Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Ja det var därför jag köpte henne.:D
Det syns inte på den lilla avataren men hon har en fantastisk ryggverksamhet.

Susan skrev:
Ja det var därför jag köpte henne.:D
Det syns inte på den lilla avataren men hon har en fantastisk ryggverksamhet.

Aha. Berätta mer? Vad är hon för nått (förutom häst :D)?
Hon är fruktansvärt söt.

Mitt halvblod hade ju brutit nacken och fick tas bort förra året.
Galen av sorg :cry: kopplade jag upp mig på internet gick in på bukefalos och fick se annons på lilla damen.
Eftersom lilla damen kostade vad plånbloken rymde så blev det hon och jag :love:

Lilla damen (som egentligen borde heta Pippi Långstrump) kommer från Östtyskland
( det är där de har hogwartspeglar)
Hennes pappa heter Royl Olymp har 152 i Dressyrindex ( vilket är bra:bow: )
Han är efter Rohdiamant (Rubinstein :bow: ) - Florestan :d Drägelsmiley:
Mamma är trakhener av gammal stam, men har gett bra föl föru,t hennes förra föl som vann ett fölchampionat exporterades till Scweiz.

Royal Olymp har betäckt 6 ston i Sverige i år.

Lilla Tiffany K fyller 2 i nyår och är nu 1.58, fick 38 poäng på Strömsholm - hoppas givetvis på diplom i framtiden....

Annars kommer jag älska hon ändå - och be till Gud att hon inte bryter nacken
( man blir så ledsen då... Måste buka så mycket när man är ledsen......:angel: )

(Gud vad jag gillar människor med social kompetens:love: :love: :love: )

Senast ändrad:

Igjen, vanskelig å si utfra ett bilde. Men siden du spør, så skal jeg forsøke å svare.

Vad är bra?
Bakben, samlingen.

Vad är mindre bra?
Litt for korte tøyler, jeg ønsker meg mer ettergift.

Varför är det så?
Hesten blir kort i overlinjen.

Och framförallt - vad kunde jag gjort annorlunda och hur hade det sett ut isåfall?
Gitt mer ut på tøylen. I første omgang ville det kansje ført til at hesten stoppet opp (gjennom å gå fram), hvor du da måtte korrigert den for at den gjorde det, og måttet begynt på nytt. Mitt første 'mål' ville vært å få den til å gjøre det mer av seg selv, og med hengene tøyle (mer ettergift). Når du har oppnådd det, så er du klar for å be om mer energi. 20 steg 'av seg selv', med 'hengende tøyle', er iallefall mitt første mål. Og disse 20 stegene skal være ganske på stedet, det skal ikke gå for mye fram. Altså, det jeg sier er ikke oppnådd på kort tid, men om du arbeider 4 ganger per uke, og får 1% mer hver gang, så har du kommet rett langt på et år! Og innen 2 år så 'er du der'. :rofl:

Lykke til!

Hilsen Anne

Endret p.g.a. skrivefeil...

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr finns inte hästen i livet längre :cry:
Men jag förstår din tanke, det är intressant att läsa och glädjer mej att du svarade på det viset du gjorde! (mycket konstruktivt :bow: )

Tack länkdrottningen :bow:

Ett stort problem som jag ser det är att man inom hästeriet totalt saknar kunskap om den mänskliga biomekaniken.
Man är heller inte intresserad av att söka kunskap där den finns - utan där den är "trendig"

En funktionell sits har ingenting som helst med att dra en linje genom kroppen.

En funktioenll sits handlar om att hitta balanen i bäckenet, och därefter "trä kotorna på en pinne" som ringarna på en barndomsleksak.

Då kan ryttaren sitta utan onödig spänning i balans och därmed släppa fram hästens röreser.
Och först då kan hon inverka med små hjälper med en oberoende hand och en oberoende skänkel.

Då kan hon rida hästen med små osynliga vikthjälper bara genom att korrigera sina axlar och sin bröstkorg.

Men det tar väl fem år till att fatta.....

En sak här är kanskje inte dissekerad nog?

"vikten skall vara jämnt fördelad över triangeln som bildas mellan sittknokarna och skrevet..." (Cirka citerad...)

Det är etter mitt tänkande fullkomligt fel.

Skrevet, eller "symfysen", är inte ägnat åt att bära vikt. Det är skadligt.

Pelle

Warum das? Altså varför är det skadligt att sitta på skrevet???

och varför hålelr du med true-is blue- is?
(smeknamn kelnavn)

och hur menar du flera sidor, jag hittade bara tre kommentarer.
(jag är trög ibalnd/ allternativt har aldeles för bråttom skall kola länken igen och busa lite....)

Jag instruerade två stycken läkare ett tag, och dom sa att skrevet inte är konstruerad för att bära vikt. Jag tror det hade nån samanhang med att man inte sitter ihop därnere. Inte flickorna, i alla fall:devil: :o

Jag har fått höra det flera ställen, men jag kommer inte ihåg när.

Pelle

Andra interessanta uttalanden är f ex det om att bakvikt tynger ned bakdelen. Gör det ju inte! Bakvikt, så som visat på bilden som beskrivits, gör att hästen går itu, och inte bliver tung bak, som den borde bli.

Hästen borde tränas så att den bliver tung bak, och styrkas, så att den i konkurrencer kan visas i en lite öppnare form, och därigenom se lättare ut. Tycker jag. Annars visar man ju bara fram hur det inte skall göras. Men den saken är vel dissekerat nog, kanskje...

Pelle

På sista bilden ser det ut som att han behöver "släppa svansen" lite, dvs kuta lite mer med svansryggen och spänna upp magen. Jag har svårt att sätta ord på det, men är jag rätt ute?
Har själv problem med att jag har svankat för mycket och håller på att lära mig att släppa svansen..

Men gud. :eek: Hur gick det till?
I höstas hittade man en häst död i hagen på min ridskola, inga yttre skador eller nånting. Hästarna hade busat tidigare på dagen men ingen hade sett något. Såg ut som den sov. Vet inte om den bröt nacken men sorgligt var det. :(

Buke är bra till mycket. ;) Jag hittade min nuvarande häst och vår nuvarande shettis (räknas inte som häst.. :D ) här också.

Pippi Långstrump? :) Varför det? För att hon har rött hår? :cool:

All info om härstamning och annat dräggel säger mig inte så mkt men jag antar att jag lär mig det - någon gång. Rubenstein känner jag igen dock, skam vore det annars. Har jag rätt när jag påstår att du är en sucker för fuxar? :D

38 poäng är ju alltid trevligt! :) Lycka till med lilla damen!! Eller lilla.. hur stor kommer hon bli tro?

Nu lär ju jag aldrig bli tränare åt honom :D
Men om...
Placera sadeln rätt så han hamnar rätt i sadeln.
flytta fram bröstkorgen ovanför bäckenet
och därefter - som du säger - fylla ut svanken :)

Då komemr han att kunna slappna av i benet och sluta ta spjärn framåt och voila ....
Så kommer jag att bli stum
i flera timmar :D

1.70 tror jag hoppas jag-
Långstrump för hon har fyra knästrumpor....

Susane gillar inte fuxar egentligen :angel: :o
men mina gillar jag :D

Det är tydligen inte helt ovanligt att hästar går omkull som små och skadar sin halskotpelare så att det blir en förträngning på ryggmärgen.

Man märker det när de börjar ridas mera, då de kan ha svårt att hålla reda på sina ben.

Elle så när det blir riktigt illa, så ramlar de ihop i hagen en dag och kan inte komma upp....

Min ville inte belasta vänsterr fram - han haltade inte, men var svår att rakrikta.
Efter att en veterinär på en större klinik "tog igenom" och menade att han "värmer ju ur"
:devil: så blev han riktigt dålig.

Hon tvingade honom att böja halsen i ett annat läge och så....
Jag var tvungen att ta bort keruben ganska omgående efter det.
(och mycket buke blir det när man är ledsen :cry: :cry: :cry: )

Min lilla PINGO :love: 1.74 och FUX

Senast ändrad:

Sådana där höga saker som jag måste ha stege för att komma upp på, är det en sådan du ska uppfostra henne till? Inte för att jag ska rida hästen men i alla fall.. :D Tur att jag har en så tolerant häst som står still när jag glidit av renskinnet ute i skogen och får klättra upp igen med hjälp av diverse stubbar och gymnastiska övningar. :angel: Han är bara 155...

jag har alltid tyckt att alla fuxar är rätt tråkiga.. Tills jag såg Briars färg kontra tecken och fick hem ett fuxshettissto..

Säg inte sådär! *sneglar oroligt mot hästhagen*

Jag 'tycker att' hästar har en förmåga att väldigt bra 'gömma' skador. Fast det är väl instikt , de är ju flockdjur. De vill inte visa sig svaga. En del skador är ju så små att de liksom inte märks, särskilt inte om hästen då maskerar det. (Vet inte vad denna utläggning var bra för men...)

:D

Lord Owen skrev:
Jag 'tycker att' hästar har en förmåga att väldigt bra 'gömma' skador. Fast det är väl instikt , de är ju flockdjur. De vill inte visa sig svaga. En del skador är ju så små att de liksom inte märks, särskilt inte om hästen då maskerar det. (Vet inte vad denna utläggning var bra för men...)
:D

Det var väl bra för att det är just så - de maskerar

Den borde vara färsk från globen nu...

Har heller inte srudert så noga, förut tyckte jag han fick riktig tsil i passage och piruetter...

kan tänka mig att när det går så bra som det ändå går, så skiter man i sitsen och åker med så länge det går....

Börjar man fippla nu så rasar ju allt och man får börja om.
kanske inte läge nu :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar