har ofta inte styrkan/smidigheten som skall till för att skapa god balans, och är därför inte lösgjorda.
Jag börjar undra hur många hästar det finns i samma situation....
Jobbet består alltså i att forsöka lösGÖRA hästar som är sådär illa behandlade.
Jag undrar om det lätt kan bli för mycket av det goda, när man har en häst som inte är "frisk"?
Vilka reaktioner tar du på allvar, var går gränsen för vad du anser vara ridbarhet? Vilka stelheter kan man som ryttare acceptera?
Jag tror nog inte det med ryttarens balans är svårt att förstå för en unghäst.
Enig. :bow:
Det är hästar som redan har haft ryttare som inte varit i balans, som har sådana problem, och dom tränger rätt ofta till sjukgymnastik.
Nu kom du in på något... Menar du att alla kan utföra en sund rehabilitering bara genom att rida sidvärtesövningar?

Min balans i sidled klarar jag av att hantera rakt fram och på stora volter.
Jag har aldrig tänkt på när jag hanterar balansen, så det är nog när jag tänker "var är balansen" dvs halkat ur "nuet" som jag tappat den.....:eek: ....då jag märker jag ofta att andningen inte är "hel".

och öppna i höger varv på Nordisen också beroende på skada.
Rider du till dessa skador eller använder du dig av tilläggs rehabilitering ?
Jag börjar lära mig att hantera det, men är inte där ännu...:o
Men hästen då, hur hanterar den det?
Hur har ni kommit över den kritiska tröskeln?

Men ju mer muskler man har desto mer oliksidig blir man.
Stämmer verkligen det? Inte för mig! Jag har blivit rak genom att stärka mina muskler, främst i mage och rygg, men även höft, ben och fot och axlar. :smirk:
Inget levande är rakt.
Min häst har försökt anpassa sig i 5 år och nu börjar det likna något, vi har båda förändrats mot det "rakare", men inte enbart genom ridning.

Jag har varit tvungen att lära mig det mesta om rakriktning = balans i sidled själv.
Ja, då måste jag ha haft tur, som har en häst som lär mig. Känner var begränsninganra sitter. :love:
Hur jag rör mig till fots - måste jag av nödtvång tänka på ständigt så jag inte trillar tillbaks och blir ringaren i Notre dam igen....
The Magic Word:YOGA! (Har själv varit som lutande tornet i Piza, -utan att varken se eller förstå det....hade en fot som inte gick att reparera, utan balans och styrsel. Är det Jesus eller Yoga som fixa den? Kan inte va Jesus -för han har vi inte sett röken av....)

I sverige är ridning en hobby, det skall vara roligt...
Var är den? Få' ja' se den, glädjen? Tack! :bow:

Menar du att bakbenet ALLTID skall lämna marken före skenan kommer bakom hästen?
Allt bakom bär inte, bara skjuter på. Är det galopphäst du tränar eller ridhäst? Ingen som vill ha ridhäst skaffar en med benen bakom sig.
Hur hästen vinklar korset i arbete är det som ger samlingen , inte hur korset är placerat från föddelsen. Många tror att hästar med sluttande kors går i samling.
Om vikten är avgörande för hästen så är det fel häst eller fel ryttare, bara att byta. Ingen häst har ännu prtesterat över mina 100kg. För dom behöver inte göra mera arbete än dom är vuxna.

Det var någon som bad dig lägga in en bild på hur du tyckte det ska se ut. Allt blir mycket lättare då. Alltid lätt att säga att så där ska det inte se ut för många verkar det som. Desto svårare för dem att visa en bild.

En tanke om detta med bilder. De flesta har inte sett DJ rida i verkligheten, DJ blev inte glad över Sus första kommentarer. Det är alltid svårt att ta kritik, det vet jag. Men jag reagerade på att minsta kritik på henne sits blev bemött argt och beröm över hennes sits blev glatt bemött. Varför lägga ut bilder på sig själv om man blir arg över kritik?
Vi (som inte sett henne rida) kan också bara lita på DJ ord att det är hästarna som är problemet med hennes sits och inte henne själv. Min tanke blev att vi kan alla lägga upp bilder av oss själva och skylla våra dåliga sitsar på hästen. DJ påpekar ofta att hon inte är en särdeles bra ryttare och det kanske stämmer. Jag har sett goda ryttare sitta upp på hästar med stora problem och de sitter väldigt bra på dessa hästar. De korrigeringsrider, men det finns inget att säga om deras sitsar.

Bild 4. Betydligt bätter här även om man kanske kan tycka att överlinjen är för kort men om man jämför bilden ovan så tänker hela ryggraden "pannan framåt", manken har lyft upp sig en aning och länden är pluttelite fylligare.Bra framåttänk, ryttare I sin hästs balans, på bilden ovan är jag något bakom den.
Denna bild är nog den minst dåliga av de jag visar här.

För er som inet kan nått om islandshästar så är signalen för trav lite framåtlut och sänkt hand, lämna ryggen fri.

Bild 4. Varför tror du att man har problem med omvänd fyrtaktstrav inom islandshästridningen? Du visar det själv på denna bild.

Bild 9. Hur påverkar du hästen för att få mer framåtbjudning genom att sitta som du gör?

/Gretha

Nu är lyckligtvis inte jag av dom som tror att bäckenets utgångsläge är allt.
Som man kan se av dom två första bilderna, är vi kapabla att rida hästarna i samling, eller i lång överlinja.

Det är förstås klårt som dagen att vi på inget vis är perfekta. Inte i samlingen, var vi jobbar mot mer energiska hästar, och inte i längningen, var vi jobbar med avslappnad balans.

Nu är det väl i övrigt så att hästar, som människor har en avanserad biomekanik, och man måste blanda in lite fysik här också.

Jag tror att hästen kan skjuta på lite också framföre lodlinjan från korset, och att den kan bära lite också bak densamma. Själv om jag egentligen är enig i att bäring i stor grad sker som du säger. Dom övriga vinklarna i hästens ben invirkar också, eller hur?

Pelle

Ja det är det hon undervisar i på ryttare som KAN allt det där som du älskar att skriva flera km om.
Övriga ryttare för träna på att koordinera sin kropp först.

Susan skrev:
Hur skall jag säga det här nu då :confused:

Under förutsättning att hon tycker att det tyska systemet är det rätta;

Så borde hon väl undrvisa er i att rida hästen i balans och avslappning först.

Anledningen att man gör det inom det tyska systemet är att man först vill stärka hästen i en neutralform för att anpassa kroppen till ryttarens extra belastning.

Vad Balkenhol och Heuschman var kritiska till och anlednigen till att de visade med en massa unghästar på deras clinic, var att inom dagens ridning så hoppar man över en korretk fysiologisk grundutbildning av hästen.
Det är ryttaren som tar kontakt med hsätens mun - inte hästens som rids i en sådan form att den tar kontakt med rytatrens hand...
Det var det som morrades mest om på hela den andra clinicen. (Även om morrandet är en överdrift då Herr B är ytterst artig och belevad)

Leder muskler och senor, måste ges tid att anpassa sig till den extra belastning som ryttaren utgör. och de måste få anpassa sig under balans. dvs avspänt utan att hsäten går och "håller i sig" på något sätt.

För mig är det då logiskt att först lära ryttaren balans, för om inte ryttaren kan kontrolelra sin egen tyngpunkt så kommer hon hela tiden att störa hästen - vilket gör att den inte kan arbeta avspänt utan iställlt måste kompensera ryttarens bristande balans.:smirk:

Ryttaren måste ha en sådan balans att hon både kan hantera sin balans och hjälpa hästen till en vettig balans utifrån dess konstitiution så rakriktningen börjar altså redan här.
Därför lär man ryttaren att först kontrolelra sina axlar och sitt bäcken så atthon alltid sitter i samma rörelse som hon ber hästen utföra.:)
Det finns miljareder ryttare som säger vänster med axlarna - höger med bäckenet - vänster med vikten - och höger med tygeln:confused:
Ridning är verkligen skitsvårt.
Om man villa tt hästen skall dansa samba - så måste man ju själv kunna stegen...:angel:

För att kolla om man rider efetr den tyska utbidlningsskalan:

Då skall du i alla tre gångarter kunna rida hästen så att _den själv_ söker sig farmåt nedåt - den får igång ryggröreslerna i tre plan - den frustar avspänt och rör sig i en ren takt i alla gångarter.

Är det det er tränare undervisar i?

OBS - jag vill inte bråka med någon - och absolut inte vara taskig - du frågar och jag försöker svara så gott jag kan.

Och obs - jag tycker inte alla behöver rida tyskt / klassiskt.

Fast det är faktiskt fel. Jag stör mig aldrig på kritik, jag älskar kritik och avskyr folk som säger bra bara för att göar en glad.Men jag måste ha kritik från folk som kan, annars bryr jag mig inte. Måste ha en väldigt bra förklaring.
Allt det Susan sa stämmer i stort om man tänker på vad hon ser just nu. Men det är bara "skobokskritik" inte verkliga livet kritik" om du förstår hur jag menar.

Jag var dock ute efter djupare svar än det uppenbara och så blir jag lite less på att det mesta Susan alltid skriver ur är min tränares kursmaterial nästan ordagrant. Jag tycker att det är tråkigt med folk som inte tänker själv.
Just nu är Susan inne i en fas där hon är väldigt ryttarfixerad men hon saknar rätt mkt i konsten att kunna se häst kontra människa, vad kommer därifrån och därifrån o.s.v.
Hennes långa förklaringar har väl de flesta vid det här laget läst till utmattning....

Vi (som inte sett henne rida) kan också bara lita på DJ ord att det är hästarna som är problemet med hennes sits och inte henne själv. Min tanke blev att vi kan alla lägga upp bilder av oss själva och skylla våra dåliga sitsar på hästen. DJ påpekar ofta att hon inte är en särdeles bra ryttare och det kanske stämmer. Jag har sett goda ryttare sitta upp på hästar med stora problem och de sitter väldigt bra på dessa hästar. De korrigeringsrider, men det finns inget att säga om deras sitsar.[/QUOTE]

De flesta av bilderna jag la ut är minst 2 år gamla, självklart såg det illa ut då, man övar ju hela tiden.
Nuförtiden är jag väldigt bra på att sitta upp på okända hästar och få dem bra och se bra ut själv men jag har oxå utvecklat ett tråkigt system som säger mig när man inet bör sitta till på en häst, när den har krämpor som man bör låta vara kvar.
Hästar och männikor med mkt spänningar mår inte bra av att man tar bort alla spänningar och gör dem helt lösgjorda.Vissa spänningar måste få vara kvar som stabilisator.
Denna omtalade balanserade sits har ju nackdelen att man på ett par sekunder kan lossa en häst totalt, men att kunna är inte samam sak som att man bör göra det...... Jag har ridit väldigt många hästar och prövat mig fram och det är inet bra att ta loss alla.

Jag uppnår bättre resultat på att ta loss lite varje dag så att hästens system hänger med annars når man inet så långt.

När jag sitter upp på en okänd häst nuförtiden så gör jag som på den vita hingsten. sitter upp, åker med som om jag inte fanns och allteftersom så börjar man inverka precis under hästens översta toleransnivå. Det innebär att jag inte gör sitsen helt perfekt i början utan sätter mig som hästen vill ha mig och sen smyger jag mig mot det korrekta.

4. Ingen aning :-)

9: Hm, det är så man inte ska göra, därför jag valde den bilden :-) för att visa. sitter man så trycker man undan ryggen på den, trycker den ner på bogarna och tar bort allt samanhang mellan fram och bakdel.

Djurjouren skrev:
När jag sitter upp på en okänd häst nuförtiden så gör jag som på den vita hingsten. sitter upp, åker med som om jag inte fanns och allteftersom så börjar man inverka precis under hästens översta toleransnivå. Det innebär att jag inte gör sitsen helt perfekt i början utan sätter mig som hästen vill ha mig och sen smyger jag mig mot det korrekta.
Intressant. :bump:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar