Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Tycker du att BB´s häst inte har framåttänket?
Vad tror du det beror på/vad tycker du det ser ut som om det beror på?

(jag bara frågar, det är intressant att förstå sej på hur andra tänker :) )

evis skrev:
Tycker du att BB´s häst inte har framåttänket?
Vad tror du det beror på/vad tycker du det ser ut som om det beror på?

(jag bara frågar, det är intressant att förstå sej på hur andra tänker :) )

Jag tycker mig inte se det på den här bilden (än en gång, som jag vill se det ;) ). Just då "kortheten" i främst hästens framparti.
Jag tror det beror på att ryttaren påverkar hästen i den riktningen, pga sin belastningssits (som jag inte vet om är felaktig eller korrekt, personligen tycker jag den är lite för mkt belastning), jag tror helt enkelt att hästen blir kort i nacken och då halsen (för lite framåttänk) och att det beror på att ryttaren "tänker tillbaka" hästen. Blir väldigt luddigt nu känner jag.. :o Ska tänka efter och se om jag kan formulera mig bättre om du inte förstår.

Tänkandet här är interessant, ja!
Om jag får lov, så vill jag få tala om varför det ser felaktigt ut hos den sista ryttaren, trots att benen kommer in under kroppen och allt det där. Väl. Varför jag TROR det är så, i alla fall. Man är ju inte sådär himla god som man tror, vanligen...

Jag vill först lite åt var man sitter, och varför jag är så utroligt upphetsad över svank och det där.

Vanligen, om man svankar när man rider, så uppstår ett problem. Det gör ont i dombjällarna, eller vad man säger på svenska :mad:
Flickor får oftast lika ont... Man kan räta till det genom att flytta seg lite bakåt i sadeln. Då gör det inte längre ont, för sadeln är djupare just var den tränger att vara det...

Om man så flytter seg bakåt, sitter man ju för långt bak i sadeln, och när man då skall belasta (det skall nämnas att inte många ryttare nångång samlar med sätet, så det är ju inget stort problem:devil: ), så hamnar rumpan på baksvisseln, och trycker ner ryggen på hästen, själv om alla förberedelser varit perfekta.

Av denna grund går den bruna hästen lite bakåt i sitt tänkande. Den klarar inte längre av att forma seg så rund och kort som ryttaren frågar efter, och på grund av kandaren, vill inte hästen ens försöka sträcka seg framåt för att bruka huvvets vekt til att hjälpa med att lyfta ryggen, men drar helt enkelt ihop sina nackmuskler, så att huvvet kommer lika högt, trots att ryggen omkring manken nu är lägre...

Om man brukar en skarp kandar, eller om man håller i som bara tusan, bliver oftast mycket utav samma resultat...

Nu kan vi återgå till frågan om hur halsen skall se ut. Hästens hals borde så att säga hänga i nackbandet... Energin som pulsar från bakbenen gungar ryggraden i små bölgar, och bäckenet till hästen viker in under hästen, så att ryggmuskler och ligament dras bakåt. Dom sträms alltså upp utifrån på nått vis.

På det viset kan musklerna förbli avslappnade i större grad, trots samlingen, och sedan nackmusklerna inte måste jobba så hårt, drar dom inte hällre ihop nacken, och nacken fortsetter att vara lång. Relativt, då.

Den svarta hästen har lång nacke för att den släpper bäckenet upp, och ryggmusklerna och ligamenten kan inte bära. Då faller huvvet till marken. Om man inte kröker ihop den delen utav nacken som är "för llång", sedan man inte är i stånd till att korta upp hästen bakifrån. Allt arbetet man inte har gjord baktill, kommer på så vis ner i handen, så man släpper inte undan:devil:

Detta gjorde det klårare för meg, i alla fall! Tack så mycket för att jag kan hänga ut med er!

Pelle

Hej _det här är svar från förra sidan - jag är ju lite efter jag.

Jag måste erkänna :o att jag bara sett en av sadlarna, det var för en tid sedan så det måste ha varit den första som CD sålde också.

Angående höja sänka ryggen så kollar jag är bågen spänd uppåt - eller nedåt om man tittar till hela överlinjen?

Spänd nedåt är mitt svar, så jag håller med de som säger att hästen har sänkt ryggen.
Jag gissar att denna häst är Vittges???
Då finns ju denna bild som foto i den första boken och då håller jag med oss :D - sänkt rygg.

Den spända bågen innefattar även halsen som skall vara mycket rakare - sträck framåt framför manken.

Varför är denne förlängning av överlinjen viktig ? :confused:
- Jo bakbenens rörelser genererar stora krafter diagonalt framåt.
Det ser man ofta hästar utan balans vinglar ofta fram, studsandes mellan frambenen.

Hästens hållningsmuskler i ryggraden skall stabilisera ryggraden och leda energin i riktning framåt - uppåt (helst va :D ).

Men inte statiskt får då stänger man; framåt. hästen kan då inte jobba genom ryggen utan "står och trampar vatten" upp ned i för hastig takt.
För att hästen skall kunna jobba genom ryggen = växelvis stabilisera höger och vänster sida - och låta vågorna av rörelse fortplantas kota för kota genom ryggen, så måste grundtillståndet vara av-spänning.
En avslappat muskel är lång.
Lång överlinje

En häst måste ha en bekväm sadel - en sadel som placerar ryttarens vikt där denne orkar bära och samtidigt jobba hö - vä.

En sadel som tillåter hästen att runda ryggen uppåt är den ytterligare stabiliserar sin rygg - vilket den måste med tanke på att den skall lyfta sin farmdel över sin bakdel trots kraften ( ryttaren) som tynger ned.

Varje "tyngdlyftare" vet att ju större tyng desto mer krävs av de muskle som stabiliserar ryggraden :idea:
Ju mer hästen stabiliserar ryggarden desto mer välvd kommer ryggen att bli både från sidan sett och bakifrån...

Om hästen av någon anledning inte tillåts att lyfta "så ergonomiskt"
Så kommer den att göra som den vilda hästen - flytta vikten bakåt med hjälp av halsen.
Den orkar inte det - med en ryttare som pressar ned bröstkorgen utan det som händer är att bröstkorgen böjs runt ryttaren - du får hög knäföring, och mindre hög skenföring bak
Även denna häst är böjd runt sin ryttares sits.
Hästen sitter inte ihop..
Underarmen är alls inte parall el med skenan bak.

Jag tror att denna sadel får hästen att spänna båda sina rygghalvor, det kan också vara en låst höft som hindrar hästryggens rörelser att komma igenom.

Ett för skarpt bett - kort tygel spänner hästen halsen för att skydda sig emot.
Och eftersom bakbenets rörelser fortplantas hela vägen upp till huvudet - så ;blockerar du halsen; så blockerar du ryggen; så blockerar du bakbenen.....

Senast ändrad:

evis skrev:
-> Susan - du får gärna utveckla hur du menar med gammaldags hjälpgivning! Du kanske skrivit innan men isåfall har jag missat.
Vad är det som skiljer BBs hjälpgivning från andra med mer "Modern" hjälpgivning (?)
Bara några funderingar!!

Nu har jag ju försökt att pumpa er AR'are på barock i flera månader om hur hjälpgivningen ser ut ho BB utan att lyckas.:D

Jag får gå då på vad jag själv snubblat över.
I en tidskrift läste jag om teorin att om ryttaren drar tillbaka inneraxel så tynger hon mer på inner sittben vilket får hästen att dra ihop denna muskel.

Och det är ju rätt ja. Men om hästen drar ihop denna muskel så tippar den ju, vilket jag påpekat många gånger :angel:

Nästa grej jag läst (här på buke) är att vid en sluta så skall ryttaren vrida det inre låret utåt
- modern hjälp = flytta det yttre sittbenet bakåt för att flytta bakdelen inåt - men det måste föregås av en hjälp för ökad samling.
och själva flyttningen sker för överskänkeln.

Viktplacering och teori angående vilket ben som bär i de respektive skolorna är tvärtemot hur jag lärt mig...
också det vi ofta diskuterar här hurvida den inre höften skall komma fram och nedåt, eller fram och uppåt i skolorna.
I en bar skola så är hästens höftknölar på samma nivå sett bakifrån.
Att jag säger uppåt beror på att insidans rygg välvs mera eftersom det benet träder mera fram.

Exakt vad som skedde vid en clinic för Kottas i Göteborg vet jag inte.
Det jag vet är att det kom till en diskussion om hjälpgivning där en Bentelev och Kottas var djup eniga i hur "man gjorde saker".
Han frågade gång på gång vem eleven lärt sig av.

Jag har själv varit på en AR clinic och lärt mig att rida öppna och sluta med handen.

Framåt nedåt sök utförs helt olika om man skall jämföra bilder som läggs ut här, med vad jag har fått lära mig.

Nu när jag skrivít här på buke ett tag har jag förstått att detta med AR inte är särskilt enhetligt, utan det är olika stuk på olika tränare.

Jag tycker heller inte att alla måste göra lika, det enda jag tycker är att man kanske skall var medveten om hur olika de olika systemen faktiskt är. Alla får gå sin väg till Rom.

Frågan som gäller nu;
Har Herrn på den senaste bilden verkligen nått fram till ROM?

Tack Pelle för att du hänger med oss

Trollspeilet skrev:
Tänkandet här är interessant, ja!
Om jag får lov, så vill jag få tala om varför det ser felaktigt ut hos den sista ryttaren, trots att benen kommer in under kroppen och allt det där. Väl. Varför jag TROR det är så, i alla fall. Man är ju inte sådär himla god som man tror, vanligen...

Nu kan vi återgå till frågan om hur halsen skall se ut. Hästens hals borde så att säga hänga i nackbandet... Energin som pulsar från bakbenen gungar ryggraden i små bölgar, och bäckenet till hästen viker in under hästen, så att ryggmuskler och ligament dras bakåt. Dom sträms alltså upp utifrån på nått vis.

På det viset kan musklerna förbli avslappnade i större grad, trots samlingen, och sedan nackmusklerna inte måste jobba så hårt, drar dom inte längre ihop nacken, och nacken fortsetter att vara lång. Relativt, då.

Den svarta hästen har lång nacke för att den släpper bäckenet upp, och ryggmusklerna och ligamenten kan inte bära. Då faller huvvet till marken. Om man inte kröker ihop den delen utav nacken som är "för llång", sedan man inte är i stånd till att korta upp hästen bakifrån. Allt arbetet man inte har gjord baktill, kommer på så vis ner i handen, så man släpper inte undan:devil:

Detta gjorde det klårare för meg, i alla fall! Tack så mycket för att jag kan hänga ut med er!

Pelle

Nu har ju du redan skrivt vad jag tänkte skriva om samling:d

Den vilda hästen flyttar ju vikten bakåt genom att kasta upp - bak huvudet
- Den ju använder halsen att balansera med, som en ekorre använder sin svans, men när hästen rids = idrottar - så måste den lära att göra på ett nytt sätt.

Alla är ju överens om att samling går ut på att hästen flyttar sin vikt bakåt, men hästen måste inte bara flytta den egna vikten bakåt - den måste också kompensera den kraft som ryttarens vikt pressar ned framdelen med. :crazy:
Likt en lyftkran måste den trycka ned bak lika mycket som den höjjer fram

På samma sätt som den svarta hästen förskjuter hela muskelmassan och därmed också skelettet framåt:eek: genom att den ofta krullas ihop fram

- så förskjuter den häst som krullar ihop sig bakifrån - hela muskelpakettet och därmed skelettet bakåt.:d

Hur kommer detta sig:crazy:

Jo alla muskler ligger i bindvävspaket .
Bindvävspaketen runt de yliga musklerna har samband med varandra via sammanväxniningar med senplattor. På ryggen finns en stor sådan (och på magen)

Om det uppstår dragning i den stora ryggsenplattan så uppstår det dragning i de muskler som har beröring med denna - och tvärtom.:cool:

Hästen har också ett långt ligament som ligger överst längs överlinjen. Det kallas nackligament i halsen och på ryggen ryggligament och är där en del av ryggsenplattan. Dessa ligament har också förgreningar.

Den svarta hästen rids ofta så att det blir dragningar framifrån i detta ligamnet, så mycket att den punkt på ligamantet som vanligen är placerad ovanför manken förkjuts en lång bit framåt...:o

Detta gör att trapeziusmusklen (som skara rörelsen i bogbladet)
som helt utgår från nackligamentet också förflyttas framåt, och eftersom den fäster i just bogbladet så förskjuts hela överdelen på bogbladet framåt, vilket leder till att bogoeden böjs - armbågen böjs och hsäten hänger i en armhävning
(då vet vi varför den hästen har stora bröstmuskler och triceps:rofl: )

På samma sätt kan hästen genom att istälelt vinkla om sitt bäcken dra hela paketet bakåt och skapa spänning i nackbandet och dess fäörstärkningsligamnet bakifrån.

Det är då man får en fjongkänsla i halsen när man rider
Suget som fio säger

Med lite tur och tid så hittar jag en bild....

Senast ändrad:

Skäcken. :love: :angel:

(Ok, jag har INTE ALLS kollat igenom ngt mer nu det gör jag imorrn, gonatt :) )

Till ROM?
Til Rum, kansche:rofl:

Jag skämtar bara.

Men jag skall tala om vad jag tycker mannen har uppnått.

Jag tycker främst han är en stor inspirator och historiker. Han har en enorm koll på hästens historia. Som alla andra historikare är han säkert färgad i nån riktning, men jag tycker han är mycket rolig att lära utav. JAg har inte ridit för honom, dock.

Så, till ridningen.

Nej, jag tycker inte han har nått Rom. Kanskje till utkanten av byn, men inte till Collosseum, i alla fall. Grunden är enklast uttrykt i ett ord; Schwung.

Ryttaren tycker inte schwung är särskilt viktigt, och jag ställer en fråga för att svara;

Hur bär man seg åt för att få explosivitet i en häst utan schwung? Det finns metoder, men är det bättre utan än med?

Jag tycker att man utan schwung inte kan ha någon riktig framåtbjudning, och därför inte kan rida alla (kamp)övningar med tillräckligt power och speed. Hästen måste bli som ett krutpaket, om ryttaren vill det så! Den måste under ingen omständighet explodera utan att ryttaren ber om det, och jag tänker inte på den typ utav explosivitet som rytterskan på svarta hästen får ur sina hästar. Jag tänker på följande;

Om en människa skulle till exempel hoppa så högt som möjligt, måste han först låta sina ben sjunka ihop, så att musklarna sträcks. Det utlöser i sin tur reaktioner i musklerna som gör att dom kan verka på mer än 100% av sin kraft från stillastående... Denna kraft skulle man kunna utnytja på nått vis, tycker jag. Man måste få tag i den där känslan av att kunna dra på nån djupare kraft.

Jag förklarar som en potatis, men känslan står så utroligt klart i huvvet på meg! Jag spelat Amerikansk fotboll i min tid, och därför har jag haft behov för denna kraft, som bara finns i muskler som låter seg sträckas innan dom yter maximalt.

Och denna kraft finns alltså, enligt mitt tänkande, i schwungen. Finner ryttaren på den bruna hästen denna feeling, kommer han kanskje till Rom, tror jag.

Än så länge hindras han i sin jakt utav sin svankrygg, tror jag, och därför av den manglande schwung. Schwung utan balans är inte möjligt, och likadan utan att låta ryggen komma upp. Dessa två saker saknas, tror jag.

Men jag är med om att dissekera vidare...

:banana:

Men är det en egen idé du har?
Jag tycker ju att en bra piaff närsomhelst ska kunna övergå i en levad och tänker ur den tankegången när jag ser på piaffer - eller vad som helst annat man önskar göra (galopp, passage eller vad som helst). Det är ju liksom poängen med piaffen - att den ger en "bra grund" för allt övrigt arbete.

Samtliga av dessa hästar utom skäcken har i mina ögon tappat framåtsöket - detta tänker jag mest i och med att de triangulerar = släppt ner manken mellan bogbladen, släppt bröstryggen och har helt enkelt tappat sökningen (som vi pratat om innan hur viktig den är). Ni pratar om sänkt rygg hos BB-hästen - hur är det med ryggarna på dessa hästar? :eek: (här ser det inte ens ut som om länden är välvd)

Varför ser man så olika?

Trollspeilet skrev:
Ryttaren tycker inte schwung är särskilt viktigt, och jag ställer en fråga för att svara;

Hur bär man seg åt för att få explosivitet i en häst utan schwung? Det finns metoder, men är det bättre utan än med?

BB pratar ju om ryggschwung i jämförelse med benschwung, och ryggschwungen som BB pratar om - har jag uppfattat det som att han tycker är viktig.

Angående explosivitet - menar du typ elektricitet?
Jag vill inte ha explosivitet i mina hästar, jag vill INTE känna i en piaff att hästen vilken sekund som helst kommer explodera - jag vill känna att den energi som finns är "laddad" men helt "på hjälperna" - "elektricitet" - men jag tänker att det har lite med schwung att göra och mycket med framåtbjudning, förståelse för hjälperna och styrka.

Men det är intressant att läsa hur andra tänker...

Hartyvärr inte tid just nu att svara grundligt, så här kommer ett snabbt svar,

Susan skrev:
Nu har jag ju försökt att pumpa er AR'are på barock i flera månader om hur hjälpgivningen ser ut ho BB utan att lyckas.:D
Vet du själv hur hjälpgivningen ser ut hos BB?
Alltså jag undrar hur väl insatta folk egentligen är - jag vet att JAG inte är så himla insatt i alla fall, det verkar ibland som om det gissas lite halv-vilt här på sidan utifrån vad vi på Barockforumet skriver. Stackars Bent får stå upp för mycket dumheter några elevers elever hittar på :D

Susan skrev:
Jag får gå då på vad jag själv snubblat över.
I en tidskrift läste jag om teorin att om ryttaren drar tillbaka inneraxel så tynger hon mer på inner sittben vilket får hästen att dra ihop denna muskel.

Och det är ju rätt ja. Men om hästen drar ihop denna muskel så tippar den ju, vilket jag påpekat många gånger :angel:
Tja, jag är inte beredd att hålla med - men det tror jag att jag påpekat många gånger.
Under rörelse måste "denna muskel" dras ihop (i vissa faser) - men jag håller med om att det knappast är statiskt och att det är väldigt förenklat att ifall man tynger inner sittben så dras den muskeln ihop sej.
Å andra sidan har jag inte hört denna beskrivning som du läst i en tidskrift - varken på BB-kurs eller hos "min" tränare...... (tror jag inte i alla fall, jag har inte superminne och minns varenda ord)

Susan skrev:
Nästa grej jag läst (här på buke) är att vid en sluta så skall ryttaren vrida det inre låret utåt
- modern hjälp = flytta det yttre sittbenet bakåt för att flytta bakdelen inåt - men det måste föregås av en hjälp för ökad samling.
och själva flyttningen sker för överskänkeln.
Här känner jag mej som ett frågetecken - var detta BB-hjälp eller vad menade du var skillnaden (vrida låret utåt)?
Jag tänker att båda varianterna kan placera en sluta - dvs både vrida om låret utåt (även fast jag aldrig hört den beskrivningen......) och flytta det yttre sittbenet bakåt, men jag ser det hellre som en helhet där min kropp ska "representera" hästens både vad gäller axlar, höfter, fossingar (osv).

Och vad jag vet av BB så är det just denna helhet som han använder för att förenkla hjälpgivningen.

Susan skrev:
Viktplacering och teori angående vilket ben som bär i de respektive skolorna är tvärtemot hur jag lärt mig...
Och det du lärt dej är det "moderna"? *flinar*

Susan skrev:
också det vi ofta diskuterar här hurvida den inre höften skall komma fram och nedåt, eller fram och uppåt i skolorna.
I en bar skola så är hästens höftknölar på samma nivå sett bakifrån.
Att jag säger uppåt beror på att insidans rygg välvs mera eftersom det benet träder mera fram.
Här hänger jag egentligen inte med i hur du menar - menar du att BB tycker höften ska framåt-neråt och du (den moderna hjälpgivningen) tycker att höften ska framåt-uppåt?
isåfall skulle jag vilja påstå att båda stämmer ;) - i alla fall på en häst i rörelse.
Min erfarenhet är att i en bra böjning i en skola så blir höftknölarna ej på samma nivå. Min erfarenhet är att när hästen inte böjer sej på ett bra sätt så åker höften bakåt-uppåt - antagligen för att hästen blir "spänd" i korta ländmuskler på den motsatta sidan.
Men det är så små marginaler mellan uppåt och neråt - så kanske pratar vi förbi varandra....

Susan skrev:
Exakt vad som skedde vid en clinic för Kottas i Göteborg vet jag inte.
Det jag vet är att det kom till en diskussion om hjälpgivning där en Bentelev och Kottas var djup eniga i hur "man gjorde saker".
Han frågade gång på gång vem eleven lärt sig av.
djup eniga?
Jag fattar nada men är inte så intresserad av "skvaller" (andra, tredje hands information) så du behöver inte utveckla :D

Susan skrev:
Jag har själv varit på en AR clinic och lärt mig att rida öppna och sluta med handen.
Vad var det du lärde dej då?

Susan skrev:
Framåt nedåt sök utförs helt olika om man skall jämföra bilder som läggs ut här, med vad jag har fått lära mig.
Det är mycket möjligt.
Det du fått lära dej är alltså den moderna hjälpgivningen eller (försöker förstå)?

Susan skrev:
Nu när jag skrivít här på buke ett tag har jag förstått att detta med AR inte är särskilt enhetligt, utan det är olika stuk på olika tränare.
Jo, så är det, men har man sett ett 10-20-tal tränare så börjar man se mönstret - fast det mönstret är i min erfarenhet inte det mönster du skriver :D

Susan skrev:
Jag tycker heller inte att alla måste göra lika, det enda jag tycker är att man kanske skall var medveten om hur olika de olika systemen faktiskt är.
Jag håller med......
Men jag vill påpeka det jag skrivit för långt länge sedan.
Vari ligger den goda ridningen - i likheterna eller olikheterna?
Jag väljer gärna att se på BBs system i ett större perspektiv - hur passar det in i andras system, vad är gemensamt?

Susan skrev:
Alla får gå sin väg till Rom.
Vilken tur att du ger tillåtelse till det *s* :p

Susan skrev:
Frågan som gäller nu;
Har Herrn på den senaste bilden verkligen nått fram till ROM?
Njae, det vet jag inte - kanske att han enligt sej själv har nått en bit på väg till sitt Rom?

Fast jag är inte så intresserad av ryttargudar - jag är inte så nogsam med att den tränare jag hämtar inspiration från har kommit fram till "målet".... Jag tycker annat är viktigt :)

Nu ska jag rusa :)

Vet inte hur du definierar vare sig explosivitet eller elektrisitet.

Jag definierar dom så;

- Explosivitet; Om jag har min häst samlad, i galopp eller trav eller terre a terre, vill jag att om jag öppnar handen skal hästen söka efter handen lite explosivt, om jag önskar det. Inte hänga i tygeln, förstås, men till tygeln. Alltid... Så att om man behöver det, kan man få ordentlig fart på ekipaget in a hurry...

- Elektrisitet;Om jeg rörer min hest med en lett hjälp, vill jag att hästen skal reagera lätt och snabbt= elektriskt.

I vardagen brukar jag "elektrisk" oftast om hur jag vlil ryttaren skall innverka med sina skänklar. Lite sådär lätt, ledigt, snabbt, och gentaget. Som en del utav utdanningen, alltså. Inte som färdig produkt.

Pelle

Jag vet han talar om det. Men jag ser ingen täcken på det i ridningen...
Inte i travet, inte i skritt... Och knappast i galoppen.

Nu är jag lite tvärr, för diskussionens skull, men jag ser inte mycket schwung... Inte i filmarna, inte när han rider andra hästar än sine egne.

Och han säger i klår tekst att han tycker inte schwung är viktigt, inte förrän sent i utdanningen av hästen, i alla fall. Jag är medveten om att det fungerar att utdanna hästar så; Först i skolorna, sedan mer samling, och först därefter i schwung. Men jeg ställer frågetäcken vid "samling utan schwung". Bara frågetäcken, alltså. Jag är inte i en position till at döma killen!!!!

Jeg er heller ikke ute etter å 'dømme' noen, derfor vil jeg ikke nevne navn her.

Men jeg er også tvilende til 'samling uten scwung' - i allefall med rytter på ryggen.

Forklar gjerne de som 'kan'.

Anne

Jag utvecklar väl lite då. Det enda av ekipagen som jag tycker hittat "det" är skäcken, det ser harmoniskt och ändamålsenligt ut tycker jag. Jag gillade verkligen uttrycket i den bilden!

Jag förstår din tankegång enligt "framåtsök" i en del av bilderna (tror jag?) för jag ser ju framåtsöket om jag tex tittar på hals/nacke och mimik/uttyck på hästarna. Men det är så många andra grova fel på en del av bilderna.. Den första fuxen triangulerar ju så att den håller på att stå på näsa. :P Flera (precis som evis säger) tappar ner manken mellan skuldrorna och ser inte ut att sänka bakpartiet. Den sista hästen ser heller inte aktiv ut i ryggen, utan mer svankig. Jag gillade också den bruna som låg ovanför skäcken men den skulle gärna få med ryggen mer (det tycker jag alla hästarna skulle). Den bruna under skäcken ser bara ut att stå och trampa?

Men VAD är sk framåttänk? Kan man säga att man ser det bara på några kroppdelar eller inkluderar det hela kroppen? Är framåttänk (framåtbjudning) en känsla eller en bild? Är framåttänk "bara" en häst som ivrigt blickar framåt medans den arbetar?

Jag vill inte leta fel eller döma någon, jag säger bara vad jag ser och tycker det är roligt att lära mig av vad andra ser (bolla idéer). :):)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror framåtbjudning, samling, och schwung hänger noga ihop. Jag tror inte man riktigt kan skilja dom åt under utbildningen, men att man hällre borde viktlägga dom lite mer och lite mindre eftersom utbildningen för fram.

Jag är enig i att det i Susans bilder är mycket forskjelligt. Men jag tror hon skiljer dom två sista från dom andra. Dom två sista säger hon är tramp på stället. Dom andra söker framåt, men söker dom UR samlingen, eller är balansen, smalingen och schwungen så bra att dom värkligen kan gå framåt så som man önsker? Kan man välja om man vill fram i passage, ökat trav, eller samla än mer, så att levaden kommer inom räckvidden?

Kan man på dessa hästar öka schwungen till passage?
Kan man öka steglängden till ökat trav?
Kan man öka samlingen till Levad?

Jag tror nämligen att framåttänkandet är bara en av dessa kvaliteter...

Pelle

Om man istället för det tyska ordet scwung översätter det till vardaglig svenska så handlar det ju om spänst.

Du är ju helt rätt ute alla idrottare hämtar styrka genom att länga muskeln före kontraktion.
En spjutkastare för armen bakåt och vrider hela kroppen bakåt för att hämta kraft.

En fotbollspelare hämtar kraft långt baom sin höftled innan han kickar till.

Vanlig simpel idrottsmekanik :D

Vad som mera är - är ju att när kroppen går in i sitt spänstiga tillstånd så fungerar musklerna som skydd för lederna.
Musklen har ju två funktioner - Initiera röresle och begränsa den.
Utan det här spänstiga tilståndet så blir slitaget på lederna stort....

(Lilla fröken på min avatar tycker jag visar upp spänst)

Att en piaff skall kunna bli en bra passage är intemin ide.
Utan ett sätt att mäta kvaliteten i utbidlningen på hsäten.

Det lär ju vara koefficient på dessa övergångar...

Många hästar tycker jag har en vis förmåga att intuitivt förstå hur de skall göra i en piaff, mebn om de saknar styrkan beroende på felaktig utbidlning klarar de inte en övergång till passage.

Det skall väl vara en stigande samlingsgrad från passage - piaff - levad, där piaffen ligegr i mitten.

Det betonas väl av väldigt många utbildare att det viktigaste att prioritera i piaffen att hästen tänker framåt.

Det urartar så lätt till hårklyvererier och pajkastning när du ach jag pratar så jag tänker inte gå in på djupet, men jag måste göra en dementi!!!!

Kottas och Branderup var djupt oeniga
Jag har ju lite problem med maskinskrivningen :o

Jag ser det inte som skvaller utan en indikation på att Bents system är helt skilt från SRS system.
Så pass mycket att det inte är ngn ide att rida för Kottas med Bent i bagaget.:confused:

Det är säkert så att Bent får klä skott för en massa dumheter som han själv inte är ansvarig för. Jag brukar dock vara källkritisk. En del av det jag beskrev kom från en tidig intervju av Mette Rådberg.

Men som sagt vi skall inte tjaffsa.

Jag har ju som sagt modem så mina möjligheter att hitta perfekta bilder är starkt begränsat.

Vad som slår mig är; Om vi tar ridning i allmänhet - vad tycker vi är känneteckande för god ridning.

Ofta blir det så tyst när man försöker vara konkret .
och "get real about it" som doktor phil säger.

Men vi kan väl försöka.
Vad jag också tänker när man titatr på en massa bilder är att ridning är så pass svårt att man ofta missar minst en ingrediens
Vilken ingrediens är viktigast i en piaff undrar jag?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar