Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
evis skrev:Tycker du att BB´s häst inte har framåttänket?
Vad tror du det beror på/vad tycker du det ser ut som om det beror på?
(jag bara frågar, det är intressant att förstå sej på hur andra tänker )
evis skrev:-> Susan - du får gärna utveckla hur du menar med gammaldags hjälpgivning! Du kanske skrivit innan men isåfall har jag missat.
Vad är det som skiljer BBs hjälpgivning från andra med mer "Modern" hjälpgivning (?)
Bara några funderingar!!
Trollspeilet skrev:Tänkandet här är interessant, ja!
Om jag får lov, så vill jag få tala om varför det ser felaktigt ut hos den sista ryttaren, trots att benen kommer in under kroppen och allt det där. Väl. Varför jag TROR det är så, i alla fall. Man är ju inte sådär himla god som man tror, vanligen...
Nu kan vi återgå till frågan om hur halsen skall se ut. Hästens hals borde så att säga hänga i nackbandet... Energin som pulsar från bakbenen gungar ryggraden i små bölgar, och bäckenet till hästen viker in under hästen, så att ryggmuskler och ligament dras bakåt. Dom sträms alltså upp utifrån på nått vis.
På det viset kan musklerna förbli avslappnade i större grad, trots samlingen, och sedan nackmusklerna inte måste jobba så hårt, drar dom inte längre ihop nacken, och nacken fortsetter att vara lång. Relativt, då.
Den svarta hästen har lång nacke för att den släpper bäckenet upp, och ryggmusklerna och ligamenten kan inte bära. Då faller huvvet till marken. Om man inte kröker ihop den delen utav nacken som är "för llång", sedan man inte är i stånd till att korta upp hästen bakifrån. Allt arbetet man inte har gjord baktill, kommer på så vis ner i handen, så man släpper inte undan
Detta gjorde det klårare för meg, i alla fall! Tack så mycket för att jag kan hänga ut med er!
Pelle
Trollspeilet skrev:Ryttaren tycker inte schwung är särskilt viktigt, och jag ställer en fråga för att svara;
Hur bär man seg åt för att få explosivitet i en häst utan schwung? Det finns metoder, men är det bättre utan än med?
Vet du själv hur hjälpgivningen ser ut hos BB?Susan skrev:Nu har jag ju försökt att pumpa er AR'are på barock i flera månader om hur hjälpgivningen ser ut ho BB utan att lyckas.
Tja, jag är inte beredd att hålla med - men det tror jag att jag påpekat många gånger.Susan skrev:Jag får gå då på vad jag själv snubblat över.
I en tidskrift läste jag om teorin att om ryttaren drar tillbaka inneraxel så tynger hon mer på inner sittben vilket får hästen att dra ihop denna muskel.
Och det är ju rätt ja. Men om hästen drar ihop denna muskel så tippar den ju, vilket jag påpekat många gånger
Här känner jag mej som ett frågetecken - var detta BB-hjälp eller vad menade du var skillnaden (vrida låret utåt)?Susan skrev:Nästa grej jag läst (här på buke) är att vid en sluta så skall ryttaren vrida det inre låret utåt
- modern hjälp = flytta det yttre sittbenet bakåt för att flytta bakdelen inåt - men det måste föregås av en hjälp för ökad samling.
och själva flyttningen sker för överskänkeln.
Och det du lärt dej är det "moderna"? *flinar*Susan skrev:Viktplacering och teori angående vilket ben som bär i de respektive skolorna är tvärtemot hur jag lärt mig...
Här hänger jag egentligen inte med i hur du menar - menar du att BB tycker höften ska framåt-neråt och du (den moderna hjälpgivningen) tycker att höften ska framåt-uppåt?Susan skrev:också det vi ofta diskuterar här hurvida den inre höften skall komma fram och nedåt, eller fram och uppåt i skolorna.
I en bar skola så är hästens höftknölar på samma nivå sett bakifrån.
Att jag säger uppåt beror på att insidans rygg välvs mera eftersom det benet träder mera fram.
djup eniga?Susan skrev:Exakt vad som skedde vid en clinic för Kottas i Göteborg vet jag inte.
Det jag vet är att det kom till en diskussion om hjälpgivning där en Bentelev och Kottas var djup eniga i hur "man gjorde saker".
Han frågade gång på gång vem eleven lärt sig av.
Vad var det du lärde dej då?Susan skrev:Jag har själv varit på en AR clinic och lärt mig att rida öppna och sluta med handen.
Det är mycket möjligt.Susan skrev:Framåt nedåt sök utförs helt olika om man skall jämföra bilder som läggs ut här, med vad jag har fått lära mig.
Jo, så är det, men har man sett ett 10-20-tal tränare så börjar man se mönstret - fast det mönstret är i min erfarenhet inte det mönster du skriverSusan skrev:Nu när jag skrivít här på buke ett tag har jag förstått att detta med AR inte är särskilt enhetligt, utan det är olika stuk på olika tränare.
Jag håller med......Susan skrev:Jag tycker heller inte att alla måste göra lika, det enda jag tycker är att man kanske skall var medveten om hur olika de olika systemen faktiskt är.
Vilken tur att du ger tillåtelse till det *s*Susan skrev:Alla får gå sin väg till Rom.
Njae, det vet jag inte - kanske att han enligt sej själv har nått en bit på väg till sitt Rom?Susan skrev:Frågan som gäller nu;
Har Herrn på den senaste bilden verkligen nått fram till ROM?