Ja, och är man på den nivån i hoppning och på så stora arenor med alla störningsmoment så ökar risken enormt. Men han gör så klart vad han kan under de förutsättningar han och hästarna får för att minimera risker. Du och jag hade kanske ramlat av vid vartannat hinder på den nivån/i den miljön.
Att träna balans är kanon oavsett inriktning. Att lära sig läsa häst, formge dem, släcka triggers i hästarna etc är bra inom alla grenar.
Jag har en vädigt trasig nacke som gör att jag lätt kan bryta nacken och då riskera förlamning tex. Därför har jag blivit tvungen att lära mig minimera risken att åka av. För mig är inte den riskminimeringen att låta bli att rida ut eller rejsa runt etc. För mig är det att vara beredd på att saker kan ske genom att lära mig läsa hästarna och att lära hästarna att hantera olika situationer och göra hästarna väldigt lydiga(och villiga).
Jag har en kompis som jobbar mycket med inridning. Han är jätteduktig på vad han gör och har lärt mig mycket. Och har mycket kvar han kan lära mig. Men han är inte lika sadelfast som mig. Så han har istället tränat fallteknik. När han ramlar av så skadar han sig oerhört sällan iom att han landar rätt. Som någon jäkla stuntman liksom.
Jag kan inte sånt och jobbar därför för att undvika åka av.
Det finns faktiskt en hel del studier om tex hjärnskakning, som vi ryttare ändå riskerar drabbas av om vi åker av, och långvariga balans- och koordinations-problem av det. Jag känner rätt många som fått sämre balans och koordination och upplever skillnad själva. Även om den är liten så kan den yttepytte-lilla grejen vara det som gör att man blir lite, lite för långsam eller lite, lite off i balans och åker av när saker sker.
Det kan gå att träna tillbaks en del dock.
När jag skadade min nacke, vid hoppning då jag åkte av, fick jag besvär med balans och koordination pga nervskador.
Men jag har jobbat tillbaks det mesta av det. För vissa går det och andra inte.
Är jag sämre i nacken kan jag få sämre motorik och balans tills kiropraktorn fixat nacken.
Det kan vara så väldigt små marginaler som gör hela skillnaden.
Men jobbar man från alla fronter så kan det vara så att allt det lilla blir en helhet som väger över och ger ökad säkerhet.
Japp! Att vi hade . Och just detta. De stjärnorna klarar sig bra men även de kan flyga vid den här nivån .