Sitsdiskussion

Sv: Sitsdiskussion

Susan skrev:
Det var väl bra för att det är just så - de maskerar

Ibland blir jag lite leds på det, eller jag blev det under en viss period när jag började känna igenom min häst och upptäckte att ju mer jag skrapade på ytan desto mer kom det fram.. :crazy:

Vad som är väldigt roligt att studera (tycker jag) på de senaste bilder du la upp och andra bilder med för den delen är att man kan se så bra att hästen är en spegelbild av hur ryttaren på ryggen är formad, som du skrev "banagubbe-bananhäst". Det är jätteintressant tycker jag, att se hur mkt det egentligen är som går direkt över från ryttaren till hästen.

Jag blir lite förvirrad när ni pratar om skrev och sittben och "rumpa" - vilka gränser sätter ni egentligen mellan vilka ytor som är vilka?

Höftbenen består av tre ben som är sammanväxta - ilium, ishii och pubis. Kanske finns det några bra bilder på nätet på bäcken?
Jag gissar att vad som menas med "skrevet" här i diskussionen är pubisbenet? Men gränsen mellan pubisbenet och sittbenen (os ishii) på den yta som man "sitter på" när man sitter på en häst - är ju inte tvärenkel att hitta (gränsen)?
Eller är skrevet enbart symfysen - alltså den broskskiva som ligger mellan höger och vänster pubisben "framtill"?

Sittbenen (os ishii) kommer man nog aldrig ifrån att man sitter på - själva sittbenen är ju så långa, det är ju inte bara sittbensknölarna man känner när man sitter på en stol som är sittbenen. Jag tror definitivt att vi sitter på pubisbenen (= skrevet?) mer än vi tror när vi sitter till häst? Men det är bara som jag tänker själv efter att ha ridit och känt, ridit och känt, och dissekerat (konstgjorda) skelettdelar och undersökt :p

Jag är inte så säker på att det är bättre att sitta med vikten på skrevet. Alltså, jag förstår att du menar vikten på sittbenen, men också att ta balans på skrevet.

Jag föreslår följande test; Ta en plankbit och få någon till att trycka ner den med sin lång, och pekfinger på en hand bredvid varandra mitt på plankbiten. Du vill finna att du kan tippa plankbiten upp och ner i båda endarna. Låt personen trycka ner tummen en bit undan, och mitt på planken i tillägg till pek-, och långfingret. Försök nu att tippa planken upp och ner i endarna.

Jag tror att detta är med på att trycka undan ryggen på hästarna. Man låser fast sadeln till någon grad. Därför är Podhajsky min tekstliga förebild, i alla fall på detta punkt.

Vidare tycker jag att man måste balancera, och det bliver ingen balans om jag sitter på tre punkter. Det bliver ju som en trehjulssykel. Behövs ingen balans alls, nästan.

Men jag är öppen för idéer.

Pelle

Jag provred en gång en extermt djup sadel då kände jag av mitt pubisben och det vill jag aldrig göra igen...

Ja sittbenen är långa, men den ytan som är längst ned är inte så stor.
Skrevet för mig är att sitta på området runt "muffen" ( det finaste ord jag kom på i brådskan) Jag vill däremot inte ha ngn vikt så långt fram som till "Klittan" - för det är inte skönt.

Alltså en bit framför sittbenen men inte så långt.
Det blir nog en trekant.

men sedan så skall man ju komma ihåg att vi ju har ju alla olika bäcken.
Våra sittben är ju djupare på somligare än andra.
Vi har också olika avstånd melelan pubisben och sittben och svanskota.

Det som är meningen är att bäckenet skall hamna i en neutralpossiton så att sittbenen pekar rakt nedåt
både för att frigöra låret från spänningar samt för att bäckenet är grudnstenen i ryggraden

Det är räkert möjligt att detta känns olika för olika personer och deffinitivt annorlunda i olika sadlar...

Hej!
Jag tror du har rätt. Det hörs inte ut som du vill sitta på symfysen, alltså benet där framme...
Jag är annars helt och hållet enig i att sittbenen måste peka rakt ner. Jag ville bara klargöra mina tanker, och det betyder att sitbenen är dom enaste benstrukturerna som får röra vid sadeln. Tänker jag.

Pelle

Ja.
När du säger benstruktur så låter det ju helt vettigt
Jag har också suttit i en sadel som tryckte på svanskotan och tro mig det var heller inte mysigt.

Så sittben - muskler och sittfläsk i en trekant....:D

Sen är det ju lite svårt att veta vad olika personer menar - Susan, du brukar ju säga att sittbenen ska peka rakt nedåt, men de är ju bågformade. - Hur menar du att det ska se ut då när de "pekar rakt nedåt"? - Jag vet vad jag menar, och jag tror att du menar samma sak. Fast förklara hur du tänker?!mvh/T_B

Egentligen menar jag att bäckenet och korsbenet skall vara i en sådan vinkel att de utgör en stabil första grundsten för resten av kotkropparna kan balanseras på ett naturligt sätt.

Altså att ryggraden skall vara fysiologiskt rak, så att det bara behövs våra hållningsmuskler för att hålla balansen. Ingen annan onödig hindrande spänning.

Jag tycker själv när jag försöker hitta balansen genom att sitta längst ut på kanten på en stol. Att när jag har balans i hela ryggkotpelaren och armen hänger fritt, så känner jag sittbenen som mest.

Sitter jag så här när jag rider ,och använder mina hållningsmukler till att behålla denna position samtidigt som jag svingar, så har jag koll på min egen tyngpunkt framåt bakåt.

Jag kan också genom att justera min böstkorg lägga vikten i sidled där jag vill ha den.
Jag formar hästen med mitt säte - och styr den med bröstkorgen = vikten....

Hamnar jag i svank funkar det inte - hästen följer inte vikthjälpen, eftersom kedjereaktionen stannar i midjan- efetrsom klossarna ryggkotorna inte längre sitter ihop.
Kraften förvinenr ut på samma sätt som på en häst som skjuter ut bogen...

hajjar du?

Jag kan nog inte förklara det bättre

Senast ändrad:

Jag hajjar i alla fall. Det låter just som jag skulle förklara det själv. Eller, det låter väl bättre. Min "svenska" suger ju lut... Eller hur man säger.

Sitter förresten i min lilla stuga och koller på Kottas´ "dressur light" filmer. Tycker mannen har god koll:banana: :bump: :bow: :cool:

I den grad jag kan säga nåt, då. Dressyr- champions trycker jag ner vilken dag som hälst, men inte Mr K.

Pelle

Redhorsefarm skrev:
För er som inet kan nått om islandshästar så är signalen för trav lite framåtlut och sänkt hand, lämna ryggen fri. ????

Har islandshästen bestämt det?

Hej, jag förstår av vad du hitintill skrivit i disskutionen att du inte verkar tycka att Islandshästar är vettiga ridhästar och att de rids konstigt. ;)

Visst det finns många avarter av islandsridning och många konstiga idéer om vad som är rätt.

Som du säkert vet så sitter inte Islandshästens gångarter på plats från första början som på en tregångshäst, att ha fyra eller fem gångarter och försöka lära sig att bära på en ryttare i ren takt är inte så lätt. Därför kan man vara tvungen att vara övertydlig i början med skillnaden mellan tölt-hjälp och trav-hjälp. När man sitter på en proportionellt så liten häst gentemot sin egen storlek så påverkas den väldigt mycket av hur man sitter och fördelar vikten.

Jag håller däremot inte med Djurjouren om att tölt SKALL ridas med höga händer och att trav skall ridas med sänkta händer och lätt sits på en färdig häst.

Själv vill jag rida tölt med normalt hållen hand, med så rak linje från armbåge till hästmun jag kan åstadkomma, det kan ibland i högre farter innebära att jag måste höja händerna då hästen ofta behöver resa upp sig mer. Därmed menar jag dock inte att det är korrekt att hästen skall gå med underhals. För att göra skillnad på vilken gågart jag vill ha kan jag i startögonblicket av tölten ta ett uppresande tygeltag och sänka händerna igen till normalnivå när hästen hittat takten.

Bäst trav tycker jag att det blir om man "sitter till" i starten och startar traven bakifrån, annars hamnar hästen lätt på framdelen. Möjligen kan jag lätta lite i sätet efteråt om hästen har instabil trav. Men det fungerar inte på en häst som inte är hyfsat välutbildad. Då kan enda sättet att få fram trav vara att ställa sig i avlastningssits och sänka händerna med mycket eftergift.

Hoppas att du får möjlighet att prova en riktigt fin välutbildad Islandshäst någongång. För det låter det inte som om du har gjort.

Det är väldigt svårt att rida islandshäst korrekt tycker jag. Men en väldigt rolig utmaning. Åka islandshäst är däremot ingen konst.

För att hästen skall kunna gå med frambenet på ett otvunget sätt så måste sadeln ge bogfrihet som man kallar det.
Eftrsom bogbladet flyttar sig på hästen när den går så måste sadeln placeras två fingerbreder (minst) bakom bogbladet.
Annras kommer blogbaldet ta i sadeln vid varje steg och det gör ont på hästen som tar mindre steg som försvar - det uppstår spänning i hela hästen som följd.

Väldigt många Dressyrryttare placerar sadeln tom _ovanpå_ bogbladet, på tok för långt fram altså.
Sadeln kommer då att tippa bakåt och blir både skönare och lättare att sitta bekvämt i.
Däremot kan man inte sitta funktionellt i den och får därmed svårt att få upp ryggen på hästen.
Säg till om det är ngt mer...

och du menar att peter typ får kalla kårar efter ryggen när vissa sadlar på bogbladen?? Är han duktig förövrigt?

Djurjouren skrev:
Hehe, gräslig obildad :-)
Det kan stämma för var gång jag gör feldenkraissövningen "måla bröstben blått" så somnar jag efter 4 sekunder........
Vad är det för övning? Berätta om den här feldenkraiss!!:confused:

Djurjouren skrev:
Fast det är faktiskt fel. Jag stör mig aldrig på kritik, jag älskar kritik och avskyr folk som säger bra bara för att göar en glad.Men jag måste ha kritik från folk som kan, annars bryr jag mig inte. Måste ha en väldigt bra förklaring.
Allt det Susan sa stämmer i stort om man tänker på vad hon ser just nu. Men det är bara "skobokskritik" inte verkliga livet kritik" om du förstår hur jag menar.

Jag var dock ute efter djupare svar än det uppenbara och så blir jag lite less på att det mesta Susan alltid skriver ur är min tränares kursmaterial nästan ordagrant. Jag tycker att det är tråkigt med folk som inte tänker själv.
Just nu är Susan inne i en fas där hon är väldigt ryttarfixerad men hon saknar rätt mkt i konsten att kunna se häst kontra människa, vad kommer därifrån och därifrån o.s.v.
Hennes långa förklaringar har väl de flesta vid det här laget läst till utmattning....

Vi (som inte sett henne rida) kan också bara lita på DJ ord att det är hästarna som är problemet med hennes sits och inte henne själv. Min tanke blev att vi kan alla lägga upp bilder av oss själva och skylla våra dåliga sitsar på hästen. DJ påpekar ofta att hon inte är en särdeles bra ryttare och det kanske stämmer. Jag har sett goda ryttare sitta upp på hästar med stora problem och de sitter väldigt bra på dessa hästar. De korrigeringsrider, men det finns inget att säga om deras sitsar.

De flesta av bilderna jag la ut är minst 2 år gamla, självklart såg det illa ut då, man övar ju hela tiden.
Nuförtiden är jag väldigt bra på att sitta upp på okända hästar och få dem bra och se bra ut själv men jag har oxå utvecklat ett tråkigt system som säger mig när man inet bör sitta till på en häst, när den har krämpor som man bör låta vara kvar.
Hästar och männikor med mkt spänningar mår inte bra av att man tar bort alla spänningar och gör dem helt lösgjorda.Vissa spänningar måste få vara kvar som stabilisator.
Denna omtalade balanserade sits har ju nackdelen att man på ett par sekunder kan lossa en häst totalt, men att kunna är inte samam sak som att man bör göra det...... Jag har ridit väldigt många hästar och prövat mig fram och det är inet bra att ta loss alla.

Jag uppnår bättre resultat på att ta loss lite varje dag så att hästens system hänger med annars når man inet så långt.

När jag sitter upp på en okänd häst nuförtiden så gör jag som på den vita hingsten. sitter upp, åker med som om jag inte fanns och allteftersom så börjar man inverka precis under hästens översta toleransnivå. Det innebär att jag inte gör sitsen helt perfekt i början utan sätter mig som hästen vill ha mig och sen smyger jag mig mot det korrekta.[/QUOTE]

BLEV LITE KONSTIGT I DETTTA INLÄGG.
HÄR BÖRJAR MITT SVAR TILL DJ/SISU:
Varför är du så dryg mot Susanne?:mad:
Jag och många andra tycker faktist att hennes inlägg är intressanta och lärorika!! Du låter väldigt omogen när du kritiserar på det sätt du gör. Ett tips: Tänk på det!!:idea: :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Susan skrev:
Nu lär ju jag aldrig bli tränare åt honom :D
Men om...
Placera sadeln rätt så han hamnar rätt i sadeln.
flytta fram bröstkorgen ovanför bäckenet
och därefter - som du säger - fylla ut svanken :)

Då komemr han att kunna slappna av i benet och sluta ta spjärn framåt och voila ....
Så kommer jag att bli stum
i flera timmar :D
En fråga igen. Hur fyller man ut svanken?:confused:

Det är lättare för en del elever att följa uppmaningen "fyll ut svanken" än - sluta svanka.

Det skapar också mindre spänning i kroppen.

Du har alltid en balans mellan fram och baksida på en led.
Vill du ändra possitionen i leden så kan du antingen spänna ena sidan mera, eller slappna av i den andra sidan. Hajjar du?
Detta gäller särskilt ryggen.

Sätt dig på en stol längst ut på kanten, sitt som du upplever rak i ryggen

Svanka

Gör tvärtom - dvs slappna av i hela länden så att "svanken fylls ut"

En människa kan inte swinga med ryggen om hennes utgånsgpossition är i svank. Därför ändrar jag ofta utgånsgåpossitionen och ber ryttaren antingen "dra upp kisseriet till hakan" eller "fyll ut svanken" :)
För olika ryttare funkar olika saker.

Det är inte meningen att man skall sitta krampaktigt med en utfylld svank, utan bara hamna i en bättre utgånsgpossition så att man har lättare att följa hästens röreser.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar