R
Redhorsefarm
Sv: Sitsdiskussion
Nop, inte där heller.
Nop, inte där heller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sedan mina hästar alltså oftast är "begagnade" brukar jag först sidrörelser, innan jag kan träna grunden riktigt... Tror nog inte det är tvång, utan jag försöker hjälpa hästen förstå, ved å presentera en hjälp i gången...
Rikkan skrev:Tråden är intressant. Hoppas att mina funderingar inte gör att det spårar ur....
Dessa funderingar dök upp efter att ha läst Susans svar.
Vad anser ni?
Vilka ryttare här kan säga att dom kan kontrollera sin egen tyngpunkt så att hästen kan arbeta avspänt utan iställlt måste kompensera ryttarens bristande balans?
Rikkan skrev:Hur har ni kommit till dit? Är det enbart genom ridning eller tränar er själva?
:smirk: I sverige är ridning en hobby, det skall vara roligt...Rikkan skrev:Om ryttarens balans är det viktigaste för rakriktningen, varför läggs det då inte större fokus på just den biten?
Är det för tråkigt?
..........Rikkan skrev:Och hur många som börjar med AR vet skillnad på tvunget och otvunget?
*Rikkan skrev:Jag menar att om man läser i några av trådarna här så är det väldigt snabba "ryck" för att komma till uppsutten träning av skolorna. Det får mig att tro att grundträningen underprioriteras...
Rikkan skrev:Hur många är det här på forumet som kan göra dessa övningar med sin häst, före ni börjar med skolor?
Takk, likemåte!Gillar möjligheten att presentera mina tankar, antigen du kan svaret eller inte.
På grund av deras fysiska tillkortakommande?Med dom hästar jag rider, som ofta är felridna från tidigare ryttare, är det svåra att få dom att förstå vikthjälperna, ja.
*hmmm* För att dom flyr? För att dom inte förstår ? eller för att dom fysikst inte kan utföra det man ber om?Hästarna är ofta vana med att løpa för skänkeln, i stället för att hämta bakbenen inn under tyngdpunkten, dom har lärt att krulla ihop nacken, eller andra saker som gör det svårt för dom att förstå vad man forsöker säga.
Jag vill inte säga att balansen är enda hjälpen.
Jag forsöker också hitta nån form för energi i hästen med mina skänklar. Den energin som jag lyckas skapa, om man frågar Redhorsefarm är det väl inte snack om mycket energi,
Vad är då målet för en sliten häst? Dennes hälsan eller fungerande ridbarhet, utåt sett?Jag tror inte att en sådan häst har varit riktigt lösgjord på långa tider. Det är ju grunden till at man kan köpa dom billigt...
Jag börjar undra hur många hästar det finns i samma situation....Dom har ofta inte styrkan/smidigheten som skall till för att skapa god balans, och är därför inte lösgjorda.
Jag undrar om det lätt kan bli för mycket av det goda, när man har en häst som inte är "frisk"?Jobbet består alltså i att forsöka lösGÖRA hästar som är sådär illa behandlade.
Enig.Jag tror nog inte det med ryttarens balans är svårt att förstå för en unghäst.
Nu kom du in på något... Menar du att alla kan utföra en sund rehabilitering bara genom att rida sidvärtesövningar?Det är hästar som redan har haft ryttare som inte varit i balans, som har sådana problem, och dom tränger rätt ofta till sjukgymnastik.
Jag har aldrig tänkt på när jag hanterar balansen, så det är nog när jag tänker "var är balansen" dvs halkat ur "nuet" som jag tappat den..... ....då jag märker jag ofta att andningen inte är "hel".Min balans i sidled klarar jag av att hantera rakt fram och på stora volter.
Rider du till dessa skador eller använder du dig av tilläggs rehabilitering ?och öppna i höger varv på Nordisen också beroende på skada.
Men hästen då, hur hanterar den det?Jag börjar lära mig att hantera det, men är inte där ännu...
Stämmer verkligen det? Inte för mig! Jag har blivit rak genom att stärka mina muskler, främst i mage och rygg, men även höft, ben och fot och axlar. :smirk:Men ju mer muskler man har desto mer oliksidig blir man.
Min häst har försökt anpassa sig i 5 år och nu börjar det likna något, vi har båda förändrats mot det "rakare", men inte enbart genom ridning.Inget levande är rakt.
Ja, då måste jag ha haft tur, som har en häst som lär mig. Känner var begränsninganra sitter.Jag har varit tvungen att lära mig det mesta om rakriktning = balans i sidled själv.
The Magic Word:YOGA! (Har själv varit som lutande tornet i Piza, -utan att varken se eller förstå det....hade en fot som inte gick att reparera, utan balans och styrsel. Är det Jesus eller Yoga som fixa den? Kan inte va Jesus -för han har vi inte sett röken av....)Hur jag rör mig till fots - måste jag av nödtvång tänka på ständigt så jag inte trillar tillbaks och blir ringaren i Notre dam igen....
Var är den? Få' ja' se den, glädjen? Tack!I sverige är ridning en hobby, det skall vara roligt...
Bild 4. Betydligt bätter här även om man kanske kan tycka att överlinjen är för kort men om man jämför bilden ovan så tänker hela ryggraden "pannan framåt", manken har lyft upp sig en aning och länden är pluttelite fylligare.Bra framåttänk, ryttare I sin hästs balans, på bilden ovan är jag något bakom den.
Denna bild är nog den minst dåliga av de jag visar här.
För er som inet kan nått om islandshästar så är signalen för trav lite framåtlut och sänkt hand, lämna ryggen fri.
Susan skrev:Hur skall jag säga det här nu då
Under förutsättning att hon tycker att det tyska systemet är det rätta;
Så borde hon väl undrvisa er i att rida hästen i balans och avslappning först.
Anledningen att man gör det inom det tyska systemet är att man först vill stärka hästen i en neutralform för att anpassa kroppen till ryttarens extra belastning.
Vad Balkenhol och Heuschman var kritiska till och anlednigen till att de visade med en massa unghästar på deras clinic, var att inom dagens ridning så hoppar man över en korretk fysiologisk grundutbildning av hästen.
Det är ryttaren som tar kontakt med hsätens mun - inte hästens som rids i en sådan form att den tar kontakt med rytatrens hand...
Det var det som morrades mest om på hela den andra clinicen. (Även om morrandet är en överdrift då Herr B är ytterst artig och belevad)
Leder muskler och senor, måste ges tid att anpassa sig till den extra belastning som ryttaren utgör. och de måste få anpassa sig under balans. dvs avspänt utan att hsäten går och "håller i sig" på något sätt.
För mig är det då logiskt att först lära ryttaren balans, för om inte ryttaren kan kontrolelra sin egen tyngpunkt så kommer hon hela tiden att störa hästen - vilket gör att den inte kan arbeta avspänt utan iställlt måste kompensera ryttarens bristande balans.:smirk:
Ryttaren måste ha en sådan balans att hon både kan hantera sin balans och hjälpa hästen till en vettig balans utifrån dess konstitiution så rakriktningen börjar altså redan här.
Därför lär man ryttaren att först kontrolelra sina axlar och sitt bäcken så atthon alltid sitter i samma rörelse som hon ber hästen utföra.
Det finns miljareder ryttare som säger vänster med axlarna - höger med bäckenet - vänster med vikten - och höger med tygeln
Ridning är verkligen skitsvårt.
Om man villa tt hästen skall dansa samba - så måste man ju själv kunna stegen...
För att kolla om man rider efetr den tyska utbidlningsskalan:
Då skall du i alla tre gångarter kunna rida hästen så att _den själv_ söker sig farmåt nedåt - den får igång ryggröreslerna i tre plan - den frustar avspänt och rör sig i en ren takt i alla gångarter.
Är det det er tränare undervisar i?
OBS - jag vill inte bråka med någon - och absolut inte vara taskig - du frågar och jag försöker svara så gott jag kan.
Och obs - jag tycker inte alla behöver rida tyskt / klassiskt.
Intressant.Djurjouren skrev:När jag sitter upp på en okänd häst nuförtiden så gör jag som på den vita hingsten. sitter upp, åker med som om jag inte fanns och allteftersom så börjar man inverka precis under hästens översta toleransnivå. Det innebär att jag inte gör sitsen helt perfekt i början utan sätter mig som hästen vill ha mig och sen smyger jag mig mot det korrekta.