Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Jag tänker att viktigast är bjudningen fram till handen och överlinjen - mest för att jag tänker att det är det som är svårast att få på ett vettigt sätt, genom utbildningen men på sin spets i "mycket samling" (piaff tex).

Har tyvärr inte så mycket tid att diskutera alldeles just nu, men tänkte att jag kunde slänga in en bild på ett piaff-försök med min gamling - dissekera på! (jag vet att jag gör tusen och en fel, och nu var detta några år sedan så mycket vatten har runnit under broarna - jag vet att jag gjorde en massa mycket uppenbara fel....
Kanske är många av dem alldeles jätte-klassiska för en BB-inspirerar AR-flumryttare....? ;) :D )

bandit_piaff.jpg

Vad är bra?
Vad är mindre bra?
Varför är det så?
Och framförallt - vad kunde jag gjort annorlunda och hur hade det sett ut isåfall?

Nyyyydeliga piaffar!

Jag tycker den sista ser allra bäst ut!

Men du frågade villken kvalité som är viktigast i Piaffen.

Jag vill säga att det allra viktigaste, är att hästen viker ihop några läder i bakdelen, och särligt knäet(min favorit. âr inte så säker på att det är viktigast. Då satte jag nog mina penningar på att vinkla bäckenet lite ner...). Utan denna kvalité vill ju inte hästen utveckla styrka i bakdelen, och övelsen är utan syfte... Man skulle kunna säga att utan att bäckenet vinklar neråt, kan man inte utvecla muskler över ryggen, och utan knäet, får man problem med schwungfull bärighet.

Sedan är det självsagt viktigt att ha ett framåt- tänkande, men inte utan att hästen sätter seg lite... Eller mycket:banana:

Det viktigaste tycker jag är vinklingen i bakbenen. The more the merrier... Nästan.

Sådär. Klart nog?
:bump:

Pelle

Visst har din kompis Olav gjort en fin avatar till mig!!!

Jeg är enig om det du skriver (även om jag inte förstod läder först (läder = skinn) sedan hajjade jag knäleden :rofl:
(blev lite orolig ett tag.)
Jag vill att hästen tydligt skall runda ryggen upp mot ryttaren.
samla sig så att den även böjer knäet som du säger.
och det måste vara en tydlig ganska långsam takt så att verkligen den orkar i övergången till passagen

Ja :) den sista är en holländs hingst som heter Olympic Ferro.

Hade kanske varit något att betäcka min avatar med när det blir så dags....

(skulle vara spänannde att höra A Grundvigs syn på vad som är viktigast i piaffen...)

En passus om dombjällana :D Som varande av kvinnligt kön har jag svårare med sadlar med bakåtskuret framvalv s. cutback och tyska sadlar i allmänhet då de har smal midja, och djupa sadlar för mitt bäcken helt inte plats i pga stort skelett och en och annan muskel.

Ett engelskt sadelmärke är bra för mig då de brukar ha bredare midja)

Några egna tankar från din manliga horisont om modell osv. ( frågar för boken min)

Senast ändrad:

Sadlar, ja.

Jag kan inte orden, så du måste tänka ut det själv:devil:

Jag tycker inte om sadlar med höga svisslar, och med stark cutback på knäputarna. Mest för att jag inte passar i dom.

Lägg märke till at dom män som passar i sådana sadlar inte är tjocka, precis...

Jag tycker det blir så svåra påfrestningar på min höftledsböjare med cutback. Och så får jag inte rumpan på plats med hög baksvissel, eller det blir julstämning, då... :angel:

Jag gillar dom där "akademiska" sadlarna. Sålänge som dom passar hästen, tycker jag man måste ta ansvar för sin egen balans. Det tycker jag om.

Min "andra" sal (Vi har väl tio- tolv stycken, tror jag) är en Passier GT. Den sitter jag skönt i. För smala sadlar passar inte mina sittben.

Vi kan starta där, tror jag.

Pelle

Jag har tänkt en del på små nätta män som gärna designar sadelmodeller, och dessutom skall lära oss rida...

jag lovar att det är annorlunda att rida med en liten pagerumpa (page = franskt ord för yngre pojktjänare)
Och en ända som en "matrona"

svissel måste vara valv, farmvalv, bakvalv
cutbacken brukar vara ett bakåtskuret framvalv på svenska

Knäputar måste vara stora knästöd.

Vad som är väldigt viktigt är att man har en sadel som passar ens eget bäcken.
Alla kan inte rida bra i samma sadel, det gäller bara att hitta en som passar både häst och ryttare samtidigt :angel:

Ja för mig var det lite oops satt sittbenen därute....

jag red ett tag i en av hööks syntetssadlar när min var på lagning.
Det kändes som att rida en dambinda :angel:
lite jobbigt faktisk :D

Var också tvungen att ta fram stora kniven och skära lite plats på framvalvet för det allra heligaste ....
( den kostade ju inte ens 2000:- och jag ville ju rida, )

Fast Pelle! när "mitt heligaste" inte får plats så kutar jag hellre än svankar..

( tänk vad man talar om på detta forum :o)

Det är ju klart, när nötknäckersuiten spelar upp till dans, då stiger jag av hästen. Eller sitter på min stora röv. Det är ju riktigt skönt. Mon man skulle bliva cowboy?

Pelle(Som tar kvällen)

Hej!

Anne grudnvig har ju egentligen rätt, att det är svårt att se något utav en enda bild om det inte är alldeles uppenbart.

Och det enda som är uppenbart på din bild är sadeln, då det inte finns en jämförande bild.

En dressyrsadel skall placeras två fingerbredder bakom bogbladet så att hästen får "bogfrihet" ( frihet att röra bogbladet som en del i frambenens röreser - utan bogfrihet så får man dessa absurt höga framknän som omnämnts tidigare...)

När sadeln placeras _ovanpå_ bogen så här, så tippar den bakåt
- ryttaren rutschar bakåt och placerar tyngden för långt bak i sadeln.:o
Ingen häst gillar detta - de spänner alltid ryggen - och då - får vi problem:devil:

Jag har inte hittat något sätt att bedömma om man är på rätt väg, som är bättre än de tyska sex kvaliteterna.

Tact - om hästen är spänd i ryggen eller halsen så kan den omöjligt hitta takten - balansen.
Är man på rät väg - så dansar man i 2/4 dels takt,( oj kunde min häst passage :) )
Är man på fel väg liknar det mer 8/8 delar ( symaskin :o )
(- för den som har lite musikutbidlning.)

Det är denna 2/4 delstakten som stärker hästen. Att stå på två ben och hålla upp de andra två kräver styrka i hållningsmusklerna

Det kräver också frihet för dessa att arbeta.

Det är därför som losgelassenheit = avspänning är så viktigt.
Om hästen spänner sig det allra minsta - kan inte hållningskusklerna göra sitt jobb - finjustera för att hålla balansen - och det blir ingen Dressyr värd namnet:eek:

Utan bra sadel = ingen takt, ingen avspänning, och definitivt ingen impulsion-schwung-spänst

Utan bra sadel =NADA ANYTHING

I forstättningen knapplån för nu kommer jag igång :banana:

En annan orsakt till avsaknaden av impulsion - schwung - spänst hos B är att han inte rakriktar hästarna.

Om man bara rider runt i en slags böjning så lär man sig aldrig känna när hästen är rak i sin ryggrad och kan ta i lika med båda sina bakben.

För schwung krävs styrkan som man har hittat i takten, ett lojt hasande utan att hästen arbetar genom ryggen stärker inga hållningsmuskler alls :angel:

Utan styrkan i hållningsmuskler blir det ett kortare svävmoment, det blir ingen piaff = trav på stället utan det blir överilad skritt på stället = taktande. :o

Många häster försöker flytta vikten bakåt med hjälp av halsen - är de spända i hela ryggen brakar halsen stå rakt upp som ett torn.
Annars så försöker dak kasta bak vikten med hjälp av halsen i varje steg, syns också i galopppiruetterna...

blir det så Och varför - ja! Hästen har aldrig fått en chans att träna upp styrkan för det - i en korrekt grudnform,

- vilken är i balans och avspänning av överlinjen...

Ju mer samling ju längre överlinje...
:o

ferro.gif

Piaffe-on-the-bit.jpg

Jag skulle tagit bilden där Bent är instruktör också med det blir så fult den är så stor....

Ville också ha true blues första piaff bild på Kronos men se - det gick inte.
http://groups.msn.com/Allege-IdealSverige/brabilder.msnw?Page=1

Kolla den Halsen ser vid först anblicken lut att var lik Evis och B's- men den är än följd av att hästen satt sig :o Ordentligt

är en del av överlinjen....

Senast ändrad:

Jo, sadeln ser definitivt ut att ligga alldeles för långt fram - knepigt då den alltid las rätt långt bak, och aldrig förflyttade sej särskilt mycket fram vad jag vet.
Vet ej om det har med saken att göra men hästen hade när den stod rätt upp och ner (dvs när man sadlade) stupande bogar - detta ändrades ju rätt mycket när han rörde sej och särskilt vid samling...

I övrigt håller jag med dej i stort i det du skriver - det gör nog de flesta :). Tyvärr inte tid för något mer just nu.

Jag har många bilder på misslyckade piaff-försök med samma häst som visar hur det blir när man saknar grunden och "samlar" för mycket = hästen rättar sej bakåt....
(måste säga att hästen var faktiskt relativt stark och definitivt välutbildad - innan jag kom in i bilden. Problemet sitter på ryggen...)

Länk (för stor bild för att läggas in tror jag);
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/bandit_piafforsok.jpg
(obs - detta är alltså ett ex på hur feeeeeel det kan bli..... det är inte mycket jag är stolt över där!)

Jadu, man är väl korkad som visar såna här bilder - nu är jag väl idiotförklarad för all framtid :D

Men alla gör vi ju misstag eller hur......

Men evis, är du verkligen rättvis i dina uttalanden?
(Tycker du verkar ganska hård mot dig själv.)
Hästen var väl inte helt 100, på grund av förslitningar och ålder? Eller är detta väldigt gamla bilder?

Jag tror "idiot" definieras som "en som inte kan lära något". Därför, om det är sant som du säger att du har kommit vidare, kvalar du inte in som idiot!:bump: :rofl:

Tycker du satt rätt bra, jag. Kanskje lite spänd i rumpan och sådär, men ryggen, va! Sa*** den var rätt, du!:bow:

Pelle

Jo jag tänkte det när jag skrev inlägget - men det är ju så svårt med skrift!
Kanske är det med den intentionen som Djurjouren skrev tråden - att man måste placera in det hela i ett större perspektiv för att få grepp om vissa specifika detaljer?
Bandit var ju gammal, hade slitit hårt i sitt liv (han är 21 på bilderna), men jag tror inte jag är så hård mot mej själv - jag tänker att det kunde varit bättre, och jag kunde gjort annorlunda. Men så är det ju alltid?!
(jag tror inte den ryttare som aldrig gör fel existerar)

Därmed inte sagt att jag inte tycker det var rätt ok i ett större perspektiv - han blev starkare och smidigare av jobbet, ändå.

Jag tycker inte du är en idiot tvärtom
Om man skall använda så starka omdömemn överhuvudtaget så är väl de mer applicerbara på männiksor som tror att de rider bra hela tiden...

Angående sadeln så är det väldigt vanligt att en sadel som är för smal eller har fel böj för hästen - åker framåt.
Även om hästen sänker ryggen börjar sadeln kana fram, liksom om hästen är lite rund om magen, så vill gärna sadelgjorden åka fram och den tar ju med sig sadeln...

Jag skriver detta egentligen irrelevanta - för att så många hästar går runt med fel sadel, just kunskapen om sadelinpassning är sällsynt.

Det är ju synd om hästen och ryttaren presterar bra egentligen och det skiter sig pga. en sådan sak.

Susanne - utsedd till sadelterrorist av sina elever...

Nu är jag ikapp. :D

Onödigt inlägg egentligen men jag kan inte riktigt kommentera något nu, har inte smält allt än.

Idiot var ett hårt ord - men lägger man ut bilder brukar man ju kunna få veta att man lever :p (det är idiotiskt att utsätta sej för det ;) :D ). Särskilt om inte allt är peeeerfekt på bilderna.... (givetvis rider alla på barockforumet perfekt alltjämt?!)

Sadeln var något för smal för hästen så din analys är ju helt rätt. Vi bytte upp oss en storlek (men samma sadel *gud förbjud*) i samma veva som första bilden är tagen....
Men jag har en bild utan sadel där problemen framkommer ännu tydligare (länkade till den i ett tidigare inlägg) http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/bandit_piafforsok.jpg

Jag känner mig ju lite ute på hal is då jag själv faktiskt inte rider piaff.
Mina "tramp" blir rätt ca 1 gång av 50 ,så de räknas liksom inte :angel: :o

Rent allmänt så när hästen komerm upp med huvudet så löser jag det med att driva med rumpan, det funkar ju bra när hästen är i rörelse - men det skall den ju inte var i piaff :angel:

Min spontana reaktion överlag när hästen regerar så där är ju för mycket hand och för lite annat.
På något sät m åste man ju få hästen att välva ryggen åt andra hållet.

Så som jag föröker göra min tramp är att skjuta höften framåt, (stänga sl leden) använda röst och överskänkel.

När jag hamnar som du gjort är jag inte människa att rätta till det utan måste börja om från början.

Nu när jag håller på och lär mig upplever jag det som att när jag gör fel - inverkar för kraftigt så blir det banan böjd nedåt.

Råkar jag :angel: lyckas koordinera mig bättre så blir det banan böjd uppåt och mer "tramp"

En del piaffar med spö, och en del piaffar med sporre, inget tilltalar vare sig mig eller pordsvensk.
Han blir mycket upprörd och säger - YOU CRAZY!

Men du har ju långt mer erfanehet av piaff än mig.(särskilt eftersom min är non existing :D)

Hur är din hjälpgivning?
Vad tycker du själv att du missat?

Vad tänker du om att bakbenet gör en gest framåt?

Som sagt du sitter ju mkt bra - men kan vara spänd i ditt ben

Senast ändrad:

Helt OT men jag har märkt att jag kan sitta och titta på din nya rörliga avatar i flera minuter, jag gillar det där fölet! Spänst! :love:

Jag tror att det övergripande problemet vi hade var att min intention blev lite fel och jag ville ha mer samling - mer på stället, mindre skjutkraft, så det skulle bli "piaff" och inget mellanting. Piff och puff-kåt om du så vill.... Men det är ju mellantingen som är viktiga :D. Alltså vi missade det som ni skrivit om i tråden här - schwungen, övergångarna, energiflödet... Egentligen var vi helt enkelt inte klara för den sortens "samling" (= bakbensvinkling). Jag tänker att om jag jobbat mer med övergångarna och mindre med piaffen, så hade piaffen varit bättre :p. Den sista bilden - hade vi kommit till den samlingen från en trav, med mer framåtrörelse, mindre bakbensvinkling, längre skjut-tid (= bättre rakriktning - sökning upp till sitsen och fram till handen) och med lite mindre ambitioner hos ryttaren så hade det kunnat sett ganska annorlunda ut - det hade kanske inte varit "Piaff" men nog så väl en vettig samling.

Nu var dte så himla länge sedan jag red några piaff-ansatser övht så angående hjälpgivning -ursäkta om jag missar en massa... Jag tycker det är så himla svårt med skrift också, eftersom det är så mycket som måste tas med ifall missförstånd ska undvikas....

När korten tagits har vi "just" (året innan visserligen men jag har väl sagt att jag är seeeeeg...) introducerat ett lite nytt tänk för mej, då jag innan dess mest hade tänkt tramp med avlastningssits. Jag har en inbyggd rädsla i min kropp mot att bli för "tung" (/bakvikt/stolsits) och låser SL/SI-leder och lutar mej lite framåt. Min rumpa vill liksom inte ha kontakt med hästens rygg, det är lite läbbigt och jobbigt (jag tror det beror på att jag är uppväxt med ett par rodeohästar??)... Men jag svankar inte utan sitter som en illasittande hoppryttare ungefär i sittande fältsits, men utan de korta lädren...

Här (på bilderna) har jag istället fått börja tänka att stoppa in min "svans" inunder kroppen och faktiskt vinkla om mitt bäcken kombinerat med höger-vänster "driv" (fast de här drivningarna sker ju egentligen mest uppe i skinkorna - och det kan vara det som ser spänt ut? på bilderna ser jag lite otajmad ut, driver i fel takt - trycker undan hans bärande rygghalva med en feltajmad "drivning"...? Jag vet inte riktigt..). Drivningen syftar bara till att korta av skjuttiden och ge impuls till bakbenet att "kliva in" istället för att "skjuta bak".
Det "lustiga" (inte så konstigt dock,det är ju så nervsystemet funkar)är att det syns ju inte alls så väl på mitt bäcken på bilderna - men i min kropp känns det väldigt mycket som att jag vinklar om mitt bäcken och sitter på svansroten typ (hästen uppfattade det som att jag vinklade väldigt mycket också tror jag, men han var ju van att jag lutade mej framåt alltjämt...).
Här (http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/bandit_piafforsok2.jpg) syns det igen hur "effektfullt" det var för att få honom att sätta sej - men det hjälper ju inte att hästen sätter sej ifall man inte har schwunget, energiflödet, framåt-tänket från bakhov till rygg och hela vägen fram, rakriktningen, då blir det ändå "ingenting"...

Spöhjälpen på de här bilderna ser verkligen helunderlig ut, men jag tror det är så att jag plockade ut spöet, vinklade om "utanför" kroppen och "la"/strök det nära svansroten bara en gång. Hästen tyckte det var tacksamt ifall man använder spöet mest som en visuell hjälp - inte som en "takthjälp"... En sådan "lätt" touchering som hjälpte till och vinklade bakdelen ännu lite till :eek:

Sedan - om det är tillåtet att vara lite flummig... Den här hästen var verkligen superkänslig för vad man satt och tänkte på. Jag tror att jag hade en målbild av en levad i huvudet här (piff och puff-kåt?) - något som han snappade upp även om min kropp var lite motsägelsefull ?? Också försöker han gissa sej till ett mellanting......

Alltså - intentionen är mer bakbensvinkling, resultatet blir att jag trycker undan ryggen.

Men det är bara som jag tänker........

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar