Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Jo jag vet, nikken typ är väl bara bluff och båg. Men som sagt, något skulle hon väl hitta på ;).. Jag kan ingenting om det själv, litar på hennes komptens.

Susan skrev:
Det blev olika stora bilder men i alla fall...

Näe egentligen gör du för lite :o
Att rida lätt på rätt sätt är jobbigt.
jag skall lära dig tekniken...

Stå med fötterna i axelbredd
tårna rakt fram.
knäa som du satt på en häst.

Nu reser du dig genom att ändra vinkel i knä och höft, men inte i fotleden.

KopiaavR.jpg
KopiaStupp.jpg

Notera att på första bilden så är bäcknet ovanför foten, medan på den andra så är bäckenet ovanför knäet.

Fokusera på att räta ut knäet och fram med "snoppen", då slutar du resa dig på tå:D

Till häst måste du börja med att placera stigbygeln rakt nedanför bäckenet - annars går det inte

Rapportera gärna SUS (nu middag)

Har provat lite (men har ju problem med sadel el.munnen/tänder på hästen. har en sadel på prov och helt plötsligt blev han känslig i munnen ...håller på att kollar om det är sadeln allt beror på eller om han fått problem med tänderna eller nåt annat) ....så han är inte speciellt trevlig att rida nu :(
Men jag såg bilderna framför mig när jag red .Sen tänkte jag av en slump på att jag står på ett golv,(såg framför mig som jag gjort när jag testat framför spegeln.)...och det funkade faktiskt. Kanske inte perfekt lättridning men när jag tänkte står på golvet med hela foten .....Så hölls faktiskt foten mycket bättre. Har dessutom provat att korta upp ett hål, men då upplever jag att jag inte kan sitta ner....ja är det inte det ena så är det dert andra:rofl:

hej insåg att jag glömt dig.

Försökte pm'a för ett par dagar sedan men din inkorg var full.
Sedan har jag glömt bort allting...

det är ju väldigt svårt attgå från Ponny till Stor hsät och särskilt en med mycket gång.
Det är helt enkelt annorlund att köra Ferrrari än volvo :smirk:

Är detta din första stora häst? Jag har fått det intrycket när jag surfat runt och stött på dig i trådar? :D

jag tror att du kommer att slappna av i låren när du hittat din balanspunkt bättre.
Jag vet inte vad som händer om du bara försöker hålla brästrygegn ovanför bäckenet känns det mer obehagligt?

Du har ju så mycket jackor på dig också...
Men kanske du då när bröstrygegn är rätt har nytta av att tänka "kisseriet upp mot hakan" Det brukar ju ge bättre fjädring

MVH SUS

Ridbilder på gurun!! ;) Hur har jag missat denna tråd?? ;)
Du ser inte alls ut som jag föreställt mig. Trodde att du var gammal och grånad och såg jättesträng ut. :o :rofl: Du ser ju ut som vilken vanlig ridskoletjej som helst! :D
Orkar inte läsa igenom alla svar i tråden, antar att de flesta har analyserat bilderna redan. Men det var kul att få se ridbilder på dig! Har saknat det lite eftersom du ofta kommer med kommentarer och analyser och kloka idéer!

Nirak

Jag tycker att du på de flesta bilderna rider med för hög hand och väldigt mycket i framvikt.
Försök att hitta din balans mitt över hästens tyngdpunkt i stället så kommer den upp från bogarna, och ni bägge får lättare att hitta er balans!!

Har inte läst alla inlägg (det var så många) men Susan brukar ha bra tips och idéer om hur man kan förbättra sitsen!
Hon hittar nog hit om hon inte redan gjort det!!

Skriver vad jag ser utan omsvep eftersom du skriver att du inte är känslig:)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar