Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Susan skrev:
Det är lättare för en del elever att följa uppmaningen "fyll ut svanken" än - sluta svanka.

Det skapar också mindre spänning i kroppen.

Du har alltid en balans mellan fram och baksida på en led.
Vill du ändra possitionen i leden så kan du antingen spänna ena sidan mera, eller slappna av i den andra sidan. Hajjar du?
Detta gäller särskilt ryggen.

Sätt dig på en stol längst ut på kanten, sitt som du upplever rak i ryggen

Svanka

Gör tvärtom - dvs slappna av i hela länden så att "svanken fylls ut"

En människa kan inte swinga med ryggen om hennes utgånsgpossition är i svank. Därför ändrar jag ofta utgånsgåpossitionen och ber ryttaren antingen "dra upp kisseriet till hakan" eller "fyll ut svanken" :)
För olika ryttare funkar olika saker.

Det är inte meningen att man skall sitta krampaktigt med en utfylld svank, utan bara hamna i en bättre utgånsgpossition så att man har lättare att följa hästens röreser.
Jahaa! Tack igen!!

En fråga, när man "drar upp kisseriet" ska det då kännas som att man sitter på sittbenen (de två knölarna)? Eller har jag ramlat i bakvikt då? :confused:

Ja förutsatt att de är sittbenen som du känenr :)
De sitter mycket längre fram i kroppen än vad de flesta tror. de är nästan så långt fram som mitt i låret när du står.

De kuddar som man känner längre bak är muskler :)

och hur många år trodde jag de var sittbenen? :angel:

Susan skrev:
Ja förutsatt att de är sittbenen som du känenr :)
De sitter mycket längre fram i kroppen än vad de flesta tror. de är nästan så långt fram som mitt i låret när du står.

De kuddar som man känner längre bak är muskler :)

och hur många år trodde jag de var sittbenen? :angel:

Nu snackar jag alltså om något som är hårt. Som att sitta på två benknotor, så känns det. Och det känns bara när jag "drar upp" och samtidigt försöker (kan ju inte öra et helt :angel: ) fyller ut svanken. Då känns det som att jag sitter med krum rygg (du fattar?) och att jag då sitter på två benknotor. Var dessa benknotor är ju svårt att förklara med ord...

Haha vad bra jag är på att förklara! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Susan skrev:
Jag tror du är rätt ute, de är hårda de små rackarna :)

Men de sitter nog ganska långt bak.. Svårt att känna efter när man sitter i skolans datasal. :angel: I linje med midjan eller litet bakom kanske.. Får känna bättre när jag rider senare.

Har följt diskutionen med beundran. :bow: Den har gett mig väldigt många nya tankeidéer. :idea:

Hade varit kul om ni ville berätta vad ni ser på dessa bilderna. Varför gör hästen som den gör och var sitter min skuld? Tragglar med sitsen varenda gång jag sitter på henne men börjar tycka att jag kört fast, det blir inte mycket bättre. Hade varit kul om ni hade några tankar. (Ursäkta min bylsiga jacka men här är väldigt kallt just nu :D )

http://i15.photobucket.com/albums/a372/Rumpnissen/mellantrav1stor.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a372/Rumpnissen/frvndgalopp.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a372/Rumpnissen/trav.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a372/Rumpnissen/galoppoigen.jpg

Jag tycker att du ska tänka på ballongerna som ska flyga ut ur din bröstkorg;) ;) Läs Susans inlägg högre upp på i denna tråd. Tror att det löser många problem.

Jag läste detta, och känner verkligen igen mig. Tänkte på detta sist jag red men spänner mig för mycket på alla håll och kanter för att kunna prioritera det. :mad:

Jaha du rumpastumpa!!!

Den första hoppar jag för den är för mörk.

frvndgalopp.jpg

Jag undra mest vad du gör. Lättar du ur för att vara snäll eller har du svårt att vara följsam i galoppen så att du rent refexmässigt reser dig? Eller är det bara lite vanlig glappig rumpa :D

Du rider ju dessutom förvänd och det komplicerar ju det hela.

Angående att galoppera så brukar jag likna det vid att åka kontrosstol :D
Det är lite samma känsla: sätt dig en bit ifrån bordskanten och dra dig in till bordet och så ut igen.
Fortsätt och gör denna rörelse i kroppen utan armar och så att kroppen ovanför behåbandet är stilla.
När rumpan är bakåt i galoppen - gå inte in i svank utan håll emot där och använd den raka magmusklen för att dra dig framåtigen.=Kisseriet upp till hakan

Det här är lite samma sak som Müselers "torka sadeln bakifrån och frammåt". Han gungliknelse är dock lätt att missförstå, så att den del börjar luta sig bakåt och skyffla med bäckenet - inte bra.

Detta kommer göra dig mer följsam i galoppen.:) En sak till som du måste tänka på till hsät är att din höftled måste tillåta dig att göra detta. Minsta spänning i låret omöjliggör. Tänk på at rida bara med rumpan på kontorssstolen:D

Det är alltid lättare att lära sig vad man skall gösa - än vad man inte skall göra.

En del tycker också själva uppåt i luften i galoppen är läskigt, så det faller lite framåt som en fällkniv.

Tänk att din kontorsstol är en sådan där karusellhäst som åker uppåt och nedåt. Våga låta den lyfta dig uppåt och frrmåt - så att snoppen:o åker först:cool:

Next:
trav.jpg
AHA :D inom den klsssiska Dressyren talar man ofta om att ta ansvar för sin egn kropspvikt. Egentligen är det att ta ansvar för sin egen balans.
Du skall - om du vill att hästen skall röra sig otvunget (losgelassen :D ) under dig kunna se till att din tyngpunk alltid är rakt ovanför eller i ditt bäcken
Här har överlivet hamnat på efterkälken.
Många ryttare gör så efetrsom ryggraden då blir mer rörlig, (det skumpar inte): Men det finns många bättre tekniker för detta, men jag lär inte ut det förrän ryttaren kan en massa andra saker :devil:

Till att börja med så måste iallafall bröstkorgen dras tillbaka ovanför ditt bäcken. Tänk dig en "Kalle anka hand" som tar tag i din skjortknäppning och drar dig farmåt igen.
Väl där - vill Gud se dina tuttar igen :rofl:

fortsättning (....ville inte sudda mina glada gubbar..)
Next!
galoppoigen.jpg

Här är samma sak med bröstkorgen.
Detta är det svårastemomentet i galopp då de flesta hamnar i svank, blir framtunga och försvårar för hästen att komma upp i språnget. det gör inte du :) Bra

Du drar heller inte ihop din häst! Bra :love: :banana: :bow:

rapport önskas:D

Angående att galoppera så brukar jag likna det vid att åka kontrosstol
Det är lite samma känsla: sätt dig en bit ifrån bordskanten och dra dig in till bordet och så ut igen.
Fortsätt och gör denna rörelse i kroppen utan armar och så att kroppen ovanför behåbandet är stilla.
När rumpan är bakåt i galoppen - gå inte in i svank utan håll emot där och använd den raka magmusklen för att dra dig framåtigen.=Kisseriet upp till hakan

Det här är lite samma sak som Müselers "torka sadeln bakifrån och frammåt". Han gungliknelse är dock lätt att missförstå, så att den del börjar luta sig bakåt och skyffla med bäckenet - inte bra.

Detta kommer göra dig mer följsam i galoppen. En sak till som du måste tänka på till hsät är att din höftled måste tillåta dig att göra detta. Minsta spänning i låret omöjliggör. Tänk på at rida bara med rumpan på kontorssstolen

Det är alltid lättare att lära sig vad man skall gösa - än vad man inte skall göra.

En del tycker också själva uppåt i luften i galoppen är läskigt, så det faller lite framåt som en fällkniv.

Tänk att din kontorsstol är en sådan där karusellhäst som åker uppåt och nedåt. Våga låta den lyfta dig uppåt och frrmåt - så att snoppen åker först

På den första bilden lättar jag medvetet. Hästen är hopphäst och det har suttit i ryggmärgen på henne sen hon var unghäst att byta så fort det finns en möjlighet att man ska byta varv.:crazy: Därför har hon väldigt svårt för detta med förvänd galopp, inte nog med att det är onödigt, det är ju jobbigt också, verkar hon tycka. ;) Så istället för att jag sitter och spänner mig och inte vet vad jag gör så gör jag det lättare för henne i sådanna här lägen och lättar ur sadeln. Så blir det i alla fall lite mindre för henne att tänka på. :devil:

Har suttit här och åkt kontorsstol nu. :D Vad jag inte förstår är hur jag i all värden ska kunna ta mig fram och tillbaka på stolen utan att använda armarna? Ska jag jucka frenetiskt? :rofl: Skämt åsido, jag förstår hur du menar. Men då kommer vi ju tilll problemet; jag spänner mig som en tok i låren. :crazy: Detta är inget jag vanligtvis gör när jag sitter på en häst, har aldrig haft sådanna här problem med att slappna av i låren som jag har på denna hästen.:mad:

AHA inom den klsssiska Dressyren talar man ofta om att ta ansvar för sin egn kropspvikt. Egentligen är det att ta ansvar för sin egen balans.
Du skall - om du vill att hästen skall röra sig otvunget (losgelassen ) under dig kunna se till att din tyngpunk alltid är rakt ovanför eller i ditt bäcken
Här har överlivet hamnat på efterkälken.
Många ryttare gör så efetrsom ryggraden då blir mer rörlig, (det skumpar inte): Men det finns många bättre tekniker för detta, men jag lär inte ut det förrän ryttaren kan en massa andra saker

Oh, vad jag känner mig träffad. Och inte att tala om hur mycket jag sliter med detta. :crazy: Saken är den att det är inte försen jag börjar skumpa som det här händer, och då är ju redan allting förstört. :devil: Så länge jag kan sitta stilla och följsamt (läs: ca 5 steg efter en övergång) så känns det i alla fall som min tyngpunkt är rätt, men sen så blir det så här istället. :crazy: I grund och botten ligger att jag spänner mina lår något enormt i traven på den här hästen. Jag kommer på mig själv ideligen med att göra det. :devil: Jag blir tokig.

Här är samma sak med bröstkorgen.
Detta är det svårastemomentet i galopp då de flesta hamnar i svank, blir framtunga och försvårar för hästen att komma upp i språnget. det gör inte du
Tänkte på ballonger idag när jag satt och red. :rofl:

Jag har alltid problem med stigbyglarna när jag rider lätt....hamnar alltid på tå...alltså höjer hälen.Detta är mest markant då jag rider lätt.Beror detta på att man kanske "tar i " för mycket i lättridningen. Anstränger sig i onödan helt enkelt.

svar kommer - även på pm.

Gäller alla som pm'at mig
Det blev lite många på en gång - tar ett i taget :D

För långa stigläder så att du inte får stöd av knästödet på sadeln?
Det verkar som att du rider lätt med fel del av kroppen..

Det blev olika stora bilder men i alla fall...

Näe egentligen gör du för lite :o
Att rida lätt på rätt sätt är jobbigt.
jag skall lära dig tekniken...

Stå med fötterna i axelbredd
tårna rakt fram.
knäa som du satt på en häst.

Nu reser du dig genom att ändra vinkel i knä och höft, men inte i fotleden.

KopiaavR.jpg
KopiaStupp.jpg

Notera att på första bilden så är bäcknet ovanför foten, medan på den andra så är bäckenet ovanför knäet.

Fokusera på att räta ut knäet och fram med "snoppen", då slutar du resa dig på tå:D

Till häst måste du börja med att placera stigbygeln rakt nedanför bäckenet - annars går det inte

Rapportera gärna SUS (nu middag)

Det roliga var (tycker jag) att det blev enklare när du sa hur jag skulle rida lätt, förmodligen för att jag är stark och flexibel i de partierna av kroppen. :)

Däremot var det lite si och så med att komma ihåg att jag inte skulle rida lätt som en anka längre.. :angel:

Jaaa precis...ska testa detta. Tycker själv att när man rider lätt så gör man det utan att tänka på HUR...Tror jag använder hela kroppen när jag rider lätt....;) vet en gång då jag satt och tittade på en grupp som red för instruktör....så säger hon -Rid inte lätt med hela kroppen ...MEN det dumma då är att hon inte förklarade för denna kvinna hur hon skulle rida lätt......;( Står framför spegeln och tränar....Bra bilder du lagt in...får se om det går att genom föra till häst..EN sak bara...HUR långa läder ska man ha....

Genereltt så skall man ha läder så stigbygeln är i höjd med knylan på foten när benet hänger bredvid.

Men liet beroeden på hur sadeln och hsäten sätter dig så får man variera.

Rid i den längd där du har lättast att placera stigbygeln under din tyngdpunkt(se bild) det är viktigast.
Det där Lord Owen nämnde är bra, att din överskänkel sklall få stöd av sadelsn stöd :D Det är det dom är till för.
Beror då på vilken sadel du har om det funkar i praktiken

Ridhus med speglar eller kompisar är väldigt bra.

Det stora problemet med ridning är just att så gott som ingen talar om HUR - bara ATT.:crazy:

SUS

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar