Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Goddagen fruen. Morsom å råkes :)

Vem är perfekt - ikke jeg.

Dock - har man hittat till balanse - så har man åtminstonde möjlighet att komma lit nermere perfektionen.
Og man har fornögde hester.

Hilsen Susanne

Mina åsikter om rakriktning och sådant där....
är helt förenliga med den tyska utbildningsskalan.

Takt = balans (utan balans hos ryttaren kan inte hästen hitta sin balans)

Losgelassenheit = (handlar väldigt mycket om att hästen skall röra sig fritt och otvunget utan obehag av ryttaren - även här så kräver det altså balans av ryttaren. Man rider hästen framåt nedåt _enbart_ med hjälp av sitsen, i balans utan hjälp av tygeln - eftersom den kommmer först i nästa punkt...)

Det här sa ganska nyligen en ryttare på bruksprovet att det gick minsann inte med hans häst, men när testryttaren kom upp så - visst gick det. It's all in the riders balance

Contact= Hästen skall söka handen (- enligt länken till wanless. Jag vet ju att ni talar om "seeking reflexes" "att få hästen växa upp ur manken". Även detta kräver balans hos ryttaren så att hon kan rida hästen med sitt bäcken bakifrån in i en passiv hand. Med vikthjälper så får man hästen i balans och med halvhalter så lyfter man upp ryggen på den. så att konatkten blir lätt

Jag påstår aldrig att jag är en stjärnryttare, men anser väl att man till att börja med måste hitta en grund att stå på i sin ridning. :smirk:
En neutralform i balans som man utgår ifrån.:D

I all klassisk ridning ridning som jag har kommit i kontakt med så måste man först lära sig balans och följsamhet - sedan kan man rakrikta och inverka.

Först måste ryttaren kunna hantera sin egen tyndpunkt framåt bakåt.:idea:
Likt en fälttävlansryttare måste du kunna placera din tyngdpunkt ovanpå hästens tyngpunkt,
så att hästen kan röra sig _otvunget_ (losgelassen) under dig:banana:

När du kan hålla den kvar där, och även rätta till om hästen ramlar framåt och då ta tillbaka den igen, så kan du börja kontrollera er tyngdpunkt i sidled.:)

Ni pratar ju om att "rulla tunnan" Om du skall kunna rakrikta så måste du ju placera tunnan där du vill ha den. Du måste ju också kunna hålll den kvar där - inte genom muskelkraft utan genom din balans under rörelse.:D

För rakriktning kräver en sådan balans under röresle att du kan finjustera, det kan du inte om hsäten inte rör sig otvunget under dig.:crazy:

Så Nej - jag håller inte med dig att man inte ehöver vara så duktig för att utbilda en häst.
Tvärtom jag anser att man msåte vara en skicklig ryttare för att _korrekt_ grundutbilda en häst. Och med grundutbilda är jag helt synonym med Balkenhol - stärka i en balanserad grundform i fri hals och huvudhälllning. De rör inte hästens mun hela första året!:devil:

Att kunna rida en häst i balans utan hjälp av tygeln tycker jag kräver en ganska duktig ryttare... - som har en mycket god balans

I det tyska systemet så kommer impulsion före rakrktning, men själv kan jag inte få till nån impulsion - om inte hästen och jag är rakriktad utifrån övningen.
Inte någon korrekt samling heller för den delen.

eftersom du frågade....
(smileys för att det inte skall bli en matta av text.)

Senast ändrad:

Men dessa teoreier är ju inte motsatsen till vad vår tränare förespråkar?Väl? Blev osäker.

Prova att fundera på?

Om hästen sträcker ut/kortar upp halsen - ändras placeringen av hästens tyngdpunkt?

I så fall - kan det vara bra att ha tygeln som guide för hästen att sträcka fram till bettet? :)

- det beror på vad hästen gör i kroppen för övrigt.

Hästen liksom människan är ju en komplicerad manick

Det har ju tagit mängder med forskning får att få en robot att uppvisa något som ens liknar gående.

Allt både hästen och vi gör ( om man inte gör som kropspbyggarna och då måste man stå still) sätter igång någon form av reflexsystem.

Frågan är vilket reflexsystem du sätter igång.
Om du sträcker armen rakt ut från sidan så sätts en balanserande eller rättande reflex in.
Frågan är vilken. - kroppen kan ju "lösa" det på olika sätt.

Att hästen sträcker halsen rakt ut medför inte per automatik att vikten flyttas hit eller dit, så enkelt är det inte.

Hästen kan ju - om den är korrekt riden - bli längre i formen om du ger handen - längre i formen = tyngpunkten flyttas.

Men du kan ju också göra den tyska "översrykningen där du går fram med handen över mankammen medan hsäten ändå går kvar i formen = tyngdpunkten ändras inte.

jag säger som Jim Dorrance ( rädda mig Camilla du vet Leslie Desmonds guru) IT DEPENDS

Jag vet att fransososerna har en hel del övningar för att påverka halsens sträckning i olika riktningar.

Medan man inom det tyska påverkar bäcken och överlinje och ser halsens placering som ett kvitto på att du gjort rätt - bakifrån.

Det är olika vägar till rom.

Det har ofta blivit bråk om vilken väg som är den rätta, det tycker jag är ointressant.
Blir resultatet godkänt enligt FEI's artiklar så är det okey med mig.

Hur skall jag säga det här nu då :confused:

Under förutsättning att hon tycker att det tyska systemet är det rätta;

Så borde hon väl undrvisa er i att rida hästen i balans och avslappning först.

Anledningen att man gör det inom det tyska systemet är att man först vill stärka hästen i en neutralform för att anpassa kroppen till ryttarens extra belastning.

Vad Balkenhol och Heuschman var kritiska till och anlednigen till att de visade med en massa unghästar på deras clinic, var att inom dagens ridning så hoppar man över en korretk fysiologisk grundutbildning av hästen.
Det är ryttaren som tar kontakt med hsätens mun - inte hästens som rids i en sådan form att den tar kontakt med rytatrens hand...
Det var det som morrades mest om på hela den andra clinicen. (Även om morrandet är en överdrift då Herr B är ytterst artig och belevad)

Leder muskler och senor, måste ges tid att anpassa sig till den extra belastning som ryttaren utgör. och de måste få anpassa sig under balans. dvs avspänt utan att hsäten går och "håller i sig" på något sätt.

För mig är det då logiskt att först lära ryttaren balans, för om inte ryttaren kan kontrolelra sin egen tyngpunkt så kommer hon hela tiden att störa hästen - vilket gör att den inte kan arbeta avspänt utan iställlt måste kompensera ryttarens bristande balans.:smirk:

Ryttaren måste ha en sådan balans att hon både kan hantera sin balans och hjälpa hästen till en vettig balans utifrån dess konstitiution så rakriktningen börjar altså redan här.
Därför lär man ryttaren att först kontrolelra sina axlar och sitt bäcken så atthon alltid sitter i samma rörelse som hon ber hästen utföra.:)
Det finns miljareder ryttare som säger vänster med axlarna - höger med bäckenet - vänster med vikten - och höger med tygeln:confused:
Ridning är verkligen skitsvårt.
Om man villa tt hästen skall dansa samba - så måste man ju själv kunna stegen...:angel:

För att kolla om man rider efetr den tyska utbidlningsskalan:

Då skall du i alla tre gångarter kunna rida hästen så att _den själv_ söker sig farmåt nedåt - den får igång ryggröreslerna i tre plan - den frustar avspänt och rör sig i en ren takt i alla gångarter.

Är det det er tränare undervisar i?

OBS - jag vill inte bråka med någon - och absolut inte vara taskig - du frågar och jag försöker svara så gott jag kan.

Och obs - jag tycker inte alla behöver rida tyskt / klassiskt.

Det som är spännande är att tyngdpunkten ändras med "überstreichen". Hästen ska då vara lärd att kompensera genom att komma in med bak och kompensera.

Och om "kontakt" är etablerad så blir det inte bara "ge" utan hästen följer bettet - tygeln sträckt men inte spänd... ger stora möjligheter! :)

Och jag menar att just genom denna kompensationen så går hästen kvar behåller sin balans = tyngdpunkt

Oavnpå detta så kan ju även rytatren kompensera i sin kropp så att hennes tyngpunkt inte förändras med "übersterichen" varpå då inte hästens tyngpunkt kommer att påverkas...

Jag kan ju också sträcka fram mina händer på ungefär en miljard vis..

Again - It depends...

Och det andra var du skriver om kontakt, väl också det jag sa, bara med olika ord.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Att kunna rida en häst i balans utan hjälp av tygeln tycker jag kräver en ganska duktig ryttare... - som har en mycket god balans

Anser du/tror att alla ryttare kan uppnå denna balans...?

Tycker att det är oerhört intressant att läsa den här (och andra) sitsdissektioner som dyker upp här på barocken - själv har jag svårt för att sätta namn på all teknik och alla delar, försöker mest känna mig fram i ridningen, vilket ju blir svårt att översätta till begripligheter på en diskussionssida. Tycker det är lärorikt och trevligt att få ta del av andras bilder och funderingar. Eftersom Susan är en av de som skriver långa ingående förklaringar till ridning skulle det vara oerhört intressant att se exv en bild av Susan till häst, susans typ av ridning? Som jämförelse och kanske med kommentarer om vad som händer på bilden?

Hej!

För egen del skulle jag snarara önska att Susan INTE visade någon bild på seg själv. För att jag då skulle vilja tänka; äh! Men Susan gör ju så och så själv! Då kan det väl inte vara så viktigt hur JAG gör, hällre. Just för att hon förklarar mycket djuptgående, så tror jag kanske at hon endå inte kan rida perfekt. Det vore väl mycket att önska, eller hur?

Men JAG! Jag kan lägga in en ny bild. Denna gången vill jag förklara lite vad jag provar uppnå, så kan ni skjuta utav bara f...:devil:

dda739d0.jpg

Här forsöker jag öka upp stäglängden lite på min halvt barocka hjälte, Hugo. Han brukade vara väldigt stel och bunden i sina rörelser, och klarar bara med stor möja att balansera sig i travet om det inte skal likna skritt fram och trav bak...

Någon utav felen är väl uppenbara, tror jag, men inte är det vel så illa, hällre? En utav felen skulle ni lätt kunde finda, men vad är grunden för detta fel?

I just denna bild tycker jag nog hästen går ganska gott mtp vad jag frågar efter. Lite mer framåt, altså, men ändå inte ramla ihop. Forsöker behålla lite schwung utav det lilla just denna häst erbjuder med denna ryttare. Jag är lite tung för flera utav våra hästar, men just Hugo är tämligen bra byggd för att bära mig, tycker jag.

Vad tror ni?

Pelle

Ja jag tror faktiskt det.
med rätt hjälp så.

Jag skriver ofta långt för att saker är komplicerade, ändå blir det en del generaliseringar, och tagna ur sitt sammanhang kan det ju betyda vad som helst.

Som ovanstående kan ju framstå som om jag rider runt utan vare sig träns eller grimma och det gör jag ju inte.
En unghäst kan jag tycka vara lättare att rida i en grimma än med bett om den är känslig i munnen.

Vad jag menar med citatet är ju att det går att både göra igångsättningar och avsaktningar med sitsen, det går ju också att styra och vända och i stor utsträckning forma med sitsen.

Det är väl det dom lär sig på lina där på SRS och i Tyskland...

Och fransoserna lär sig tydligen piaffera med sitsen

Jag vet inte om jag svarat på din fråga nu

Du har ju inte tryckt på min knapp men jag svarar dig ändå.

Jag är högst medveten om att jag är en mycket större talang som pedagog än som ryttare. Jag är skakad i min kropp vilket gör den allt annat än samarbetsvillig. Elever är alltid mer sammarbetsvilliga :)

Det är väl just genom mina svårigheter som jag lärt mig det jag lärt mig. Sally swift har ju haft stora problem med sin kropp, och lärde sig massor på sin resa, som har varit till stort gagn för många ryttare världen över. Med hennes skolios tvivlar jag att hon kan prestera lika mycket som sina elever. Just genom hennes krämpor tror jag hon har måst förstå hur hon skall "nyttja" sin egn kropp.

På samma sätt som jag genom mina skador måst lära mig hur jag skall hantera min egen kropp för att bli bättre.
Vad gör jag som är fel - jo jag släpar mig fram som ringaren i notre dame.
Om jag försöker göra precis tvärtom - vad händer då?
Vad skall jag göra och ändra för att gå rakt fram om inte som en normal( för ingen människa går rakt fram angel:) men som en liksidig frisk människa.
På den resan har jag lärt mig en del, som varit till gagn både i min egen ridning och för en och annan ryttare.

Vad gäller min egen ridning så har jag haft tur och försökt hitta bra tränare somm lärt in ridning bit för bit.
Stanna med sätet. Kontrollera bogen med dina axlar. och hästens bäcken med ditt bäcken. Jag hartillbringat ganska många år med att hitta balans ock kroppskontroll

Innebär detta att jag glassar runt ridhuset hela tiden som en stjärna - ingalunda, men det innebär att jag känner har en klar tanke med vad jag (föröker) göra, och att jag har ett hum om vad jag gör för fel när jag misslyckas.

Behöver man vara gris för att vara veterinär - nej.

Behöver man vara en extremt skicklig ryttare för att känna igen balans och obalans - nej, men man behöver ha erfarenhet av båda, och en teoretisk och praktisk kunskap för hur man skapar balans och tar sig ur obalans.

Standard fel i barocken, undertempo så hästen lämnar baken i stallet. I det läget så är resten av ekipaget oväsentligt. Så var det på den stora bilden också, för lite motor. Våga rida fram. Går det för fort, samla hästen då. Men undertempo är illa.

Interessant betraktning.

Varför tänker du detta är undertempo?

Och kanskje viktigare:

- Hur vill mer motor hjälpa meg här? Det går pr definition för fort med denna häst. Och den andra. Men på olika sätt.

Som jag sade inledningsvis, denna hästen varit så bunden att den inte kunde gå annat trav än gristrav med magen i backen, och näsan överst. Det brukade vara en språnghäst, kan du tro det? Vem brukar en sån til att hoppa med, men i alla fall.

Framgångsmetoden varit så:
- Låt hästen finna tilbaka til roen. Inte stressa hästen med att dra den i munden.
- Mjukgöra hästen i sidorna.
- Stärka hästen bak genom sidrörelser och så smånigom övergånger.

Och den sista frågan; "Standard fel i barocken", säger du. Vad betyder det, att barockridning som sådant är fel, alltså att det är fel at jobba hästen lungt och med samling före schwung, eller att det är vanligt att jobba FÖR sakta i "såkallad" barockridning, så att som du säger, baken hänger efter?

Pelle

eller att det är vanligt att jobba FÖR sakta i "såkallad" barockridning, så att som du säger, baken hänger efter?

normalt i barocken & ar

att en häst jobbar betyder inte att det ska komma i handen, blir det så är det olydnad

Ok.

Det är jag med om.

Men risken är väl att hästen kommer bakom handen? Inte?

Och der finner vi grunden att jag föredrar något som sniglar lite åt barocken. Och att jag vill klara samla till levad/terre a terre, men det ligger nog något längre fram i tid... :-D

Pelle

Tråden är intressant. Hoppas att mina funderingar inte gör att det spårar ur....

Dessa funderingar dök upp efter att ha läst Susans svar.
Vad anser ni?

Vilka ryttare här kan säga att dom kan kontrollera sin egen tyngpunkt så att hästen kan arbeta avspänt utan iställlt måste kompensera ryttarens bristande balans?

Hur har ni kommit till dit? Är det enbart genom ridning eller tränar er själva?

Om ryttarens balans är det viktigaste för rakriktningen, varför läggs det då inte större fokus på just den biten?
Är det för tråkigt?

För rakriktning kräver en sådan balans under röresle att du kan finjustera, det kan du inte om hästen inte rör sig otvunget under dig.
Och hur många som börjar med AR vet skillnad på tvunget och otvunget? :angel:

Jag menar att om man läser i några av trådarna här så är det väldigt snabba "ryck" för att komma till uppsutten träning av skolorna. Det får mig att tro att grundträningen underprioriteras...
*
Då skall du i alla tre gångarter kunna rida hästen så att _den själv_ söker sig farmåt nedåt - den får igång ryggröreslerna i tre plan - den frustar avspänt och rör sig i en ren takt i alla gångarter.

Hur många är det här på forumet som kan göra dessa övningar med sin häst, före ni börjar med skolor? ;)

OBS!
Fara!

"Only the sith deals in absolutes"

(Bara dom som sitter delar av absarna...) :-D

Nejdå!

Det är fara att snakka om "absoluta" målenheter här, och sådana finns nästan inte i ridning.

Jag kan kontrollera mitt tyngdpunkt ganska brukligt inntill travet blir för stort för meg. Det jobbar jag med. Tränger till något løsare muskler i benen först :-)

Jag har inte tränat in unghästar än. Sedan mina hästar alltså oftast är "begagnade" brukar jag först sidrörelser, innan jag kan träna grunden riktigt... Tror nog inte det är tvång, utan jag försöker hjälpa hästen förstå, ved å presentera en hjälp i gången...

JAg är inte spesiellt god i galopp. Har inte ridit så länge än...

Pelle

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar